[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marinka90

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:34

oke oke oke collin vind ik er toch ook wel heel gaaf uit zien Haha!
maar ik ben gewoon helemaal weg van Chakotay Tong uitsteken
sorry bianc Ach gut Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:44

hoe zit dat precies met hengstigheid? darlah is op 11 april bevallen. Dan zou ze na 9 dagen weer hengstig zijn(ca 6 dagen), en vervolgens 2 weken niet, en dan weer 6dagen toch?
Dan moet ik eventjes gaan rekenen, of de VA laten scannen wanneer ze hengstig wordt.
Hoe doen jullie dat? Want ik zie zelf nooit duidelijk wanneer ze hengstig is...
(hoewel ze vorige keer bij Maxolo spontaan hengstig werd Nagelbijten / Gniffelen )

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:13

Biancaa schreef:
nou mijn lijstje, kijken of het zo lukt hoor:

Victorio
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, nieuwe hengst, afstand
Tegen: Geen nakomelingen bekend, eenkleur, kleine stokmaat, karakter nog niet bekend
Chakotay
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, stokmaat, afstand
Tegen: Nakomelingen hebben niet altijd zijn sok, vrij bekende hengst, karakter vind ik net iets te rustig
Ryan
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, vrij nieuwe hengst, kleur
Tegen: Weinig nakomelingen, 2e premie, wat lang in de rug, karakter is nog niet zo bekend
Collin
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, nakomelingen zijn ook bekend in buitenland
Tegen: Zijn karakter is vrij pittig, kleur "een gewone zwart-witte hengst"
Drum
Voor: Mooie bouw, homozygoot, heel erg mooi behang, stokmaat, gangen, kleur, nakomelingen worden toch wel goed verkocht in het buitenland, karakter
Tegen: de afstand Knipoog ook iets lange rug

Nou weten jullie nu welke ik moet kiezen Knipoog

Hoi Bianca,

Misschien moet je toch echt een bij ons komen kijken, er zijn namelijk een paar puntjes in je lijstje die niet helemaal correct zijn.
Zo is Ryan bijvoorbeeld echt niet lang in de rug, sterker nog hij is nog korter als Collin, en als je Collin thuis ziet staan weet je dat hij een sul eerste klas is.

Een hengst moet je toch echt in zijn eigen omgeving zien. Van een foto is het toch moeilijk joh.
je bent van harte welkom hoor. Ja
De koffie staat altijd klaar!!!!

gr saskia
Laatst bijgewerkt door TSCollin op 30-05-07 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:19

Ben het met TScollin eens ....Je moet altijd even in het echt gaan bekijken bij zn eigen omgeving thuis ,Daar is een hengst op zn best Knipoog

Ik heb besloten om Floor niet te laten dekken ,Mijn reden daarvoor is dat ik te bang bent om haar kwijt te raken ,Niet dat het ooit verkeerd is gegaan ,ze heefd zelfs een mooie zoon (patrick) en daarvoor in england natuurlijk in de kudde ,Ze is een goede moeder ,Maar ik slaat af ...gek hè ??

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:31

Helemaal niet gek Chas, ik denk dat we allemaal geschrokken zijn van de gebeurtenissen van het afgelopen voorjaar (met name van Shak) ... Dus kan me goed voorstellen dat je effe niet meer durft. Ik moet zeggen dat ik er zelf nu ook wel anders tegenaan kijk hoor, maar zo'n veulen is toch wel ontzettend leuk ...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:17

Keeva schreef:
Helemaal niet gek Chas, ik denk dat we allemaal geschrokken zijn van de gebeurtenissen van het afgelopen voorjaar (met name van Shak) ... Dus kan me goed voorstellen dat je effe niet meer durft. Ik moet zeggen dat ik er zelf nu ook wel anders tegenaan kijk hoor, maar zo'n veulen is toch wel ontzettend leuk ...

ik vind het ook nog steeds eng, maar het doet Darlah zo goed, dat ik er wel weer over durf te denken.
En het is fantastisch als het wel goed gaat, wij zullen alleen nooit meer zo van de dracht genieten.. maar er gaat sowieso een birth alarm omheen, en een camera erbovenop. Natuurlijk kan het dan ook nog fout gaan, maar dat is altijd een risico dat je neemt. Om je merrie erbij te verliezen is vreselijk, bijna ondenkbaar. Maar fokken is zo mooi als het wel goed gaat, en omdat Darlah zo opgebloeid is, wil ik het toch weer proberen.
Begrijp het ook heel goed als mensen niet begrijpen dat we weer fokken. Dat komt misschien over alsof we Shak niet missen. Maar we missen haar nog elk moment van de dag..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:26

Mazzel-meid schreef:
hoe zit dat precies met hengstigheid? darlah is op 11 april bevallen. Dan zou ze na 9 dagen weer hengstig zijn(ca 6 dagen), en vervolgens 2 weken niet, en dan weer 6dagen toch?
Dan moet ik eventjes gaan rekenen, of de VA laten scannen wanneer ze hengstig wordt.
Hoe doen jullie dat? Want ik zie zelf nooit duidelijk wanneer ze hengstig is...
(hoewel ze vorige keer bij Maxolo spontaan hengstig werd Nagelbijten / Gniffelen )

30 dagen NA de bevalling Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:31

he ships...
30 dgn na de bevalling is op 11 mei. En dan 6 dgn hengstig, en dan 2 weken niet... dan wordt ze morgen hengstig Boos! beetje kort dag. Dus dan over een paar weken...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:38

Biancaa schreef:
Ik zag trouwens ook op MP mooie Gwen van de Dorushoeve te koop Verdrietig Ik heb altijd gezegd dat als zij te koop was, dat ik haar dan zou kopen (want ze paste niet in de achterbakje van mijn twingo) zucht....

Ik had van de week ook al gemaild, maar ze gaat waarschijnlijk naar het buitenland.

_Evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:41

MM, de veulenhengstigheid is wel ong. 10 dagen na de bevalling Ja
Wij hebben een merrie die vorig jaar al na 4 dagen hengstig werd! Die hebben we toen maar overgeslagen..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:43

ik zie het alleen dus totaal niet aan m'n merrie. Dus het is of op de gok wegbrengen of de Veearts eventjes laten scannen...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:46

Omdat Katinka dit jaar niet aan de nageboorte is blijven staan kan ik haar gelukkig op de veulenhengstigheid dekken (en dan hopen dat het pakt Haha!)

Vrijdag a.s. lopen we even naar de ITS en wordt ze gescand.. En dan kan ik ook Gwenn even meten op een goede manier.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:08

O eerlijk waar, mijn da heeft vandaag haar been gebroken Huilen
Ik belde haar voor een scan, ligt ze in het ziekenhuis..
Nou moet ik een ander bellen, maar ja..Ik heb het liefst mijn eigen. Zij is altijd zo rustig en heeft alle tijd. En diegene waar ik het nummer van heb, is behoorlijk prijzig (wel heel goed dat wel), en heeft het razenddruk. Plus dat 2 jaar gelden ik van hem uit het niets een rekening voor koliek kreeg waar ik niks van wist. Daar heb ik echt 3 keer een rekening van gehad. Ik heb toen gebeld en gezegd dat dat niet van mij was, maar ze bleven sturen. Ik heb nooit betaald, en toen hield het sturen op. Maar nou vind ik het wel eng om te bellen Nagelbijten / Gniffelen

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:38

mijn keuze is dunla van de gadedijk - baxter

nu mijn vraag dunla gaat in september naar de keuring want ze moet nog opgenomen worden in het stamboek
hoop ik is ze dan drachtig
ze gaat volgende week zondag naar baxter toe om te sexen hihi
ik wil graag met het veulen verder komen in de tinker wereld zeg maar
moet ik ook wat regelen met de eigenaar van baxter want wil later met het veulen zo ver mogelijk proberen te komen eventueel voor dekdienst als het er in zit

of kan ik gewoon nu met dunla naar baxter toe gaan dekken laten en dan september met dunla naar de keuring

dunla wordt opgenomen wordt het veulen dan ook automatisch stamboek veulen
wie kan me meer vertellen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:41

Dunla gaat naar ICS toch?
Volgens mij is Baxter wel bij het ICS geregistreerd, maar niet goedgekeurd. N.a.v. DNA blijkt dan wel dat Baxter de vader is en zal dat worden vermeld. Veulen komt dan in VB2 (veulenboek 2, ook wel de registerveulens).
Dus dan hoef je niets te regelen vwb dekbon dacht ik.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:48

snowdon schreef:
Dunla gaat naar ICS toch?
Volgens mij is Baxter wel bij het ICS geregistreerd, maar niet goedgekeurd. N.a.v. DNA blijkt dan wel dat Baxter de vader is en zal dat worden vermeld. Veulen komt dan in VB2 (veulenboek 2, ook wel de registerveulens).
Dus dan hoef je niets te regelen vwb dekbon dacht ik.

ja dunla gaat naar het ICS

hij is niet goedgekeurd maar als ik dan zeg maar een goedgekeurde ICS hengst had gekozen was het dan beter geweest....
sorry maar heb er niet echt verstand van
baxter is daar niet goedgekeurd maar zit bij het GCDHA
kan iemand mij vertellen wat het beste dan is als ik met het veulen later naar de keuringen wil om te zien hoe ver we komen... eventuele dekdienst als het er in zit...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:52

geeft niet, momenteel maakt het nog niets uit of je een veulen uit een goedgekeurde hengst of een niet-goedgekeurde hengst fokt. Beiden zouden kans maken op een keuring.
Met goedkeuring bij stamboek heb je 'waardevollere' papieren en willen ze je meer zekerheid geven vwb bijvoorbeeld erfelijke gebreken en rastypische eigenschappen. Als het stamboek zou sluiten, kunnen er geen nieuwe registerveulens/paarden bij. Maar dat is nu dus nog niet.

De 3 stamboeken nemen geen gegevens over van elkaar, dus dat Baxter goedgekeurd is bij het GCDHA wilt nu niets zeggen.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 30-05-07 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:53

Baxter is inderdaad alleen geregistreerd bij het ICS, dus geen GOEDGEKEURDE dekhengst. Wel is hij een stamboekhengst, met 2 bekende ICS-geregistreerde ouders. Omdat hij niet is goedgekeurd als dekhengst bij het ICS, heeft hij (dacht ik) ook geen dekbonnen, want die worden dacht ik alleen uitgegeven aan de hengsthouders voor de goedgekeurde hengsten.

Jouw paardje wordt een registermerrie bij het ICS als je haar daar op laat nemen.

Het veulen wordt een registerveulen, omdat je haar laat dekken door een niet goedgekeurde dekhengst. Registerveulens kunnen wel gewoon goedgekeurd dekhengst worden, mits ze aan de eisen voldoen. Daarin verschilt het nog niet in vergelijking met stamboekhengsten. Merries zijn altijd "fokgeschikt"

Wel sluit het ICS registerboek op 1 januari 2010! Je veulen moet dus voor die tijd geregistreerd zijn bij het ICS, anders ben je te laat.

Het ICS zet trouwens wel de vader en de moeder in het papier van je veulen erbij, dit in tegenstelling tot het NSvT. Zij zetten de vader er niet bij als die niet is goedgekeurd als dekhengst. Ik vind het persoonlijk erg prettig, dat het ICS de ouders in het papier erbij zet, zodat je de familiebanden bekend hebt, ondanks dat 1 of beide ouders niet goedgekeurd zijn. Zelfs bij crossbreads worden beide ouders erbij vermeld.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:03

Teuntje111 schreef:
Baxter is inderdaad alleen geregistreerd bij het ICS, dus geen GOEDGEKEURDE dekhengst. Wel is hij een stamboekhengst, met 2 bekende ICS-geregistreerde ouders. Omdat hij niet is goedgekeurd als dekhengst bij het ICS, heeft hij (dacht ik) ook geen dekbonnen, want die worden dacht ik alleen uitgegeven aan de hengsthouders voor de goedgekeurde hengsten.

Jouw paardje wordt een registermerrie bij het ICS als je haar daar op laat nemen.

Het veulen wordt een registerveulen, omdat je haar laat dekken door een niet goedgekeurde dekhengst. Registerveulens kunnen wel gewoon goedgekeurd dekhengst worden, mits ze aan de eisen voldoen. Daarin verschilt het nog niet in vergelijking met stamboekhengsten. Merries zijn altijd "fokgeschikt"

Wel sluit het ICS registerboek op 1 januari 2010! Je veulen moet dus voor die tijd geregistreerd zijn bij het ICS, anders ben je te laat.

Het ICS zet trouwens wel de vader en de moeder in het papier van je veulen erbij, dit in tegenstelling tot het NSvT. Zij zetten de vader er niet bij als die niet is goedgekeurd als dekhengst. Ik vind het persoonlijk erg prettig, dat het ICS de ouders in het papier erbij zet, zodat je de familiebanden bekend hebt, ondanks dat 1 of beide ouders niet goedgekeurd zijn. Zelfs bij crossbreads worden beide ouders erbij vermeld.

dus eigenlijks kan ik beter een goedgekeurde ICS hengst kiezen dan heb ik meer zekerheid voor de toekomst
nu met baxter veulentje moet ik in 2009 zeg maar met hem haar naar de keuring
we hopen dat het een hij wordt en ja willen zien dat hij de dekdienst in kan en goedgekeurd wordt
sorry dat ik zo veel vragen stel maar als ik dus een ICS hengt uitkies wordt die automatisch opgenomen en hoef ik geen haast te hebben met het keuren en komt de afstammeling op het paspoort te staan
en bij baxter niet omdat hij daar niet goedgekeurd is...
begrijp ik het goed....
dunla kan niet bij het GCDHA i.v.m. haar 1.47 want daar kan pas vanaf stokmaat 1.52

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:13

Je laat haar dit jaar toch dekken? Dan wordt het veulen in 2008 geboren en is het verstandig om datzelfde jaar ermee naar de keuring te gaan. Baxter wordt ook vermeld als vader, maar met een vermelding erbij dat hij niet is goedgekeurd.
Een veulen wordt nooit automatisch opgenomen, je zal het sowieso moeten laten opnemen/registreren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:14

Dribbelkont schreef:
dus eigenlijks kan ik beter een goedgekeurde ICS hengst kiezen dan heb ik meer zekerheid voor de toekomst
we hopen dat het een hij wordt en ja willen zien dat hij de dekdienst in kan en goedgekeurd wordt
sorry dat ik zo veel vragen stel maar als ik dus een ICS hengt uitkies wordt die automatisch opgenomen en hoef ik geen haast te hebben met het keuren en komt de afstammeling op het paspoort te staan
begrijp ik het goed....

Voorlopig heb je nu net zoveel zekerheid voor de toekomst als met een wél goedgekeurde ICS hengst, maar dat houdt dus wel op in 2010.

Je veulentje wordt als alles goedgaat in 2008 geboren. Het beste kan je dan in dat jaar je veulen aan de voet van de moeder laten registreren op de merrie/ruinen/veulen keuring. In 2011 kan hij dan deelnemen aan de hengstenkeuring.

Bij een goedgekeurde ICS hengst wordt je veulen ook niet automatisch opgenomen. Je moet dan eerst een ingevulde dekbon insturen. Ik meen ook ergens gehoord te hebben dat stamboekveulens verplicht zijn op de keuring te verschijnen, of middels een thuiskeuring opgenomen dienen te worden.

Dat beide ouders in het papier worden vermeld wil dus niet zeggen dat je veulen automatisch opgenomen is, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:22

Teuntje111 schreef:
Dribbelkont schreef:
begrijp ik het goed....

Voorlopig heb je nu net zoveel zekerheid voor de toekomst als met een wél goedgekeurde ICS hengst, maar dat houdt dus wel op in 2010.

Je veulentje wordt als alles goedgaat in 2008 geboren. Het beste kan je dan in dat jaar je veulen aan de voet van de moeder laten registreren op de merrie/ruinen/veulen keuring. In 2011 kan hij dan deelnemen aan de hengstenkeuring.

Bij een goedgekeurde ICS hengst wordt je veulen ook niet automatisch opgenomen. Je moet dan eerst een ingevulde dekbon insturen. Ik meen ook ergens gehoord te hebben dat stamboekveulens verplicht zijn op de keuring te verschijnen, of middels een thuiskeuring opgenomen dienen te worden.

Dat beide ouders in het papier worden vermeld wil dus niet zeggen dat je veulen automatisch opgenomen is, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

dus maakt niet uit dat ik baxter heb gekozen
ik laat dunla in september 2007 keuren wordt opgenomen
dan het veulen in 2008 bij de moeder wordt ook opgenomen
en dan in 2011 kan hij voor de hengstenkeuring
hij heeft net zo veel kans op goedgekeurd te wordt als dekhengst bij het ICS als veulen die wel een goedgekeurde vader hebben zeg maar....
ik hoef verders niks te regelen met de eigenaar van baxter
dat hun iets moeten opsturen dat ik met ht veulen naar de keuring mag zeg maar
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 30-05-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:23

Waarom wil je in 's hemelsnaam een goedgekeurde dekhengst fokken?
Toch niet om rijk van te worden he?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:26

En je weet dat het ook een merrieveulen kan worden? Knipoog

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:27

KootMiraDrum schreef:
Waarom wil je in 's hemelsnaam een goedgekeurde dekhengst fokken?
Toch niet om rijk van te worden he?

nee niet om rijk van te worden maar wel leuk en een uitdaging Knipoog