[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:31

lein schreef:
Teuntje111 schreef:
alles is inderdaad behoorlijk fors, behalve het beenwerk.. Daarom zou ik voor haar ook niet zo heel snel voor een grai hengst gaan, omdat ik dan persoonlijk bang zou zijn weer zo'n zelfde type veulen te krijgen, zwaar lijf, lichte benen.

Ben ik het helemaal mee eens, ik wil het plaatje proberen kloppend te krijgen door idd wat zwaarder beenwerk proberen te fokken. Maar ik weet zelf niet zo goed welke hengst het beste bij haar zou passen

Silas Haha! die heeft een paar stevige stampers Knipoog En super gangenwerk dus ook dat zit dan wel goed.

Of idd Chakotay.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:33

HanneRonja schreef:
Nee, niet specifiek naar laten kijken. Maar waar zie je dat precies, als ik vragen mag?
Ze heeft nooit last van haar knieën/benen gehad, en de verschillende hoefsmeden die haar bekapt en beslagen hebben de afgelopen 8,5 jaar hebben er nooit een woord over gerept.

Haar knie staat niet helemaal in een normale stand, lijkt iets naar buiten gedraaid en hij loopt daardoor niet mooi rond. Ik denk ook dat ze het niet zo prettig zal vinden als je in die kniebanden knijpt..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:36

@ Lein: als je echt alleen naar zwaar beenwerk wil gaan fokken en je merrie groot genoeg is, zou je ook kunnen overwegen om Drumshambo te gebruiken, echter is hij qua gangen een echte vanner, dus stuwend en niet dragend.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:13

nou ik hoef niet heel zwaar beenwerk maar wel zwaarder dan wat mijn merrie heeft. Zelf ben ik ook wel erg fan van Sandokan en van Thunder maar weet niet of die bij mijn merrie zullen passen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:16

Sandokan is vrij klein, 1.44, Thunder is wel iets groter, staat op KI

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:18

Hebben jullie het nu over zwaar beenwerk of behang?

Als de merrie idd een afwijking heeft in de bouw van haar benen zou ik dat eerst na laten wijken. Zorgen dat er geen erfelijke beengebreken zijn en tevens kijken of de merrie geen extra last kan krijgen bij dracht.

Djenges fokt trouwens ook behoorlijk zwaar beenwerk en sok, mijn veulen van dit jaar van Djenges had zwaarder beenwerk dan de veulen van Pablo en Offspring, uit dezelfde merrie. Ook is het veulen bizar groot.

Silas is prachtig en heeft zwaar beenwerk, maar niet veel sok.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:21

ik heb het in dit geval puur over het bottenstel onder de hengsten. Sokken vind ik ondergeschikt aan het beoogde zwaardere beenwerk.. Ken ook hengsten met lichte benen, maar met veel sok. En hengsten met veel sok die het niet doorvererven..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:24

Lein, Volgens mij is Tory een echte cob. Mij is een mankement aan eht beenwerk nooit echt opgevallen.
Ik vind zelf Garish een hele leuke hengst die kwa type haar heel goed aan kan vullen. ook Silas vind ik een hengst die haar net iets meer body kan geven maar aan haar type niks afdoet.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:15

Hey Marjolein leuk je weer is te horen. Vanachter loopt Tory vooral in draf vrij wijd, nu ze wat afgevallen is is dat wel minder geworden. Maar blijft wel een verbeterpunt.
En is Thunder volgens jullie te zwaar qua bouw voor haar?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:27

Teuntje111 schreef:
HanneRonja schreef:
Nee, niet specifiek naar laten kijken. Maar waar zie je dat precies, als ik vragen mag?
Ze heeft nooit last van haar knieën/benen gehad, en de verschillende hoefsmeden die haar bekapt en beslagen hebben de afgelopen 8,5 jaar hebben er nooit een woord over gerept.

Haar knie staat niet helemaal in een normale stand, lijkt iets naar buiten gedraaid en hij loopt daardoor niet mooi rond. Ik denk ook dat ze het niet zo prettig zal vinden als je in die kniebanden knijpt..

Heb je het over de achterbenen? (Ik kneep er niet echt in hoor, alleen beetje voelen...)

Zullen we even PM-men want dit is een beetje offtopic

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:29

Even melden dat ik straks naar Golden Vale ga kijken Haha!
het weer zit weliswaar niet mee, dus ik vrees dat het ofwel nogal uitgeregende foto's zullen worden, ofwel binnenfoto's Zij zijn groot en ik is klein! let's hope the best Knipoog

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:30

veel plezier

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:30

Ik ben benieuwd frenia! Ja

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:43

Veel plezier frenia!

Mij viel hij in het echt een beetje tegen, maarja dat komt denk ook doordat Corinne wel weet hoe ze hem op de foto moet zetten Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:43

Krijg net een mailtje dat er bij de BP een nieuwe goedgekeurde dekhengst is: een appelschimmel.
Op de voorpagina zie ik wel een plaatje staan, is dat hem? Iemand meer info? Hij heet Parno Paub.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:47

zag dat idd ook op hun website staan, esme, ben érg benieuwd, maar zal ook wel behoorlijk wat dekgeld zijn.. opzich geeft het niks als het bovengemiddeld is, maar zo'n hengst heeft zich nog niet bewezen natuurlijk.

Ryan wordt het dit jaar iig niet voor Darlah Clown die is naar Scandinavië verhuisd, wel leuk dat we één van zijn laatste veulens hier in Nederland verwachten Ja ben benieuwd hoe het uitpakt.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:54

Voor Shay word het dit jaar weer Chuck Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:55

Nuage schreef:
Krijg net een mailtje dat er bij de BP een nieuwe goedgekeurde dekhengst is: een appelschimmel.
Op de voorpagina zie ik wel een plaatje staan, is dat hem? Iemand meer info? Hij heet Parno Paub.

Lijkt me meer een blue roan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:56

Hij zegt mij niks, de nieuwe hengst.
Zat wel even bij de dekvoorwaarden te kijken en die vind ik niet heel fijn. De kans bestaat dat je met KI toch een 2e zending nodig en dat is dan meteen 95 euro meer. En dat is dan alleen in de eerste hengstigheid. Elke hengstigheid daarna kost weer 95 euro. Dat met de extra dierenarts kosten voor het opvoelen en scannen, kan het een duur grapje worden. Zonde want ze hebben kwalitatief goede hengsten, die nu minder toegankelijk worden voor de fokkerij (terwijl ik het jammer vind dat er bij te weinig tinkerhengsten KI gebruikt wordt).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:58

Als het niet zo stervend duur was he, zou ik Bas in de winter laten springen voor de vries-sperma. Hij heeft daar prima kwaliteit sperma voor, maar voor een particulier is dat echt onhaalbaar om dat te betalen.

Maar idd zijn de prijzen wel een stuk omhoog gegaan en to be honest, terecht! Nu zullen alleen de echt serieuze fokkers kiezen voor deze hengsten. Beter kwaliteit dan kwantiteit.

Zoals vele andere hengstenhouders zal ook de prijs van Baggio stijgen in de komende jaren. Te duur? Dan zoeken ze maar een ander.

Ik vind die nieuwe hengst wel erg gaaf Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:58

Die blauwe hengst staat ook op MP aangeboden. Of aangekondigd.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 04-02-08 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:00

Wat denk je dat het voor de hengstenhouder kost Marjolein? Ik weet dat de vervoerder een vast bedrag kost. BP hebben dan nog een eigen labje, maar mijn hengst zal voor iedere sprong naar het k.i. station toe moeten, wat ook weer geld kost per sprong.
Het is zaak om een goede veearts je merrie goed te laten begeleiden, zoals Leonoor schrijft serieuze fokkers hebben het er wel voor over.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:03

Parno Paub en de hengst op de voorpagina van de site van de Tinkerhoeve zijn niet hetzelfde paard! En worden ook niet te koop aangeboden Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:05

ik weet wel dat mijn merrie nu in plaats van een tijd bij de hengst een tijd op de kliniek zal doorbrengen, om het moment suprème zeer goed in de gaten te houden. Ze wordt voor het ei goed rijp is daar dagelijks gescand en als het ei rijp wordt/is 3 keer daags. Mijn kliniek is trouwens ook gecertificeerd KI/hengsten station en ze hebben speciale "vruchtbaarheidsboxen". Kost een tientje per dag, maar dan gaat de begeleiding wel gewoon goed.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:07

En dat is nu precies wat ik níet wil voor mijn merrie.. Ik geef de voorkeur aan een zo natuurlijk mogelijke dekking, aan de hand of liever nog: lekker samen een paar weken in de wei!