[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:29

Baggio ging voorheen elke 10 weken naar smid, nu 2x per jaar nu hij in natuurgebied loopt. Tandarts elk jaar, hoewel ik afgelopen jaar heb overgeslagen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:20

Is annabel al aan beleren toe dan chantal?

Patrick wat fijn!

Naam veranderen moet je zelf weten natuurlijk.

Mira sterkte morgen!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:32

Ja , dat is ze wel vind ik .... Er moet veel gebeuren dit jaar met haar ( nou ja , wat is veel ) en als ze beleerd is , is ze ook beter te handelen voor mij , hihi .. :D zal er heus niet bij thuiskomst elke dag een uur op trainen ( heb ik niet eens de tijd voor )... ze is wat aan het boeven geslagen op het ogenblik.... ze wordt van het zomer 3 dus het kan wel vind ik .

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:39

Mooie Annabel :)

Geniet van je vrije dagen voordat je weer moet Lotte :)

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:16

Thanks iedereen ben echt super blij :D

Volgens mij was dat wel de bedoeling Lotte :o

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:48

Heey mede tinkerfanaten!

Ik heb een vraagje aan jullie, antwoord liefste per pb, over een tinker ruin die ik graag wil kopen.
Het betreffende paard heeft last van (chronische) problemen aan zijn benen (mok/ rasp/ mijt aanvallen). Ook werken zijn darmen niet optimaal, hooi/kuil wordt niet voor de volle 100% verteerd + hij heeft waterige tot zeer waterige poep. In de tijd dat ik hem rijd, heb ik nog geen één mestbal kunnen ontdekken, wel de nodige 'koeienvlaaien'.

Momenteel rijd ik hem 2x in de week, als lease paard bij een manege. De leeftijd van meneer is mij onbekend en wordt door omstanders tussen de 10-15 jaar geschat. Na nu 9 maanden leasen begint meneer eindelijk nagevelijk te lopen, zowel stap als draf gaat hem redelijk af, galop lukt nog niet. Ook kan hij niet automatisch in de linker galop aanspringen als hij linksom loopt.

Ondertussen heeft meneer mijn hart gestolen en in mijn situatie is het momenteel voordeliger om een eigen paard/ pony te hebben, dan de huidige constructie.
Graag zou ik hem over willen nemen, maar ik weet niet wat een zinnig bod is. Via marktplaats en bokt markt heb ik al gezocht naar een richtprijs, maar alsnog kwam ik er niet uit. Vooral omdat hij toch medische toch een zorgenkindje is.

Wie wil zo lief zijn om mij een richtprijs toe te zenden met eventuele uitleg? Ik hoop dat jullie wat met mijn vraag kunnen en deze willen beantwoorden :) Alvast bedank!
De reden dat ik het hier post ipv in het taxatie topic is, omdat ik het betreffende paard nog niet in mijn bezit heb en daar vaak heel uit een lopende bedragen genoemd worden.

PS: de reden dat ik graag deze tinker wil is omdat het tussen ons klikt en ik hem, ondanks mijn beperkingen, makkelijk de baas kan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:57

Weet je zeker dat je voordeliger uit bent als je hem koopt? (kwa medische kosten)
Is er al eens een arts bij geweest?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:11

Diaz schreef:
Weet je zeker dat je voordeliger uit bent als je hem koopt? (kwa medische kosten)

Ja, want hij staat momenteel in een potstal en dat is niet bepaald bevorderlijk voor zijn benen. Momenteel is hij al een maand of 3 vrij van plekjes.
Ook krijgt hij onbeperkt kuil en mais gevoerd. meerdere pony's kunnen bij deze voer plek komen en hebben daardoor onbeperkt voer. Hij schuurt ook, waarschijnlijk komt dit door de suikers die in het voer zitten. Ik vermoed dat zijn darmen daardoor van slag zijn, want in het weide seizoen is zijn mest beter t.o.v. de winterperiode.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:15

rasp en mijt gaan niet zomaar over.
als hij slecht verteerd dan kan hij nooit vast gaan poepen.
Ik snap dat hij je hartje gestolen heeft, maar als ik t zo hoor, dan kan ik je uit verstandig oogpunt aanraden hem te laten staan

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 06:01

:wave:

Ben ik weer met mijn nachtelijke post, het is al bijna ochtend, oei. Morgen vrij en geen verplichtingen dus lekker uitslapen! :)

Luna werd door de vorige eigenaresse Abbi genoemd, op papier heet ze --, toen ze bij mij kwam is ze dus (Hija de la) Luna geworden, dat is het enige paard wat ik ooit van naam heb veranderd. Lady vond ik vreselijk afgezaagd, maar t hoorde wel bij haar. Kyra was een rotkind bij mij uit de straat vroeger, inmiddels begin ik langzaam aan die naam te wennen, omdat het paard zo leuk is. Henk is al helemaal een ouwe-mannen naam. Op papier heet hij Garish G., net als zijn vader, das ook verwarrend, dus we houden het toch maar bij Henk. Caily is gewoon Caily, qua zeggen vind ik het mooi, schrijfwijze had ik zelf anders gedaan, maar ach. Haar bijnaam is Juweel. Hoe ik daarop kom? Caily werd Keeltje, dat werd Juweeltje en dat werd Juweel, en ze is ook echt mijn juweel, dus t past precies :D

Hoefsmid komt hier om de 8 a 10 weken, we zitten inmiddels weer rond de 10, maar zolang het er nog OK uitziet maak ik nog geen afspraak. Caily gaat minder lopen als haar hoeven kort zijn, het is nu eindelijk op een lengte waarvan ik zeker kan zeggen das fijn, gezien het voorjaar binnenkort moet komen, en daarmee de kilometertjes ook, wil ik er liever niks af hebben nu, is alleen letten op kwaliteit straal en eventuele scheurtjes dus, tot nu toe beiden dik in orde. Gezond hoor, 24/7 op de wei :D Tandarts komt vanaf nu eens per jaar heb ik besloten.

Nou Pat, wanneer? :P Denk er nu trouwens aan, dus vraag t maar even hier, had je Britta nog gesproken over 11 mei?

:wave: LhinnOlijf. Tja, jij hebt een emotionele band met dat diertje die hem natuurlijk al meer waard maakt dan hij is. Moeilijk nageeflijk zijn kan gevolg zijn van bouw of vast zitten in het lijf tgv niet passend tuig (of in het verleden niet passend geweest). Dat laatste is gewoon te verhelpen meestal. Elk scheef paard heeft moeite met een galop, kwestie van trainen of eventueel losmaken in het lijf. Persoonlijk zou ik gaan kijken of het mogelijk is hem een maand of 2 - 3 op proef te krijgen, en dan in die maanden hem zoveel mogelijk buiten te laten lopen, anders in een schone stal. Bij voorkeur geen stro, daar zitten snel mijten in. Wat betreft rantsoen ipv kuil hooi, geen mais of andere zooi meer, hooguit wat ondersteuning met muesli of sobere brok. En dan eens verder kijken. Eventueel een kuurtje psyllium en/of lijnzaad erdoor om de darmen ahw te resetten (ze gaan dan niet uit maar de darmflora krijgt net dat ene beetje stimulans extra). Hier ook twee Tinkers (mijn Caily en Luna van Magica zijn weidegenootjes) op voordroog, twee portie's per dag, krijgen verder alleen een handje sobere brok en lopen altijd buiten, ze hebben prima beenwerk, alleen wel beiden koeienvlaaien. Zolang ze er verder geen hinder van ondervinden (dwz niet fit zijn of afvallen) laat ik het zo, eens in de zoveel tijd psyllium kuurtje (ze staan ook vaak met hun neus aan de grond wat sprietjes tussen het zand weg te happen; zand is niet goed voor paardendarmen, psyllium voert dat mee naar buiten), en dan maar uitzingen tot het gras groeit. We hebben er uitgebreid naar gekeken wat het kon zijn, maar alles is verder in orde, en ze ogen vrolijk en fit, dus ben maar gestopt met zorgen maken, al blijf ik het natuurlijk in de gaten houden! Ze staan in pensioen en zullen toch echt moeten eten. Volgend jaar kijken of we de hele winter door droog hooi kunnen voeren, dat kregen ze begin deze winter en toen was de mest goed.

Ik weet verder niet hoe het karakter va het diertje is, wat hij al kon en wat jij hem hebt geleerd, hoe zijn uiterlijk is weegt ook mee in de prijs, met hoeveel haast hij weg moet of dat hij nog wel een tijdje daar kan blijven wat betreft de eigenaren. Allemaal factoren die van belang zijn. Als jij echt voor hem wilt gaan dan zou je voor jezelf moeten nadenken wat je er maximaal voor over hebt, ga op de boktmarkt en markplaats maar eens rondneuzen om een idee te krijgen van wat een Tinker kost. Je zult merken dat het behoorlijk divers is, maar over het algemeen durf ik te zgegen, iets duurder dan een Haflinger of Fjord, en niet íets goedkoper dan een Fries.

Nou, ik ga maar eens slapen :O Vanmiddag lekker rondje met Caily gereden, klein maar fijn. Ik rij zonder zadel en bitloos, krijg daar best vaak opmerkingen over, vandaag ook twee dames die vonden dat we zo'n leuke combi waren. Altijd leuk om te horen, we hadden ook de grootste lol, zo hard mogelijk galopperen, haha. Caily kan jambette onder de man, de grapjas weet maar al te goed dat ze iets lekkers krijgt als z ehaar kunstje laat zien. Staat ze ineens stil en doet dr been omhoog, daarna draait ze haar hoofd om van ik krijg nu iets toch? Pech voor haar kreeg ze enkel wat been dat ze moest doorlopen, schijnbaar n aanmoediging om te laten zien dat ze t met haar andere been ook kan :roll: Toen kreeg ze toch ff een tikje met de zweep, clown... Had van binnen grote schik, maar zulke grapjes kan natuurlijk niet straks heb ik een paard wat staakt op buitenrit ~~}> :')

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:05

Hihi die caily boefje :+: juweel, ja dat past ook wel bij haar! als ik caily hoor dan had ik het zo geschreven : Kayleigh

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:27

tot nu toe heb ik bij al mijn paarden de naam veranderd.meestal omdat de echte naam niet lekker bekt om t zomaar te zeggen.en kort en bondig vindt ik wel zo fijn.

gister weer op eros gezeten.de stalhouder had t nu over een westernzadel voor mij.daarin zou ik misschien wel wat steviger zitten.Ik wil t best wel proberen.opzich zit ik op deze best wel goed in stap,maar vrees dat ik bij draf al snel op de grond zou liggen.dus zodra ze in twello komen nemen ze een paar zadels mee om te kijken of die zitten.
ik voel me altijd zo heerlijk tevreden als ik even hobbel op een paardenrug.

eros heeft een vrije dag vandaag.de bijrijder komt hem heerlijk poetsen vandaag,want ik ga vanavond met een vriendin uiteten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:33

Met een westernzadel kun je prima lichtrijden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:25

yup idd valt prima mee licht te rijden...
blegh ga zo wassen tegen de luis t moet maar ff .... lees vanavond even bij als me hoofd wat rustiger is

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:02

westernzadel kun je idd prima op lichtrijden :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:03

Mijn ervaring ook qua lichtrijden erop ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:04

Lekker naar mn oude bossie geweest met mn crosspaanie.

Trapje af met1hand.

Was echt heeeeeeeeeeerlijk

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:07

Jack was Jack en hebben we op zijn paspoort Sir Black Jack Go- Go genoemd :).
Zijn roepnamen zijn Jack, Jackson, Jackie, ... en iedere avond zeg ik "slaapwel tot morgen" er tegen.
Ga zelf nog expres terug naar stal om dat te zeggen :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:13

Op papier nog nooit namen veranderd, Roepnamen wel.

Ik had een keer een merrie die, jawel, Apache Warrior heette :') Ik had toen allemaal merries staan welke namen hadden die op een a eindigde dus heb ik haar maar Kayla genoemd.

Beauty Miranda werd Mira.
Marie werd Maya

Veulentje van Beauty Miranda heb ik Mira's Beauty Siyanda (van 't Heideveld) genoemd :') Vond ik komisch. Naam was Siyanda oftewel Sientje :) Zo wordt ze nog genoemd.

Wat hebben we nog meer, oja, Liza is gewoon Liza. Soms Lies(je). Mella blijft Mella of Mel/Mellebel.

Uhm nouja het geval van Nuadhu is iedereen wel mee bekend geloof ik :') Er zijn er weinig die het goed uitspreken. Nuadhu Nuage _O- Ik heb het niet verzonnen.

Veulens zijn bij mij Sequana, Lotus Elise, Drumgirl Daytona en Corvette tot nu toe (en da bovengenoemde). Na Sequana zijn we overgestapt op auto's :Y)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:46

:= ik heb er straks waarschijnlijk een pony bij als t aan me moeder ligt dus nog ff afwachten

nou ik ga toch zondag wassen aangezien de temperatuur hier dan beter word dan vandaag en morgen...maar blegh ik heb gewoon al 5 keer gedoucht in 2 dagen en nog steeds denk ik aan kriebel beestjes echt brrrr ik hoop dat ze er maar wat snel vanaf is van die bende...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:22

HijadelaLuna schreef:
----

Jolanda, zag dat Cullan verkocht is op facebook, hij is een mooie aanwinst voor de hengsten in het noorden, en ongetwijfeld een super huisje! Ben nu al benieuwd naar Dana's veulen van vorig jaar, haha. Heb je nog recente foto's van Mary, sorry dat ik er zo om zeur, maar vind haar zo geweldig leuk, ben benieuwd hoe ze ohz eruit ziet. Caily mag in 2014 daten met Collin, ik ga zaterdag 13 april bij zijn zoon Shenco op bezoek (heb er al eens eerder mee gereden, was erg leuk!), en ook zijn dochter Yarah en kleinkind bewonderen (die moet nu nog geboren worden, moeder is een Collindochter, vader is de hengst Deaglan), en zondag ga ik dan bij Collin thuis op bezoek! Heb er zoveel zin in!! Mary x Yellow Fellow is ook een interessante combi, hmmm...
Wat zoek je in een hengst voor Dana? En qua afstand/prijs?

--

Qua afstand weet ik niet. Waarschijnlijk toch weer Yellow. Prijs rond die klasse. 600 euro geloof ik. heb er eigenlijk geen verstand van :=

Lailaa schreef:
HijadelaLuna schreef:
<3 Ramona. Gaat alles goed met jullie?

Met mij en Ramona gaat het heel goed. Ramona is gister weer heerlijk verwend met een nieuwe deken en halster, die ik vandaag ga passen. En een liksteen en snoepjes. Ramona was eerst enorm afstandelijk en liep echt van je weg. Maar nu blijft ze staan en komt echt met je knuffelen en gaat graag mee uit wandelen. Ze is echt een schat. <3 Rijden staat nu even stil, ik denk dat ze last van dr tanden heeft, met bit in dan staat ze met dr hoofd te schudden en met eten is ze ook vies aan het doen haha. := Maar voor de rest is het echt een schat en een knuffelkont, was ze bij jullie ook zo'n knuffel?

Ik heb even een topic aan gemaakt van Ramona. :)
[ITP] Tinker Ramona in de sneeuw.

wat een leukerd :)

Lepel schreef:
Fijn Patrick !

Heb net een foto van Annabel gemaakt , ze wordt met de tijd mooier en mooier !
Ze is wel een beetje heel erg vies hoor !
[ Afbeelding ]

En nu snel weer naar buiten , veearts komt zo , we hebben zaterdag koeienkeuring en de koeien moeten even nagekeken worden op ziektes !

Vind haar wel steeds mooier worden. Persoonlijk vond ik haar eerst niet zo leuk, maar nu steeds meer :)

Kailonne schreef:
Als ik nou een paard koop en ik vind de naam niet mooi, kan ik die dan voor mezelf veranderen (in paspoort hoeft niet) gaan ze er dan nog wel naar luisteren of is dat moeilijk?

Ik kan roepen wat ik wil, Dana reageert nooit op haar naam. Maar persoonlijk vind ik zelf dat je nooit de naam van een dier moet veranderen. Hij of zij heeft niet voor niets de naam gekregen bij de geboorte.

LhinnOlijf schreef:
Heey mede tinkerfanaten!

Ik heb een vraagje aan jullie, antwoord liefste per pb, over een tinker ruin die ik graag wil kopen.
Het betreffende paard heeft last van (chronische) problemen aan zijn benen (mok/ rasp/ mijt aanvallen). Ook werken zijn darmen niet optimaal, hooi/kuil wordt niet voor de volle 100% verteerd + hij heeft waterige tot zeer waterige poep. In de tijd dat ik hem rijd, heb ik nog geen één mestbal kunnen ontdekken, wel de nodige 'koeienvlaaien'.

Momenteel rijd ik hem 2x in de week, als lease paard bij een manege. De leeftijd van meneer is mij onbekend en wordt door omstanders tussen de 10-15 jaar geschat. Na nu 9 maanden leasen begint meneer eindelijk nagevelijk te lopen, zowel stap als draf gaat hem redelijk af, galop lukt nog niet. Ook kan hij niet automatisch in de linker galop aanspringen als hij linksom loopt.

Ondertussen heeft meneer mijn hart gestolen en in mijn situatie is het momenteel voordeliger om een eigen paard/ pony te hebben, dan de huidige constructie.
Graag zou ik hem over willen nemen, maar ik weet niet wat een zinnig bod is. Via marktplaats en bokt markt heb ik al gezocht naar een richtprijs, maar alsnog kwam ik er niet uit. Vooral omdat hij toch medische toch een zorgenkindje is.

Wie wil zo lief zijn om mij een richtprijs toe te zenden met eventuele uitleg? Ik hoop dat jullie wat met mijn vraag kunnen en deze willen beantwoorden :) Alvast bedank!
De reden dat ik het hier post ipv in het taxatie topic is, omdat ik het betreffende paard nog niet in mijn bezit heb en daar vaak heel uit een lopende bedragen genoemd worden.

PS: de reden dat ik graag deze tinker wil is omdat het tussen ons klikt en ik hem, ondanks mijn beperkingen, makkelijk de baas kan.

Sowiso dan geen kuil voeren maar goed voer. En misschien is hij voor bepaalde voer vezels allergisch. Maar als je in jou situatie een paard niet kan huren. Wat als er straks grote rekeningen komen? kan je dat bekostigen.. Hier staat een merrie ook vaak te stampen. maar deze word regelmatig behandeld maar dit zal nooit meer weg gaan, niet dat 't dan een reden minder is voor haar..

LhinnOlijf schreef:
Diaz schreef:

Ja, want hij staat momenteel in een potstal en dat is niet bepaald bevorderlijk voor zijn benen. Momenteel is hij al een maand of 3 vrij van plekjes.
Ook krijgt hij onbeperkt kuil en mais gevoerd. meerdere pony's kunnen bij deze voer plek komen en hebben daardoor onbeperkt voer. Hij schuurt ook, waarschijnlijk komt dit door de suikers die in het voer zitten. Ik vermoed dat zijn darmen daardoor van slag zijn, want in het weide seizoen is zijn mest beter t.o.v. de winterperiode.

Dat komt echt gewoon puur door 't kuil. er zijn paarden die er tegen kunnen. Maar veel tinkers zijn daar niet geschikt voor. Dana is ook meteen aan de diarree met kuil. met hooi is er niets aan de hand..

Leuk filmpje!!

Hier heten de paarden zo:

Rose
Rose's Dana (Dana)
Rose's Mary (Mary
Dana's Roisin (Rosie)
Dana's Cullan (Cullan) verkocht
Mary's ...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:31

Even een oproepje, voor een vriendinnetje, zij moet namelijk met heel veel spijt in haar hart haar geweldige twenter tinkerruin verkopen. Het is een zoon van Baggio en zowel in hoogte, aftekening en karakter echt een kopie! Mocht je iemand weten/interesse hebben, geef me maar een pb.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:33

oeh jammer! succes met de verkoop!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:34

Sorry heb net een nieuwe merrie op stal staan

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:34

hoe is het afscheid gegaan?
heb je miggs geruild trouwens?