maar ik ben gewoon helemaal weg van Chakotay

sorry bianc

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Biancaa schreef:nou mijn lijstje, kijken of het zo lukt hoor:
Victorio
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, nieuwe hengst, afstand
Tegen: Geen nakomelingen bekend, eenkleur, kleine stokmaat, karakter nog niet bekend
Chakotay
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, stokmaat, afstand
Tegen: Nakomelingen hebben niet altijd zijn sok, vrij bekende hengst, karakter vind ik net iets te rustig
Ryan
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, vrij nieuwe hengst, kleur
Tegen: Weinig nakomelingen, 2e premie, wat lang in de rug, karakter is nog niet zo bekend
Collin
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, nakomelingen zijn ook bekend in buitenland
Tegen: Zijn karakter is vrij pittig, kleur "een gewone zwart-witte hengst"
Drum
Voor: Mooie bouw, homozygoot, heel erg mooi behang, stokmaat, gangen, kleur, nakomelingen worden toch wel goed verkocht in het buitenland, karakter
Tegen: de afstandook iets lange rug
Nou weten jullie nu welke ik moet kiezen
Keeva schreef:Helemaal niet gek Chas, ik denk dat we allemaal geschrokken zijn van de gebeurtenissen van het afgelopen voorjaar (met name van Shak) ... Dus kan me goed voorstellen dat je effe niet meer durft. Ik moet zeggen dat ik er zelf nu ook wel anders tegenaan kijk hoor, maar zo'n veulen is toch wel ontzettend leuk ...
Mazzel-meid schreef:hoe zit dat precies met hengstigheid? darlah is op 11 april bevallen. Dan zou ze na 9 dagen weer hengstig zijn(ca 6 dagen), en vervolgens 2 weken niet, en dan weer 6dagen toch?
Dan moet ik eventjes gaan rekenen, of de VA laten scannen wanneer ze hengstig wordt.
Hoe doen jullie dat? Want ik zie zelf nooit duidelijk wanneer ze hengstig is...
(hoewel ze vorige keer bij Maxolo spontaan hengstig werd)
Biancaa schreef:Ik zag trouwens ook op MP mooie Gwen van de Dorushoeve te koopIk heb altijd gezegd dat als zij te koop was, dat ik haar dan zou kopen (want ze paste niet in de achterbakje van mijn twingo) zucht....
snowdon schreef:Dunla gaat naar ICS toch?
Volgens mij is Baxter wel bij het ICS geregistreerd, maar niet goedgekeurd. N.a.v. DNA blijkt dan wel dat Baxter de vader is en zal dat worden vermeld. Veulen komt dan in VB2 (veulenboek 2, ook wel de registerveulens).
Dus dan hoef je niets te regelen vwb dekbon dacht ik.
Teuntje111 schreef:Baxter is inderdaad alleen geregistreerd bij het ICS, dus geen GOEDGEKEURDE dekhengst. Wel is hij een stamboekhengst, met 2 bekende ICS-geregistreerde ouders. Omdat hij niet is goedgekeurd als dekhengst bij het ICS, heeft hij (dacht ik) ook geen dekbonnen, want die worden dacht ik alleen uitgegeven aan de hengsthouders voor de goedgekeurde hengsten.
Jouw paardje wordt een registermerrie bij het ICS als je haar daar op laat nemen.
Het veulen wordt een registerveulen, omdat je haar laat dekken door een niet goedgekeurde dekhengst. Registerveulens kunnen wel gewoon goedgekeurd dekhengst worden, mits ze aan de eisen voldoen. Daarin verschilt het nog niet in vergelijking met stamboekhengsten. Merries zijn altijd "fokgeschikt"
Wel sluit het ICS registerboek op 1 januari 2010! Je veulen moet dus voor die tijd geregistreerd zijn bij het ICS, anders ben je te laat.
Het ICS zet trouwens wel de vader en de moeder in het papier van je veulen erbij, dit in tegenstelling tot het NSvT. Zij zetten de vader er niet bij als die niet is goedgekeurd als dekhengst. Ik vind het persoonlijk erg prettig, dat het ICS de ouders in het papier erbij zet, zodat je de familiebanden bekend hebt, ondanks dat 1 of beide ouders niet goedgekeurd zijn. Zelfs bij crossbreads worden beide ouders erbij vermeld.
Dribbelkont schreef:dus eigenlijks kan ik beter een goedgekeurde ICS hengst kiezen dan heb ik meer zekerheid voor de toekomst
nu met baxter veulentje moet ik in 2009 zeg maar met hem haar naar de keuring
we hopen dat het een hij wordt en ja willen zien dat hij de dekdienst in kan en goedgekeurd wordt
sorry dat ik zo veel vragen stel maar als ik dus een ICS hengt uitkies wordt die automatisch opgenomen en hoef ik geen haast te hebben met het keuren en komt de afstammeling op het paspoort te staan
en bij baxter niet omdat hij daar niet goedgekeurd is...
begrijp ik het goed....
Teuntje111 schreef:Dribbelkont schreef:dus eigenlijks kan ik beter een goedgekeurde ICS hengst kiezen dan heb ik meer zekerheid voor de toekomst
nu met baxter veulentje moet ik in 2009 zeg maar met hem haar naar de keuring
we hopen dat het een hij wordt en ja willen zien dat hij de dekdienst in kan en goedgekeurd wordt
sorry dat ik zo veel vragen stel maar als ik dus een ICS hengt uitkies wordt die automatisch opgenomen en hoef ik geen haast te hebben met het keuren en komt de afstammeling op het paspoort te staan
en bij baxter niet omdat hij daar niet goedgekeurd is...
begrijp ik het goed....
Voorlopig heb je nu net zoveel zekerheid voor de toekomst als met een wél goedgekeurde ICS hengst, maar dat houdt dus wel op in 2010.
Je veulentje wordt als alles goedgaat in 2008 geboren. Het beste kan je dan in dat jaar je veulen aan de voet van de moeder laten registreren op de merrie/ruinen/veulen keuring. In 2011 kan hij dan deelnemen aan de hengstenkeuring.
Bij een goedgekeurde ICS hengst wordt je veulen ook niet automatisch opgenomen. Je moet dan eerst een ingevulde dekbon insturen. Ik meen ook ergens gehoord te hebben dat stamboekveulens verplicht zijn op de keuring te verschijnen, of middels een thuiskeuring opgenomen dienen te worden.
Dat beide ouders in het papier worden vermeld wil dus niet zeggen dat je veulen automatisch opgenomen is, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
KootMiraDrum schreef:Waarom wil je in 's hemelsnaam een goedgekeurde dekhengst fokken?
Toch niet om rijk van te worden he?