[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra1984

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:27

wat heb jij trouwens een braaf paard agnita.
als hij zo op king zou rijden, zou ie er zo afliggen..
waarom al dat gesla en getrek..
weet ie wel hoe zeer dat doet in zn mond als je zo trekt en rukt..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:29

Weltruste! ik zwaar af! :wave:

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:35

ik dacht dat je zoveel lichter was diaz ;)

Slaap lekker!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:39

Sandra, heb je wel gelijk in, maar dat "rukken en trekken" is vooral in het begin. Probeer al zo lang om dat stomme gebok in te dammen en tot nu toe lijkt dit de enige manier die werkt. Bij de manieren die niet werken, bokt hij net zolang door totdat je er af ligt. Dat is misschien voor een jonge, doorgewinterde ruiter te doen, maar niet voor iemand met mijn ervaring en leeftijd ;).

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:42

tja ik dacht ook dat zoiets zou werken om king zn gedram te doorbreken, maar we hebben er niets mee bereikt(hij bokt dan niet gelukkig)
maar weet je ook waarom hij zo bokt? weet niet wat je allemaal al nagekeken hebt..
t zadel ligt iig niet helemaal lekker, want het schuift aan alle kanten(ok hij bokt wel, maar toch)

ik kwam er pas na 3 jaar achter dat het zadel niet goed was van king.. omdat king het niet duidelijk verteld..

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:48

Ben het wel met Sandra eens,het zadel schuift behoorlijk,op het filmpje zie je ook dat er redelijk vaak geprobeerd wordt het zadel weer recht te leggen,dit is natuurlijk erg vervelend voor je paardje.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:06

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:07

Ja klopt. Dit was het zadel van JP zelf. Had zelf altijd een vzh-zadel voor hem en aangezien een westernruiter daar echt niet op "uit de voeten kan" en ik hem toch echt een keer op Sul wilde hebben, hebben we een zadel van hem erop gelegd :D. Geef toe, da's verre van ideaal. Inmiddels weet ik dat Sul en ik samen gaan omscholen (voor zover Sul al geschoold was) naar western en hebben we een goed passend westernzadel. Maar maakt niet uit wat er op ligt, zodra er meer van Sul gevraagd wordt dan een sukkelstap gaat hij protesteren en vervolgens bokken ......... in de bak of in de rijwei. We hebben al van alles laten controleren, dierenarts is erbij geweest, zelfs een bloedonderzoek laten doen, tandarts heeft alles netjes bijgevijld, wolfstandjes verwijderd en nu een goed passend zadel en hij blijft het doen. Behalve als we naar buiten gaan, want dan heeft hij ineens nergens meer last van en zit er eigenlijk geen rem meer op. Dus het lijkt erop dat het toch echt een combinatie is zijn dominantie/sterke karakter/puberale gedrag en mijn onervarenheid. Maar er wordt aan gewerkt en we gaan heeeeeeeel langzaam vooruit. Maar ach, ik heb de tijd en hij is pas 5, dus zolang er vooruitgang in zit, ben ik best tevreden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:09

aldoende leert men, lijkt mij dat je goed bezig bent als je alles uitgesloten hebt :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:10

die palomino is best een mooi diertje,alleen het hoofdje vindt ik minder aansprekend(oogt iets te smal)maar ik zou zoiezo geen dieren uit het buitenland importeren.veel te bang dat er iets mis gaat.

als ik bang ben of onzeker of heel erg zenuwachtig probeer ik mezelf constant te zeggen;ik kan het wel.dat blijf ik herhalen tot het moment daar is.en dat helpt me wel.ik ben er mee begonnen toen ik voor de 2e keer op moest voor het rijbewijs.en idd een goede rustige ademhaling.(vooral van belang als je zoals ik solo stukjes moet zingen)een rustige ,kalme ademhaling zorgt voor rust en kalmte in je hoofd.

ach wat schattig dat egeltje zeg.ik smelt......

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:15

tja miss ben ik een zeurdoos.. maar kan hij gewoon nog niet klaar zijn om het werk aan te kunnen? ik bedoel hij is pas 5.. om hem dan gelijk zo hard aan te pakken.. hij moet zn hele leven nog..
door botte horken gedrag(om het zo maar even te noemen) heb ik een afgestompt paard wat denkt dat druk van benen en in je mond normaal is.
al dat ruk en snuk werk en dat gemep lijkt mij niet bevordelijk voor zijn algehele kennis.
ik ken JP natuurlijk niet, hij zal daar zeker zijn beweegredenen voor hebben, maar om een paard zo te breken lijkt mij niet te de manier..
hij doet t wel uiteindelijk, maar of dat dan is omdat ie het wil of omdat ie gedwongen wordt..
als je king de eerste 5 minuten stevig erdoor trapt doet ie daarna alles.. en ondergaat ie alles.. om daarna als een dood paard rond te lopen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:31

Voor het ene paard heb je een zijden handschoentjes aanpak nodig. en bij de andere moet je soms zo zijn om een gewoonte te doorbreken. ieder zijn manier.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:32

Haha Sandra, snap jou wel hoor. Maar dit is geen kwestie van gelijk hard aanpakken. Als je eens zou weten wat we allemaal geprobeerd hebben (alles op het gemakkie, maar helaas zonder echt resultaat) .......... Vorig jaar zijn we zelfs mee geweest op tinkerweekend. Ging hartstikke goed. Hij kan het allemaal wel ............ buiten. Zodra hij iets moet gaan doen in een bak of afgesloten ruimte (zoals een weiland), dan heeft hij er gewoon echt geen zin in. En aangezien ik hem op mijn manier dus nog nooit in galop heb gekregen in een bak of iets dergelijks en ik geen zin heb om ons eerste galopje buiten te gaan maken (waar er dan dus ook geen rem op zit), zal ik hem toch eerst een beetje beter onder controle moeten krijgen in de bak en er in de bak voor moeten gaan zorgen dat er een rem en een stuur op zit voordat ik ermee naar buiten ga en er ongelukken gaan gebeuren. Al moet ik zeggen dat dat in een groep ook niet echt een probleem is, want daar blijft hij wel bij. Maar bijvoorbeeld met z'n 2-en, dan wordt het al een heel ander verhaal en zeker als hij als dominant paard de "leider" blijkt te zijn. Denk dat als er mensen meelezen die Sul en mij kennen, dat die heel hard zitten te lachen over jouw uitspraak hard aanpakken en zullen denken, ze zou 'm eens wat harder aan moeten pakken. Ben wel consequent, maar ver verwijderd van "de harde aanpak". Sta trouwens altijd open voor suggesties of een andere plan van aanpak (als we die nog niet hebben geprobeerd). Offeh ...... kom gerust een keertje "proberen". Etten-Leur is niet heel ver hier vandaan ;).
Laatst bijgewerkt door SulJinty op 11-04-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:33

Snackie schreef:
ik dacht dat je zoveel lichter was diaz ;)

Slaap lekker!

hahaha ;)

nou ik ook! trusten iedereen!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:00

Snackie, helemaal mee eens. Als ik bij wijze van spreken "boe" zeg tegen Jinty, dan staat ze gelijk stijf van de stress :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:04

SulJinty schreef:
Snackie, helemaal mee eens. Als ik bij wijze van spreken "boe" zeg tegen Jinty, dan staat ze gelijk stijf van de stress :D

Haha had ik laatst. Ik Kayleigh uit de wei halen. Ze dribbelt aan. Ze krijgt van mij een ruk en een hoo, want ik wil geen gedribbel, maar rustig stappen. Ze reageert dan echt alleen door te gaan stappen verder niks.

Ik daarna arabiertje uit de wei halen. Dribbelt ook aan. Ik een ruk. Staat tie gelijk met zijn hoofd te klapperen en vliegt naar achteren. :') Helemaal over de zeik. Oeps :Y)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 06:14

suljinty:

sorry die ruiter had ik gelijk van mijn paard afgescheurd!! wat een vreselijk filmpje |(
goede harde rukken aan de teugels omdat ie een bokje geeft.

als ie protesteerd is dat geen oplossing vindt ik.

de rest van filmpje heb ik niet gezien want kon het niet aanzien.

sorry maar moest het even kwijt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:23

Wel een mooie kleur, dat paard, maar kwa bouw niet mijn smaak en dat vind ik toch altijd nog belangrijker.

Mooi hoor, al die paardjes voor de kar! Heb daar zelf helemaal geen ervaring in, maar Indy en Izzy kennen het wel, die hebben voor het huifbed gestaan.

Brr wat een akelig filmpje, niet mijn manier iniedergeval. Hoe moet hij dit nu snappen?
Ieder zn eigen manier natuurlijk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:04

Ach, ik heb er zoveel harder zien zijn dan deze meneer.

Siem, oeps, sommige paarden hebben dat idd. Hij was wel iig in 1 x gewaarschuwd :j

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:10

zucht, ruiterweekendje helemaal afgeschaft - bovenop alles werd er nog eens iemand z'n verlof ingetrokken... ;(

en wat venten betreft: iemand een degelijk exemplaar in de aanbieding pour moi? :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:12

Jammer cupcake!

Enne, daten is leuk hoor :P

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:32

Ik zoek ook nog een kerel hoor cupcake.je bent niet de enige vrijgezellige gelukkig.

Happy birthday voor ruana:ze is 4 jaar geworden vandaag!!!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:38

Merk nu dat sommige mensen die Sul en mij en onze voorgeschiedenis niet kennen heel anders reageren dan degene die ons wel kennen. Maar maakt niet uit. Ieder paard en iedere ruiter (en combinatie) heeft z'n eigen dingetjes en manier van aanpak. Het blijkt heel moeilijk om het gedrag van een paard wat en staakt en bokt om de reden waarom Sul het doet in goede banen te leiden. Dit was een probeersel om het bok- en staakgedrag te doorbreken voordat er echte ongelukken gebeuren en inderdaad, in het begin van het filmpje zie ik dingen die ik ook liever niet zie, maar ze hebben wel resultaat en daar gaat het in dit stadium om. Aangezien ik al bij aardig wat mensen les heb gehad waar we niet verder bij kwamen, ga ik, zodra ik zelf weer op de been ben samen met Sul lessen nemen bij deze "meneer" (voor degene die hem niet kennen, JP heeft een westernstal hier in de buurt. Hij is zelf Nederlands kampioen en rijdt paarden in, schoolt ze om en geeft westernlessen en is echt wel een heel kundig man. Als je een zoekfunctie op hem los laat, dan lees je ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen over hem. Hij kende de voorgeschiedenis van Sul voordat hij erop stapte en hij wist ook dat als je zijn bokken niet weet te doorbreken, dat hij echt zou proberen om hem eraf te krijgen ......... liever gelijk in de eerste 5 minuten een paar keer goed corrigeren, dan een half uur getob, waar we nog niks mee opschieten). Maar goed ik hou er over op. Ik ga gewoon op mijn eigen manier door met een beetje hulp van JP en ik heb er zelf een goed gevoel over.

Simone, arm arabiertje ...... _O-

Cupcake, jammer zeg! Is het uitgesteld of helemaal afgezegd?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:34

Van harte ellie!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:54

uitgesteld voorlopig - hoop dat we in de zomervakantie kunnen gaan. beetje teleurgesteld, was al een maand fanatiek aan het longeren om conditie op te bouwen. Pluspuntje hierbij is dat haar galop een pak verbeterd is hierdoor.

en dat vrijgezel ben ik al lang beu, kwil iemand om een leven mee op te bouwen. Enige voordeel eraan is dat momenteel mijn 2 dames m'n grote liefde zijn.

bak maar een mooie taart ellie