[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:47

oh wat heerlijk Nienke!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:06

Leuk uitzicht :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:55

Net mini man eens gemeten:
*4 Maand: 64cm
*8 a 9 maand: 70/71cm

Ze krimpen ook niet hoop persoonlijk dat hij rond de 80 eindigt zeker of groter, vanaf die maat kan je al een karretje vinden en tuig en dergelijke waar ze voor en inpassen :). Best grappig moeder des huizes was er rats van overtuigd (ik niet ik zeg al hele tijd rond de 80) eerst dat die maar 70 a 75cm ging worden, die zit nu al over die 70 :') . Grote kans dat die tegen dat die 1 jaar is de 75cm ook al voorbij is, eerlijk vindt het wel mega spannend hoe groot die gaat worden :D . De mama was rond de 75(-80)cm maar de papa denk 95 a 1 meter ( als ik daar nog is moet passeren ga ik eens meten).

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:33

Wauw mooi Nienke!!

Spannend hetlevenwint, hopelijk past hij uiteindelijk voor een kar! :D
Feike zou volgens de fokker tussen de 1.50-1.55m uitkomen, nou toen hij 3 was, was hij 1.63m :) Ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk worden zal.
Weet van zijn moeder (de Tinker) dat die 1.55m is, maar van de vader weet ik verder niets.

vanmiddag ga ik maar aan de leer, moet ook gebeuren.
en dan vanavond naar Feike, is ook wel eens leuk om een keer een avond heen te gaan :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:14

Wat een schatje is cup! Waar heb je dat halster weg? Zoek nog zoiets voor Pip, heb
nu alleen veulen halsters. Is een crime dat kleine fijne koppie van hem. Hoop dat Cup de 80 cm haalt. Pip is ook net 80 cm.

Ziet er gezellig uit Niene!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:56

Komt uit de ruitershop dichtbij maar hier ook te koop http://www.paardensportartikelen-winkel ... erset.html en op mini horse shop misschien ook :).

Cup is uit de maat mini mini veulen gegroeid deze pas eigenlijk net goed, als je zeker wil zijn wil ik gerust de maten opnemen :). Op equitana ga ik kijken voor nog enkele passende.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:13

Zodra ik geld over heb bestel ik er eentje.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:45

Oh, kleine Cupcakje :D

Feike langzaamaan het wennen aan de broek van het tuig :)

Oeh lekker zeg Niene, ik ben jalours! (moet deze week gewoon werken)
Leuke foto's zeg, en lekker met een zonnetje erbij

Lastig he, die kleine koppies met brede kaken. Ik ga ook weer op Equitana kijken naar iets leuks voor Khaleesi.

En de dierenarts iets kunnen vinden bij Niaff?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:35

Dierenarts heeft dr laten draven op t harde en in de bak. Hele lichte kreupelheid rechts voor. Maar niet waarom ze zou gaan liggen. Dus voor nu heeft ie bloed afgenomen om te laten onderzoeken, nieren en lever ed en ook spierenzymen. Ik heb ook gevraagd om eventueel Cushing mee te nemen.
En ik heb pijnstillers gekregen om te kijken of ze t doet vanwege pijn. Aan de hand daarvan kunnen er dan dingen bevestigd of uitgesloten worden.
Dus ben wel blij dat ie t serieus neemt ondanks dat ie niet echt iets ziet.
Heb alleen al zo veel dierenarts gezien de laatste 2 jaar. Elke keer dat mn potje weer wat is aangevuld gebeurd er weer iets waardoor ie weer word leeg getrokken.. maar goed..

Helaas door de feestdagen ertussen waarschijnlijk pas maandag uitslag. Anders had ik morgen al uitslag gehad.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:43

Fijn dat hij het zo serieus nam, hopelijk weet je snel meer.

Herkenbaar van dat potje... Ik ga maar niet uitrekenen wat ik afgelopen paar jaar uitgegeven heb aan zieke dieren... (en dan vooral de hoefkanker van Avelyn en de tumor van Arya)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:18

Ja dat geloof ik :( heftige dingen.

Niaff heeft in 2013 vastgezeten met haar voet, een flinke wond en al met al 1200 aan dierenarts kosten, Zac is geopereerd aan een tumor bij zn oog, ook niet goedkoop. Ze waren toevallig vorige maand naar de tandarts geweest a 200 euro.. zucht.
Maar goed :) zolang het binnen bepaalde grenzen valt ben ik wel van plan uit te zoeken wat het is en indien mogelijk te behandelen.
Ik ga niet meer met dr naar utrecht slepen ofzo, maar geef ook niet zo maar op.

Zijn jouw paarden hersteld?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:32

Schei uit over onkosten... Ken het helaas ook maar al te goed.
Laten we hopen dat die wegblijven in 2015.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:33

Oke. Ik hoor het al.. met zn allen de lotto winnen :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:37

Dat mag wel gebeuren ja :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:05

Oh ja hoor die lotto is welkom, ga morgen fotograferen zusje der haar maar geknipt in te plaats (kwam nogal laat der bed uit rollen en was een cm of 15 a 20 kapot). Ook gekeken voor nieuw eten wacht nog even een mail af met de vervoerskost van 1 en dan beslis ik welke ik doe. De ideale kan vervoeren maar heeft nu net zijn aanhanger met een kg of 900 wortelen vol liggen :') . Dus even zien bij die anderen :D .

Maar eerlijk van ziekte kosten en dergelijke bij de paarden mag ik enorm in de handjes wrijven, behalve de speciale duurdere ontwormers (equest promax) voor Cup eigenlijk weinig kosten naast het eten gehad dit jaar.. als Cup een brave hengst blijft mag die ook alles houden (zo niet laat ik 'm wel helpen natuurlijk) :o .

Ja hoop dat ze daar een hoop leuke hebben want mhs heeft ook leuke enkel die verzending naar BE is echt niet te doen als het maar om 1 ding gaat :n . Is toch maar een korte periode nog dan kijk ik wel daar voor mini spul extra nog en voor Jack ook enkele dingen :) .

De kost sluipt hier enkel in het materiaal en dan die koets die nog gaat komen en dergelijke maar dat is echt wel 1 keer.

Dott@Hoop dat je de uitslag snel binnen hebt!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:21

Ja, dierenarts ging ervan uit dat t lab in Duitsland morgen geen uitslagen zou leveren, ivm oudjaarsdag. Maar kan nergens vinden dat er in DL wel dingen gesloten zouden zijn daardoor. Dus wie weet heb ik geluk en krijg ik morgen telefoon. Maar ga er niet vanuit.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:41

Nee, Avelyn en Arya heb ik alletwee in moeten laten slapen... (om over die kosten ook nog maar te zwijgen :P)

Aan paardenspullen geef ik weinig geld uit, wel geld uitgegeven aan een goed zadel en hoofdstel en een veilige trailer (en laatst een paar warme laarzen voor mijzelf :D)
Wel veel geld aan onderhoud (voer, hoefsmid, entingen, wormenkeuren enz.)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:51

Oh. Dat is dan helemaal beroerd :(
Ik koop verder ook 2ehands veel, bespaard een hoop. Zadel is ook 2ehands maar wel aangemeten door een zadelmaker.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:01

Ik zal maar niet zeggen wat ted me gekost heeft :o hij was het me waard hoor, zo ook als whis en aslan.
Maar de kosten van ted zal ik niet nog een keer maken...
Dat was echt heeeeel veel....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:05

Het is hier ook maar goed dat ik van te voren geen kosten-plaatje had, achteraf gezien was de kans dan klein geweest dat ik haar terug gehaald had. Maar ik ben er nog steeds blij mee dat ik het gedaan heb.

Ik kan niet zeggen dat ik zoiets nooit meer doe, op het moment dat je dier ziek is wil je toch alles wat in je macht ligt proberen te doen om ze beter te krijgen (mits eerlijk naar het dier toe, want sommige dingen vind ik te ver gaan, maar dat staat los van het geld)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:07

Mee eens. En er zijn ook dingen die ik voor Zac nog wel zou overwegen en voor Niaff niet.
Maar goed, dat heeft met mentaliteit van paard alswel leeftijd alswel gezondheid te maken.
Niaff zou ik nooit op boxrust zetten bijvoorbeeld, maar heeft met die wond wel op een weide van 4 bij 4 gestaan. Maar had dat niet gekund dan was dat ook einde verhaal geweest denk ik..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:09

Dat speelt ook zeker wel mee. Als Avelyn zich niet zo braaf liet behandelen dan wordt het toch ook een ander verhaal. Het moet wel eerlijk blijven naar het dier.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:12

Hier koop ik wel dingen pas na maanden nadenken en heb ook over het algemeen geen dingen dubbel behalve dan enkele verschillende halsters en touwen. Voor Cup heb ik nog bijzonder weinig en aangezien het maar 1x in de 2 jaar is ga ik liever daar zonder die verzending. Goed spul is het mij wel waard, maar de verzending is het mij dan terug niet waard als ik uitreken bij hoeveel verschillende webwinkels ik dingen zou moeten halen ben ik meer dan 50 euro aan verzending alleen kwijt... |o . Goh paar maanden geduld nog Lor, paard maanden ... :') .

Ontworming is hier ook basic, naast eten (voordroog hooi die ik nu ga halen, ongedierte anders in het hooi) en hoefsmid. Nu het voordroog tot juni gaat iets van een 240/300euro zijn (maar hoop langer toe te komen als het gras terug voedzamer wordt ), hoefsmid 30 en ontworming ook rond de 25 per ontwormer van dat sterk spul, de gewone was er 15. :j

Als er een kost is aan 'n paard gaat het al snel de hoogte in.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:14

Absoluut. Wat voor t ene paard wel kan gaat voor t andere een grens over.
Ene paard kan prima als weidepaard door t leven, andere word doodongelukkig als t niet kan werken.

Soms lastig om te beslissen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:29

Nou moet zeggen zover ga ik niet nog een keer met een paard, ik praat niet over een paar duizend euro maar meer...koliek operatie is er nog goedkoop bij.