HijadelaLuna schreef:Dat geloof ik ook best wel, helemaal omdat Chantal dit ook bevestigd, en beetje mens kan ook wel bedenken dat een merrie als deze als ze braaf zou zijn niet zo snel in de handel zou belanden. Maar dan vraag ik me af hoe te verklaren is dat het bij jou in de loop der tijd erger is geworden.
Kom me hier ook melden, lees sinds een maand af en toe wat mee, heb nu toch echt zin om wat van me af te schrijven.
Zal me even voorstellen, ben ruim 40 plus, vrouw en zit al heeeel erg lang tussen de paarden, op het moment in het bezit van een stoere haflingerruin (dressuur,grondwerk,boscrossen) en dus sinds een maand eigenaar van een tinkerruin van bijna 4.
Jawel, eentje die dus bij een handelaar terecht gekomen is
Er zal dus wel wat aan mankeren
als ik veel conclusie s hier aangaande handelstallen mag geloven.
Toch wil ik "tinkerplein" nog even bedanken voor dit wel heel erg leuke dier, mankementen heb ik niet kunnen ontdekken.
Wel een jong,onzeker dier dat moet wennen, kennismaken met ons, met de kudde, met een nieuwe omgeving, leren voetjes te geven, stil te staan bij de smid, dat er iemand op zijn rug gaat zitten, in binnen en buitenbak nieuwsgierig om zich heen kijkt en mijn franse bulletjes (knorren) wel erg interessant vindt.
Daarom vind ik het geven van een omruilgarantie binnen een half jaar wel heel erg mooi maar zo onrealistisch.
Een dier kan niet binnen een half jaar gesetteld zijn, braaf buiten lopen dus echt nergens van opkijken,zijn ruiter helemaal begrijpen (welke ruiter zit niet eens uit balans,of teveel achter in het zadel of trekt aan die binnenteugel),de hulpen goed oppakken en dan ook al de bespiering hebben om goed onder een ruiter te lopen.
Er kan ook tijdens een half jaar van alles gebeuren waardoor gedrag versterkt wordt, zo kan één pijnsensatie van een niet passend zadel ervoor zorgen dat elke keer als je zit een dier gaat rennen, vluchten voor de druk.
Dat geldt dus ook voor angst bij een ruiter, dier kan zich niet optrekken aan zijn bege-leider, wordt onzeker en het kringetje is rond.
Ook kan een dier wat meer tijd nodig hebben om het nieuwe ritme op te pakken.
Vanachter mijn computer kan ik niet zien wat er met Ramona aan de hand is, vindt het wel sneu voor BEIDE partijen dier en eigenares dat het zo loopt. Ik geloof er nl in mits lichamelijke gebreken (denk aan rugprobleem/hals want beengebreken is makkelijker te zien) zijn uitgesloten dat door goede begeleiding, lessen, werken in de bak, knoppen erop zetten en bouwen aan wederzijds vertrouwen het uiteindelijk goed komt.
Een VERLEDEN van een dier is alleen belangrijk om te weten hoe jij als mens NU met dit dier om moet gaan maar het verleden zegt helemaal niets over de TOEKOMST.