SuperRoos schreef:precies, en dat vind ik nu precies het moeilijke omdat juist die gegevens zo belangrijk zijn voor onze IR paarden...
Ja het is zeker erg lastig, zeker met paarden die IR zijn. Ik heb er zelf eentje waar het op de loer ligt ( paard heeft Cushing) en ik probeer het zo goed mogelijk te voorkomen door met name samen met mijn dierenarts en experts te overleggen. Belangrijk is in ieder geval afvallen en een zo goed mogelijke conditie zien te krijgen, trainen dus en een goed gebalanceerd dieet, dat kan ook verschillen per paard.
Mijn paard bijv zweet extreem bij arbeid en krijgt dus electrolieten, dat is zeker niet op ider paard van toepassing bijvoorbeeld. Ik denk zeker met een IR paard dat het erg belangrijk is om een dieet samen te laten stellen door een expert en er niet zomaar wat in te proppen omdat sommige websites denken dat ze het wel weten, ze kennen het betreffende paard niet eens en de voerbehoefte.
Los daarvan sommige mineralen en sporen elementen werken elkaar juist weer tegen. Dat kan zelfs zo zijn in de wei en de bodem grondsoort etc.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat er in de wei of in het hooi ruim voldoende magnesium is. Dan is magnesium bijgeven niet verstandig dat kan weer invloed op andere stoffen hebben.
Daar heb ik pas een artikeltje over geschreven en kun je hier vinden. relatie bodem en ruwvoer
Er zijn meerdere artikelen in de maak maar dat kost erg veel tijd.