[TI] Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:39

Moppie <3

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:55

Agossie wat leuk geschreven haha!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:31

aaaah, het is toch wel echt ook een heel vriendelijk droppie he! Ik hoop dat het weer gauw gaat opknappen dat Grizzly ook snel lekker op kan knappen. Jullie zijn toppers hoor, jullie hebben een hoop voor dierlief over!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:14

als ik de foto in je eerste bericht zie, denk ik dat jezelf ook niet bijster goed opgelet hebt. hoop dt hij weer opknapt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:15

sassefras schreef:
als ik de foto in je eerste bericht zie, denk ik dat jezelf ook niet bijster goed opgelet hebt. hoop dt hij weer opknapt

Die foto met die bonte ernaast?Daar vind ik hem er prima uitzien,of bedoel jij een andere foto?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:21

geerke schreef:
sassefras schreef:

Die foto met die bonte ernaast?Daar vind ik hem er prima uitzien,of bedoel jij een andere foto?

daar ziet beestje er toch best uit, of ik bedoel als paard zo bij TS kwam heeft ze zelf nogal niet opgelet :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:20

Oh,dat bedoel je!Inderdaad,vermoed dat TS iets even over het hoofd heeft gezien,daarom vind ik het ook niet juist om de fokker de schuld te geven.Op die foto zie ik geen wormstekig veulen.Wat ik wel vreemd vind is dat hij nog steeds niet zelf overeind kan komen.Dat zou zo ongeveer wel moeten nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:52

Dat niet zelf overeind komen is wel een risico. Hij kan ook niet goed mesten en plassen dan. Hoop dat zn nieren en darmen het blijven trekken en dat hij geen nare infecties krijgt. Is er al zicht op verbetering, TS? Staat hij al vaker zelfstandig op?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:39

Daarom is het goed om precies te weten wat voor wormen hij had,de grote bloedworm komt zelden meer voor maar heeft wel het kenmerk dusdanige schade aan te richten in de aderen dat moeilijk opstaan een oorzaak zou kunnen zijn.Maar dat zou ts dan aan de kliniek moeten vragen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:56

Wat een leuk tinkertje om te zien!
Jammer dat het zo'n zorgenkindje is maar keep up the good work het zal zich lonen.

Ik heb zelf ook zo'n zorgenkindtinker gekocht als 5 jarig onbeleerd paard en het bleek gewoon een ziek beestje te zijn. Zag er op het eerste gezicht ook gezond uit maar al snel kwamen er tal van problemen boven met de gezondheid.

Ben nu al bijna 4 jaar aan het dokteren en langzaam gaat het bergop! Ik heb wel nu het liefste en aanhankelijkste paardje ooit.
Ik alleen mag haar knuffelen en kusjes geven hihi bij een ander draait ze weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:08

geerke schreef:
Daarom is het goed om precies te weten wat voor wormen hij had,de grote bloedworm komt zelden meer voor maar heeft wel het kenmerk dusdanige schade aan te richten in de aderen dat moeilijk opstaan een oorzaak zou kunnen zijn.Maar dat zou ts dan aan de kliniek moeten vragen

Ik dacht eerder te lezen dat ze iets van ataxie vanuit de hals hebben ontdekt op de kliniek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:11

maar de ene keer staat hij wel op en de andere keer niet?En ik las ook iets van een achterbeen wat geblesseerd was?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:55

We gaan de goede kant op !

Uitzichzelf kan hij nog steeds niet op staan maar we helpen hem amper meer. Touw alleen onder zijn buik en hij komt zelf in de benen, trekken alleen nog maar een klein beetje (ik heb nog maar 1hand nodig) en we moeten hem een beetje opvangen want hij komt iets scheef omhoog. Maar zoals vandaag heeft hij gewoon de hele dag gestaan.

We hebben ons merrie veulen in de box naast hem gezet nu en blijkbaar is hij daar wel blij mee want hij heeft een hele poos naar haar zitten kijken en hiniken. Ook duurde het weer een paar uurtjes voordat hij in zijn box weer ging liggen (alleen was hij na een klein uurtje al weer gaan liggen).

Plassen en poepen heeft hij geen problemen mee overigens ;)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:59

Mooi dat het zo goed gaat!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:41

Wbt het uit zichzelf staan, dat kán ook een dingetje van hem zijn, dat hij het in theorie wel zelf zou kunnen, maar nu geleerd heeft dat het zo "moet".
Kom zelf van een melkveebedrijf, en we hebben wel eens koeien gehad die met hulp omhoog moesten, na verloop van tijd gingen ze gewoon zelf roepen om hulp, en wachten tot de boer kwam, waarbij ze éigenlijk geen hulp nodig waren. Ik neem voor het gemak aan als een koe zo geconditioneerd kan worden het bij een paard ook het geval kan zijn.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 11:02

Siskeh : ik denk ook dat het wat gemak zucht voor hem word. Het is ook wel eens gebeurd dat hij wat langer bleef liggen omdat we dan niet even heen en weer konden om hem omhoog te helpen, dan zagen we wel dat hij probeerde uit zichzelf omhoog te komen. Zijn achter benen zijn ook nog iets ongecoördineerd, hij legt ze niet goed onder zich neer waar door deze weg glijden zodra hij zich af zet. Maar dit gaat dus sinds een paar dagen ook beter.

Ik verwacht zelf dat het nog een kwestie van weken, misschien dagen is voordat hij toch zelf in de benen zal gaan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:41

ik denk niet dat hij het uit gemak doet,maar dat is mijn gedachte....dit is alles behalve natuurlijk voor een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:57

Ik denk ook niet dat paarden dat uit gemak doen. Anders zou hij ook niet zelf proberen omhoog te komen. En het is een blijft een vluchtdier, dus zijn instinct zal hem altijd stimuleren om zelfstandig op te staan.

Fijn om te lezen dat ook daar vooruitgang in zit. Hopelijk zet zich dat door en staat hij snel weer zelfstandig op.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:38

geerke schreef:
ik denk niet dat hij het uit gemak doet,maar dat is mijn gedachte....dit is alles behalve natuurlijk voor een paard

Denk ik ook, maar het kunnen wel klikjes zijn. Het kan wel een gewoonte worden. Maar ik denk niet dat het gemakzucht is, maar ik denk ook dat TS dit bedoeld.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:58

Sterker nog, een paard kán het niet uit gemak doen. Zo redeneert een paard namelijk niet. Daarnaast is opstaan een eerste levensbehoefte dus zullen ze altijd willen doen tenzij ze niet kunnen.
Ik vind het persoonlijk zeer zorgwekkend dat hij nog steeds niet zelfstandig gaat staan...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:21

Nou ik betwijfel het. Ip een fokkerij was eeen zieke jaarling, moest ook geholpen worden met opstaan. Op den duur ging het vrij goed. Maar hij liet zich nog altijd helpen. Behalve als de iets hardhandigere buurman kwam. Als hij die de stal binnen hoorde komen kon hij ineens wel zelf in de benen komen.

Paard in kwestie is trouwens later alsnog ingeslapen. Met de ervaring van dat verhaal was ik aan dit gevecht niet begonnen. Al hoop ik voor jou op een andere afloop.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:12

Caily schreef:
Nou ik betwijfel het. Ip een fokkerij was eeen zieke jaarling, moest ook geholpen worden met opstaan. Op den duur ging het vrij goed. Maar hij liet zich nog altijd helpen. Behalve als de iets hardhandigere buurman kwam. Als hij die de stal binnen hoorde komen kon hij ineens wel zelf in de benen komen.

Paard in kwestie is trouwens later alsnog ingeslapen. Met de ervaring van dat verhaal was ik aan dit gevecht niet begonnen. Al hoop ik voor jou op een andere afloop.

Maar dat is denk ik niet een geval van gemakzucht... Paard weet dat die buurman hardhandig is dus probeert waarschijnlijk nóg harder om op te staan/ gebruikt z'n laatste restjes energie en kracht ervoor.
Terwijl bij zijn eigen baasjes (die niet hardhandig zijn) hij weet dat het 'veilig' is dus niet nodig...

Paarden denken niet zoals mensen doen. Wij mensen vermenselijken dieren te vaak.

Zelf vind ik het persoonlijk ook heel zorgwekkend dat Grizzly nog altijd niet geheel zelfstandig op kan staan en heel veel ligt. Gelukkig lijkt hij wel al minder vaak/lang te liggen..

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:26

Mischien geen gemakzucht, eerder aangeleerd gedrag. Dat ze niet meer beter weten. Je ziet daar soms de gekste voorbeelden van.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:41

siskeh schreef:
Wbt het uit zichzelf staan, dat kán ook een dingetje van hem zijn, dat hij het in theorie wel zelf zou kunnen, maar nu geleerd heeft dat het zo "moet".
Kom zelf van een melkveebedrijf, en we hebben wel eens koeien gehad die met hulp omhoog moesten, na verloop van tijd gingen ze gewoon zelf roepen om hulp, en wachten tot de boer kwam, waarbij ze éigenlijk geen hulp nodig waren. Ik neem voor het gemak aan als een koe zo geconditioneerd kan worden het bij een paard ook het geval kan zijn.

Heel herkenbaar, dat hebben we hier ook wel eens gehad. Koe lag al een paar dagen aan de grond, steeds takelen en als ze stond ging het prima. Overdag ging ze nooit uit zichzelf staan, maar na een week hoefde je alleen maar de shovel te starten en ze stond al op, zonder problemen. Zonder shovelmotor kreeg je haar met geen mogelijkheid in de benen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:26

We hebben een fikse storm gehad gisteren hier ! %)

Hele harde wind, regen aan een stuk door plus onweer. De paarden waren helemaal niet happy. Ze renden alle kanten op, dan weer stijf tegen elkaar aan. Heb ze gauw een voor een naar binnen gehaald (toch 10 paarden in totaal :o ). Grizzly heeft nog eventjes buiten gestaan en daarna gauw weer naar binnen, het hoosde maar meneer had geen zin haha. Maar goed geen keus..

Gaïa stond al binnen in de box naast hem, Fancy erbij gezet. En toen de pony bij Grizzly, nou niet dus ! Meneer wou er niet bij :') Dus hebben we hem los in de schuur gelaten, heeft lekker bij het hooi staan eten en heeft zo de hele middag gestaan :D

Toen het donker begon te worden toch maar de box in gedaan, pony begon me toch te meppen -:(- Er uit gehaald en bij de twee dames gezet, begon ze daar ook weer te meppen vervelende tante 8)7

Maar goed vanmorgen was alles gelukkig weer rustig, iedereen weer droog en iedereen weer naar buiten *\o/*

Grizzly beertje ook natuurlijk :D

Afbeelding

Afbeelding

Deze gaat zelfs in de sloot staan om het gras te eten :') :')

Maar we zien wel dat hij steeds meer krachten krijgt. Met een hand krijgen we hem omhoog, overdag blijft hij gewoon de hele tijd staan. Dus we maken ons absoluut geen zorgen meer :)

Dat hij moeite heeft met omhoog komen komt van zijn ataxie, daar moet hij overheen groeien ;)

Ook heeft hij geen last meer van zijn longen, hij kan nu ook gewoon in de regen blijven staan zonder dat hij daar last van heeft :D