Ja, maar nu kan je anders gaan vragen toch? Namelijk rechtstreeks naar de kosten en of het extra is als iemand van het stamboek naar jou moet komen voor de haren. En hoe het zit als jij zelf rechtstreeks naar het lab stuurt, of de uitslag dan herkent wordt.
Heb gewoon zelf getest en je krijgt dan de uitslag op een officieel papier van van Haeringen, dus is het logisch dat het ICS die uitslag gewoon accepteert toch?
Dat zelfde probleem heb je ook als je de haren rechtstreeks naar het ICS stuurt en die het dan laten testen kan ik ook de verkeerde mee sturen, bovendien heb je je zelf er mee in dat geval...
Als ICS de haren heeft kunnen ze DNA checken. Jezelf ermee hebben, tjah, wat zal ik zeggen? Er worden zelfs hengsten ter dekking aangeboden onder valse voorwaarden, omschrijvingen en belofte's...
Kortom een beetje serieuze fokker neemt geen risico en speelt het spel volgens de regels om zichzelf , hengst , merrie en nakomelingen een goede naam te laten houden.....en geeft dus de goede haren af en heeft de juiste documenten en dergelijke in orde
aricia
Geplaatst: 11-10-14 15:53
Als jezelf haren trekt en het laat testen , moet er een veearts verklaring bij dat de betreffende haren idd van dat paard afkomstig zijn , en accepteerd het ICS NL dat als je dat naar hun opstuurd . Zonder dat iemand van het stamboek trekt , of er geen veearts bij is die het doet , zou het wel heel makkelijk zijn om te gaan sjoemelen om een goede uitslag op het papier te gaan krijgen .
Verpakt, codeert en verzegelt de dierenarts dat haar dan? Anders moet ie met je mee naar de brievenbus om zeker te zijn dat je dat haar met het juiste formulier op stuurt.
snowdon
Geplaatst: 11-10-14 18:59
Voor ICS-Be hebben wij ook haren opgestuurd met zo'n dierenartsverklaring. Ik vind het echt de grootste onzin die er is, maargoed. Met DNA valt niet echt te frauderen, komt altijd uit. Je bent wel echt onwijs idioot als je jezelf dat aandoet. Overigens vond dierenarts het ook erg vreemd dat hij die verklaring moest ondertekenen (en nee, ik had mijn mening totaal nog niet geventileerd). We doen maar gewoon mee met de regels, dat dan weer wel.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 11-10-14 19:01
Geen idee hoe dat gaat, bij Connor is er iemand van het stamboek gekomen ondanks geen lid ervan zijn. Ik kan me voorstellen dat dierenartsen ervan uitgaan dat iemand, als hij de haren trekt en registreerd, eerlijk genoeg is om het op te sturen. Anders regelen ze de test denk ik zelf en betaal je meer.
aricia
Geplaatst: 11-10-14 20:45
Idd LBLgypsycobs , onze dierenarts heeft het meegenomen en gepost , (kostte overigens niets meer) Al zullen er ongetwijfeld dierenartsen zijn die het er met een krabbeltje ervan af maken
wordt er bij het tinkerstamboek geen dna geverifieerd ( parental dna verification )? Dan zou toch in ieder geval van ieder paard waarmee gefokt wordt, en die getest worden bewijs bestaan over of de haren van dat betreffende paard komen.
Alleen steekproefsgewijs wordt er dna-materiaal verzameld.
Caily
Geplaatst: 12-10-14 20:27
Bij NSvT gebeurt dit zeker, maar ik denk dat dat kostentechnisch niet te dekken is, lab werk kost doorgaans meer dan DA werk in dit geval....
Cobbieman
Geplaatst: 18-10-14 18:38
Bij ICS -Be worden de kosten voor de testen van de reeds goedgekeurde hengsten door het stamboek betaald . Voor de nieuw voorgebrachte hengsten dienen de eigenaars de kosten zelf te betalen . Bij een posisitief resultaat worden de hengsten echter niet afgekeurd voor de dekdienst maar resultaten van de testen zullen wel op de website geplaatst worden .
Gijs (van de Hertoghoeve) is ook getest en n/n PSSM1 vrij dus! Super blij! Heel jammer alleen, dat het ICS de uitslag niet wil overnemen, omdat er bij ras tinker staat ipv irish cob...
Maar is er op het gebied van PSSM geen samenwerking tussen ICS en NSvT? In de zin van dat beide stamboeken de Resultaten van elkaar accepteren en verwerken in het stamboek?
Jazeker wel, maar nu werd er gevallen over de benaming van het ras op het uitslagformulier. Ipv een IC stond daar Tinker, maar in paspoort paard staat IC, dus dat moet daar dan ook staan. Dat vervolgens alle verdere gegevens overeenkomen is detail.