[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:17

TS start geen topic omdat ze niet om haar paard zou geven.

En ik weet wat het is om zo'n dier te hebben, en wat een zorgen het geeft.
Ik heb voor mezelf gekozen en kan niet begrijpen hoe een ander kan oordelen of je dan je verantwoording niet neemt.
Ik heb mijn merrie echt niet vrolijk fluitend terug gestuurd.

Ongeacht hoe het gaat lopen met jouw merrie, TS, ik weet zeker dat je er het best mee voor hebt :j
Mooi om te lezen dat het negeren werkt, en dat ze de moed heeft jullie op te zoeken.
En tegelijk weer jaloers dat dat met die van mij niet wilde werken ;(

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:44

[/quote]
Je eigen kind is wel wat anders dan een paard.
En ja, er zijn genoeg mensen die een kind laten aborteren als ze erachter komen dat het een gebrekje heeft.[/quote]

Sorry maar dit gaat toch te ver , word het niet eens tijd dat er MOD ingrijpt.
Het gaat ook niet meer over des betreffende topic.

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:07

En ze heeft weer gesmeten. Dit keer naar mijn grootvader, die letterlijk heeft mogen rennen voor zijn leven.
Ze is gewoon op mijn grootvader gecrost om zich dan om te draaien en te beginnen door meppen. Gevolg, grootvader wil niet meer op de wei en weigert ze nog drinken te geven (wij doen dit zoveel als mogelijk, maar soms hebben we er echt de tijd niet voor.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:11

Dit paard zou ik niet in mijn wei willen hebben staan , let maar goed op dat er geen ongelukken gebeuren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:27

TS dan moet je haar idd. terug brengen naar de handelaar,als die tenminste reageert.
Je hebt er alles mee geprobeert,maar het baat niet.Zo snel mogelijk terug naar de handelaar,voor er ongelukken gebeuren.Het trauma van dit paard is té groot om haar weer normaal te krijgen.Het lijkt wel of ze een kronkel in der hoofd heeft,ze is n.l. zo wisselvallig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:48

terug na de handelaar!

de titel klopt zowel... ze hoeft helemaal net na jullie toe te komen.. ze kan ook de andere kant op lopen en niet slaan.. hier komen we soms ook van die paarden tegen.. sommigen vallen je ook echt aan. de een kan je wel wat leren en alles mee doen een ander houdt het op tot een bepaald punt..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:01

Pfff wat een tegenslag weer :(:)

Heb je inmiddels de handelaar kunnen bereiken?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:02

dat "schizofrene" heeft mijn oudste (import)merrie ook gehad, alleen dan niet in de agressieve zin zoals jouw paardje, maar zij hield (en houdt nog steeds) niet van mensen en kon soms op slag wisselen van gedrag en karakter. Heb toen vaak gedacht dat ze dus een "vijs los" had :+ en dus echt een psychiatrisch geval was à la schizofrenie :o
Met de jaren (we hebben haar nu 11 jaar) en met ouder worden (ze is nu ruim in de 20) zijn de scherpe kantjes eraf gegaan en is ze gelijkmatiger geworden, hoewel ze soms nog steeds opeens een klik kan maken. In combinatie met het feit dat ik haar gebruiksaanwijziging heb leren lezen en begrijpen ;)

als het zich bij haar dus zo plotseling kan uiten in agressief gedrag, dan zie ik vrij weinig hoop voor haar
zeker bij jullie ivm omgang met verschillende mensen enz
want naarmate ze gelijkmatiger zal worden qua gedrag, zal je minder op je hoede zijn
en àls ze dan plots weer omslaat in agressie, gebeuren er ongelukken!

het kàn natuurlijk best dat ze op de duur het trouwste en braafste paardje ooit wordt, maar naar mijn ervaring blijft het er bij zulke volwassen paarden wel ergens ingebakken zitten, tot de trigger er is en dan...

(zo hebben we bv een paard dat voor ze bij ons kwam een ongeluk gehad heeft met de kar, die was super rustig met 'beleren' bij ons, we zijn nl van begin af gestart omdat we geen weet hadden van het feit dat ze voor de kar had gelopen toen, plots is ze uit het niets op hol geslaan, ze heeft later nog voor de kar gelopen, maar ze zal nooit geheel betrouwbaar zijn, soms maakt ze een klik in haar hoofd en slaat dan in complete paniek)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:04

Gezien ze ook aanvalt en slaat helpt naar mijn mening negeren niet bij dit paard.

Helaas wilt de TS mijn advies niet proberen. Ik denk namelijk als je gewoon aan de gang gaat met het paard (poetsen, longeren) dat het paard je eerder als een leider gaat zien en je een betere verstandshouding krijgt met het paard. Zo leert ze ook dat het allemaal normaal ls als jullie in de buurt zijn en haar aanraken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:11

Tja, er zijn grenzen aan wat je met sommige paarden kunt bereiken.
Het kan ook fysiek iets zijn (hersentumor oid). Dat los je niet op met grondwerktrucjes.
Als de veiligheid van mensen echt in het geding is, houdt het op.
TS, veel sterkte. Ik hoop dat je de handelaar snel kunt traceren.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-09-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:11

Moet je eerst op een normale manier het paard te pakken zien te krijgen..

Want dat is juist waar TS tegen aan loopt.

Het paard keert de kont naar je toe en gaat met de achterbenen uithalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:18

Blijft eigenlijk over dat DA met blaaspijp/verdovingsgeweer dier verdoofd, al zou die dan haar beter meteen inslapen (imho). Qua geld begrijp ik terug naar de handelaar heel goed, plus dat die niet eerlijk geweest is (of een heel ernstige inschattingsfout gemaakt heeft), dus mag die de rommel opruimen en de kosten dragen.

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:22

Paard slaat niet om zich te verdedigen maar om aan te vallen, om wat voor reden dan ook, da's niet goed nee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:39

Zielig of niet, verleden of niet, trauma of niet.
Ik ging niet meer zonder longeerzweep het land in en ze zou hem voelen ook bij zo'n actie.
Heeft niets met angst te maken, lijkt eerder een dominante pismerrie.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:47

Toch moet aanvallen niet altijd als alleen maar agressie worden gezien.

Mijn merrie en misschien deze merrie ook, weten niet wat ze met mensen aan moeten.
Ze hebben vervelende dingen meegemaakt met mensen en de aanwezigheid van mensen maakt ze onzeker.

Als ik mijn merrie in de stal aan het vangen was, kon ze reageren op iemand die op 15 meter van de stal stond te kijken.

Ze weten niet wat ze met mensen in de wei of stal aanmoeten, voelen zich hoogst ongemakkelijk en hebben geleerd dat aanvallen er voor zorgt dat de mens weggaat.
En ze weten dondersgoed dat een mens lang niet zo sterk is als zij.

Ik denk dat zo'n aanval niet altijd alleen maar agressie is, de agressie is een middel om een voor het paard onzekere of zelfs bedreigende situatie te doorbreken.

Is de grootvader die nu aangevallen werd dezelfde die haar pas gepakt heeft?
Goede kans dat ze, ondanks dat ie haar nu wellicht negeerde, zich toch ongemakkelijk voelde door zijn aanwezigheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:52

Er komt iig veel agressie of dominantie bij kijken. Een bang paard gaat niet in de aanval en zeker niet als ze alle ruimte hebben om te vluchten. Een wild paard wat niet weet wat ze met mensen aan moeten gaat ook niet in de aanval, daarbij is het voor een merrie ook niet natuurlijk om zo in de aanval te gaan als ze geen veulen heeft.
Dus ik denk dat er zeker meer achter zit dan alleen maar 'niet weten wat ermee aan te moeten'.

Ik ben benieuwd of ts inmiddels contact heeft gehad met de handelaar?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:53

Maar het paardje heeft het geleerd.
Dit gedrag krijg je er niet meer uit.
Zal een keertje goed gaan, maar ineens komt het terug.

Het zijn en blijven dieren, die lieve paardjes.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:56

Zou het kunnen dat het paard uit angst ooit succesvol heeft aangevallen en dit gedrag nu gebruikt om te domineren?
En dat ze dat in dit geval gebruikt heeft om iemand weg te krijgen waar ze vorige keer door gevangen is?

Dat is het probleem, je kunt met dat gedrag omgaan, je kunt leren een aanval te ontwijken of zo te handelen dat er geen aanval komt.
En op een dag hangt ze in je nek.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:58

LBLGypsyCobs schreef:
Zou het kunnen dat het paard uit angst ooit succesvol heeft aangevallen en dit gedrag nu gebruikt om te domineren?
En dat ze dat in dit geval gebruikt heeft om iemand weg te krijgen waar ze vorige keer door gevangen is?

Dat is het probleem, je kunt met dat gedrag omgaan, je kunt leren een aanval te ontwijken of zo te handelen dat er geen aanval komt.
En op een dag hangt ze in je nek.

En na een maand wordt je de wei uitgetrapt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:03

Ik heb hier al eerder geschreven hoe het mijn merrie vergaan is eenmaal thuis.
Het gedrag is er 'uit' geslagen, maar in werkelijkheid is het gedrag nog volop aanwezig in het dier.
Het kiest voor zelfbehoud, geeft tijdelijk op en is als een slapende vulkaan.
Alleen een vulkaan geeft vaak wat meer signaal af, mocht het tot een uitbarsting komen, grote kans dat je het bij zo'n paard niet eens aan ziet komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:06

Blijft wel een paard waarbij je op je hoede moet zijn maar ik denk wel dat zeker in een geval als deze 'zachte heelmeesters ...'
Paard heeft echt heel veel duidelijkheid nodig, iemand die niet vraagt of lokt maar gewoon zegt wat er moet gebeuren, zonder tegenspraak.
Ik denk dat het wel te doen is maar dan wel door iemand die echt goed paarden kan lezen en ervaring heeft met gedragsstoornissen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:12

Maar krijg je het gedrag er echt uit?

Kun je garanderen dat als er een moment aanbreekt dat er iets moet gebeuren wat het paard absoluut niet zint, dat ze dan niet het oude truukje gaan gebruiken en in de aanval gaan?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:17

Ik sluit mij aan bij anneliesdj.
Rij zelf ook een paard die dit soort gedrag vroeger vertoonde.
Met de juiste aanpak en kennis is er echt nog wat van te maken. Door het paard in de wei te laten en te negeren bereik je in mijn ogen weinig.
Het paard zal echt wel met behulp van anderen te vangen zijn. Ik zou zo'n paard tijdelijk in een stal houden zodat je haar kan pakken en ermee aan de slag kan gaan.

Garanderen bij een dier kan nooit! Als jij juist handeld met dit dier, juiste timing met reageren enz. dan acht ik de kans klein bij jou. Maar een ander zou ze misschien nog best testen. Maar ik ken het dier niet. Dus garanderen kan je niet vanaf de computer. Maar garanderen kan je nooit bij een dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:26

LBLGypsyCobs schreef:
Maar krijg je het gedrag er echt uit?

Kun je garanderen dat als er een moment aanbreekt dat er iets moet gebeuren wat het paard absoluut niet zint, dat ze dan niet het oude truukje gaan gebruiken en in de aanval gaan?

Het wordt een eenmanspaard, je moet echt haar respect winnen en 100% betrouwbaar? Geen idee, ken de merrie verder ook niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:49

best maf hoeveel tips er hier worden gegeven terwijl niemand het dier gezien heeft..

sommige kunnen aan een vage foto al dingen zien..

ik vind ts heel slim of haar vader om het dier terug te doen.. hopelijk voordat het wel fout gaat.