[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:46

oh strand, wil ik ook.. Heb wel afgesproken met de eigenaresse, die wil met Rose (moeder van dana ) toch nog naar zee voor haar sokken, misschien dat we dana ook mee nemen en lekker gaan stappen daar..

Dana is een keer of 7 buiten geweest en eigenlijk is ze ook heel braaf. maar ik heb aan de pony die ik hiervoor reed echt een trauma overgehouden :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:48

Maar Dana is idd je pony niet :) Dat moet je je voorhouden! Doen hé! Ik ga naar Nieuwvliet, dus dat is wel even rijden. Maar het zal het wel waard zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:49

Wij hebben ook zo'n paardje op stal, na 20min in de bak is hij helemaal kapot, hij heeft na drie rondjes alles wel gezien, en het lijkt wel of hij het saai vind. En daarna heeft hij ook geen zin meer en gaat gewoon stilstaan en slapen.

En geloof me, die heeft pit zat. buiten loopt ie met gemak een uur. maar de bak is echt saai voor hem.
Wellicht voor Dana net eender, net als wat lotte zegt over caily.

En samen heerlijk het bos in,als het goed gaat groeit je vertrouwen vanzelf :+:

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:51

Nee, maar die angst is helaas gebleven. mijn angst is om te vallen. Ben zo bang dat ik val en in een rolstoel terecht kom := dát is mijn angst.. maar ik kan ook voor een auto komen.. pff maak me daar veel te druk voor, en dan zie ik dana en daar zit gewoon geen kwaad in..

Dana word dit jaar weer gedekt, ik had op bokt een mooie 3 kleur gezien en deze naar de eigenaresse door gestuurd :9 Bandit heet ie geloof ik

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:56

Jolandaa_ schreef:
Nee, maar die angst is helaas gebleven. mijn angst is om te vallen. Ben zo bang dat ik val en in een rolstoel terecht kom := dát is mijn angst.. maar ik kan ook voor een auto komen.. pff maak me daar veel te druk voor, en dan zie ik dana en daar zit gewoon geen kwaad in..

Dana word dit jaar weer gedekt, ik had op bokt een mooie 3 kleur gezien en deze naar de eigenaresse door gestuurd :9 Bandit heet ie geloof ik

Bandit is leuk :j mooie joekel, en is bruin bont ;) Driekleur bestaat niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:57

hij heeft toch een pluk zwart haar? neem aan dat ie dan 3 kleur is?

cullan was ook 3 kleur. wit, zwart en buckskin? of zeg ik 't verkeerd dan (heb 't zo namelijk geleerd )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:58

Jolandaa_ schreef:
hij heeft toch een pluk zwart haar? neem aan dat ie dan 3 kleur is?

cullan was ook 3 kleur. wit, zwart en buckskin? of zeg ik 't verkeerd dan (heb 't zo namelijk geleerd )

Nee bruin bont. Bruin wordt veroorzaakt door het agouti gen. Wat opzichzelfstaand geen kleur is maar het zwarte van het paard 'verdrijfd' naar de uiteinden van het lichaam. Daardoor heeft een bruin paard altijd zwarte manen en staart ;) (en vaak zie je het bij de knieen/voeten ook nog)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:01

Veel mensen noemen bruin bont 3 kleur trouwens hoor.
Aan de ene kant klopt het deels, omdat het paard officieel zwart (al dan niet bont) is. Maar door het agouti gen bruin kleurt.

Agouti is ook dominant (op zwart, op vos komt het niet tot uiting geloof ik). Zo kan uit 2 zwarten geen bruine komen. Uit 2 bruinen wel een zwarte (als ze beide het agouti gen niet doorgeven).

Ingewikkeld allemaal he :P Ik heb een voorliefde voor kleurgenetica vandaar dat ik de opmerking maakte :D haha.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:11

Jack is ook geen paard voor in de bak te rijden, hij doet het wel allemaal flink maar je merkt dat die meer plezier heeft in het buiten rijden :) .

Iemand tips voor een 3daagse naar Londen (eind Juni) met enkele vriendinnen. Budget vriendelijke hotels, we zouden met eurostar gaan waarschijnlijk. Vooral winkelen (nu ja gewoon gezellig spullen bekijken) en wandelen, eventueel een musical (moet wel betaalbaar blijven hé). :#
Zou dag ticket kopen voor met de metro... we hadden het queens hotel al tegen gekomen (iemand ervaring ? )

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:23

Dat heeft merc met longeren, die heeft na 2 rondjes het ook wel gezien. Maar ga ik in de bak alle kanten op een hou het uitdagend werkt hij veel harder. Hij is nog niet eens iets gewend, buiten is alleen wandelen en voor de rest werken we in de bak.
Lekker afwisselen, dingen combineren enz. Ik ben het zelf altijd ook beu na 10 minuten hahaha

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:30

het enige waar Diaz voor te porren is in een rijbak zijn sprongetjes en spelen. trail achtige oefeningetjes.
figuurtjes rijden.. vind ze niks aan

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:45

Awel ja wil ik ook nog doen later met Jack beetje trail rijden, eventueel af en toe een lesje later er in. Wie weet.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:53

Zo even bijgelezen. Wat kletsen jullie wat af zeg! Hier geen veranderingen Ravenya gaat vooruit gelukkig en Mira is tot nu nu toe een echte bakkleuter die alles moet leren. Stuur en rem zitten erop. Het idee om hoor ooit te dekken zit al flink in mijn achterhoofd gebeiteld. Al genoeg mooie hengsten gezien. Nu is nog de vraag of ik een bonte of een kleurige hengst erop gooi. Bont zit er sowieso al in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:03

Uh ja maar is ze homozygoot bont? Als ze dat niet is kan het veulen effen worden he ;)

bont x bont kan ook effen worden. Effen x effen nooit bont.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 04:09

cp112 schreef:
HijadelaLuna schreef:
Is het echt lichamelijk? Is het niet dat ze het geestelijk gewoon geen donder an vindt? Ik had het toevallig vandaag er nog over, Caily is na een minuut of 20 ook gewoon op in de bak. Buiten houdt ze het veel langer vol. Het is dan niet zo dat ze druipt van t zweet, maar geestelijk gewoon vol/geen zin, whatever. Ik maak me er verder geen zorgen om, laten we eerlijk zijn, dit ras is ook niet gemaakt voor het trainen in de bak. Er zijn wel uitzonderingen hoor, maar die zijn dan geestelijk vaak ook vrij pittig, en daardoor vinden ze het werk in de bak wel leuk/uitdagend. Zou zomaar kunnen dat ponyclub wel leuker is voor Dana, andere omgeving, andere paardjes, en 2 x 20 min naar buiten om dr koppie leeg te maken (en dat van jou).

Nou dat vind ik wel een beetje vreemde opmerking :Y) }:0
Noedel geestelijk vrij pittig??? :') _/-\o_

Ieder paard kan in de bak rijden, de een vind het alleen leuker dan de ander. Misschien zoekt Dana gewoon wat meer uitdaging? Probeer eens wat meer af te wisselen en kijk dan eens of het beter gaat.

Nu ik het zo terug lees is het idd een zin die anders geïnterpreteerd zou worden dan ik hem bedoelde :+ Ik bedoelde meer, eeh... de wil of het vermogen om mee te gaan denken, voor de ruiter aan de slag te gaan. Caily is niet enthousiast te krijgen zeg maar, die loopt haar rondjes uit beleefdheid, denk dat als je er een ruiter op zet waar ze wat mee kan maken Caily al heel snel in het midden staat met een voetje op rust. Dat zag ik ook gebeuren als ik les met haar gaf, ik moest erbij blijven en soms wat gezag uitstralen met de longeerzweep of mn stem en houding, anders vertikte madam gewoon te lopen. Zag je ook toen jij erop stapte, ze liep haar rondje, jij reed consequent, prima. Ik stapte op, ik ben denk ik iets softer, en ze liep ineens minder hard. Inmiddels zijn we steeds meer een team aan het worden, dus wil ze steeds meer en makkelijker voor me bezig, maar of ik het op kan krikken tot enthousiasme op dat gebied? Dat betwijfel ik. Noedel heb ik wel het idee van dat hij er zelf plezier aan heeft om jou een plezier te doen door zijn best te doen in de bak zeg maar. En ja, ieder paard kan in de bak gereden worden, maar sommige worden daar gewoon niet blij van. Denk bijvoorbeeld ook aan je eigen Liza.

Jolandaa_ schreef:
Ik verwacht gewoon te veel van Dana. Hetgeen wat ik nu wel zou willen zit er gewoon niet in. En ik denk dat ik mezelf niet zo moet pushen dat streven te hebben en Dana in haar onmacht te laten. Het echte dressuur zit er gewoon niet in. En dat weet ik ook diep van binnen. maar dat zit helaas ook niet in mij. Doordat ik op Dana niet bang ben heb ik die hoop wel. Een paard wat wel dressuur zou kunnen lopen, zou qua karakter nooit bij mij passen. ik heb een hele brave knol nodig, ik ben en blijf altijd bang. Op dana heb ik die angst niet, heel zelden nog.. maar diep van binnen zou ik ook dolgraag alleen de bossen in gaan. En dát is iets wat ik gewoon echt niet durf.. Ik ga zondag de bossen in met een stalgenoot. Eens kijken hoe dana dan is, of ze daar ook van geniet. Als daar haar hart wel ligt, dan weet ik wat ik moet veranderen. Tuurlijk zal ze ook gewoon in de bak afentoe moeten lopen, maar niet 4 dagen per week op 't niveau wat ik wil bereiken. Ik zit te twijfelen om iets meer met grondwerk te gaan doen om te kijken of ik die angst weg kan krijgen of dat ik Dana zo ver kan krijgen zodat we wel samen alleen op pad zouden kunnen..

Misschien moet je je afvragen waarom je wilt wat je wilt met Dana? Ik zou met zo'n paard er zelf namelijk ook geen ene donder meer aan vinden om zo vaak in de bak te rijden, net wat je zelf nu aan geeft, voornamelijk frustratie dat het niet lukt. Ook vraag ik me af of je zo zwart-wit kunt zeggen dat een dressuurpaard niet bij jou past, een dressuurpaard is niet altijd een heethoofd, net als dat een Tinker niet altijd cool in het hoofd is.

Maargoed, er lijkt me geen sprake van jij en Dana uit elkaar, dus dat terzijde. Grondwerk is zeker een fijn hulpmiddel zeg maar, al heb ik zelf wel dat ik dan ook richting nodig heb voor hoe en wat, anders vind ik het al snel saai. Met een paard als Caily dan, jonge paarden is vaak weer anders omdat daar in de basis een en ander schaadt. Pas heeft Jessica met wat dingen uitgelegd en laten zien, dat wat wel hartstikke leuk. Misschien kan je ook met Dana gaan wandelen? Dan leer je haar kennen hoe ze buiten is en in onverwachte situatie's reageert. Hoeft niet ver, gewoon kijken waar de grens is, en als dat het einde van de straat is mag je ook best trots en tevreden zijn hoor!

Heb je een Pb gestuurd!

Bandit staat trouwens wel wat verder weg dan de Tinkers vd Gorterstraat, hihih. Hij is idd wel erg gaaf!

Hier eindelijk weekend :D Had ik wel verdiend naar negen dagen werken :O
Morgen lekker met de zusjes bezig, en het weekend ligt de aandacht weer bij moeders en haar vriendinnetje :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:36

Fijn weekend lotte! Geniet er van.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:04

Snackie schreef:
ja hij zal niet snel weggaan. Maar als er echt veel geld geboden word, en hij goed terecht komt. dan mag ik wel achter mn oren krabben denk ik,
Maar niemand gaat 50.000 euro voor mijn paard betalen, dus dat kan ik rustig vragen :D

Hihi 50 000 dan misschien niet, maar er heeft iemand een keer 30 000 geboden op t tweespan tinkerruinen dat ik bijreed... Ze waren toen wel echt in topconditie en brachten hun eigen onderhoudskosten op doordat ze regelmatig ingehuurd werden voor koetstochten etc. Behalve dat ze beide zwartbonte tinkers zijn (al krijgt de een een bruine gloed en appels op zn kont in de zomer) lijken ze ook helemaal niet op elkaar, heel andere bouw, andere hoogte, verschil in hoeveelheid manen.. maar toch vragen mensen regelmatig of t familie is.

Deze paarden vonden de bak ook oerrrrsaai, ze hebben een tijdje op een manege gestald gestaan en daar reden we ze in de bak, nou t duurde 4 maanden voordat de een beetje normaal vooruit kwam in de bak pff niet voorruit te branden, was echt werken en erg leuk was t ook niet (gelukkig liep de andere na 3x al lekker in de bak). Terwijl dat zelfde paard een jaar later in zijn frisheid huppelend door het bos er de piaffe, de pirouette en hele flinke bokkensprongen uitgooide met de kin op de borst (en me eraf gooide ^) ). bos vond ie namelijk wel leuk.. Voor de koets werd ie ook enthousiast, dan kon ie eigenlijk niet wachten tot we vertrokken.

Jolandaa, ik ben het niet met je eens dat een paard wat dressuurpotentie heeft per definitie niet bij jou zou passen. Overal valt een mouw aan te passen!
Jolandaa_ schreef:

Wat betreft je angst, zou je je veiliger voelen door met een bodyprotector of airbagvest te rijden? Dat weet je dat als t fout gaat je toch beter beschermd bent!

tja driekleur, je hebt mensen die vosbont bruinbont noemen, dus dan moeten ze bruinbont wel driekleur noemen. 8)7

Geniet van je weekend Lotte!

Wie komen er nou allemaal naar de ICS HK? Faye natuurlijk met Denzel, maar wie gaan er nou allemaal kijken?
Ik iig wel :) neem mijn vader en stiefmoeder mee (die vind het bere interessant maar weet er niks van en noemt de hengstenkeuring het 'Gijssebal')

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:02

agg hier ook zo'n "Drie kleur" maar op Denzel zijn paspoort staat toch echt Bruin Platenbond... :)

hahaha het Gijssebal geweldig :D
Leuk Jorine dat je ook komt... zoek je mij op?

Jaa Jess.. wij gaan nog ff Voor-afspreken haha

Jolanda, Het komt wel goed met Dana, rustig aan steeds wat meer van haar vragen.. afwisselend buiten en in de bak.. houdt het leuk voor haar en voor jou.
Bandit is by the way een leuke keus!! knappe hengst... vind Denz altijd wat weg hebben van hem... zal de kleur zijn :+ haha

Leuk Kaat, dat je Denz hebt toegevoegd! hahaha.. bij gebrek aan een eigen website kunnen we zo ook *gratis* reclame gaan maken hahahaa

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:04

Ik kom ook, samen met Jessica en Johan :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:36

cp112 schreef:
Uh ja maar is ze homozygoot bont? Als ze dat niet is kan het veulen effen worden he ;)

bont x bont kan ook effen worden. Effen x effen nooit bont.

Weet niet of ze homozygoot bont is. Zal ik even moeten opzoeken. Vaderlijn komt van Samber en de is hoofdzakelijk bont

@jolandaa ik heb nadat dat amigo verkocht was heel hard geroepen dat ik geen kwpn wou die waren te heet. Wat heb ik nu? Een kwpn merrie met papier en 1/8 deel friesbloed. En ik ben super blij met haar! Het kleine scheutje fries zorgt dat ze grover is van bouw maar ook koeler in de kop. Er zal vast wel een dressuurpaard voor je rondlopen xie niet heet is. Maar je kan niet alle dressuurpaarden over een kam scheren

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:53

Zolang ze niet homozygoot bont is heb je met een effen hengst erop 50% kans op bont.
Met een hengst die ook niet homozygoot bont is heb je dan 75% kans op bont.

Samber zelf is ook niet homozygoot volgens mij. Kan mij effen veulens van hem herinneren.

Liza vind in de bak rijden niet heel leuk nee. Mist de uitdaging, maar ze doet het allemaal wel braaf. Als je wat dingetjes in de bak gaat zetten wordt ze wel enthousiast.

Noedel is een ander geval :+ Die wil alles zó graag goed doen, het maakt niet uit wat ik van hem vraag, hij wil alles doen.
Probleem daarmee is is dat hij mij soms een slag voor is met dingen, hij denkt téveel mee.
Daarnaast kan het soms ook tegenwerken.
Bijv de laatste tijd met wijken, in eerste instantie snapt hij dat niet goed, vind het moeilijk en wordt dan echt pissig. Doet niet raar of gemeen maar hij wordt er echt boos van. Het lijkt net alsof hij boos wordt omdat het niet lukt, ik weet niet in hoeverre een paard zo kan denken overigens.

Op het moment dat hij goede stukjes laat zien beloon ik hem uitbundig met mijn stem en daar wordt ie dan weer helemaal happy van.

Momenteel rij ik 3-4 keer per week gemiddeld. Af en toe stap ik een stukje buiten uit maar verder ziet hij niet veel buiten de bak.
Hij wordt niet ineens heel enthousiast als we buitenrijden of een sprongetje maken. Maar hij wordt ook niet 'down' van grotendeels dressuren. Hij werkt graag voor je. Hij wordt ook steeds ijveriger.
Hij wil tegenwoordig niet meer stilstaan :Y) M'n bonte Salinero :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:56

Ravenya wou even wat zeggen :P :
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:59

M'n sjouwmonster
Afbeelding

De andere mosnters, vlnr: Yemaya, Felicity en Ayla
Afbeelding

En t kleine monster (die een darmbacterie heeft... nu aan de AB, ze werd net mooi mak en nu met iedere dag die spuit erin gaat het halster omdoen alweer moeizaam -O-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:13

Ah dat lieve koppie van Ravenya!
Wat een leuke foto's van jouw tinkerbende cp112 :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:28

Wat een mooie vlekken bende heb je cp112!