In het boek "Tinkers, gezondheid en verzorging, deel drie uit de tinkerboekenreeks", samengesteld door Rob de Beus en Miranda Sauter staat:
'Rasp lijkt op een droge vorm van mok, maar is niet het gevolg van vocht en broei. Het treedt meestal op aan de achterkant van de voorknie. Daar ontstaan dan dikke korsten. Deze aandoening komt vooral voor bij tinkers met erg veel behang. Er wordt op dit gebied heel wat geexpirimenteerd door tinkereigenaren. Hier blijkt al uit dat het ultieme geneesmiddel dat in alle gevallen helpt nog niet gevonden is. Het simpelste middel waarmee succes geboekt werd werkt als volgt: een paar keer per week wassen met zout water, goed afdrogen, dagelijks nabehandelen met Zwitsal baby-olie. Ook een papje zwavelbloemmeel en ongeparfumeerde baby-olie wordt vaak gebruikt. Zorg ervoor dat de korsten zich niet teveel ophopen. Was het met Betadine Scrub of zet het been in een hage emmer met biotex en laar het lekker losweken. Doe er daarna zalf op, bijvoorbeeld uiercreme. Jammer genoeg komt het heel vaak weer terug. Blijf daarom controleren. Voel je nieuwe korstvorming, smoor het probleem dan in de kiem.'
De samenstellers, noch de uitgever, zijn verantwoordelijk voor eventuele schade die is voortgekomen uit het gebruik van de in het boek genoemde materialen en methodes. Zij raadden dan ook aan om bij ziekten altijd eerst de dierenarst te raadplegen.
Misschien heeft iemand er wat aan. Ik ga zelf binnenkort beginnen met wassen met zout water en nabehandelen met baby-olie. Als dat niet werkt probeer ik de zwavelbloemmeel.
Ik weet niet of je al en goede tip hebt gehad ondertussen, maar ik weet misschien ook nog wel wat. Die van mij had ook vaak last van mok. Van alles geprobeerd maar het ging gewoon niet weg Nu heb ik de dierenarts er een keer naar laten kijken en hij heeft een afschaabsel onder de microscoop gehad en dat bleek mijt te zijn. Dit lijkt veel op mok, maar zit niet alleen in de koot, maar ook in de rest van haar sokken. Het schijnt zeer veel voor te komen bij tinkers. Nu heb ik hier een middeltje voor gekregen. Ik weet niet hoe het heet, maar dat kan je zo na vragen. Je moet dat mengen met water en haar daar met de voeten in zetten zodat het goed in de sokken kan trekken. Sokken en voeten moeten wel goed schoon zijn want anders is de werking minder. Ik moet dit nu 1 keer in het half jaar preventief doen. Sinds ik dit gebruik is het weg. Ik heb dit middeltje gehad van Paul de Vries. Hij is de dierenarts van het Tinker Stamboek. Je kunt hem bereiken via de website van zijn kliniek; www.paardenkliniekdeveluwe.nl Hopellijk heb je er wat aan.
Is dat niet gewoon Sebacil? Ik heb dezelfde DA/Kliniek, en krijg ook sebacil mee. het werkt... ja, het werkt wel. Maar ik vind het nogal rotspul, en blijf op zoek naar andere middelen. Frontline werkt nou ook wel.
Macho heeft sinds een paar weken last van flinke rasp vooral op zijn linker voorbeen. Normaal gingen we minimaal een keer per week naar het strand maar sinds de zomer begonnen is niet meer.
Nu liep hij vanavond in de draf niet helemaal goed,kan dat door de rasp komen ?
Ik maak het schoon met betadinescrub en spoel het met zeewater ?
Hoi ik weet niet of je er iets aan hebt, maarmij paard heeft ook erg veel last van mok gehad. Ik was eens bij een dierenarts en die maakte zelf mok zalf ik dacht dat kan ik ook en dit is wat ik toen kocht:
Uiercreme ( zonder parfum) Imaverol Tea tree olie Calendula olie
Toen heb ik het volgende gedaan: Pot genomen Beetje imverol erin paar druppels tea tree en calendula olie en roeren maar.
Bij mij paard heeft het goed geholpen, misschien kun je dit ook eens proberen
Heb je al Aloe Vera gebruikt voor zowel inwendig als uitwendig en de produkten van de bijenkorf (niet de winkel) Op onderstaande link kun je de toepassingen door dierenartsen lezen.....