[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:08

ik kwam bij toeval een bericht tegen over een project dat "Horse Delight"heet tegen, het was een soort samenwerking tussen boern en paardenhouders om betere ruwvoeders te produceren speciaal voor paarden, het zou in 2006 van start zijn gegaan en nog lopen. er is in het persbericht sprake dat er begeleiding is van Universiteit Wageningen en dat er al commercieele interesse is. wie weet hier wat van, misschien interresant voor IR paarden?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:54

Heeft het er ook niet mee te maken hoeveel suikers een paard kan hanteren.
Leuk hoor al die cijfers, maar naar mijn idee gaat het ook om het individuele paard, en dat er in kuil meer zit dan in gewoon hooi is ook mooi om te weten.
Ik ga echt niet met een rekenmachine naast mijn paard zitten. Mijn paard eet erg veel hooi en is niet dik, het paard naast haar eet bijna niks en is wel dik. Zou ik precies dat doen wat de cijfers voorschrijven, dan heb ik denk ik in no time een geraamte over.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:37

de cijfertjes zijn ook een leidraad voor een gemiddeld gezond paard en volgens mij moet ik het boek nog vinden dat niet de noot vermeld dat het individueele paard meer of minder van iets nodig kan hebben. als ik mijn fjordenhengst van 500 kg, in een mooi strak pakje, de aanbevolen hoeveelheden voerde, zat er in no time gewoon een extra paard aan, je moet dus zelf leren wat jou paard nodig heeft aan energie. je kunt de cijfers wel gebruiken om speciale omstandigheden, zoals bij ziekte of een aandoening een specifiek iets binnen de totale energie waarde die jouw paard nodig heeft te vervangen. bijvoorbeeld de suikers door eiwitten en/of vetten.

de energiewaarde en eiwitwaarden zijn de enige cijfers die aan een diersoort gebonden wordt weergegeven, koe,varken en paard hebben elk hun eigen voederwaarde omdat ze de totale energie(wordt meestal in calorieen uitgedrukt, zelden in tabellen vermeld) op een andere manier benutten.
de rest van de cijfers geven vaste waarden die door analyse in een product bepaald zijn en zijn altijd gemiddelden. in de praktijk kan de werkelijke inhoud van een product behoorlijk naar beneden of naar boven afwijken. het product dat je daadwerkelijk voert kun je alleen door een monstername van dat product te laten onderzoeken, nauwkeuriger bepalen. 100% zekerheid haal je echter nooit.

het is dus vaak dat je met een onbekend paard volgens de leidraad beginnen kan en dat langzaam aan aanpast naar zijn persoonlijke behoefte. de behoefte zal ook nooit een vast gegeven worden, omdat allerlei omstandigheden en invloeden hun (vaak zeer tijdelijk) benadering vragen.

nog een tip is, is je eens goed af te vragen of wat jij denkt dat zwaar werken is voor een paard, dat ook door het paard zo verwerkt wordt, ook dat is iets wat je per paard moet leren inschatten.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:03

tug schreef:
hebben er al mensen hier ervaring met voorgedroogd gras in structuurbalen uit de grasdrogerij, deze worden meestal met voerderwaardenlijst geleverd , er zijn verschillende kwaliteiten en ook soms mengsels met pure luzerne, je kunt ze vaak via een ruwvoerhandelaar bestellen.
ben er zelf nooit aan toe gekomen omdat wij nu eenmaal eigen hooi en kuilgras winnen, maar misschien een alternatief voor te rijk hooi. als je even googled op grasdrogerij of grasdrogerijproducten moet je wel wat meer info kunnen vinden.

Bedoel je bv. compact gras van Hartog? Daar geef ik altijd een flinke tas vol van na het rijden, heb er geen enkele nadelige gevolgen van. En ik geef haar graag te eten, ben nog steeds van mening dat een paardentand en een vrouwenhand bezig moeten zijn.

jolin

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:05

En ze vind het erg lekkerrrrrrrrrrrrrrr!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:48

jolin, ik heb geen voorkeur voor een merk, ik vindt het belangrijker dat er niet teveel extra bijgeknoeit zit, het is opzichzelf al een mooi genoeg product, waarschijnlijk is hartog wat gangbaarder, maar het wordt vaker aangeboden, even wat mailtjes naar de fouragehandelaren bij je in de buurt, en je weet het.
heel,heel af en toe hebben ook de echte bioboeren nog wel eens wat in de aanbieding, daar zijn er meerdere die zelf van het gedroogde gras, grasbrok laten persen. meestal hebben ze hun eigen voorraad hard nodig, maar misschien op kleine schaal of op bestelling, niet geinformeerd heb je zeker niets.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:03

Afbeelding

Afbeelding

roos ...... foto's van blaze van een week geleden....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:03

mmmmh....kwaliteit is na het verkleinen niet al te best :(

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:07

Afbeelding

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:11

Zuzu, wat een leuk paard die Blaze!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:33

dank je .... ondanks alle ellende van de afgelopen 2,5 jaar zou ik nooit voor een ander paard kiezen als het kon :+:

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:17

Blaze blijft een knapperd!

Goed nieuws over Fiek weer.. Vandaag voor het eerst weer gekke 5 minuten gehad in het bakje, staart op de rug, spelen met zn maatje, helemaal blij en zn koppie er super goed op staan!! Dit doet me goed!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:16

Mag ik me hier ook melden?
Zie zeer veel interessante dingen staan!
Ik heb een bijna 9-jarig Trekpaard en door de ervaringen die Roos met Fiek heeft (en heeft gehad) zijn mijn ogen geopend....
Alles wat bij IR past, past ook bij Toos. Ik ben inmiddels al een tijd over op alleen nog onbeperkt hooi, verder niets geen suikers meer en ze slinken letterlijk (ook mijn Shetlander donder, die altijd een ballonnetje is geweest)! Niet heel veel dunner, maar zoveel zachter en minder opgeblazen.
We zijn er nog niet, maar zijn zeker op de goede weg. Ik zou graag hier bij willen blijven lezen, erg interessant en ik blijf leren...

Roos, ik zag jou iets zetten over suikerarm hooi, hoe zit het met de eiwitten? Is het erg rijk hooi? Waar heb jij je hooi vandaan.. ben hard op zoek naar goede kwaliteit hooi, met weinig suikers en weinig eiwitten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:30

Rosita, je hebt mijn stukje toen kennelijk gemist in het andere topic, suikerarm is goed, maar wat we denken, dat eiwitten niet goed zijn voor IR paarden is anders..
Toos was dacht ik wel gevoelig voor eiwitten he? Maar Fiek moet ik dus juist eiwitten gaan voeren, uit luzerne bijvoorbeeld, omdat eiwitten ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel en het insulinepeil niet zo omhoog schieten..
Eiwit in het gras is dus ook goed, dit krijg je door o.a. bemesting.. Door de stikstof krijg je gras dat veel eiwitten bevat en waar eiwitten zijn krijgt suiker veel minder kans.. Het is dus belangrijk ook dat het weiland waar je paard op staat rijke en vruchtbare grond is, snelgroeiend gras put uit eiwitten.. Gras op een arme bodem maakt fructaan aan om daarvan te kunnen groeien..

Vanaf een paar pagina's geleden tot aan hier zijn hierover erg nuttige dingen gezegd :j

Zo te horen gaan jouw paarden ook de goede kant op, erg fijn!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:42

Dat stukje heb ik idd wel meegekregen....maar Toos is dus mega gevoelig voor eiwitten. We hebben nu hooi van de 2e snede van 2008 en de jeuk springt aan alle kanten tevoorschijn.... Zo balen, las in jouw stukje idd dat eiwitten wel degelijk erg goed kunnen zijn, maar voor Toos blijkbaar niet... |( 't is zo moeilijk het juiste te vinden en te doen!

In dit topic heb ik vast flarden bijgezelen, van de week als de energie er is en ik tijd heb, ga ik het hele topic doorspitten!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:39

Weet je helemaal zeker dat het eiwitten zijn, ik dacht dit dus ook bij Fiek maar sinds ik hem van de suikerrijke wei af heb is zijn jeuk verdwenen.. En suikerrijk gras bevat weinig eiwitten.. Hij staat nu op hooi met in verhouding meer eiwitten en heeft daar geen extra jeuk van, moeilijk hoor want er zijn idd veel paarden die wel die eiwitgevoeligheid hebben

Misschien zijn er mensen in dit topic die een ander 'middel' kennen dat suiker en insuline omlaag haalt maar wat niet bestaat uit veel eiwitten.. Heb er zelf nog niks over gehoord helaas...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:02

rosita; ons najaarshooi/voordroog, periode augustus en begin september, bevatte opzienbarend veel eiwit, later verschenen ook berichten in de pers dat er inderdaad relatief veel eiwitrijke najaarskuilen(graskuil) gemaakt waren . de eiwitrijkheid benaderde die van eerste snee voorjaarsgras, heb hier geen goede verklaring voor kunnen vinden, maar is wel een aandachtspunt voor jouw paard, misschien kun je je huidige hooi mengen of vervangen door overjarig hooi of goed gerstenstro of hoewel zeldzaam in nederland haverstro. als je stro een optie vindt dan aub zeer langzaam opbouwen ivm mogelijke verstoppingskoliek.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:54

Tug zit jij in de voerderij?
je weet er zo veel over :D heel fijn hoor toppie dat je jou kennis met ons wilt delen.

+:)+

Blaze is een schatje zeg!!! wat een knapperd.
Ik vind hem idd ook een beetje pafferig.
Gaat het goed met de suikerbalans zuzu?

Roos gaat ook erg goed.
Ze valt nog steeds af.
Ben nu ook lucerne bij gaan geven,want die was ook goed uit de bus gekomen bij laarakker.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:09

Fijn van Roos, wat voor Luzerne geef jij nu? Grappig dat dat ook bij haar als goed uit de bus kwam!!

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:22

Het toevoegen van luzerne aan stro kan als resultaat een ruwvoeder vormen dat gelijk in waarde is aan de beste hooisoorten. Het stro van haver is waarschijnlijk het beste omdat het de laagste gehalte neutrale detergente vezels heeft. Dit is een afmeting van het gehalte aan celwanden die, wanneer ze verhouten, de minst verteerbare component van de plant zijn. Het gebruik van haverstro met een goede kwaliteit verzekert dat maar 33 % luzerne inbegrepen hoeft te zijn om een ruwvoeder te leveren dat net zo goed is, indien niet beter dan de beste hooisoorten. Er is voer op de markt dat hierin voorziet.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:53

tug heeft altijd uit eigen belang moeten voeren, naast de paarden, de koeien en schapen, voordeel daarvan is dat je ook uit een andere sector de nieuwtjes meekrijgt en op de boederij is een nutronist eigenlijk onmisbaar en het is dan ook fijn als je op deze mensen kunt terugvallen, als er weer nieuwe dingen op de markt komen.

trouwens super dat er dus ook bij de voerfabrikanten wat meer met ruwvoer gedaan wordt, haverstro is door de terugloop van de haverteelt, vrijwel uit nederland verdwenen en een paar baaltjes uit spanje of frankrijk halen doe je zelf niet zo snel. was altijd prima aanvulling of vervanging voor hooi, in de stal is het vanwege de smakelijkheid minder welkom.

even vraagje nu er ook een proffesionel(?) meeleest, is er inmiddels al weer rijststro op de nederlandse markt en weet iemand iets over de voederwaarden hiervan. heb jaren geleden eens 2 grote balen gekregen via iemand die opruimde na een veemanifestatie. paarden aten het goed en heel mooi ruwvoer, was alleen geen leverancier te achterhalen en de voederwaarden waren onbekend, dus wie weet meer?

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:14

Tug, zoek maar eens op Sorghum........

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:00

Bedankt voor het meedenken allemaal, erg fijn!

Toos is duidelijk echt allergisch voor de eiwitten. Ik voerde hooi van dezelfde boer uit 2007, dit ging super. Zonder dat ik het wist ( vind ik nog steeds niet prettig!) heb ik hooi gekregen van vorig jaar 1e snede 2008 ( na 1 x gekuild te hebben). Toos begon ineens weer met stampen, krabben, bijten, sikkeneurig zijn en zelfs weer korstjes. Na alles uit te hebben gesloten (gras groeit er écht nog niet op mijn stukje wat in de winter bagger was, waarop ze nu dus nog staan --> zand/aarde) te hebben toch bij de boer gaan checken of het toevallig ander hooi was, ja dus!
Zó balen dat ze gewoon dubbelop gevoelig is, zowel op suikers als op eiwitten...
Vind het sowieso heel moeilijk om de juiste balans te vinden, straks ook wanneer het gras wel groeit...ga dan maar uit van de fructaan meter van PN en dus ook nog rekening houden met eiwitten..pff. Moeilijk maar tegelijkertijd erg interessant, leer elke dag weer van dit gekke paard en haar lijf ;)

Heb nu weer een latere snede uit 2008, waarvan de boer zeker is dat het in een eiwitarme periode is gehooid, ( laten we hopen dat het klopt). Maar hier heeft hij nog 60 baaltjes van, dus een krappe maand en het is het einde. Ik kan niet groot opslaan, aangezien ik mijn hooi gewoon in een stukje wei heb met een zeil erover, dus een grote leverancier is sowieso geen optie en de boeren hier in de omgeving...pfff... er is er geen 1 met constante kwaliteit en weet wanneer het precies is gehooid en wat erin zit...Ben dus hard op zoek!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:09

roosa.... wat ik wel aan blaze merkte was dat ie vorige week zaterdag tijdens de fotoshoot enorm energie had om flink tekeer te gaan en enorm gek te doen , hij bleef aan de gang, terwijl ie nomaal na 2 rondes het voor gezien houdt...kan natuurlijk ook door de behandeling bij laarakker komen

ik merk nu verders dat de spijsvertering wel ietsjes beter lijkt te gaan....zie steeds ietsjes meer mestballen verschijnen (ipv alleen maar drap) en de kleur van de mest veranderd van strokleur naar een donkerdere kleur

en hij lijkt ietsjes minder 'pafferig' ...maar ik dacht dat dat aan mij lag...maar vandaag ging mijn vriend mee en die heeft hem een week niet gezien en die zei het gelijk dat hij iets leek te zijn afgevallen...

en hij is over het algemeen genomen veel vrolijker en allerter....minder narrige buien

maar weet nu niet of dat dan allemaal door de suikerbalans kan komen :?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:12

vond dit nog wel een grappige foto om te laten zien hoe vrolijk hij op het moment is en hoe lekker hij zich begint te voelen :D

Afbeelding