[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:19

lucerne was trouwens voor blaze weer helemaal niet goed...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:47

helaas sorghum is een andere plant, die in nederland vooral bekend is in vogelvoer, er schijnen wel mbt deze plant, experimenten te lopen in nederland voor biovergisting. heb verder alleen info gevonden over silage van sorghum. wel weer wat geleerd, is ook niet weg.
sorghum teelt voor ruwvoer lijkt me niet echt geschikt voor onze klei op veen. waarschijnlijk te vochtig. lijkt als hele plant silage door blauwzuur in zaden niet echt paardenvoer.
maar het ook de eerste indruk, had het nooit als mogelijkheid bestudeerd.

het rijststro heb ik wel gezien bij een drogerij ten westen van Ayerbe (Huesca,Spanje)in een halfwoestijngebied, waar tot mijn stomme verbazing, rijstvelden waren aangelegd, heb mogen rondkijken, maar ik spreek weinig spaans en hunnie uitsluitend spaans, waren erg vriendelijk, maar voor info lastig.
rijststro heb ik ook gezien als veevoer in de Camargue, Frankrijk. daar wordt trouwens aan vee
voornamelijk haverstro van Camargue-haver gevoerd. meestal werd daar het rijststro verbrand.

mocht wel wat monstertjes meenemen ter vergelijk en aan de restanten van de hauwtjes op de stengels was mijn product zeker rijst.
kwam er wel achter dat er wat buitensporig gewerkt werd met bestrijdingsmiddelen.

zou toch fijn zijn als er wat meer variatie kwam in ruwvoersoorten, zeker vanwege IR, maar ook omdat de meeste mensen geen of weinig controle kunnen hebben over het aan te kopen hooi,
als je per pakje of iets meer moet kopen, kan de kwaiteit sterk verschillen, toch een gemiste kans voor de leveranciers zal ook zeker met de winstmarge te maken hebben.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 17:56

Zo zie je maar weer,wat voor de 1 goed is is voor de ander slecht.
Zo dubbel eigenlijk,en dat maakt het voor ons weer zo moeilijk.

Dat is toch geweldig dat hij ook beter al in zijn velletje gaat zitten.
Kan door de suikerbalans komen,maar je bent toch ook van voer veranderd?

Hier ook nog 1 die nogal goed in het velletje zit tegenwoordig :+
Spontaan,en uit zichzelf dat zijn de mooiste ;)
Afbeelding

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:04

Fijne foto's en veel fijne informatie weer!!

Hier ook een blij en spontaan paard vandaag... Ging uit zichzelf voor het eerst na een dik jaar weer zitten!! En dat doet hij alleen als hij zich goed voelt

Afbeelding
(lekker smal borstje krijgt hij weer!!)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:08

wat heerlijk om te zien dat ze zich beter gaan voelen +:)+
voor een ander zijn die dingen heel normaal, voor ons zijn die kleine uitspattingen gewoon een klein feestje!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:37

Wat mij ook opvalt is dat roos mooie kleine ronde mestballetjes heeft tegenwoordig.
Niet meer van die hele grote op de grond met een plof neervallende drollen.
Lastige keuteltjes die van je vorkje afrollen :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:36

even aanhaken op de mestballetjes van roosa.

als je je paard op een grotendeels droog ruwvoerrantsoen zet is het ook heel belangrijk op te letten of je paard genoeg blijft drinken, als de mestballen veel steviger worden kan dat wijzen op te weinig water drinken. de mestballen horen wel makkelijk uit elkaar te halen zijn.

er zijn een aantal paarden die uit gewoonte drinken, deze passen zich wat minder snel aan aan hun nieuwe rantsoen, bij ruwvoer moet een paard meer drinken: a. er zijn door de vezels meer kauwbewegingen nodig en meer speeksel om het goed te kunnen slikken. b. bij de vertering moeten de vezels voldoende vocht kunnen bevatten om goed verteerd te worden.

nog een reden die paarden op een ruwvoerdieet minder uitnodigd om extra te drinken, is dat aan de meeste commercieele brok en muesli vaak zout is toegevoegd. zout zit van nature weinig in hooi en granen, een liksteen kan dan uitkomst bieden. heb je een paard dat veel zweet en waarvan je denkt dat er een zouttekort is en dat de liksteen negeerd, dan kun je overwegen wat vochtig zout over het hooi te strooien.

dit is ook een tip als je voor jouw paard geschikt voer vindt (ivm de suikers)en dat hoewel de kwaliteit goed is met lange tanden wordt gegeten, strooi een theelepeltje vochtig zout(dan kleeft het beter aan het voer)door het voer en de smakelijkheid neemt toe.

net als bij mensen hebben veel dieren net zo'n voorkeur voor zoet als voor zout.

hoewel je altijd moet waken voor te, kan er met dergelijke hoeveelheden weinig fout gaan, zeker als je paard continu de beschikking heeft over vers water.
er moet altijd meer water beschikbaar zijn dan het paard werkelijk nodig heeft (enkele uitzonderingen kunnen er zijn).

zouttekorten kunnen leiden tot een slechte vacht, slechter verharen, verminderde conditie. dingen die je tijdens afval-dieeten toch al wat vaker ziet.

dit is wel een heel breed onderwerp en misschien beter door gerichte vragen te behandelen dan even in het algemeen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:31

Dankjewel Tug..
Bij Fiek bleek bij bloedonderzoek idd ook een licht natriumtekort..
Hij kan echter altijd bij een liksteen..
Maargoed, nu met de magnesium ben ik weer bang dat als ik die kleine hoeveelheid zout misschien bij zou geven, dat als het net te veel is, er magnesium afgevoerd zou worden..
Of hoef ik me hier met zo'n hoeveelheid, of af en toe een klein beetje over het voer niet druk om te maken..?

Bedankt trouwens dat je al je kennis met ons wil delen!!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:44

bij blaze was het natrium ook minimaal verlaagd bij het bloedonderzoek een maand geleden
en ook hij heeft altijd een zoutsteen hangen...alleen daar zit ie zelden aan

het afgelopen jaar heb ik 5 x bloedonderzoek laten doen en het natrium zat iedere keer tegen de ondergrens

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:18

zou dat ook niet komen doordat ze toch iets meer plassen
(door hormonale disbalans)dan 'normale paarden?
Ze scheiden door meer te plassen ook zouten uit toch?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:48

zal even voor jullie controleren of zoutopname iets met magnesium doet en hoe.

meestal kun je om ongewenste bindingen met belangrijke mineralen die je extra toedient, kiezen om ze niet meer samen in dezelfde voerbeurt te geven maar bijvoorbeeld de een s'ochtends en de ander s'avonds. je voorkomt dan direct een reactie(meestal het aan elkaar binden) en de paarden kunnen opnemen wat ze nodig hebben.

voor de mensen die magnesium bijgeven, magnesium bindt makkelijk aan calcium en wordt dan onwerkzaam, veel paarden (en ook koeien) krijgen relatief veel calcium in hun rantsoen en naast alle goede bedoelingen van extra magnesium is het dan toch niet beschikbaar, dus dan komen toch de cijfertjes weer langs.

lagere bloedwaarden van natrium geven niet direct problemen, het is wel een aandachtspunt.
likstenen moeten eigenlijk alleen uit NaCl bestaan dat is puur keukenzout, ze moeten ook schoon zijn, stof of voerresten of huidvet omdat je er prima aan kan schuren, maken het niet echt lekker en uitnodigend. zelfs bij nieuwe likstenen schijnen sommige paarden niet te beseffen dat het lekker en gezond kan zijn, andersom in 1 tot 3 dagen een liksteen van 10 kg wegpeuzelen die zijn er ook, als er genoeg water in de buurt is wordt het probleemloos uitgeplast. beide groepen paarden kun je beter zout direct over/in het voer geven.

paarden die veel plassen, kunnen veel zouten uitscheiden, niet alleen natrium, maar ook kalium verlaat op deze wijze het lichaam, beide belangrijk voor de werking in de lichaamscellen. de oorzaken van veel plassen kunnen zijn: te hoge zout of kalium opname uit het rantsoen, (te) veel eiwitten( er is net als bij zout water nodig om ze via de nieren uit het lichaam te verwijderen).
ook kunnen nier of suikerstofwisseling(echte suikerziekte) tot het uitplassen van grote hoeveelheden leiden, het valt dan onmiddelijk op in de stal er is dan echt een nat ligbed, in de wei wordt dit makkelijker over het hoofd gezien!
nat ruwvoer (kuilgrassoorten en weidegras) kunnen ook tot meer plassen leiden.

paarden met vergevorderde IR kun je als ze plotseling veel gaan afvallen ter controle beter een paar dagen ter observatie opgestald worden, om te kijken of er geen suikerziekte is ontstaan.
je ruikt dan vrijwel onmiddelijk een zoetige lucht, die snel erger wordt. er wordt dan met de urine ook glucose in grote hoeveelheid uitgeplast. dan is het ook echt tijd voor de da en andere maatregelen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:08

thanx, ik zat ook even verkeerd met mijn berichtje, calcium was het als er teveel van is dat ook magnesium wordt uitgescheiden..
gewoon kuikenzout heeft dit effect niet.. en de himalaya liksteen schijnt hier naar onderzoek enkel uit te bestaan dus het is prima als hij deze heeft...
en ik kan idd af en toe een beetje zout geven..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:33

Voor de Himalaya steen en de ingrediënten is dit een objectieve bron KLIK
Alles wat er in zit staat daar beschreven. Het is wel wat meer dan keukenzout.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:10

even tijd voor relativeren.

paarden hebben doordat wij, mensen, ze op de een of andere manier opsluiten niet de mogelijkheid om zelf hun vraag aan voedingsstoffen op te scharrelen, wij maken uit wat er in het paard binnenkomt.
ieder levend dier heeft om te leven een grote hoeveelheid aan verschillende stoffen nodig, enerzijds omdat het lichaam ze zelf niet kan maken of omdat ze nodig zijn om iets in het lichaam te maken. tussen wat minimaal nodig is en wat maximaal te verdragen is ligt een denkbeeldige lijn, ergens op die lijn ligt een punt waarop de stof optimaal aanwezig is.
om het voor ons lastiger te bevatten te maken, is dat punt ook nog wisselend door de levensfase of het lichaamsgebruik van het dier, ook zijn er geen vaste cijfers te geven omdat het individueele dier af kan wijken van de gemiddelde dieren.

voor nog meer hersenkrakingen bij ons zorgen de invloeden die andere al of niet nodige stoffen, weer hebben op de beschikbaarheid. hoewel de mens behoorlijk slim en doortastend kan zijn, weten we nog heel weinig, veel informatie berust op aanname of veronderstelling, soms ook omdat het bij een ander dier of een mens op een bepaalde manier werkt. de getallen die je tegenkomt zijn altijd gemiddelden van een groep dieren of mensen. elk individu, mens of dier werkt net even anders, je kunt meestal alleen de gemiddelden volgen.

je helemaal fixeren op 1 enkel stofje, voor een probleempaard, is alleen zinvol als bij dat ene paard is vastgesteld dat het kan werken, bij de IR paarden is vaak maar heel beperkt gewerkt aan de vaststelling van de diagnose, er is niet 1 simpele test, die vertelt dit is het, veel is (nog) onbekend en het is ook de vraag in hoeverre je mag spreken van een opzichzelfstaande aandoening, IR kan nu wel de problemen veroorzaken, maar waar en hoe is dit ontstaan, op dit moment is de algemene mening dat het ontstaat door voedings of opnamefouten uit/door voeding.
je kunt met de huidige ervaringskennis dingen uitproberen en de resultaten daarvan als het verbetering voor jouw paard opleverd, blijven toepassen. het middel mag nooit erger zijn dan de kwaal, dus probeer zoveel als mogelijk is ervaringen te delen en zelf kritisch informatie te verzamelen. tip: denk goed na, VOOR je ergens mee aan de slag gaat, het probleem is van jouw paard en moet op een voor jouw paard geschikte manier worden opgelost.

misschien had ik dit verhaal kunnen samenvatten met de oude spreuk:

"van het concert des levens krijgt niemand een program"

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:38

EstherHegt schreef:
Voor de Himalaya steen en de ingrediënten is dit een objectieve bron KLIK
Alles wat er in zit staat daar beschreven. Het is wel wat meer dan keukenzout.

Moeilijk al die info..
Uit dit onderzoek blijkt anders namelijk http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:49

SuperRoos schreef:
Moeilijk al die info..
Uit dit onderzoek blijkt anders namelijk http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

Ik zie er helaas geen goede bronvermelding. Dat is altijd belangrijk dat je kunt controleren of de informatie klopt. Het kan daar net zo goed een persoonlijke mening zijn of info van een wikkeltje of van een andere website is overgenomen.
Bij vragen kun je ook mailen bij de bron die ik gaf en het is gepubliceerd dus te controleren.
Quellennachweis / Buchempfehlung: Dr. med. Barbara Hendel und Peter Ferreira: Wasser & Salz, Urquell des Lebens ISBN: 3-00-008233-6 Fr.39.80

Het is zeker lastig hoor om correcte informatie te vinden, internet kan erg handig zijn maar er zit ook een risico in dat er onwaarheden op staan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:52

precies, en dat vind ik nu precies het moeilijke omdat juist die gegevens zo belangrijk zijn voor onze IR paarden...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:10

SuperRoos schreef:
precies, en dat vind ik nu precies het moeilijke omdat juist die gegevens zo belangrijk zijn voor onze IR paarden...

Ja het is zeker erg lastig, zeker met paarden die IR zijn. Ik heb er zelf eentje waar het op de loer ligt ( paard heeft Cushing) en ik probeer het zo goed mogelijk te voorkomen door met name samen met mijn dierenarts en experts te overleggen. Belangrijk is in ieder geval afvallen en een zo goed mogelijke conditie zien te krijgen, trainen dus en een goed gebalanceerd dieet, dat kan ook verschillen per paard.
Mijn paard bijv zweet extreem bij arbeid en krijgt dus electrolieten, dat is zeker niet op ider paard van toepassing bijvoorbeeld. Ik denk zeker met een IR paard dat het erg belangrijk is om een dieet samen te laten stellen door een expert en er niet zomaar wat in te proppen omdat sommige websites denken dat ze het wel weten, ze kennen het betreffende paard niet eens en de voerbehoefte.
Los daarvan sommige mineralen en sporen elementen werken elkaar juist weer tegen. Dat kan zelfs zo zijn in de wei en de bodem grondsoort etc.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat er in de wei of in het hooi ruim voldoende magnesium is. Dan is magnesium bijgeven niet verstandig dat kan weer invloed op andere stoffen hebben.
Daar heb ik pas een artikeltje over geschreven en kun je hier vinden. relatie bodem en ruwvoer
Er zijn meerdere artikelen in de maak maar dat kost erg veel tijd.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:31

ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik %) ...je moet onderhand zelf gestudeerd hebben voor voedingsdeskundige....en dan nog :?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:17

Dat gevoel krijg ik ook vaak.. Helaas hier ook te weinig experts in de buurt of mensen die je laten geloven dat ze er alle verstand van hebben en achteraf blijken er gigantische missers gemaakt te zijn...
Gelukkig heb ik de laatste tijd veel goede keuzes met Fiek gemaakt en zie ik veel verbetering.. Ik ga dus door met informatie tot mij nemen, aanvoelen wat bij Fiek past en experimenteren of ik verschil ga merken en daarop basseer ik dan maar hoe ik verder ga...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:52

valt best mee zuzu, als je je nuchtere verstand gebruikt en dingen die je zelf kunt waarnemen, zoals zien, voelen,horen en ruiken kom je een heel eind, ook je gevoel moet gewoon goed zijn.

mijn opa had helemaal geen cijfertjes, hij moest het met ervaring en eigen zintuigen doen, en daar kwam hij ook een heel eind mee, hij was mijn eerste leermeester en legde bij mij de basis, ik heb jaren moeten en mogen toekijken hoe HET moest (of kon), voor mij waren de cijfertjes een welkome aanvulling op de praktijk, en hoe je ook werkt en welke middelen je ook gebruikt, je paard laat zien welke waarde het heeft, het laat je iedere dag in de spiegel zien, wat je gedaan hebt en of het goed was.

als je een week lang eerst eens heel erg nauwkeurig opschrijft wat je je paard aan water en voer geeft. en daarna eens in drie korte zinnen wat zijn conditie is, krijg je weer even overzicht van de huidige situatie. stel, uit jou korte omschrijving komt de conclusie mijn paard is te dik, dan zou je kunnen proberen de hoeveelheid energie te minderen, waar en hoe je dat doet, maak jij uit.
de een zal alle cijfertjes bij dat voer zoeken en met hulp van de cijfertjes een deel van het rantsoen wijzigen. een ander vermindert gewoon in krachtvoer, weer een ander kiest ervoor zijn paard harder en meer te laten werken. drie oplossingen die even goed kunnen werken.
je hebt ook een redelijk veilige marge, een tekort ontstaat, ook bij IR paarden niet in 1 week of 1 maand. als jij vind dat iets bij jouw paard werkt om hem gezond en fit te krijgen en/of te houden.
neem dan wat anderen zeggen voor kennisgeving aan, maak er desnoods een kleine aantekening van, maar laat het je niet afbrengen van jouw persoonlijke doel: jouw paard!

het is geen holle frase dat je niet raakt uitgeleerd met paarden, het is het enige harde feit, waar je iedere keer weer met je neus op gedrukt wordt. ook hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk nog niets weet. een mens met paard blijft eeuwig leerling.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:02

Wauw wat omschrijf je het toch goed elke keer.
Helemaal mee eens.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:06

Pff... ben al een heel eind met het topic doorspitten, morgen weer verder... interessant allemaal!!
Sluit me zowel bij Roos als bij Tug aan... Ik vind het ook zo vreselijk lastig om het 'juiste' te doen, zoveel informatie, zoveel meningen, cijfers en weetjes...heel lastig!
Maar ook ben ik het ermee eens dat wanneer jij goed naar je paard kijkt, observeerd en veranderingen waarneemt je ook een heel eind komt...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:28

Precies! Als er een website is die beweert dat magnesium werkt tegen IR en niet meeneemt dat het dieet is veranderd voor paarden die IR zijn dan weet je nog steeds niet of het die magnesium is of juist dat veranderde voer en dieet.
Je kunt wel denken dat het die magnesium is, maar het dieet en afvallen spelen ook een rol. Misschien wel een veel grotere rol, want wie zegt er nu dat er een tekort is aan magnesium? Is dat onderzocht bij betreffend paard of in het ruwvoer?
Ik heb zelf geen enkele wetenschappelijke bron kunnen vinden dat magnesium werkt als geneesmiddel bij IR.
Magnesium werkt meer op ontspanning en de spieren. Mangaan heeft weer wat meer invloed op metabolisme van suikers (carhobydrate) en vet volgens dr. Kellon (Kellon, E.M. 1998 Equine Supplements& Nutraceuticals. Breakthrough publications. U.S.A.)

Aan alle foto's te zien hier is het afvallen echt het grootste stuk en zie je paarden die er veel beter uitzien. Mogen jullie trots op zijn!! Bij mijn pony is het echt een probleem ze eet niet eens 1 % van haar lichaamsgewicht aan ruwvoer. Ik ben haar zelfs krachtvoer gaan bijvoeren om aan haar mineralen te komen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:50

zo probeer ik het ook te doen ..superroos...
ik sta er alleen voor met mijn paardjes .... maar daar heb ik zelf voor gekozen...dan kan ook niemand meer mijn gedachten en keuzes vertroebelen...ik laat me te gauw (tegen beter weten in) beinvloeden .....
heb er nu voor gekozen om mijn eigen weg met Blaze te volgen en hem te geven waarvan ik denk dat hij het nodig heeft en ik moet zeggen dat sinds ik mijn eigen wei heb ...het al een heel stuk beter met hem is gegaan (met zijn leverprobleem)en zijn herstel veel sneller is gegaan.

ik luister naar meningen van de dierenarts en van laarakker en ik lees veel op bokt. .....en dan laat ik alles op me inwerken en dan laat ik mijn gevoel spreken.....
er is toch niemand die je duidelijk kan vertellen hoe het echt moet omdat ieder paard anders is en iedereen een eigen mening heeft