*WOG
*
Lees nu ook nog leuke antwoorden hierover in topic uit 2005
toen hadden we ook al van die leuke bijdehande bokkers
Wat maakt een paard een warmbloed en wat koudbloed?
Citaat:
Een warmbloed word gebruikt voor de sport , een koudbloed meer als trekpaard.
Citaat:
Ja ik hang ook nog iedere dag een ploeg achter m'n tinker om het land te doen.....
En dit vond ik nou ook altijd 
Citaat:
altijd vol gehouden dat de fries koudbloed was, dikke kont, sokken veel behang, en koel karakter, de meeste dan. Weinig uithoudings vermogen als je het vergelijkt met de warmbloeden... hmmm klinkt toch echt als koudbloed. Maar in duitsland is dat vloeken hoor, als je zegt dat de fries een koudbloed is.

en deze uitleg heb ik ook vaker gehoord 
Citaat:
... Ik heb altijd geleerd dat je koud en vol bloed kan rekenen naar waar de paarden vandaan komen.
Arabiertjes wonen oorspronkelijk op een lang vlak en warm gebied. daardoor minder dikke beharing ivm warmte. als een arabier ergens van 'schrikt' moet hij rennen hij kan zich niet verstoppen.
Neem dan de koudbloed. in mijn geval een fjord.
deze woont is een ruig bebost kouder gebied, daarom dikke manen staart ruw en dik haar als een fjord ergens van shrikt kan hij zich verstoppen...
Verder weet ik dat er uitzonderingen zijn want mijn fjord verstopt zich niet maar racet ook weg hoor!
en deze vind ik echt goed gevonden 
Citaat:
Koudbloeden hebben een dikkere huid. Koudbloeden hebben het dus minder vaak koud

en warm bloeden met hun dunne vachtje en dunne velletje hebben het minder vaak warm

TADDAAAAAA EEN NIEUWE THEORIE IS GEBOREN.