[TI] PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:15

OK, dat leek mij dan een gevalletje contact opnemen met lab om aan te passen....

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:17

Ik zie dat er alweer een tijdje niet meer gereageerd is hier, maar toch wil ik even een bericht plaatsen.... Mijn tinker is getest en hier kwam uit n/P1. Het is een vier jarige ruin die ik sinds dit jaar rustig aan het inrijden ben. Nu lees ik hier heel veel verschillende berichten en meningen en informatie. Maar wat is nu wijsheid??
Ik geef hem sinds dat ik de uitslag weet geen wortels meer, ik ben nu lijnzaadolie erbij aan het geven. Verder krijgt hij onbeperkt kuil/hooi.
Na het rijden of longeren wil hij altijd rollen, maar staat altijd soepel op en loopt soepel weg. Hij toont af en toe wat lui en als ik bijvoorbeeld wil dat hij iets moet versnellen, gaan zijn oren in zijn nek. Ik zie snel beren op de weg, maar moet ik dit zien als symptomen of kan het ook zijn omdat hij jong is en volop in de groei.....? (Deze "symptomen heb ik gelezen op pssm.eu) Wat is verstandig, veel of weinig beweging geven?
Ik ben er best wel veel over aan het piekeren, maar is dit nodig? Wie o wie kan mij antwoord geven? :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:17

Eevee: eerst van al wat een vervelende uitslag! maar nu weet je het en kan je er naar handelen.
het is erg lastig om dat zo te zeggen. want elk paard reageerd anders op PSSM. en elk paard heeft andere symptomen en heeft baat bij andere dingen.

wat je sowieso wel kunt doen is het dieet PSSM vriendelijk maken. dus zo laag mogelijk in suikers en zetmeel zetten.
vit e en selenium en magnesium bijgeven.
luzerne is ook een veilig voer
lijnzaadolie

qua beweging zal je zelf uit moeten proberen wat wel en wat niet kan bij jou paard.
een feit is in ieder geval dat je alles heel kalm moet opbouwen en afbouwen. spontaan een rit van 3 uur te gaan doen en de volgende dag vrij is geen optie (althans bij qhp is dat zo, bij tinkers is dat toch weel anders blijkbaar)

luister naar je paard en leer hem te lezen.
ik zag dingen aan hem waar niemand anders notie van nam en bleek dat hij toch weer enorm verhoogde spierwaardes had.

veel succes!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:38

Wat Mister01 zegt Eevee: elk paard is anders in zijn/haar symptomen. Op een gegeven moment leer je ze wel herkennen.

Misschien is het verstandig om een bloedtest te doen om te zien of de waardes momenteel verhoogd zijn en je paard "dus" reden heeft om zuur te doen bij arbeid. Het is wellicht ook een goed ijkpunt voor de toekomst, mocht er nog eens iets voorvallen.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:54

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik was eerst best ondersteboven van het nieuws, maar goed ik zie en denk gelijk het ergste. Feit is inderdaad dat ik nu weet hoe of wat en dat ik er idd op kan inspelen. Hij is pas vierenhalf, dus ik weet ook niet of hij al symptomen kan vertonen. Hij stond ook een tijdje met een gespannen buik, maar toen was ik net naar een nieuwe stal verhuisd en hij is erg angstig voor andere paarden, dus dat gaf een hoop spanning... Maar ik ga het in ieder geval goed in de gaten houden allemaal en misschien nog een bloedtest doen idd.
Hoeveel lijnzaadolie heeft hij nodig per dag? Ik ben het nu een beetje aan het opbouwen door een beetje muesli heen. Ik geef nu trouwens Nature's best van Pavo, is dat oke? Of is er een voer wat beter is?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:32

ik heb er bij mijn quarter toen voor gekozen om geen brok of muesli meer te geven, maar ik kocht alle dingen die hij nodig had los. dus kon ik zelf mengen met de hoeveelheden die hij nodig had van het specifieke spul, en ook wist ik precies wat hij binnen kreeg.

helaas zit er in muesli en biks vaak een vulstof waar de ingredienten niet van op de verpakking staan, en kan het dus puur suiker zijn.

ik gaf luzerne (dit kan je in brok en in losse uitvoering geven) (let op dat het zonder melasse is!!)
vitamine e
selenium
magnesiumoxide
lijnzaadolie (ik gaf ongeveer een half kopje per maaltijd, sommigen geven meer, anderen minder)

dingen die echt taboe zijn zijn appels, wortels, en heel kort gras (hoog fructaan gehalte)
en stress moet je zien te voorkomen, dat kan een trigger zijn voor een aanval.

een bloedtest zou wel een goed idee zijn, dan heb je een beetje referentie voor je zelf.
want wat soms maar heel klein kan lijken, kan in het bloed toch wel groot blijken te zijn.

succes met je zoek tocht!
ohh op fb is er een pssm site, is wel allemaal in het Engels, maar veel mensen met heel veel kennis zitten daarop. het is echt een aanrader!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:46

Connor staat nu sinds zijn vaststellen op onbeperkt lang gras, 300 gram lucerne, 150 gram rijstzemelbrokjes en een flinke kwak lijnzaandolie. Daar doet hij het goed op, duidelijk minder stram in zijn lijf. Ook zijn nek is weer soepeler. Hij vliegt nu zelfs weer af en toe door de wei, wel met een kort krabbelgalopje maar hij doet het weer.

Op het moment dat zijn gras te kort wordt maar nog wel afknabbelbaar merk ik meteen dat hij stijver wordt, meer jeuk krijgt op zijn grote spierengroepen (broek, bil en nek) ook wordt zijn nek dan meteen stug en stijf en moeizamer opstaat met rollen. Hij blijft verder door andere dingen wel kwetsbaar en gaat langzaam achteruit maar lang niet meer zo snel als van de zomer voor zijn dieet omschakeling. Enige nadeel, zijn lijn is niet echt meer slank te noemen al wordt hij ook niet dikker en is zijn opgeblazenheid eindelijk weg.

Ik zou gewoon wat meer eiwit en vet geven, extra suikers zo veel mogelijk weglaten en voorkomen dat hij op een te korte afgeknaagde wei met gestrest gras komt te staan. En veel tijd nemen met in en uitstappen als je gaat werken. Connor heeft altijd heel veel opwarmtijd nodig gehad voor hij soepel mee kon werken. En respecteer eventuele mindere dagen van je paardje, veel protest betekend misschien wel niet kunnen ipv geen zin.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:13

Nogmaals dank :) hier kan ik zeker wel wat mee, bij vragen klop ik gewoon weer aan :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:40

Even andere kant. Er zijn ook P1/n en P1/P1 tinkers die vol op sportbrok Muesli staan of stonden zonder problemen.
Gewoon goed in de gaten houden

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:00

oh nee, Dirkje positief. :\ Eef, das balen..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:28

cp112 schreef:
Even andere kant. Er zijn ook P1/n en P1/P1 tinkers die vol op sportbrok Muesli staan of stonden zonder problemen.
Gewoon goed in de gaten houden

Dat weet ze ook, Dirk is een kleinzoon van Lis.

Zoals ik reeds eerder aangaf in dit topic heeft Lis nooit symptomen gehad. Persoonlijk verwacht ik bij Dirk ook een verbetering als hij regelmatiger en consequenter gereden gaat worden. Dat dat lastig is met zelf een klein kind moge duidelijk zijn, maar ik denk dat het hem goed zou doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:55

Had niet in de gaten dat t om Dirk ging.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:49

Bedankt Wendy voor je reactie :-) ik hoop het, nog twee weken wachten op mijn zadel ;-) dan mogen wij weer....

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:52

Ik volg al een tijdje dit topic, omdat mijn tinker een aantal klachten heeft die ik niet thuis kan brengen. Een aantal dingen kan ik inderdaad wel onder PSSM zetten, maar dat heb je wel vaker als je je inleest over iets en er staat een rijtje met symptomen. Ik ben dan ook erg benieuwd welke klachten jullie tinkers hadden die positief testte

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:27

_ENGEL_ schreef:
Ik volg al een tijdje dit topic, omdat mijn tinker een aantal klachten heeft die ik niet thuis kan brengen. Een aantal dingen kan ik inderdaad wel onder PSSM zetten, maar dat heb je wel vaker als je je inleest over iets en er staat een rijtje met symptomen. Ik ben dan ook erg benieuwd welke klachten jullie tinkers hadden die positief testte

Mijn tink had ook (naar mijn idee) last van PSSM symptomen.............Toen hebben mijn ouders aangeboden om een test te laten door door het stamboek. Ik was er heilig van overtuigd dat hij het had, dit bleek dus na de test niet het geval te zijn _/-\o_

De test is niet zo vreselijk duur om te laten en dan heb je tenminste zekerheid, ik heb een hele tijd getwijfeld om de test te doen of niet. Nu vind ik het jammer dat ik het niet eerder heb laten checken :j

[edit] Engel wat houd je tegen om de test te laten doen?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:01

Haha.... Ja dat is een goede! Ben er nog niet uit of ik hem op IR of PSSM wil laten testen. Eigenlijk ben ik ook wel beetje bang voor de uitslag. Vandaag weer gereden in de bak enkel stap en draf en hij is niet vooorruit te branden, net als gisteren op strand ;( Als ik kijk naar de symptomen van PSSM volgens diverse sites denk ik dat ik beter op IR kan testen. Vervolgens heb ik ook ergens gelezen dat de symptomen van PSSM bij tinkers in mindere mate aanwezig zijn. Vandaar mijn vraag met welke symptomen jullie gingen testen.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:35

Engel, ik heb niet getest omdat ik symptomen zag, ik wilde het gewoon weten, ook mede omdat ik er nu rekening mee kan houden. Hij is n/P1 en nu ik het weet en als ik evt symptomen zie, weet ik waarvan het kan komen. Eventuele symptomen bij mijn tinker zijn rollen na het rijden/longeren, af en toe sloom/lui. Maar dit hebben veel meer paarden en hoeft niet door de PSSM1 te komen.
Zelf ben ik eerst geschrokken van de uitslag, maar eigenlijk vind ik het wel fijn om te weten :) Hij krijgt nu in ieder geval zo minder mogelijk suikers en extra vetten (lijnzaadolie)....

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:08

Hier op onze tinkerfokkerij alle Tinkers
PSSM1 n/n

Erg blij mee.

Wel mijn medeleven aan de eigenaren van Tinkers die wel drager zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:40

medeleven? gosh dat klinkt wel heel ernstig...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:39

snowdon schreef:
medeleven? gosh dat klinkt wel heel ernstig...

:))

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:39

Ja jeetje ....

ik weet me niet anders uit te drukken.
ik ben blij dat mijn paarden er vrij van zijn maar vind t sneu , jammer , niet leuk voor de mensen die geen fijn nieuws terug kregen vd test

vandaar mijn misschien ongelukkige verwoording

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:21

Lepel schreef:
Ja jeetje ....

ik weet me niet anders uit te drukken.
ik ben blij dat mijn paarden er vrij van zijn maar vind t sneu , jammer , niet leuk voor de mensen die geen fijn nieuws terug kregen vd test

vandaar mijn misschien ongelukkige verwoording

Medeleven is niet rottig uitgedrukt hoor, zijn al teveel paarden in slaap gezet omdat pssm niet te managen was, heel fijn voor de gelukkigen waarvan de paardjes licht of amper symptomen hebben, maar het is een bloedserieuze ziekte, en betekent veel meer dan n dieet aanhouden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:15

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:24

Ik heb het artikel even doorgelezen. Op zich staat er weinig nieuws in behalve dat er flink wat koudbloed rassen vermeld worden waarbij het inmiddels is vastgesteld. Dat zijn er best veel. Opvallend in het artikel is dat vooral spierbevangenheid en maandagziekte als eerste symptomen gemekd worden.

Overigens doet Connor het kwa klachten van pssm goed op zijn nieuwe eetpatroon. Zijn lucerne is nog wat opgehoogd net als de rijstzemelbrokjes. Hooi/kuil is gelijk gebleven al is de verhouding iets opgeschoven naar wat rijker kuil en iets minder paardenhooi. Hij heeft zelfs soms energie explosies in de wei die hij lang niet heeft gehad. De dierenarts is daar ook erg tevreden in.

Wel merk ik nu het gras flink aan het afnemen is en zeker met die kou van afgelopen periode (dus meer suikers in het gras) dat hij duidelijk stijver en strammer is en veel minder bewegingsdrang heeft.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:11

Mijn merrie staat ingeschreven bij het ICS maar op hun site kan ik niks vinden over hoe te testen via hun. Bij het Nsvt wel maar kan ik als geen lid van dat stamboek mijn merrie wel laten testen via hun? en word deze uitslag dan ook erkend door het ICS? Sorry als dit al in het topic stond, ik heb op trefwoorden gezocht en gedeelte van het topic gelezen.