[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:10

Nou, tegen elke prijs...tegen de prijs dat je zelf partij bent in de relatie met je paard.
Het is duidelijk dat het niet in het koppie van het beestje zit....hoe moeilijk ook, dan zit het in je eigen koppie.
Stoppen met jammeren en in de spiegel kijken.

Ja, ik zou erg graag willen dat ik op dit moment de mogelijkheid had.
Dat is mijn spiegel van dit moment.

Ik heb inmiddels best pech met dieren gehad maar ik heb nooit een dier naar de oliebol gebracht waar die uitkomt.
Je zorgt er iig voor dat ie op een betere plek terecht komt, een plek van waaruit die verder kan.

Ja, dat is erg moeilijk, je hart bloed...maar mijn hart zou harder bloeden bij dit.

LBLGypsyCobs

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:39

Waar haal jij uit dat het niet in het koppie van het dier zit?

Ik heb mijn merrie wel terug gestuurd naar de oliebol waar ze vandaan kwam.
Ik wilde niet dat er iemand anders mee zou verongelukken, ik wist dat ze eenmaal thuis hard aangepakt zou worden, maar ook dat ze daarna de kudde in zou gaan, waar ze nu niet meer contact heeft met mensen dan strikt noodzakelijk.
Maar ook als ze niet de kudde in zou gaan of misschien zelfs wel door de fokker naar de slager zou zijn gebracht, had ik ze nog terug gestuurd.
Merrie heeft er niet om gevraagd, maar ik ook niet.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:58

Als de opa er wel wat mee kan, zit het dus niet in het koppie.
Maar ligt het aan de benaderingswijze.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:03

Er was niemand bij toen opa de merrie pakte, dus hoe het gegaan is blijft gissen.
Of het hem weer eens zou lukken ook.

TS heeft ook wat met de merrie kunnen doen en dat kon ik ook met de merrie die ik had.

Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen schade in het koppie zit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:12

Nyncke, hoe vervelend ook, je kunt niet van iedereen verwachten dat ze hiermee om kunnen gaan en weten hoe ze zo'n paard moeten benaderen, en misschien maar beter ook dat TS dat niet probeert, om eventuele ongelukken voor te zijn. Het is te hopen dat het diertje een goed tehuis gaat krijgen.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:15

Ik denk dat wij 2 verschillende dingen bedoelen met schade in het koppie.
Maar uit wat ik heb gelezen en teruggelezen....heb ik vooral medelijden met het paard en wilde ik dat ik haar over kon nemen.

Caira, er niet mee om kunnen gaan is wat anders dan terugsturen naar de oliebol.
Als ik een dier heb, ben ik verantwoordelijk, dat betekend dat die het beter zal krijgen dan hij het had.
Bij mij is dat een principe kwestie.
De handelaar zou ik op een andere manier aanpakken, zo groot zal het paardenwereldje ook niet zijn.

Dat jullie daar andere besluiten in nemen, is aan jullie, helaas is het jullie paard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:21

Hoe ga jij dan garanderen dat zo'n dier het beter krijgt?
Als je je eigen veiligheid en die van anderen niet kunt garanderen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:22

Nyncke, het werkt heel simpel, OF je neemt het paard zelf over, OF niet, maar dan heb je ook geen recht van spreken...

Je kunt niet van anderen verwachten dat ze zonder de juiste expertise hun leven in de waagschaal leggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:29

@Nyncke
Het ligt niet áltijd aan de mens,heel soms is er een paard bij waar je nooit iets mee kan.
Niet elk trauma krijg je bij een paard er uit,hoe goed je ook bent voor het dier en wat je ook doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:32

NynckeL schreef:
Ik denk dat wij 2 verschillende dingen bedoelen met schade in het koppie.
Maar uit wat ik heb gelezen en teruggelezen....heb ik vooral medelijden met het paard en wilde ik dat ik haar over kon nemen.

Caira, er niet mee om kunnen gaan is wat anders dan terugsturen naar de oliebol.
Als ik een dier heb, ben ik verantwoordelijk, dat betekend dat die het beter zal krijgen dan hij het had.
Bij mij is dat een principe kwestie.
De handelaar zou ik op een andere manier aanpakken, zo groot zal het paardenwereldje ook niet zijn.

Dat jullie daar andere besluiten in nemen, is aan jullie, helaas is het jullie paard.

Zij hebben dat paard te goeder trouw gekocht en het bleek een verborgen gebrek te hebben.
Ik vind het goed recht dan egoistisch te zijn en haar gewoon terug te brengen. Anders laat je je wel heel simpel opzadelen met alle problemen van een ander.
Als ze bij je is en in de loop van de tijd zo'n probleem krijgt is het heel wat anders, niet wanneer je denkt een fijn paard te kopen en het blijkt een draak te zijn. En dan ook nog eens een waar ts niet mee om kan gaan, geen tijd en ruimte voor heeft, geen veilige omgeving kan bieden enz.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 05:18

Caira schreef:
Nyncke, het werkt heel simpel, OF je neemt het paard zelf over, OF niet, maar dan heb je ook geen recht van spreken...

Je kunt niet van anderen verwachten dat ze zonder de juiste expertise hun leven in de waagschaal leggen.

Lieve schat, als iedereen zijn mond moet houden omdat ie niet in de gelegenheid is.
Triest, overigens heb ik de TS mijn hulp aangeboden, die heeft ze geweigerd.
En ik las meerderen die haar hulp aanboden, andere misschien dan gebruikelijk.
Ze mag weigeren, iedereen heeft het recht om dat te doen.
Maar ik heb er wel een mening over, schrijf die....of jullie dat nou leuk vinden of niet.

En uit wat ik uit dit topic opmaak, is dit mijn mening.
Recht van spreken, iedereen heeft recht van spreken, ik heb mijn eigen dieren, waardoor ik weet hoe moeilijk dat soms is. Maar ze verdienen het, je leert er iets anders door, iets wat je op een andere manier niet had kunnen leren.

Compassie voor een dier wat totaal afhankelijk van jou is.
Geduld hebben, werkelijk gaan voor dat wat je beestje nodig heeft.

Maar we leven in een wereld waar alles aangediend moet worden, we willen er wel tijd instoppen maar het moet ons wel iets opleveren.

Ik neem het op voor dit soort dieren en ik spreek mensen zonodig aan op hun verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:45

NynckeL schreef:
Caira schreef:

Lieve schat, als iedereen zijn mond moet houden omdat ie niet in de gelegenheid is.
Maar ik heb er wel een mening over, schrijf die....of jullie dat nou leuk vinden of niet.

Recht van spreken, iedereen heeft recht van spreken, ik heb mijn eigen dieren, waardoor ik weet hoe moeilijk dat soms is. Maar ze verdienen het, je leert er iets anders door, iets wat je op een andere manier niet had kunnen leren.

Maar we leven in een wereld waar alles aangediend moet worden, we willen er wel tijd instoppen maar het moet ons wel iets opleveren.

Ik neem het op voor dit soort dieren en ik spreek mensen zonodig aan op hun verantwoordelijkheid.

Gaat dit nu hier over? Dat je op je tenen bent getrapt omdat ik jou hulp niet wou? Nee, jou hulp wou en wil ik inderdaad nog altijd niet, want ik geloof niet in reiki. En dat is mijn goed recht vind ik.
Maar als je alleen maar hier bent om je effe lekker te amuseren om op mijn dak te zitten? Nee bedankt, dan weet ik weer waarom ik niet in dit topic kom.

Een korte update over de merrie voor de mensen die serieus en respectvol reageren. We hebben ze nog altijd, want de handelaar laat weer niets van zich horen. Wat wil je ook, wie wil er nu zo een merrie terug? :+
Ondertussen krijgen we kleine doorbraken. En daarvoor heb ik maar 1 simpele tip in dit topic gebruikt. En dat was zelfs nog de meest paardvriendelijkste! Ik negeer haar gewoon. Eten etc was geen optie, dit weigert ze zelfs nu gewoon. Ze heeft 2 dagen geleden 5 minuten naast mij gestaan en ze heeft geen hap genomen, ook geen wortel etc.

Maar voor diegene die het goed hebben gelezen, ja ze heeft 5 minuten naast mij gestaan. En dat is misschien onze grootste doorbraak. Ze duld ons al rond en naast haar. En dat door simpelweg te doen alsof ze er niet is. Fysiek contact wil ze nog altijd niet. Maar we kunnen er naast, ervoor, en ze is benaderbaar tot 5 centimeter van haar neus. Dichter is weer te ver. Weet wel! Wij zoeken geen contact, het is al vaak dat we ons een ongeluk verschieten als we ons omdraaien en ze achter ons staat.

Eergisteren heeft ze voor de eerste keer zelf weer fysiek contact gezocht, zo snel een tik met haar neus tegen ons.
Gisteren deed ze dit ook bij mij. Snel een tikje, waar ze overigens zelf lijkt van te verschieten. Maar in plaats van weg te lopen bleef ze weer staan.
Mijn vader is mijn 'toestemming' komen vragen om te proberen haar te aaien. Nou, ik denk dat mijn blik genoeg zei. We hebben nu altijd een kleine vooruitgang per dag, van ons al rond haar te aanvaarden, tot die kleine aanrakingen nu, tot niet meer smijten en agressief gedrag te vertonen.
Als de handelaar nog iets van zich laat horen.... Tja, dan moet ze helaas terug, want dit heb ik helaas aan mijn vader beloofd. Ondertussen maken we vooruitgang, en zolang de handelaar niets van zich laat horen gaan we zo verder.

Voor alle ongelovigen die me hebben uitgemaakt etc. Hopelijk zwijgen jullie nu en laten jullie me een beetje met rust met jullie verwijten. Het gaat nu goed, zonder hulp! Want enkele die hulp aan boden negeren mijn berichten nu gewoon.
En voor diegene die zeiden dat mijn grootvader er veel meer van wist en goed bezig was. Raad maar eens van wie ze nu nog altijd wegloopt en agressief reageert.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:27

Heel goed gedaan TS,gewoon blijven negeren als ze komt!
Dit deed ik ook bij mijn pony die heel angstig was voor mensen.
Zij kwam pas na 3mnd. af en toe naar me toe.Maar ik deed alsof ze er niet was enzo.
Als een paard er aan toe is,komt ze vanzelf wel.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:41

Wat een goed bericht! Ik zou het fijn vinden als je updates blijft plaatsen over hoe het blijft gaan :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:14

Jammer dat jullie zo ver weg wonen. Ik ruik een uitdaging

Een filmpje zou handig zijn om te kijken wat jullie doen, wat het paard doet en hoe jullie er op reageren.

Mijn paard is er een ook met een gebruiksaanwijzing.
Stel hij durft niet langs een trailer.
De meeste paarden laat je dan rustig kijken en aai je, beloon je als ze steeds dichterbij komt.
Als je dat bij Lugano doet wordt het alleen maar erger en gaat hij er helemaal niet meer langs.
Als je hem meer met het motto '' stel je niet aan en loop door '' behandeld loopt hij er zonder problemen langs.

Misschien werkt bij het ene paard een rustige stappenplan.
Wat ik misschien denk is dat bij dit paard slecht gedrag een soort van beloond wordt.
Eerst trapt ze je stal uit en daarna krijgt ze een koekje. Als je haar aanraakt kan ze wegrennen enz.
Als ze bang is vermoed ik dat ze geaaid wordt (koekje) waarmee haar gedrag beloond wordt.
Ik denk dat dit paard een ''leider'' nodig heeft!

Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:53

Lees al vanaf het begin af aan mee en wil nu toch reageren.

Vind het super van je dat je nu toch ook weer een update geeft.
Fijn om te horen dat je toch in een vrij korte tijd zo'n grote vooruitgang hebt geboekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:17

NynckeL schreef:
[

Ik moet eerlijk zeggen dat jij wel een enorme dosis lef en kortzichtigheid hebt.
Dat het je niet kan schelen wat de beweegredenen van ts zijn en dat ze koste wat kost dat dier moet houden.

Ts heeft al duidelijk aangegeven dat ze zelf niet in staat is met dit paard om te gaan, vind het belachelijk dat je het dan toch wilt opdringen en daarmee ts in gevaar brengt en veel kosten met zich meebrengt terwijl het haar uiteindelijk toch niets oplevert en het paard ook niet (ze heeft immers de kunde niet).
Ts heeft ook aangegeven dat ze kleine kinderen heeft die normaal ook gewoon bij de paarden komen. Waar haal je het lef vandaan om ts te verplichten haar kinderen in gevaar te brengen? Waarom moeten de kinderen hun plezier met de paarden opgeven voor een paard wat niemand heeft gewild?

Wat er ook aan de hand is, het paard is wel ondergeschikt aan de mens. Het zou nooit zover moeten komen dat het paard het beter heeft ten koste van de mens. Of het dag gaat om de financiele situatie van ts, lichamelijk of wat dan ook. TS heeft goed recht te zeggen dat ze daar geen zin in heeft.
Het is erg jammer voor het paard maar ts heeft hier niet om gevraagd, die wilde gewoon een braaf familiepaard.
Hopelijk vind de merrie ergens anders iemand die wel de middelen heeft haar te helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:25

DeMolenhoek schreef:
Ondertussen krijgen we kleine doorbraken. En daarvoor heb ik maar 1 simpele tip in dit topic gebruikt. En dat was zelfs nog de meest paardvriendelijkste! Ik negeer haar gewoon. Eten etc was geen optie, dit weigert ze zelfs nu gewoon. Ze heeft 2 dagen geleden 5 minuten naast mij gestaan en ze heeft geen hap genomen, ook geen wortel etc.

Eergisteren heeft ze voor de eerste keer zelf weer fysiek contact gezocht, zo snel een tik met haar neus tegen ons.
Gisteren deed ze dit ook bij mij. Snel een tikje, waar ze overigens zelf lijkt van te verschieten. Maar in plaats van weg te lopen bleef ze weer staan.

Super om te horen!
Paarden zijn nieuwsgierig, zich laten vangen ho maar, maar wanneer je de afrastering komt repareren staan ze in 3sec achter je.
Geweldig dat je vooruitgang boekt.

En ik snap nog niet dat je zo valt over die opmerkingen over je grootvader, dat waren gewoon suggestie's, soms is een direkte aanpak juist de beste, was niets persoonlijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:29

Even voor de duidelijkheid, zijn niet mijn kinderen, maar neefjes en nichtjes die geregeld over de vloer komen. Regelmatig komen er vrienden langs met kindjes van 2 jaar etc. En daar zit het probleem.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:30

anneliesdj schreef:
[Wat er ook aan de hand is, het paard is wel ondergeschikt aan de mens. Het zou nooit zover moeten komen dat het paard het beter heeft ten koste van de mens. .

Oh my ... dit vind ik gewoon te erg om te lezen ! Jammer dat er mensen zo denken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:43

Ik heb enorm veel voor m'n paarden over, meestal ten koste van mezelf, maar ik heb daar wel m'n grenzen in.
Ik zal mezelf niet kapot laten gaan om een paard te helpen :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:44

jeetje Annelies, jij gaat wel erg door de andere kant op. Ja mijn paarden komen hier op nr 1, zo is ons leven ingericht, prima, maar dat verwacht ik niet van anderen, net zoals Nyncke dat niet kan veranderen. Ik kom ook genoeg paarden tegen die ik niet kan redden, ik kan mijn expertise aanbieden, maar een eigenaar moet het dan wel in zich hebben om het probleem op te lossen.

Chapeau Molenhoek voor je doorzettingsvermogen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:45

Oona schreef:
anneliesdj schreef:
[Wat er ook aan de hand is, het paard is wel ondergeschikt aan de mens. Het zou nooit zover moeten komen dat het paard het beter heeft ten koste van de mens. .

Oh my ... dit vind ik gewoon te erg om te lezen ! Jammer dat er mensen zo denken.

Oja, vind je dat jammer? Dat er mensen zijn die hun eigen belang en dat van hun kinderen boven dat van het paard zetten?
Wat een schande hé dat ts denkt om de veiligheid van haar neefjes en nichtjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:52

Caira schreef:
jeetje Annelies, jij gaat wel erg door de andere kant op. Ja mijn paarden komen hier op nr 1, zo is ons leven ingericht, prima, maar dat verwacht ik niet van anderen, net zoals Nyncke dat niet kan veranderen. Ik kom ook genoeg paarden tegen die ik niet kan redden, ik kan mijn expertise aanbieden, maar een eigenaar moet het dan wel in zich hebben om het probleem op te lossen.

Zo ben ik ook, ik heb al genoeg probleempaarden kunnen helpen.
Maar daardoor weet ik ook dat er veel mensen zijn die dat zielig, intressant of stoer vinden om zo'n paard te hebben en vaak zit er toch gebrek aan kennis waar uiteindelijk het paard weer de dupe van is.
Wat heeft het paard eraan als ze bij iemand staat die haar niet kan helpen?
En als ts het financieel niet kan redden? Wat hebben die paarden eraan als ze eronder lijden?

Ik heb juist respect voor ts, dat ze gewoon aangeeft dat ze dit niet had gewild, er geen tijd, geld en vooral niet genoeg ervaring voor heeft. Daar krijgt ze veel meer respect voor dan iemand die maar dom blijft klungelen en geen stap vooruit komt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:52

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:

Oja, vind je dat jammer? Dat er mensen zijn die hun eigen belang en dat van hun kinderen boven dat van het paard zetten?
Wat een schande hé dat ts denkt om de veiligheid van haar neefjes en nichtjes?

Nee Annelies, jammer dat je het wezen paard op zo'n manier verwoordt.

Zoals Hempfling zegt:

Wil je de wereld van de paarden werkelijk doorgronden en wil je er in slagen om wat ze ons te zeggen hebben maar een beetje te verstaan, dan moet je eerst je eigen wereld heel diep navorsen op wat de mens tot mens heeft gemaakt. Want het paard zal jou - net zoals het bestaan - nooit alleen maar als lichaam, als enkel een uiterlijke verschijning beschouwen, maar altijd als datgene wat je ermee uitdrukt. HEMPFLING