[TI] [HK] haar, sokken en meestal vlekken maar wij houden ervan !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: [HK] haar, sokken en meestal vlekken maar wij houden ervan !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:00

En het is zo makkelijk.. Je hebt alleen maar een lange singelstoot, de tie strap dus, en dan een gewone singel onder de buik. Gesp je zo vast.. Simpel.. Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:01

Ik heb net warme chocolade melk op met slagroom *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:02

Die lange singelstoot zit aan het zadel vast, dmv een D-ring, die haal je door een grote ring van de singel heen, ik haal hem zelf er dan nog een keer doorheen. En dan gesp ik hem vast. Door hem er twee keer door te halen heb je een soort hefboomwerking Lachen Het uiteinde haal ik dan 1 x door de keeper voor een grote lus, dan nog een keer voor een kleiner lusje, en dan nóg een keer voor een hele strakke lus zodat ie vast blijft zitten Lachen Soms knoop ik dat ding wel als stropdas om 'm vast te houden Lachen

Maar mijn zadel en daarmee latigo is eigenlijk berekend op grote paarden Clown

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:06

Maya schreef:
Doei!

Grappige foto's Natural! Idd een lekkere kerel Haha! Hij is wel vrij blond he? Is ie in de zomer helemaal licht?

Maar Natural, wát is het dan in vlas dat dat white line disease veroorzaakt? Is vlas droger? Is het omdat vlas meer uit klein spul bestaat wat daardoor makkelijker de hoef in kan dringen? Blond Etc. etc. Dat soort dingen zou ik graag weten voor ik je geloof Lachen En waarom hebben paarden op stro bijv. dat niet? Of zaagsel?

Volgens mij is het niet zozeer het vlas wat het probleem is.. (dit kan ook gebeuren bij hemparade of zaagsel) white line disease wordt veroorzaakt door een schimmel in samenwerking met een bacterie. dit zijn omgevings schimmels en bacterien die in alle stallen voorkomen (maar ook bijv. in de bak en spuitplaats en land)

dit zijn schimmels en bacterien die het best gedijen op een zuurstof arme omgeving -> de hoef..
het probleem met vlas is dat het heel klein is en zich makkelijk ergens indringt, bijv. een scheurtje in de hoef/hoornwand. Hierdoor komen die schimmels en bacterien ook in dat scheurtje en gaan zich dus lekker nestelen. Wat (en dat denk ik, gewoon een gadachten gang) ik denk dat ook mee helpt is dat bij vlas vaak alleen de poep eruit geschept wordt en een vers laagje erin gestrooit wordt. Als dit gedaan is LIJKT de stal weer mooi schoon maar is het daadwerkelijk niet! omdat de urine in het vlas trekt en de bacterien en schimmels ook hierin gaan zitten.. dus ook in dat losse spul zitten "ongedierten" . ik hoop dat ik hiermee je vraag een beetje heb beantwoord.
Overigens zou ik ook niet snel voor zaagsel kiezen.. hierin zit een stofje wat ook gebruikt wordt bij het looien van leer. Ga na wat er met de paarden voetjes gebeurt..

Bedankt.. hij is mooi he?! ja in de zomer is hij heel licht. Ik heb wel een foto in mijn profiel staan waarop je dat kunt zien. Het is de onderste foto. Deze foto is overigens vorig jaar gemaakt. Nat. is onderhand wat verandert in bouw (hij is wat zwaarder geworden).

heb niet alles bij gelezen,.. ga ik zo even doen!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:06

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:07

maya: zou je die schuurplekken op je zadel niet weg kunnen krijgen, door goe in te smeren met zadel olie ofzo.

mmm net patatjes, kaassouflet en sate gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:12

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Natural Lachen

Ben ik blij dat ik het toch weer gewoon bij stro houd Lachen Vind dat gewoon het beste strooisel, als het vies is, dan zie je dat gelijk en kan je het eruit scheppen Clown Ik gebruik verder wel zelf zaagsel voor de natte plek omdat mijn afvoer niet goed is. Maar dat is dus een onderlaag op bepaalde punten, en verder gewoon matten en stro Lachen

Toch denk ik dat, nav jouw verklaring, het ook wel mee te maken heeft hoe goed de kwaliteit van je vlasstrooisel is. Ik ken vlas alleen als het op het land staat, en in rollen. (we telen het zelf). Het is heel venijnig spul, scherp ook. Ik heb me dus altijd al afgevraagd waarom mensen dat willen versnipperen en als strooisel gebruiken Lachen Ik ken vlas zoals Sita dat in haar stal heeft (dat is toch vlas he?) en dat vind ik juist erg zacht overkomen. Dus dat die scherpe delen eruit gefilterd zijn. En volgens mij is dat ook de bedoeling bij goed vlasstrooisel Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:15

Ja, volgens mij is dat vlas.. Biobed heet het geloof ik..
Het koekt ook als het nat is aan elkaar, je schept het er zo uit in plakken als ze bijv. op een plek ge-urineerd heeft.
Nu is Amy ook een schoon paard, poept en plast in dezelfde hoek en woelt het niet door heel haar stal.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:17

Sita_ schreef:
Hetgeen wat je dan wel de singel noemt..? Nou, het ding onder de buik.. Clown

Owja, dushh... Blond voel me nu erg blond! Ben beetje duf van heel dag door studeren....
Zag dat dus ff over het hoofd, zat alleen maar te denken aan wat er allemaal links aan het zadel zit Bloos

Maar te lang? Dan doe je dus geen stropdasknoop neem ik aan? Als je zoals mij aansingelt is het in elk geval nooit te lang, kan het alleen te kort zijn. Gewoon meerdere keren erdoorheen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:17

Maargoed, door al dat gepraat herinnert het me wel dat ik even een paar kruiwagens mest eruit moet halen... Clown (in het donker, nice...)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:20

Succes nog daarmee Clown

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:20

Ik haal mijn 'latigo' maar 2 keer door de D-ring.. Anders word het een hele dikke hoop singel.
Zit niet lekker (zowel voor jezelf als je paard) en dan komt er een flinke deuk in mijn pad. 2 keer is ook echt het maximum heb ik altijd geleerd..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:23

Ja ok, als je het zo bekijkt, dan kan je bij een klein rond paard wel wat over houden.
Ik vind die deuk in pad niet zo boeiend en het lijkt me ook wel meevallen hoe het voor het paard zit als die rol een laag dikker is. Achja.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:23

Bij mij doe ik 'em er ook altijd twee keer doorheen!

Nou Maya, heel avontuur beleefd dus, voor jullie op weg waren! Tjee zeg, en zonde van je zadel, maar gelukkig ging het daarna wel goed.

Sita: wat een mooi hoofdstel heeft Amy daar om zeg, vind het echt prachtig!

Wat denken jullie van deze advertentie? Dat is toch O'Malley?
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/129850981-mooie-tinker-te-koop.html?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:25

Dat is O'Malley ja!
Wat een adv. zeg... wat een lef! (en die prijs hahahaha)
Die gaat 'glanshard' onderuit!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:28

Ja, echt zeer asociaal! Ik zou het tenminste niet leuk vinden als het mijn paard was...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:29

Nee.. Jeetje, ik zou die 'Glanshard' eens contacteren als het mijn paard was..
Wat een lef zeg!

Hoofdstel van Amy heb ik op Equitana gekocht.. Lachen
Heeft ook een hele aparte frontriem!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:29

Heb je er een duidelijke foto van?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:31

Wat een advertentie zeg, het lef om die foto te gebruiken.
Nou die gaat inderdaad glashard onderuit.

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:35

Zo, even een meldpunt vanaf deze kant Haha!

Ik ben vandaag naar paard en koets geweest, was echt super gezellig! Leuke dingen gezien, show van chakotay gezien, weer genoten uiteraard, racende pony's gezien,en heerlijk genoten! heb een leren halster gekocht, voor pallieter foto's komen nog!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:38

grrr schreef:
Heb je er een duidelijke foto van?

Van internet gehaald..

Afbeelding

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:38

Alles bijgelezen... was wel even bezig (lees niet zo snel Bloos ) dus een leuk ritje gehad! zonde van je zadel! ik zou niet weten hoe je dat weer mooi glad krijgt! heb wel eens een kras op die van mij.. olie erop en doe alsof er niets aan de hand is.. maar dit is iets meer als een kras Boos!
Een latigo?! heb ook een western zadel.. maar had er nog nooit van gehoort.. ik noem dat altijd eeeeehmm.. weet ik eigelijk niet. tja.. eeehm.. nou ja.. vanaf nu dus een latigo..

Vandaag op de stallen aan het werk geweest.. was wel erg koud hoor! brrr! toen ik klaar was nog even met natural aan de gang geweest, voor het eerst sinds onze time out weer eens een zadel erop gehad. hij gedroeg zich voorbeeldig! Binnen kort aanzienbare tijd zit ik weer op zijn ruggetje en maak ik de bossen van drenthe/ friesland weer onveilig! Debora was al blij.. ze kent de weg niet zo goed in het bos.. hihi ben haar gids. vind sil ook niet erg.. hij is bij zijn grote liefde.. alleen besteed zijn grote liefde geen aandacht aan hem Tong uitsteken

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:40

Jeetje, idd! Wat een lef, haha net me ouders laten schrikken. Heb een masker opgedaan, een blauwe haha Nagelbijten / Gniffelen
Gezichtverzorging he Tong uitsteken
Mooi hoofdstel Sita!

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:41

Fijn dat het zo goed ging Natural_K! nu maar hopen dat je snel weer door de bossen gaat!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:42

Idd fijn dat je weer lekker heb gereden!