[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:07

Dat is mooi balen pellie dat het niet werkt, is het niet goed geld terug,

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:05

kweenie, ik zal d'r eens bellen over hoe en wat. misschien geef ik hem te weinig, al geef ik meer dan de beschrijving zegt.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:46

Dat zal dan wel niet, als je nu al meer geeft. Jammer dat het niet werkte.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:40

jammer pellie dat het niet werkt.
dus hij heeft nog steeds jeuk???
damian niet meer, ik geef hem Allergitum, Homeopathische druppels voor gebruik bij allergische, jeukende huidaandoeningen.
moet zeggen dat zn mok ook veel minder is, heb dus ook zn voer veranderd cool muesli van Baileys .

Annick

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:43

scheer een keer de benen helemaal. Er kan dan lucht bij en t is makkelijker te behandelen. Sokke zijn super maar helaas verstikt t ook soms de huid zo erg dat je er allemaal kwaaltjes bij krijgt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:08

En als de sokken aangroeien heb je t 10x zo hard terug....

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:59

snowdon schreef:
En als de sokken aangroeien heb je t 10x zo hard terug....

als dat zo is weet je dus dat je ze kort zal moeten houden. beter geen sokken dan dit

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:02

Ik kreeg de link van een vriendin toegestuurd. Dit artikel komt van de site shirehorsesweden.com en geeft een andere oplossing voor mijt.

Chorioptes bovis (mites)

“Susceptibility to Chorioptes bovis (CB) differs between horse breeds. Those that suffer most have abundant feather, such as the Ardennes, Clydesdale, Friesian, North Swedish, Shire, and Tinker. According to Dan Christensson, a parasitologist, CB is a very common condition.

“To confirm the presence of CB one needs to get a sample of the affected area of skin by scraping it deeply until it starts to bleed. The sample is placed in glycerine or liquid paraffin and then viewed under a microscope. Only one-third of tests prove posetive, which means that the horse still may be infected even though the biopsy has not confirmed the presence of mites. This can occur because if your sample was sent away to a laboratory any mites present can have died during transport. If the horse then shows symptoms of complications of CB, they may show up in the sample in the form of a fungal infection. There are proven cases of CB in both Friesian and Tinker horses. Hans Kinndahl, a veterinary surgeon, has personal experience of CB in his own Tinker horse.

“CB is contagious and can easily by transferred by physical contact, by holding in a common stable or by grooming horses with the same brush. It is disputed how long CB mites can survive in the absence of a host, but can be from 24 hours up to 3 weeks, depending upon weather conditions, according to information received. Mites thrive when it is cool and damp. One should not confuse CB with Shoroptes bovis (SB) which is far more contagious. There are at present no restrictions in cases of CB and reporting is not compulsory though there is no harm in reporting any occurrence to the County Veterinary Surgeon, as many vets know little or nothing about CB.

“In mild cases, CB symptoms can be similar to those of grease. The difference is that the affected area usually is higher up than the pasterns, which is the part usually affected by grease. Crustation breaks out especially around the fetlock joints and canons, but can spread up the legs. Even bald patches can occur on other parts – on its belly in front of the sheath and even on the head. CB can also affect the mane and tail, where it looks like eczema. You can tell when a horse has been infected as it starts scratching its tail and mane and stamps the ground. The horse is bothered by itching which, in more severe cases, can be so tiresome that it is psychologically irritated and gets bad habits such as weaving or just switches off and becomes apathetic.

“What is typical of CB is that summer symptoms are milder while those in February-March are more severe, when it’s usually cold and snowy - which is not when grease is most prevalent. As grease can be treated and cured, one should be vigilant if the horse does not improve following treatment. CB on the other hand is much more difficult to deal with and can only be relieved (but not cured) by treating the infected area as for fungus and grease.

“If you want to rid your horse of CB, we would recommend treatment by Dan Christensson, Parasitologist at SVA (the National Veterinary Institute) here in Uppsala (Sweden) (tel.no. +46 (0)18 674000). He recommends Frontline, though this is not registered for use on horses, only for cats and dogs. It is forbidden for horses treated with Frontline to be slaughtered for human consump-tion. Spring-Summer is the best time to treat horses for CB as it is then that they are less troubled by CB; in other words, they have fewer active mites to get rid of. To be on the safe side, one should treat the horse three times, at 1-2 week intervals. It takes about 16 days for the eggs to hatch but this is not confirmed. Each treatment should consist of Frontline spray, aimed at the infected area on the legs. Spray first and then rub it well into the skin, wearing rubber gloves. The remedy is then transported via the subcutaneous fat upward in the horse, which is why it is important to apply the spray low down on the legs even if it is the mane and tail that are affected. If other horses are stabled with the infected horse, then these too should be treated, even if they are symptom-free.”

This is a free translation of an article published in the Swedish Shire Horse Society’s members´ magazine Giganten (The Giant), No. 2, 2002.

Present authors´ comment on the above-quoted text

We have tried another product – Sebacil (Bayer) which is also registered for use on dogs, pigs and sheep, with good results. An intensive course of treatment using the de-worming product Ivomectin can also give good results but we recommend that you consult your veterinary surgeon first.

Ik ga het zeker met mijn DA overleggen!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:47

Goh Berdien dat is zeker de moeite waard om idd eens te overleggen
met da`s !!!!
Dit vergemakkelijkt het bestrijden ook.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:27

jep annick, nu na een dikke week verder ook nog. die allergitum, is dat een algemeen iets of speciaal voor dieren? en dat voer, kun je me er iets meer over vertellen of heb je er een site van?

allergitum is van vsm zie ik, ik ga dat zeker proberen. bedankt!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:43

Dat Ivomectin (Ivermectine) waar ze het over hebben in de laatste regel van het artikel zit dus in Eprinex wat ik gebruik tegen de mijt. Dit weekend behandel ik Vasthi weer preventief. Wel handig want dan is ze ook direct ontwormd.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:04

Mag ik vragen wat eprinex is, vasthi

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:28

dobbel schreef:
Mag ik vragen wat eprinex is, vasthi

Vasthi schreef:
Eprinex Pour - On

Voor de bestrijding van infecties veroorzaakt door maagdarmwormen, longwormen, runderhorzellarven en de kleine koevlieg en voor de bestrijding tijdens het weide- en stalseizoen van luizen en maagdarmwormen. Eprinex Pour-On dient over het midden van de rug te worden toegediend in een dunne streep van de schoft tot de staart.

Uitsluitend voor uitwendige toediening in de aanbevolen dosering van 1 ml per 10 kg lichaamsgewicht, overeenkomend met de aanbevolen dosering van 0,5 mg eprinomectine per kg lichaamsgewicht. Het product dient over het midden van de rug te worden toegediend in een dunne streep van de schoft tot de staart. Indien na toepassing ter bestrijding van luizen de verschijnselen niet zijn verdwenen (neten van luizen zijn immers ongevoelig voor eprinomectine), dient de toepassing na 21 dagen herhaald te worden.

De volledige naam is dus Eprinex Pour On. Bij Vasthi heb ik het met een penseeltje tussen de sokken gestipt (niet over de rug dus!) en dit na een week herhaald. Deze behandeling was tevens een ontwormingsmiddel voor haar. Ik weet dat dit middel ook bij paarden met luizen gebruikt wordt.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:33

Oke bedankt, tussen de sokken stippen dat wordt wat als ik dat bij Lonan wil doen die heeft ondertussen flinke bossen, maar nu hij thuis staat vald me pas echt op hoeveel hij stamt dus ik denk echt aan mijt mok of rasp heeft hij absoluut niet, wat is nog meer goed tegen mijt tips welkom
en wat is goed tegen rasp aangezien ik denk dat viane dat heeft, Biggels is gelukkig nog klacht vrij.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:16

Dat tussen de sokken stippen is echt een k-klusje, maar ja het werkt dus dat nemen we dan maar voor lief......

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:51

Ik heb vandaag weer mok bij mijn tink ontdekt. Alleen op z'n linkervoorbeen een ronde plek met een diameter van 2cm, schrok me rot.
Heb er meteen zalf creme bioforce op gedaan (deze creme heb ik al een keer eerder gebruikt en toen was hij er zo vanaf). Maar deze keer is het erger en ik heb geen idee hoe hij er nu aan kan komen. De wei is niet erg nat en de stal wordt iedere dag gemest.

Ik gebruik sinds 2 weken wel een knoflookgranulaat. Ik ben bang dat het hierdoor komt. Weet iemand of de knoflookgranulaat de kans op mok vegroot?

Alvast bedankt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:47

er doen zich wel verhalen rond dat knoflook helemaal niet zo goed is voor een paard. maar ik weet niet meer hoe dat precies zit. het zou kunnen dat je paard er extra gevoelig voor is dus ja, het is imo erg goed mogelijk dat hij er mok van krijgt.

edit: knoflook, slecht voor paarden of niet?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:41

Flanna van Jellie op Bokt kreeg toch ook extra last van haar benen door het voeren van Knoflook?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:46

Knoflook de een zweert er bij de ander niet, ik heb altijd begrepen dat knoflook voor een tijdje geen kwaad kan, maar voer je het altijd dat het dan wel schade aan kan richten,
Ik voer altijd knoflook in de zomer voor een maand of 3 Lonan doet het er goed op.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:36

inderdaad dobbel, het is slecht als je het lang voert of in grote hoeveelheid, de rode bloed lichaampjes breken er door af, paard word loom enz enz, zo heb ik het dan gelezen.
ik ben zelf niet voor knoflook, het zou goed zijn tegen vliegen zeggen ze , maar ik heb wel eens een teentje op de aanrecht gelegd en de vliegen zatten er gewoon op, dus ???
ik geef het gewoon niet.
bij ons op stal stond een tinker die knoflook kreeg uit een potje van de toko, werd er dus ziek van, te weinig rode bloed lichaampjes, dat gaf voor mij de door slag om het niet te geven.

Annick

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:47

Ik heb het Jes ook een tijdje stug gevoerd, want het is ook zuiverend enzo, en tegen vliegen ja. Nou krijgt ze het in de zomer heel af en toe, maar niet meer elke keer. Te veel is nooit goed natuurlijk, maar dit zijn wel bijzonder verontrustende verhalen.

Trouwens, ik wil Jessie met Frontline gaan behandelen (zie artikel hierboven) maarrrr ze is wel drachtig. Aangezien dit dus in het bloed enzo komt, vroeg ik me af of dat wel kan. Ik ga er sowieso nog over bellen en mailen (DA en shirehorsesweden.com) maar misschien weet een van jullie het ook?

Rais

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:37

Ik ben gestopt met de knoflook. De mok zag er vandaag rustig uit, niet rood ofzo, gewoon legale huidsleur alleen zijn zijn sokken wel een stukje weg. Groeit wel weer aan. Bedankt voor jullie reacties!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:19

Pellie schreef:
jep annick, nu na een dikke week verder ook nog. die allergitum, is dat een algemeen iets of speciaal voor dieren? en dat voer, kun je me er iets meer over vertellen of heb je er een site van?

allergitum is van vsm zie ik, ik ga dat zeker proberen. bedankt!

ik geef het nu een kleine 3 weken volgens mij, ik heb de indruk dat hij iets minder zijn binnenbenen schuurt en zijn kontje naar me toekeert om gekrabbeld te worden. zijn mok in de kootholtes is er niet van over.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:59

Mijn DA gaf van de week het advies om een drachtige merrie 2 maal met Equest te ontwormen, met een tussenpoos van 3 weken. Dit zou niet schadelijk zijn voor het veulen en zou tegen mijt werken. Lisje heet momenteel ook weer erg veel last, dus ik wilde haar weer behandelen.

Vasthi, waar kun je die eprinex kopen, en is het niet handiger om dat zo over de rug te doen dan? Of zitten die mijten alleen in de sokken (lisje heeft over haar hele lichaam jeuk, alle aanraking leid tot een kriebellipje)?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:56

WenK, volgens mijn schoonzus zal het effect van die Equest maar weinig zijn (weet ze uit ervaring).

Bij erge jeukgevallen kun je eprinex ook met het kwastje in manen en staart verdelen (daar kan geloof ik ook mijt zitten) Dat over de rug doen is meer voor bij luizen.

Eprinex kun je in een klein flesje laten uitschenken bij een DA. Ik betaal 18 euro voor een potje voor 1000 kg paard. Voor 2 euro extra krijg ik er dan een heel fijn kwastje bij ook om het in de sokken/manen/staart aan te brengen.