[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lailaa

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:31

Bij mijn weten hebben we geen rechtsbijstand.

Ze zeiden dat we alleen mogen omruilen en geen geld terug, want daar doen ze niet aan.
Ik heb inderdaad aangegeven wat voor een pony we wilden en ze kwamen meteen met Ramona, op internet stond ze ook als kinderpony.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:34

Citaat:
Het product voldoet niet aan mijn verwachtingen. Wat kan ik doen?

Het product beantwoordt niet aan de overeenkomst als het niet de eigenschappen bezit die u mocht verwachten op basis van de overeenkomst. Men noemt dit de ‘non-conformiteit’.

U mag de volgende eigenschappen verwachten:

eigenschappen die voor een normaal gebruik van het product nodig zijn en waarvan je de aanwezigheid niet hoeft te betwijfelen;
eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik van het product, als dit in de koopovereenkomst is opgenomen. Het gekochte paard moet bijvoorbeeld geschikt zijn voor dressuur.

Bovenstaande geldt niet als het probleem u bekend was (of bekend kon zijn) op het moment dat u de koop sloot. Koopt u bijvoorbeeld een showroombank? Dan moet u in de winkel goed kijken of er krassen of vlekken op zitten. Hier kunt u achteraf dus niet meer op terugkomen.

Daarnaast kunnen de omstandigheden een rol spelen, zoals:

de aard van het product, bijvoorbeeld nieuw of gebruikt of uitverkoop.
de mededelingen van de verkoper;
de hoogte van de prijs;
het soort winkel;

Citaat:
U heeft pas recht op ontbinding als herstel en vervanging onmogelijk zijn. U kunt de koop ook ontbinden als de verkoper in herstel of vervanging tekort is geschoten.

U moet altijd eerst herstel of vervanging eisen. Daarna komt ontbinding pas aan de orde. De tekortkoming moet ernstig genoeg zijn om ontbinding te rechtvaardigen. Anders volstaat een schadevergoeding.

Bij ontbinding moet u het product teruggeven. De verkoper moet (een gedeelte van) het aankoopbedrag terugbetalen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:36

Ze hebben op dit moment geen paard dat geschikt is voor ons, dat is aan de telefoon aan ons gezegd.

Hoe zit dat dan als we daar toen een paard hebben in geruild, dat geld krijg je toch niet meer? Alleen wat je hebt bij betaald?

Wil daar liever ook geen paard vandaan, aangezien we Liza op het oog hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:37

Ik ben bang dat je dan inderdaad Ramona zelf zou moeten verkopen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:39

Ik heb haar inderdaad ookal op de BoktMarkt staan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:42

Had het gezien net ja.
Ik zou haar persoonlijk verkopen als fokmerrie. En simpelweg bij zetten dat ze met rijden lastig is maar dit geen medische oorzaak heeft, meer niet.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:42

Dus in principe het hele verhaal weghalen? Maar dan heb je wel de kans dat ze wel gaan rijden, krijg ik daar later geen problemen mee dan?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:46

Als jij vermeld dat ze gewoon lastig is met rijden maar geen medische oorzaak voor is (zover jij dat onderzocht hebt) is er niks aan de hand.
Jij verkoopt haar met als doel fokmerrie en geeft dat ook aan. Dat een eventuele nieuwe eigenaar dan alsnog gaat proberen te rijden is aan hun.

Als ze bijv via mail contact of komen kijken en dan vragen van goh wat doet ze da onde rhet zadel, kan je het altijd nog uitleggen. Zou het persoonlijk niet in een advertentie zetten.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:48

Ik heb inderdaad even de advertentie aangepast.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:50

Vermeld nog even dat ze al meerdere veulens heeft gehad, waaronder een goedgekeurde hengst ;) Wel zo handig als je haar als zijnde fok merrie verkoopt ;)

Lailaa

Dat heb ik er ook inderdaad bijgezet haha.

TurboTinker

Is het dier niet te rijden dan?
En heb je haar wel gekocht om te rijden?
Dan heb je toch je recht?

rechtsbijstand is twee minuten werk. Je verzekering opbellen. Kost je twee euro per maand.

En meestal is dreigen al genoeg. Ik zou eisen dat ze haar terug nemen.
Aangezien jij niet kan doen met haar wat.je wilt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:51

Snackie schreef:
Is het dier niet te rijden dan?
En heb je haar wel gekocht om te rijden?
Dan heb je toch je recht?

rechtsbijstand is twee minuten werk. Je verzekering opbellen. Kost je twee euro per maand.

En meestal is dreigen al genoeg. Ik zou eisen dat ze haar terug nemen.
Aangezien jij niet kan doen met haar wat.je wilt.

Als de verkoper aanbied in te ruilen maar de koper dit niet wilt dan kan je niet je geld terug eisen ;) Dus dan houd het op

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:52

Dit staat dan toch los van ruilen? Zijn daar geen andere regels voor omdat het om levende have gaat?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:53

U heeft pas recht op ontbinding als herstel en vervanging onmogelijk zijn. U kunt de koop ook ontbinden als de verkoper in herstel of vervanging tekort is geschoten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:53

Snackie schreef:
Dit staat dan toch los van ruilen? Zijn daar geen andere regels voor omdat het om levende have gaat?

Nee, product is product

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:55

Jes. Idd. Vervanging is in dit geval niet onmogelijk. Jammer!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:57

Maar goed. Als de eisen t zelfde zijn. En ze hebben geen tinkers. Dan kun je toch proberen in te ruilen. Tegen ongeveer het zelfde. Dan blijft j. Toch in gebreke? Want die heeft geen andere tinker merrie staan?

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:59

Ze hebben geen tinkers meer.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:00

Ik zou er niet mee akkoord gaan, heb je al eerder aangegeven aan de handelaar dat Ramona niet het paard is wat je ze je verkocht hebben?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:01

Eerst het algemene. Juridisch gezien is dat eigenlijk simpel. Er moet geleverd worden datgene wat is afgesproken. Gebeurt dat niet dan moet de koper eerst de verkoper in de gelegenheid stellen om z’n “fout” goed te maken. Dus om alsnog dat te leveren wat is afgesproken. Gebeurt dat alsnog niet, of is dat bij voorbaat onmogelijk dan kan de koper de koop ontbinden en/of schadevergoeding vragen. In dit soort gevallen moet de koper bewijzen dat het paard ten tijde van de levering niet aan de gestelde eisen cq. de afspraak voldeed. Lukt dit bewijs niet, dan heeft de koper pech.

Een voorbeeld:
Verkoper verkoopt een net ingereden 4-ganger. Koper heeft het paard bekeken en op gereden. Koper is een beginnende ruiter. Later blijkt dat het paard bij koper steeds minder tölt laat zien en koper komt bij verkoper klagen.

Als dit een consumentenkoop is en koper komt binnen 6 maanden dan moet verkoper bewijzen (dus ook risico) dat het paard ten tijde van de koop wel tölt liet zien en dat het afnemen van de tölt te wijten is aan het gebrek aan rijvaardigheid van koper. Lukt dit bewijs niet, dan moet verkoper of een ander paard leveren of wordt koop ontbonden (en/of schadevergoeding)

Maar was dit een overeenkomst tussen twee consumenten dan moet koper bewijzen dat het paard ten tijde van de koop al een slechte tölter was en dit niet door verkoper is gemeld. Waarbij koper ook moet bewijzen dat dit onderdeel voor hem essentieel was en ook aan verkoper was verteld. Lukt dit bewijs niet, dan heeft koper pech.

Kortom, als JVDH zou kunnen aantonen dat het paard bij hun wel braaf was, heb je als koper nog pech.
Daarnaast, heb jij in je koopcontract staan wat je van het paard verwachte? Wat je gebruiksdoel er mee was?
Als je dat niet op papier hebt heb je namelijk ook geen poot om op te staan helaas :n

Ik heb dat stukje zelf wél in het koopcontract staan en alles wat hier verkocht en gekocht wordt krijgt een koopcontract mee.
De enige keer wanneer dit niet geebeurde was bij de merrie waarmee ik later gezeik kreeg, maar de koper wou zelf niks op papier hebben.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:05

Staat op papier; Recreatie paard en dat ik recreatie ruiter ben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:10

Dat is een groot voordeel!

Overigens, is het niet erg als het na de 6 maand is. Als het 'probleem' zich maar binnen die 6 maand geuit heeft en je dat toen gemeld hebt.

Heb je ze gebeld? Schrijf ze een aangetekende brief, met daarin de bevindingen. En wat je van ze eist, in dit geval -> geld terug omdat zij geen vervangend dier kunnen aanbieden.
Zorg dat je alles wat je communiceert op papier hebt! Anders is het altijd een welles, nietes verhaal.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 11-04-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:12

Heb jij een instructie oid?
Zorg dat je van andere mensen ook verklaringen hebt dat het paard inderdaad niet geschikt is voor een beginner.
Haal er anders 1 keer een instructie bij die jij niet kent. Schrijf dit allemaal op en stuur dit aangetekend naar JVDH (de verklaringen van derden citeren en late parraferen)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:14

Nog even iets, dit alles kost heel veel tijd energie, geloof mij ik weer er alles van.
Daarnaast, weet je dan natuurlijk ook niet wat zij vervolgens met Ramona doen.

Wil je je recht? Of het beste voor Ramona, dat is ook iets wat je je af moet vragen.
Wij hebben ook al eens simpelweg ons verlies moeten nemen omdat we het niet konden maken het paard terug te brengen (helaas overleed deze vervolgens ook nog een jaar later... Maarja, so be it dan, hij heeft een lekker leventje gehad nog).

Bovenstaand was ook bij JVDH, maar niet door hun toe doen