[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:28

snowdon schreef:
En je weet dat het ook een merrieveulen kan worden? Knipoog

ja is ook van harte welkom
maakt ons niet uit maar moet niet de verkeerde keuze hebben gemaakt als het wel een hengst uitkomt zeg maar

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:34

je mag in ieder geval altijd naar de keuring met het veulen. Of de eigenaar van Baxter het er mee eens is of niet Knipoog Hij hoeft in ieder geval niks te doen/in te vullen oid.

Maar als je echt zo graag een hengstje wil, waarom koop je dan geen goede kwaliteit veulen? Dan hoef je niet af te wachten wat je merrie uitpoept na 11 maanden. En is het alleen afwachten hoe hij uit gaat groeien.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:35

PS: voordeel is dan ook dat je er dan je eigen merrie mee kan dekken als hij geen familiebanden heeft.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:37

Hmm zo is het net of die zoveel euro die de dekhengsthouders er in stoppen om hun dier ggk te krijgen gewoon over de balk is gegooid..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:40

ik persoonlijk fok liever met een goedgekeurde hengst hoor Knipoog In die zin is het voor de hengsthouders geen over de balk gesmeten geld, want ik weet zeker dat er naast mij nog heel veel zijn die net zo denken.. Voor mijn Kato maakt het niet uit of de hengst wel of niet goedgekeurd is, omdat ze geen tinker of irish cob is, maar als ik een vruchtbare tinkermerrie zou hebben, zou er alleen een ggk hengst op komen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:42

Nou ik lees hier zat vaak dat het niet uitmaakt of het dier ggk is of niet..

Zou toch liever voor een rontgengekeurd paard gaan dan een waar het niet van bekend is, ook al is het geen zelfde ras.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 30-05-07 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:45

Cheveyo schreef:

ik vraag henk jansen wat ik het beste kan doen
lijkt mij het beste
bedankt iedereen voor het antwoorden van mijn vragen..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:48

Cheveyo schreef:

Hier in dit topic bedoel je? Dan moet je ook bijbehorende vraag erbijhalen... voor het "welkom zijn op een keuring" maakt het niets uit. In wezen wordt er hier niets meer gezegd, we proberen het alleen zo duidelijk mogen neer te zetten voor de vrager.

Dat zegt dus niets over of het wel/niet verstandig is qua andere facetten. Dat werd nl niet gevraagd.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:50

Cheveyo schreef:

Zou toch liever voor een rontgengekeurd paard gaan dan een waar het niet van bekend is, ook al is het geen zelfde ras.

Het maakt voor het verschijnen op de hengstenkeuring van het veulen niet uit of zijn vader wel of niet ggk is. Dat zegt weinig over mijn persoonlijke mening over het fokken met een al dan niet goedgekeurde hengst.

Bovendien heb ik zelf voor een röntgenologisch goedgekeurde hengst gekozen, namelijk Clononeen Drumshambo. ook al is Kato dus trekpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:53

Mijn tinker is vandaag drachtig gescant van Woody Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:55

Gefeliciteerd Nielsd!

Teuntje111 schreef:
Bovendien heb ik zelf voor een röntgenologisch goedgekeurde hengst gekozen, namelijk Clononeen Drumshambo.

Je merrie slaat af, net als gisteren.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 30-05-07 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:55

gefeliciteerd Niels!!!

Heb net ook bericht gehad dat Kato en Drum vandaag ook weinig zin meer hadden!! Nu een afspraak maken met de dierenarts dat hij 15 juni even langs kan komen met zijn mobiele echo Haha! Laatste dekdatum is 28 MEI <- aangepast Haha!
Laatst bijgewerkt door DianneM op 30-05-07 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:56

Ik snap wel wat jullie bedoelen maar ik bedoel het wellicht anders dat dan het gelezen wordt. Kan nu de juiste woorden gelijk niet meer vinden..maar ik denk meer in de richting van nakomeling van ggk hengst voor de dekhengstenkeuring laten komen. De ondergrond is 'saver' zegmaar. De kans op geen erfelijke gebreken lijkt me dan groter en daardoor de kans op afkeuring door diezelfde gebreken kleiner. Weet even niet hoe ik het neer moet zetten. Ik bedoel dus niet alleen het uiterlijk maar ook het innerlijk. Dat rontgengekeurd zie ik zelf alleen maar als voordeel en heeft niet zozeer met persoonlijke mening te maken maar met een toestand die op foto staat.
Ben niet zo goed in uitdrukken vandaag Knipoog.

28mei neem ik aan Teuntje Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:02

ja, stom hahaha Haha!

Denk dat wij even volledig langs mekaar afpraten Cheveyo, ik bedoel dus te zeggen dat ik zelf het liefst een ggk hengst op mijn merries zet en dus liever niet fok met een hengst die niet goedgekeurd is.

Ik zou persoonlijk eerder een goede hengst (of hengstveulen) kopen als er eentje proberen te fokken (om dus een ggk hengst van proberen te maken). En àls ik dat zou proberen, zou dat met een ggk hengst zijn. Bij het ICS hebben ze nog geen rontgenologische keuring, maar je kan alsnog zelf besluiten je hengst rontgenologisch laten keuren bij de dierenarts en dit hebben een aantal hengsthouders ook zelf gedaan. Kost wel een hoop centen, maar fokken met ocd spat of arthrose oid vind ik not-done.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:04

hmm oke, ik ga maar even voer halen voor mijn paardjes haha

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:26

owjee... ik heb hard mijn best gedaan en ik tracht met man en macht netjes te blijven Bloos
maar ik vrees dat dit hoe dan ook aanvallend gaat overkomen Bloos

sorry dribbelkont, maar heb je énig idee hoe moeilijk het is een om een kwaliteitsveulen te fokken???
laat nu nog maar even in het midden merrie of hengst, al is een kwaliteitshengst nóg moeilijker te fokken, want daar zijn er zeg maar minder van nodig. Een iets mindere merrie kan altijd nog "gebruikt" worden, een iets mindere hengst komt gewoon niet meer aan de bak Rolleyes
Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen worden dekhengst, en de meesten ruin... (niks tegen ruinen hoor Knipoog)
Natuurlijk is het mooi om ervan te dromen dat een eigen veulen het misschien eens tot dekhengst zou kunnen schoppen, maar zelfs ik heb niet de pretentie te denken dat het mogelijk zou kunnen zijn dat een van mijn veulens het ooit tot dekhengst schopt... Bloos!
Het stel ouders kan nog zo ontzettend mooi zijn, een scharminkel kan er nog steeds uit komen...en wat doe je dan? teleurgesteld zijn omdat hij/zij niet aan je toekomstdromen voldoet?

Als je zeker wilt zijn een dekhengst te hebben (en zoals KMD al zegt, rijk word je er met zekerheid niet van), koop er dan één.
Wil je toch een veulen dat het dan tot dekhengst schopt later, koop dan een hengstveulen van kwaliteit.

Bedenk ook dat het hebben van een dekhengst een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Zowel naar je eigen dier toe als naar eventuele klanten en hun merries. (met je eigen dier bedoel ik dan niet alleen gevaar voor verwondingen bij het dekken, maar ook naar zijn leven: laat je hem alleen staan en heelder dagen in een box? Fijn leven als prijs voor het houden van je ballen...)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:33

Frenia OK dan! kon het niet beter zeggen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:33

Mooi verwoord, Frenia!

Ik denk ook niet dat je veulens moet fokken om hem later GGK te krijgen als dekhengst. het is zó'n enorm klein percentage wat daadwerkelijk dekhengst wordt. En een goede dekhengst en een goede merrie geven geen garantie op een kwaliteitsveulen. Fokken blijft gokken Haha!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:34

Mooi gesproken Frenia Ja
Dat had ik niet beter kunnen zeggen.

Nou we het er toch over hebben Knipoog
Op Tosca komt ook alleen een ggk hengst die geröntgend is en goed sperma heeft. Ik vind dat belangrijk voor het ras en voor het veulen. Dan weet ik in ieder geval dat ik een kwaliteitshengst heb gekozen.
Naar afstand kijk ik ook niet. Vorig jaar ben ik van Limburg naar Friesland gereden, en dit jaar van Limburg naar Aalsmeer. Ik zoek naar een hengst die Tosca kan verbeteren en waar ik wat mee heb, en dan kijk ik pas waar hij staat (moest even opzoeken waar Aalsmeer ook alweer lag, en ja, het ligt verdomde ver weg Nagelbijten / Gniffelen )
Ik hoop op een merrie, vind ik wel zo makkelijk. Als het een hengst is, wordt hij sowieso geruind. Ik wil het veulen perse bij Tosca houden, anders heb ik er nog niks aan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:53

Goed nieuws voor nielsd en Teuntje voor hun merries! Marloes moet nog even wachten op DA....

Maar euhm Falcon voldeed dan niet aan wat je nu beschrijft, Marloes...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:57

hier wil ik even op reageren

ik wil met dunla 1 veulen fokken puur voor mijn zelf en maakt me niet uit of het een merrie of hengst is
maar wel wil ik een vader van kwaliteit.
Ik wil er zeker later een keuring mee lopen merrie of hengst
is het een hengst wil ik proberen hem goedgekeurd te krijgen .
is het gewoon niet mogelijk waar een hele grote kans in zit is het jammer maar helaas dan wordt die lekker gecastreerd
dus het is voor me geen streven dat het moet zeg maar maar vindt het wel een uitdaging
ik vroeg i.v.m. baxter omdat ie niet goedgekeurd is bij het stamboek waar dunla komt en dat baxter niet rontgologisch is gekeurd is het dan wel verstandig hem te gebruiken want ben nu wel van mening zijn vader is wel goedgekeurd ook rongologisch
vindt ik persoonlijk toch prettiger omdat de gewrichten ook goed zijn zeg maar
dus geen probleem dat het niet lukt goedgekeurd als dekhengst dan mag hij gecastreerd en lekker bij de anderen in de wei....
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 30-05-07 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:58

zou Henk gewoon even vragen hoe het zit met de rontgenologische keuring van Baxter. Denk haast wel dat hij hem zelf al heeft laten keuren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:00

Ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk om de juiste vraagstelling uit je reactie te halen... maar als je advies wilt of Baxter een goede keus is (ivm goedgekeurd wel/niet).... dan zou ik zeggen: informeer even verder of eigenlijk.... kijk even verder!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:02

Ik wilde ook reageren maar dat zal te cru over komen... Laat maar Tong uitsteken

@Leon eehhh daar ben ik dus al een heel groot deel mee eens Knipoog

Morgen komt bij Noa de Da langs om te scannen. Kijken of ze al hengstig is geweest of nog moet worden, madam laat namelijk niks zien en het is vandaag 30 dagen geleden dat Briseis ter wereld kwam. Ook komt de hoefsmid weer langs, haar steunsels zijn weer lekker lang gegroeid, die rot hormonen ook Knipoog

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:06

snowdon schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk om de juiste vraagstelling uit je reactie te halen... maar als je advies wilt of Baxter een goede keus is (ivm goedgekeurd wel/niet).... dan zou ik zeggen: informeer even verder of eigenlijk.... kijk even verder!

zal informeren over baxter en is ie niet rongologisch goedgekeurd dan moeten we nog even verder denken welke we dan als vader willen o malley of thunder
vondt het allemaal super hengsten en die twee zijn wel rontgologisch gekeurd