[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:49

Superroos, lijkt me geweldig als je zo je paard kan houden!!!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:02

wat voor hooi heb jij?
wat is 'suikervrij' hooi?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:43

Mijn paard doet het het beste op verpakt hooi, geen koeienkuil dat zit te vol met suiker blijkbaar. In combinatie met gewoon hooi kan ze echter wel kuil hebben. Van alleen gewoon hooi valt ze af, tenzij het de hele dag beschikbaar is. Bij ons op stal is er steeds een andere kwaliteit, daar word ik wel eens tureluurs van. Het is dan ook niet de moeite waard om te testen of er veel of weinig suikers inzitten, gelukkig zie ik vrij snel de uitwerking op mijn paard. Daar vertrouw ik inmiddels meer op dan op wat anders, de kwaliteit van het produkt kan ik vaak niet zien aan de buitenkant, wel de uitwerking.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:34

zuzu schreef:
wat voor hooi heb jij?
wat is 'suikervrij' hooi?

Suikervrij hooi bestaat niet, wel hooi dat suikerarm is..
kuil is bv heel suikerrijk,
hooi dat heel vroeg in de ochtend is geoogst, rekening gehouden is met het fructaanschema dus eigenlijk is relatief 'suikerarm'... afhankelijk van de weerstomstandigheden ook
hooi dat bv midden op de dag met warm zonnig weer wordt gemaaid bevat erg veel fructaan...

een goede boer kan je dus precies vertellen welke balen hooi voor jouw IR paard goed is om te voeren..

voor de zekerheid kan je hooi ook nog even laten weken voor je het voert, suiker is wateroplosbaar en daarmee spoel je de meeste suikers dus uit het hooi, helaas spoel je hiermee ook veel mineralen en vitamines weg dus ik kies hier bij Figor niet voor

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:51

gisteren vertelde de boer waar we het hooi halen, dat het graszaadhooi in ongeveer september gemaaid is....nadat het helemaal uitgebloeid was....
dan zit er toch ook niet veel suiker in of zie ik dat verkeerd????

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:58

zuzu schreef:
gisteren vertelde de boer waar we het hooi halen, dat het graszaadhooi in ongeveer september gemaaid is....nadat het helemaal uitgebloeid was....
dan zit er toch ook niet veel suiker in of zie ik dat verkeerd????

heb het even aan vriendje de boer/ loonwerker gevraagd.
En die zegt dat er minder suikers in zitten dan normaal hooi, maar ook minder voedingsstoffen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:16

minder voedingsstoffen wist ik...maar dat geeft niet.....
wil puur meer hooi kunnen voeren voor de vulling / verveling / ruwe celstof

maar bij laarakker vertelden ze mij dat als ik ongeveer 8 kilo hoog geef (droge stof) dat dat dan voor zeker 2 kg uit suikers bestaat....maar dat vind ik wel heel erg veel :?

blaze en de shetlander kregen maar 4 a 5 plakken hooi (van 5 uur 's middags tot 10 uur de volgende ochtend)
en dat vond ik eigenlijk al te weing ...wilde al meer gaan geven
maar bij laarakker zeiden ze dat ik nog minder dan 4 plakken moest gaan geven.....maar dan krijgt hij toch veels te weinig ruwe celstof binnen?

en hij moet afvallen....maar van graszaadhooi worden ze toch niet dik?
dat moet je toch redelijk onbeperkt kunnen geven?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:20

in graszaas hooi zit wel veel meer ruwe celstof.

Er wordt een richtlijn aangehouden dat je ongeveer 1,5 kio ruwvoer per 100 kilo moet geven, per voer beurt.

Alleen dat is voor een gezond paard, weet niet hoe dat met IR paarden zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:53

En voor ruwe celstof dan stro laten eten? Paarden die veel kunnen bewegen over de dag die kunnen dit aan in de zin dat ze minder snel koliek ervan krijgen dan paarden die veel stil staan op de dag en dan veel stro eten...
4 plakken hooi vind ik zelf ook erg weinig..
Fiek krijgt echt onbeperkt hooi en wordt daarnaast op een 'juiste' manier gehouden en die valt enorm af, zn insuline is ook goed aan het dalen..
Zou ik hem minder geven, dan ontneem ik hem ook weer die eiwitten die hij juist nodig heeft om zijn suiker laag te houden en om zijn spieren te kunnen voeden..

Moeilijk allemaal hoor..

Janet, ik vind kilo's ook altijd zo moeilijk uit te drukken bij hooi..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:53

Misschien handig te weten:

FRUCTAAN IN GRAS
Bij gras dat een tekort heeft aan water en/of voedingsstoffen is het fructaangehalte permanent aan de hogere kant!

Weertype/Stofwisseling plant/Risico ivm fructaangehalte:
Koud vriesweer, geen zon Geen groei, geen fotosynthese, gemiddelde fructaanaccumulatie
Risico: Gemiddeld

Koud vriesweer, stralende zon Geen groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie
Risico: Extreem hoog

Nachtvorst, overdag <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie
Risico: 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog

's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie
Risico: 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog

's Nachts en overdag >15°C, stralende zon Hoge groei, veel fotosynthese, weinig fructaanaccumulatie
Risico: 's Ochtends laag, 's middags ietwat toenemend

's Nachts en overdag >15°C, bewolkt Veel groei, weinig fotosynthese, geen fructaanaccumulatie
Risico: Laag

Samengevat:
Als de temperatuur rond of onder het vriespunt is (geweest) blijft het risico het hele etmaal hoog.
Bij warm zonnig weer is de beste graastijd 's nachts en 's ochtends.
Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd 's middags en 's avonds.

Gevaarlijk is het grazen:
In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd

Veilig is het grazen:
Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft

HOOI/KUIL
Wanneer gras wordt gemaaid zal het gemaaide gras nog het resulterende fructaan blijven gebruiken, tot het vochtgehalte is gedaald tot onder de 40%. Het fructaan dat zich tijdens het maaien in het gras bevindt en niet meer zal worden opgemaakt zal dus uiteindelijk ook in het hooi of kuil terechtkomen! Daarnaast is gemaaid gras, onder invloed van zonlicht, nog een poosje in staat om fructaan te maken. In theorie betekent dit dat wanneer er wordt gemaaid tijdens risicovolle momenten je hooi krijgt dat hoefbevangenheid in de hand kan werken. In de praktijk zal dit niet zo snel voorkomen, omdat er doorgaans gemaaid wordt tijdens momenten die volgens de tabel weinig risico opleveren. Niemand gaat bijvoorbeeld hooien wanneer het vriest.

Hooi wordt doorgaans gemaakt wanneer het warm weer is, we hebben immers de zon nodig om het gras te drogen. Doorlopend hoge temperaturen betekenen een laag fructaangehalte. Als je op zeker wilt spelen maai je bij voorkeur 's ochtends; dan is immers het fructaangehalte het laagste.

Met kuil is het iets meer oppassen: Kuil wordt vaak al erg vroeg in het voorjaar gemaakt, en omdat het niet volledig droog hoeft te worden kan dit bij vrij koud weer worden gemaaid. En koud weer betekent dat het fructaangehalte erg hoog kan zijn, vooral als de zon uitbundig schijnt. Oppassen dus.

Er komt nogal wat bij kijken om het allemaal goed te bepalen voor je paard. Op de site van paardnatuurlijk vind je een heel handige fructaanindex http://www.paardnatuurlijk.nl/ die per regio wat meer aangeeft.

Succes!
:evaw:

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:54

Wilde trouwens vandaag nog even melden dat ik Fiek de hele week rustig heb laten bewegen, beetje kijkend naar wat hij zelf aankan en waar hij zin in heeft, ben er van overtuigd dat hij zelf weet wat goed voor hem is aangezien hij echt geen lui paard, als hij niet wil bewegen is hij gewoon nog niet in orde...

Maar meneer was lekker voorwaarts. Ik kon stil blijven staan in de bak en enkel op stemhulp ging hij harder of zachter. Bij de hulp 'galop' sprong hij direct aan.. Begin van de week deed hij het dan 3 sprongen en dan verkoos hij toch de draf maar vandaag ging hij al 1,5 rondje lekker rond zonder enige verdere aansporing...

Ook wordt zijn rug nu echt zachter.. Ik ben zo blij dat ik nu elke dag bevestiging krijg dat we op de juiste weg zitten met hem :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:56

Tinkerlady, nuttige informatie voor dit topic, had het zelf al eens doorgelezen...

De fout die we veel maken wanneer we kijken naar het fructaanschema, afhankelijk van weer, is dat we niet meer kijken naar de voedingsstoffen in de bodem... Want het fructaanschema werkt denk ik alleen op deze manier wanneer de grond genoeg voedingsstoffen bevat, anders zal er altijd een wat hoger fructaangehalte aanwezig zijn...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:06

roos : fijn dat hij aan het opknappen is en weer wat wil gaan bewegen...ik ben er ook van overtuigd dat ze zelf wel aangeven wat ze kunnen en als ze niet willen bewegen, dat ze zich daar dan ook te beroerd voor voelen

gisteren kwam er iemand om foto's van mijn mannen te maken en blaze is nog nooit zo tekeer gegaan in de afgelopen maanden...wow, wat liep die te showen zeg :D .....hij bleef maar rennen en bokken en gek doen...heerlijk om te zien ...
(en gelukkig nu eindelijk eens mooie actiefoto's *\o/* )

stro 'mag' blaze niet meer of ook liever gezegd ik durf het niet meer te geven......hij heeft al 8 x koliek gehad, waarvan 4 x zware verstoppingskoliek (heeft er al een paar x een paar dagen voor op een kliniek moeten staan)
dus ben en blijf nu heel erg bang dat weer te gaan geven ;)

denk dat het met Blaze het grootste probleem was en is, dat hij de afgelopen maanden eigenlijk zo goed als helemaal geen beweging heeft gehad.....alleen maar op de wei gestaan en heel af en toe een rondje wandelen....en dan is het gras, met die 4 a 5 plakken hooi en een beetje muesli natuurlijk helemaal teveel geweest...er wordt dan ook zo goed als geen energie verbruikt
ik moet hem nu zien te gaan motiveren om weer lekker wat aan het werk te gaan en misschien kan ik dan ook wel weer iets meer hooi geven
blijft een hoop uitgepluis en bereken met dat voer zeg!

voeren doe je op gevoel en het oog zeggen ze.....maar het blijft wel moeilijk als je het allemaal nog niet zo snapt :o

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:02

IR paarden minder gaan voeren is in mijn ogen niet verstandig, je moet ze anders gaan voeren denk ik..
Bij Fiek is het bv belangrijk dat hij echt de hele dag wat kan pakken zodat zijn glucose en insuline waardes zo min mogelijk schommelen zeg maar..

Enne, naar een foto ben ik wel benieuwd om te kijken wat je aan zijn uiterlijk ziet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:15

hoe is bij jullie het bemesten van de weide geregeld?
word er ook bodemonderzoek gedaan?
goed bemest gras is gezond gras wat minder fructaan bevat..
ook belangrijk welke grassoorten je op je weide hebt staan.

weet niet of jullie deze site al kennen?
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... n_gras.pdf
http://www.eurograss.nl/page.php?id=99

mijn pony is dus gevoelig voor suikers in voeding, hij heeft geen insulineresistentie ,maar is wel insuline gevoelig.
stalgenootje van me haar paard kan helemaal niet tegen suikers in gras.

beide paarden hebben een opnameprobleem uit voeding, de dunne darm werkt niet optimaal.
hoe staan jullie tegenover optimaliseren van vitamines in de voeding????

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:17

zodra ik de foto's van de fotoshoot heb gekregen...zal ik kijken of ik er 1 kan plaatsen hier ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:17

bij bio-ron kun je graszaad bestellen wat uit Italië komt en niet van dat doorgeschoten snelgroei gras is :j

zuzu, je was hier ook al zie ik, ik had nog wat vragen in je andere topic gesteld. :)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:53

ruwvoer is mooi en onmisbaar product, waar je meestal echt aan de buitenkant gezien geen enkele andere als een ruwe inschatting kan maken over wat er precies in zit. er zijn zelfs met het papiertje met de uitslag van de monsteronderzoeken erbij nog valkuilen genoeg.

over suikers in hooi en kuil kwam ik nog wat dingetjes tegen het schijnt dat je het aandeel suikers
(voor IR is behalve fructaan ,ook glucose van belang)kunt verlagen door zo vroeg mogelijk op de dag te maaien, bij ons kun je voor hooi niet eerder dan tussen 10.00 en 11.00 uur aan de gang ivm dauw die eerst moet drogen op een paar zeldzame dagen na in juli en augustus.
ook is het van belang dat het gras zo snel mogelijk droogt, om de vorming van de suikers (door de fotosynthese) te beperken, paardenhooi op je eigen bedrijf zou best wat vaker geschud mogen worden, te veel blad verlies (= voederwaarde) is voor IR paarden minder belangrijk.

hebben er al mensen hier ervaring met voorgedroogd gras in structuurbalen uit de grasdrogerij, deze worden meestal met voerderwaardenlijst geleverd , er zijn verschillende kwaliteiten en ook soms mengsels met pure luzerne, je kunt ze vaak via een ruwvoerhandelaar bestellen.
ben er zelf nooit aan toe gekomen omdat wij nu eenmaal eigen hooi en kuilgras winnen, maar misschien een alternatief voor te rijk hooi. als je even googled op grasdrogerij of grasdrogerijproducten moet je wel wat meer info kunnen vinden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:59

Hier wordt het hooi idd heel vroeg gemaaid, je zit idd ook met dauw, wat zijn die zeldzame dagen tug? Is dat met enorme hitte of hoe moet ik dat precies zien?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:01

heb het voedingshandboek voor paarden er eens op nageslagen en kwam het volgende tegen over suikers/zetmeel in gras en hooi.

in een statistiek voor een zomerdieet voor een welshje:
grasopname 35 kg geeft een suikeropname van 1 kg

en in het winterdieet:
hooiopname 6 kg geeft een suikeropname van 150 gram

en andere waardes:

gras zetmeelgehalte nihil en suiker % in droge stof = 20 - 30%

hooi zetmeelgehalte nihil en suiker % in droge stof = 2 %

voordrooggras zetmeelgehalte nihil en suiker % in droge stof = 10 %

snap dus nog steeds niet helemaal hoe ze bij laarakker dan kunnen zeggen dat graszaadhooi bij 10 kilo gift ( = bij 8 kg droge stof) het dan uit zeker 2 kg suiker bestaat .....dat is dan meer als 20% :?
gaat er dus nog steeds niet bij me in , die informatie....dat zou dan inhouden dat als het voorjaarsgras er dan weer is , ik hem daar net zo goed op kan zetten ipv in de paddock met hooi , want het suikerpercentage is dan toch net zo hoog ...of ben ik dan blond :o?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:03

dan zal er iets wel niet kloppen nee haha

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:04

in het begin geloofde ik alles wat ze daar zeiden...maar inmiddels laat ik toch wel iets vaker ook mijn eigen verstand maar spreken ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:10

superroos: die dagen zonder dauw waren afgelopen 2 jaar alleen in juli tijdens de zeer droge pereiodes, het moet dan echt een week droog zijn geweest, augustus was in beide jaren te nat, het moet minimaal een week droog zijn, voor er dagen zijn dat bij invallend daglicht geen dauw ontstaat, na 1 september kan bij ons bij hoge uitzondering gehooid worden, omdat dan vaak al weer veel ochtendnevel ontstaat, meestal verdwijnt dan, het (meestal nawei) gras als voordroog in ronde balen voor de droge koeien, als je balen uit de periode na 15 september aankoopt, zit er vaak te veel engelsraaigras met roest in, wat de smakelijkheid niet bevorderd, ook andere kwalijker schimmels komen dan in het gras voor, herriner me van vorig jaar berichten over paarden die problemen kregen van vermoedelijk schimmels uit najaarsgras. ( helaas geen bijzonderheden meer van gehoord).

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:18

zuzu:

als je uitgaat van de door jouw genoemde percentages van 20 tot 30% suikers in gras per kg droge stof.

ik kom dan als volgt uit.

1 kg is 1000 gram. je geeft 8 kg droge stof = 8000 gram x 20 % = 1600 gram
= 8000 gram x 30 % = 2400 gram

het gras uit jouw voorbeeld levert dus 1,6 kg to 2,4 kg suiker.misschien wat spraakverwarring. maakte hen net zelf ook even, dus even gewijzigd.

voor hooi geldt dat zetmeel in het min of meer afgerijpte zaden voorkomt, graszaadhooi is eigenlijk een strosoort, de zaden zijn er uitgedorst,graszaadhooi zal dus ook vrijwel geen zetmeel bevatten. gras bevat in verschillende groeistadia, ook andere verhoudingen, bij bladrijk niet bloeiend gras is het gehalte zetmeel nauwelijk meetbaar(=nihil) er is voornamelijk suiker aanwezig.
gras dat zaden vormt of heeft gevormd kan wel zetmeel bevatten en wat minder suiker. de zetmeel is opgeslagen in de zaden.

delta geeft aan voor weidehooi 98 gram suikers per kg drogestof en 20 gram zetmeel.
dat is ongeveer 10 % en dat is flink hoger dan 2%, voor graszaadhooi rekenen ze op 29 gram suikers per kg droge stof en zetmeel nihil, dan kom je altijd nog aan 2,9 %.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:15

Interessant weer!