[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:32

Juist, en dat had ik met Marlon. daarom dat ik nu een tinker heb gekocht,omdat die totaal niet op een vos lijkt ;)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:34

Het wordt nooit meer het zelfde als het was

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:37

Nope, ik heb zelf heel lang gezocht. ik kocht toen uvo, maar dat groeide helaas uit elkaar.
Ik ben bang dat het zelfde kan gebeuren als ik jaron 3 jaar heb. ik hoop t niet. want dan ruim ik de zooi op en ben ik er klaar mee..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:45

Bedankt voor jullie meningen dames, daar kan ik wat mee!
Ik ben nu aan het afwegen of verzekeren zin heeft.. als ik eerlijk ben heeft het pas zin als meneer 3 is en aan het werk gaat en dan nog.. tja..
Ik ben een beetje geschrokken van alle (zand)koliekverhalen om me heen.. Moet er niet aan denken dat mn ventje naar de kliniek moet en ik heb t geld niet. (Nou kan ik het altijd wel ergens vandaan halen als t echt moet , maar voor m'n gemoedsrust.)
Het gaat mij dan ook echt om de ziektekosten. Dat je een bedrag krijgt als ie overlijdt, nou ja dat zit er bij, als ik het weg kon laten zou ik t doen.
Uiteindelijk is het idd ook 'maar' een tinker ;) En dat zijn sterke sobere paarden, dus hij moet maar gewoon nooit ziek worden :P

Paardenverzekeringen zien er iig wel beter uit dan verzekering voor katten (ook ooit naar gekeken toen we asielmonsters in huis haalden) pff dat ging helemaaal nergens meer over! Dan betaal je net zoveel premie per jaar als dat de aanschafwaarde was en dan heb je nog een flink eigen risico en dan niet per jaar, maar per declaratie..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:49

uiteindelijk betaal je 10% van je paard per jaar aan premie. ik had m verzekerd voor 2000euro. ziektekosten beperkt bij efo. 210 euro per.jaar

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:22

Cait heb ik ook verzekerd voor ziektekosten, als ik zie wat ik aan mijn vorige paard heb uitgegeven en dit zou ik voor Cait ook zeker weer doen.
Ik heb er lang over getwijfeld maar bedacht me dat ik liever jaarlijks betaal voor een paard wat nooit iets krijgt dan dat ik machteloos sta omdat ik het geld niet zou hebben als de nood aan de man is.

Met de bloedwormenproblemen heb ik ook al wat geld teruggekregen dus het is in ieder geval al niet voor niets.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:22

Gefeliciteerd met je zadel fayem!

Veel mensen zeggen dat ze uiteindelijk niet zoveel geld willen betalen als hun paard ziek wordt, ze hebben bijvoorbeeld een uiterst bedrag. Geloof mij, als je er zelf voor staat zou je de hele wereld willen geven om je dier beter te krijgen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:13

@ draaakje, dat weet ik zelf ook wel. Maar mijn verstand zegt beter van niet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:18

@butengeweun: Wat verdrietig dat Bon toen bij de bevalling is overleden, en veulen ook. Zoiets doet wel pijn in je hart en blijft altijd bij je

@Mira: Wat spannend, zou leuk zijn als je via de DNA test meer te weten kunt komen

@Lotte: Als je Caily wil laten opnemen, dan doe ik ook meteen Luna erbij, want ik ben ook wel erg nieuwsgierig. Alleen die haren eruit halen . . . dat lijkt me zo pijnlijk haha. Heb gelezen dat het ook met een pincet kan?

@Andrea: Pfff balen zeg, ook niet als je het installeert in een zelf aangemaakt mapje op je schijf? Of wil het programma gewoon niet werken?

@Jess: Hoop dat het weer snel een beetje mee gaat zitten, dan kunnen jullie weer een fijn ritje maken. Endomundo; is dat een soort van navigatie?

@Carolien: Zo dat was nogal een klusje voor de DA haha maar ach als die er toch is kan die meteen alles maar doen natuurlijk. En grote honden; kleine hartjes. Dat ken ik. Wij hadden vroeger thuis Berner Sennen honden. Mooie dieren en ook erg lief. Onze eerste die ging als pup in de keuken ooit eens tegen een dienblad aanzitten, met als gevolg toen hij wegliep, de dienblad omviel. Beestje heeft echt letterlijk alle kleuren van de regenboog gescheten in de keuken. En zelfs als kolos van 60 kilo, moest hij er nog niks van hebben haha.

@Ellie: Wat een luxe, twee zadels. Wat voor zadel heb jij dan straks voor Eros, wil je richting dressuur of ook barefoot? En zou je het zelf niet leuk vinden om later wedstrijden met hem te gaan rijden ipv je bijrijder?

@Faye: Wat mooi dat je zadel er is! Lijkt me een erg fijne zadel, het is toch van Barefoot die dressuur versie? Benieuwd hoe die staat en uiteindelijk natuurlijk hoe dit zit op Denz.

En verzekeringen, tjah. Het blijft een gok. Ik heb toch zelf maar gekozen om Luna te verzekeren. Dus ze is best uitgebreid verzekerd. Ook voor ziektekosten. Ik dacht van als ik het doe, doe ik het meteen goed. Ik had me namelijk voorgenomen om bij een volgend paardje het wel te doen. Maar dat geldt ook voor mn “nieuwe” autootje; die heb ik ook maar meteen All Risk verzekeren laten toen ik die kreeg haha. Want hoeveel pech wij de laatste tijd wel niet hebben gehad met auto’s pfff, dat wil ik niet weer. Helaas kan je een auto niet verzekeren tegen “ziektekosten” hihi. Al was het wel een goed idee als ze zoiets zouden gaan bedenken.
Luna is verzekerd bij Equine Risk (zelfde als Hippo Zorg volgens mij). En dan gewoon voor het aankoopbedrag. Het bedrag kan nog altijd omhoog naarmate ze ouder wordt. Het is wel zo, hoe hoger de verzekerde waarde, hoe hoger de premie. Maar het is ook weer zo, er wordt jaarlijks maximaal 100% van de verzekerde waarde verzekerd/uitgekeerd bij ziekte o.i.d. Maar ja om dan maar meteen Luna voor, ik zeg maar wat, € 7000,- te gaan verzekeren is ook zo wat.
Het blijft een lastige kwestie, want je kan natuurlijk ook een spaarpotje maken, maar het ging mij er om. Stel nou voor dat dat spaarpotje nog niet genoeg gevuld is en er gebeurd wat met Luna, dan wil ik toch wel graag, als het zin heeft, haar laten behandelen.
Nu we het er toch zo een beetje over hebben en het ligt natuurlijk misschien wel wat gevoelig; hoe denken jullie dan over het laten cremeren van een paard?
(is trouwens ook mee te verzekeren in een paardenverzekering)
Ben hier wel benieuwd naar over hoe jullie er over denken. Paard van een toenmalige vriendin is gecremeerd. Ik ben toen nog meegeweest daar om de crematorium te bekijken, moet zeggen het zag er peacefull uit daar zeg maar. Ze kreeg heel netjes later thuis en mooi een soort certificaat en ze heeft een urn laten maken. Maar het heeft ontzettend veel geld gekost dat ook, en toen dacht ik van; tjah. Dat geld had ik dan liever weer gehouden om áls ik weer een paard zou willen, dat je dan het geld daar voor zou gaan gebruiken. En ook al heb ik de keuze om voor een uitvaart Luna mee te verzekeren, ik doe het niet. Niet omdat ze het me niet waard is, ze betekend alles voor mij en Johan. Maar als ze eenmaal weg zijn, dan blijven ze wel voor altijd in mijn gedachten en hart. En een crematie maakt het er dan voor mij niet anders op.
Zo dat was wel weer diepzinnig genoeg denk ik haha.
Gister middag nog even met Luna in de bak wat VD geoefend. Een stalgenoot was met een pony bezig en ze leerde het pony’tje ook om met haar voorbenen, op een pallet te gaan staan. Ik dacht van, kom Luna dat kan jij ook. Je hebt al eens geoefend met Leon en dan op een grotere blok. Maar Luna vond het veel leuker om steeds met haar hoef over de pallet heen te schrapen haha.
Dus dat is nog niet zo’n succes.
Daarna haar aan de leadrope een rondje om me heen laten lopen, eigenlijk dus stiekem longeren (wat ze verschrikkelijk vind hihi) en dat ging super. Eerst alleen stap gedaan hoor. En dan kan ze zelfs als ik mijn hand omhoog doe en “ho” zeg, halthouden. Zo braaf van haar. Linksom gaat beter dan rechtsom. Rechtsom wil ze liever gewoon korte rondjes om me heen stappen maar ik heb geprobeerd meer afstand te maken en dat ging later ook beter. Ook halthouden aan de lijn gaat prima.
Als laatst hebben we weer geoefend met de mini jolly ball. Er zit zo’n handvat aan en dan is het de bedoeling dat ze de bal van je aanneemt en vasthoudt totdat je clickert. In het begin ging ze alleen maar aan het handvat knagen, maar nu pakt ze hem al echt op en gaat er mee slingeren en dan met een blik erbij; kijk wat kan ik dat goed he! Het is wel uitkijken dat je er niet te dicht bij staat want ik kreeg hem bijna naar mijn hoofd geslingerd haha. En uiteindelijk pakt ze hem nu ook van de grond af mee omhoog haha. Circus paard!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:23

Zo dan flinke lap tekst.

Ik heb ook gekeken voor crematie, mijn paard zou 3300 euro gaan kosten..
Uiteindelijk is hij gewoon naar de slager gegaan. Krijg je zelfs nog een paar rotcenten toe ook.

Leuk dat de vd wel lekker gaat! knap paard! en idd kijk uit dat je paard je niet omver slingert hihi

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:30

Haha ja sorry, ik was vroeg wakker ;-) En dat was nogal een prijs zeg. Ja ik begrijp vanuit emotioneel standpunt heel goed hoor dat mensen het wel doen, maar mijn verstand zegt dan weer; het wordt er niet anders van. Het verdriet blijft.

Ja gaat super momenteel met de VD, we houden ons vooral veel bezig met nieuwe dingen. Ook ben ik nu bezig met de jambette, dat Luna wat beheerster haar been naar voren doet. Nu gooit ze er nog mee haha.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:39

Cremeren vind ik persoonlijk echt zonde geld. Voor mezelf hoeft dat dus echt niet (zou hem = Bas het liefst laten begraven in het natuurgebied waar hij nu loopt, dát vind ik wel een mooi idee). Maar ik ben daar sowieso wat nuchter in. Als hij dood is, is hij dood en merkt hij zelf niets ervan.

Op het blok is een grappig trucje om verder uit te breiden :+ King ging er dan opstaan en die kon ik dan een rondje laten draaien met zijn achterbenen om het blok heen etc. Ik moest hem toch een beetje bezig houden :+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:41

@magica:ik wil veelzijdigheid richting dressuur.stalhouder gaat binnekort naar twello en dan neemt ze er een aantal mee in een catogorie tot 250 euro.meer dan genoeg voor mijn doel.wedstrijden?nee ik vindt t leuk om te zien,maar meedoen hoeft niet voor mij.ik zing liever voor publiek...
en de bijrijder kan eventueel een goed zadel overnemen als dat lekker past.die is nog op stal en is net niet geschikt meer voor die andere persoon.
hoofdstel twijfelen we over,maar willen zoiezo een andere voor de wedstrijden(moet toch mooi zijn ?)heb er nog eventueel 1 liggen,maar heb liever iets met een beetje bling.moet dus nog minimaal een dekje aanschaffen en een bit voor t tweede hoofdstel,maar bijrijder betaald mee.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:42

Dat is ook leuk trucje van King :-) Ik moet Luna eerst nog zover krijgen dat ze ook op het blok kan staan, in plaats van er tegen aan te schoppen ;-) maar alle voorwerpen moet ze aanraken. Hetzij met haar neus of met haar benen. En als het dan omvalt maakt mevrouw niet uit haha.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:16

Ja pff verzekeren... Uiteindelijk kan je ze voor alles verzekeren... Als denzel goedgekeurd zou worden voor de dekdienst kan ik zelfs z'n zaad verzekeren hahhaa
Heb nog wel er over gedacht om hem evt nog voor castratie te verzekeren ... Maar hoorde dat dit alleen voor gecompliceerde castraties is... En bij denz hangt het er allemaal goed bij dus ga er vanuit dat dit niet nodig zou zijn... Als het zou moeten hoor!!

Vrijheids dressuur, ik vind het heel leuk em heb er ook een aantal boeken over maar ik heb daar geen geduld voor. Haha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:21

Cremeren vind ik ook niks :n. T'is niet leuk die Rendac maar paard merkt daar niks meer van. Ik zorg altijd dat ik niet thuis ben als de Rendac komt.
Ik heb zelf ook geen problemen met slacht, alleen dan wel niet voor consumptie. Maar de 2 die ik heb af moeten laten maken konden beide niet meer vervoerd worden. Of nouja, kon misschien wel, maar dat wou ik ze niet meer aan doen met die zieke lijfjes :n

Hier is Noedel verzekerd. Maar alleen voor de dood. Ziektekosten betaal je je scheel aan, niet normaal. 10% (of meer) van de verzekerde waarde per jaar := Uuhhh, nou dat dacht ik dus niet :Y) Voor dat geld kan ik heel wat DA rekeningen betalen. Helemaal als hij 1 of 2 jaar bijna niks heeft.

Wij zijn wezen zoeken naar gewoon een fonds. Dan is het vaak 1 of 2% per jaar, voor de dood dan, volgens mij ook ongeval maar dat weet ik niet zeker meer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:24

fayem89 schreef:
Ja pff verzekeren... Uiteindelijk kan je ze voor alles verzekeren... Als denzel goedgekeurd zou worden voor de dekdienst kan ik zelfs z'n zaad verzekeren hahhaa
Heb nog wel er over gedacht om hem evt nog voor castratie te verzekeren ... Maar hoorde dat dit alleen voor gecompliceerde castraties is... En bij denz hangt het er allemaal goed bij dus ga er vanuit dat dit niet nodig zou zijn... Als het zou moeten hoor!!

Vrijheids dressuur, ik vind het heel leuk em heb er ook een aantal boeken over maar ik heb daar geen geduld voor. Haha

Castratie is toch ook helemaal niet zo duur :? Daar hoef je toch niet voor te verzekeren?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:44

Hier een twijfelaar wat betreft verzekeren. Bij de aankoop van Kee had ik een prima spaarpotje. Deze is nu flink uitgedund. Ik ben in principe een goede spaarder, dus dat potje komt wel weer vol..

Als ik haar wel had verzekerd had ik een gedeelte terug gekregen van de operatie. Lang niet alles, want dan zit je toch met die verzekerde waarde. Het idee van verzekeren, dat je zelf niet een heel groot potje achter de hand hoeft te hebben, lijkt mij wel rustgevend.

Ik twijfel nog even door :=

Voor castratie verzekeren is niet echt de moeite toch ? ?

Cremeren heb ik niks mee. Ik houd ontzettend veel van mijn paarden, maar als ze dood zijn zijn ze dood. Ben daar heel nuchter in. Heb 3x inslapen meegemaakt en 1x de slager. De slager heb ik niks op tegen. Dat gaat onwijs snel! Al zou ik het alleen doen als je paard makkelijk is op de trailer, omdat je dan toch een laatste keer weg moet.
Het inslapen van mijn pony zat ik onwijs tegen op. Uiteindelijk was het zelfs wel iets moois. Dat je de grootste ellende kan besparen voor een pony. Bij mensen gaat dat veel moeilijker helaas. Vind een pony zo anders als ze dood op de grond liggen. Geen behoefte meer om ''er aan te zitten''. Ik heb wel haar staart afgeknipt en daar een armband van laten maken. Foto's zijn mij wel heeeel dierbaar :)
Als ik mijn laptop op start kijkt dit smoeltje mij nog steeds aan <3
Afbeelding

Maar cremeren, nee zonde van het geld vind ik.

Andrea: Ben je echt bang dat je na 3 jaar nog uit elkaar kan groeien van Jaron ? :(:) Lijkt mij een rotgevoel!

Koliek, tja het is idd heel anders als je er zelf voor staat! Je hebt ook niet echt tijd om na te denken wat je doet. Wat je bijvoorbeeld bij beenblessures wel hebt. Al ben ik, nu achteraf zeker, blij dat ik voor de operatie heb gekozen. Bij mijn oude pony had ik duidelijk voor mijzelf, daar ga ik geen ingrepen bij laten doen.. 20+ Maarja, pony van 3 was ineens heel anders. En het stomme was ik had er nooit echt over nagedacht, niet bewust in ieder geval.
Kocht een jonge pony om de eerste jaren geen ellende te hebben. *Gefaald :Y)

Jessica: Die haren kan je gewoon bij de staartwortel eruit trekken. Kleine haren bovenaan. :)

Faye: Oh prachtig de bruine versie van de London. Wel een foto maken he! Wanneer wil jij beginnen met inrijden van Denzel ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:47

Wij hebben een spaarpotje achter de hand voor onvoorziene kosten. En verzekerd voor x bedrag bij overlijden. Dan heb je wel gewoon geld om eventueel een nieuwe aan te schaffen. Of als er wel bijv een operatie of wat aan vooraf is gegaan en t spaarpotje uitgedund is.

Inslapen ging bij mijn oud kwpner vliegensvlug.
Helaas dacht onze eerste Tinker Guus daar anders over.... -O- Die hebben we ook in laten slapen om tegen zichzelf te beschermen, die liep zich anders letterlijk dood. En ik wou hem die lijdensweg besparen.
Na de beide spuiten heeft het ruim een half uur geduurd voor zijn hart er volledig mee ophield....

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:58

cp112 schreef:
Wij hebben een spaarpotje achter de hand voor onvoorziene kosten. En verzekerd voor x bedrag bij overlijden. Dan heb je wel gewoon geld om eventueel een nieuwe aan te schaffen. Of als er wel bijv een operatie of wat aan vooraf is gegaan en t spaarpotje uitgedund is.
...

Hoe bedoel je dit ?

Oh gadver, dat is idd naar!! :(:) Zij vaak toppaarden die zo doorgaan, maar die je wel moet beschermen voor zichzelf idd.
Bij mijn verzorgpaard ging het ook niet soepel helaas. Paard van 1,80 wat 3x de verkeerde kant op klapte en weer op stond. Hij werd ingeslapen omdat zijn hart niet meer functioneerde (hartruis + 3 lekkende hartkleppen) Daardoor ging het met de vloeistoffen ook niet goed. Werden veel te onregelmatig door gepomt als het ware.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:01

Als ze zeg maar een operatie gehad hebben maar alsnog komen te overlijden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:19

Heb hier alles verzekerd tegen de dood of blijvende kreupelheid ...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:49

nog net goedemorgen,

leuke kopjes gezien maar er hoeft hier geen hengst bij.

veel over cremeren en verzekeringen, hier geen verzekering, maar wel een goed spaarpotje en een nuchter verstand (naast een lijstje tot hoever mijn ouders mogen gaan als ik niet te bereiken zou zijn)
Dood is bij mij dood en ik weet niet wat er met bonnie is gebeurt waarschijnlijk is ze op de tafel beland voor autopsie. Verzekering dekhengst en merrie waar je mee fokt is ook duurder dan een ruin.
We gaan zelf eigenlijk zo ver dat als het dier een goede kans heeft om te overleven en daarna nog gewoon lekker 24/7 op de wei pijnvrij kan lopen gaan we ervoor, anders is het sorry maar dan vindt ik het niet meer paardwaardig.

Moet eigenlijk nog naar de kleine maar heb geen zin om weer de regen in te gaan, hopelijk wordt het vanmiddag beter weer

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:56

Wij hebben nog gekeken voor zo'n dekengsten verzekering. Maar daar zitten zóveel haken en ogen aan. Als je hengst natuurlijk dekt betaal je je een ongeluk... Hebben we dus niet gedaan.

Het is hier ook butweer....

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:02

Hier ook saai weer.

Ik zou ook me hengst niet verzekeren als dekhengst inderdaad niet te betalen