[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:06

super frenia!! Go jij! Go jij! lijkt me ook wel erg mooi om te zien op de scan!

Biancaa; lastig he. Ryan v.d. Gorterstraat vind ik ook érg gaaf, maar kan weinig nakomelingen nog van hem vinden (hij is natuurlijk ook nog niet zo lang GGK). Maar heb hem op de HK van het NSvT gezien en toen was ik er al weg van... maar is idd erg lastig. Ik fok ook liever wat groter ivm de verkoop, maar ook liever weer niet te groot.. daarom twijfel ik ook zo bij Maestro. Schitterende hengst, maar wel een flink stuk groter als darlah..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:07

Maak een lijstje voor jezelf, met de pro's en de contra's van iedere hengst, misschien krijg je zo meer duidelijkheid?
Je kunt natuurlijk ook een jaar overslaan..... Knipoog Tong uitsteken

Fijn dat kleine beeb er nog zit, Frenia!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:14

@MM nou die grote ben ik niet zo bang voor, Noa heeft het dit keer ook zelf gedaan en vrij makkelijk ook. Noa is ook 1.48m en Drum is dus ook 1.59m en dat moet wel kunnen. 10 cm verschil vind ik altijd wel te doen. Maestro is ook erg mooi hoor, heb hem natuurlijk op stal gezien toen, en hij was ook erg relaxed, echt een schatje ook qua karakter.

@KMD Jaartje overslaan, dit jaar nog niet. Volgend jaar wel. 2x achter elkaar vind ik wel genoeg. alhoewel dat ook aan het paard ligt. In de natuur worden ze ook elk jaar gedekt. Ik zeg altijd maar, als het paard er neit aan toe is om gedekt te worden, dan wordt ze ook niet drachtig. Dan kan je proberen wat je wilt, maar dan lukt het gewoon niet. Een paard regelt dat heel goed zelf. Het nadeel is alleen dat wij mensen dan te weinig voeren aangezien ze bij ons óf op stal staan óf in de wei met te weinig gras (alhoewel Elke daar nu geen last van heeft hihihi) In de natuur eten wanneer ze willen en wat ze willen, nu wordt dat door ons bepaald. Tjee heel gezeur over eten terwijl het over dekkingen gaat, ach ja ik maak inderdaad maar een lijstje wie weet kom ik er dan uit....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:17

Mira is trouwens 1.49m.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:20

Biancaa schreef:
Het nadeel is alleen dat wij mensen dan te weinig voeren aangezien ze bij ons óf op stal staan óf in de wei met te weinig gras (alhoewel Elke daar nu geen last van heeft hihihi).

Haha! Tong uitsteken
zo mag ze niet blijven lopen hoor, dan kunnen we haar rollen, en ze is toch al te dik Bloos

Bij Shak sloegen we wel een jaar over omdat zij echt álles gaf aan het veulen. Kaylen was ook best groot. (hoewel Kyennah nog eens een maatje groter was), en zoog haar helemaal leeg.
Darlah geeft zichzelf niet helemaal aan het veulen, en heeft ook een hele gemakkelijke bevalling gehad. Dus het zal voor haar geen kwaad kunnen haar nog eens te laten dekken. Doet haar eerder alleen maar goed, ze straalt helemaal.
Ik denk, dat als we gaan dekken, dat we voor Ryan gaan. Mooi maatje voor Darlah Lachen
Wel iets verder rijden, maar Rosmalen is heel goed te doen.

*edit; ik heb Darlah nooit gemeten, maar ze is iig groter als Shak was, die was 1.40 met 3 jaar, darlah is, gok ik, 145*

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:02

YEAAHH Kato slaat af!! Morgen nog een keer proberen en anders is ze klaar!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:48

Spannend Teuntje!!

Gisteren ben ik met Tosca gaan schouwen bij een ruin die altijd op hengstige merries reageert. Nou, mevrouw moest niks van hem hebben. Hij trouwens ook niet van haar Nagelbijten / Gniffelen
Ze maakte na een tijdje een dreigende pas opzij naar hem, dus ze is nog niet hengstig aan het worden. Zometeen maar de da bellen voor een scan.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:55

Mieke is ondertussen ook gedekt!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:57

@sjintoo gefeliciteerd!!

@Marloes succes dan maar! Met een scan is het toch makkelijker om in te schatten wanneer het zover is Lachen

@Teuntje jaaaaa vanaf nu gaan we duimen *LOL*

@Elke ja das wel waar, en zo dik is ze toch niet Knipoog Maar het is wel een supergezicht zo met Kenyi in dta hoge gras, hij kijkt echt zo om zich heen van "wauw mag ik dit allemaal opeten, dan ben ik lang bezig"
Over Shak, ik denk dus dat als je haar wel had laten dekken, ze dus ook niet drachtig zou worden. dat was dus een verstandige keuze Lachen Je hebt sommige "fokkers" die dan maar doorfokken en dan raar vinden dat de merrie niet drachtig wordt. Maar wat ik al zei, dat regelt de natuur zelf (gelukkig).

Ik zag net weer foto's van Ryan op MP, wat staat hij daar goed op zeg Kwijl Ik ga mijn lijstje maken *LOL* (moet ik die dan ook hier neerzetten)

Ik zag trouwens ook op MP mooie Gwen van de Dorushoeve te koop Verdrietig Ik heb altijd gezegd dat als zij te koop was, dat ik haar dan zou kopen (want ze paste niet in de achterbakje van mijn twingo) zucht....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:19

jaaa, je moet je lijstje hier wel neerzetten Haha!

het enige wat mij nog tegenhoudt is dat Kenyi weer mee op transport moet, hoewel dat zondag wel vrij goed ging. En stiekem dat ik ze moet gaan missen Bloos Haha!
Maar vind Ryan echt supergaaf, en m'n paps vond 'm ook heel stoer. Hij geeft behoorlijk sok door.
Nakomelingen van Meastro vind ik persoonlijk wat te weinig sok hebben Bloos (beginnen vrij laag, maar heb ook maar een paar van z'n nakomelingen gezien)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:24

Ja dat missen ken ik hoor Verdrietig zit ik ook erg mee... Ik heb zoiets over het transport, dara leren ze alleen maar van. Zeker als hij het de eerste keer goed deed, dan is het alleen maar een goede ervaring. Briseis had het voor elkaar gekregen om onder de stang door te gaan en dan aan de andere kant te gaan staan, want ze staat altijd aan de linkerkant te drinken. We hadden haar dus rechts neergezet (terug ook weer) maar dat wilde ze dus niet Tong uitsteken Leer voor de volgende keer, Bries gelijk links neer zetten... Verder vond ze het eigenlijk allemaal wel interessant, maar dat was wel op de foto's te zien hihihihi

Nou ik ga verder met mijn lijstje, blijf maar beantwoorden, zo kom ik niet verder Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:04

nou mijn lijstje, kijken of het zo lukt hoor:

Victorio
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, nieuwe hengst, afstand
Tegen: Geen nakomelingen bekend, eenkleur, kleine stokmaat, karakter nog niet bekend
Chakotay
Voor: Mooie bouw, veel behang, goede gangen, stokmaat, afstand
Tegen: Nakomelingen hebben niet altijd zijn sok, vrij bekende hengst, karakter vind ik net iets te rustig
Ryan
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, vrij nieuwe hengst, kleur
Tegen: Weinig nakomelingen, 2e premie, wat lang in de rug, karakter is nog niet zo bekend
Collin
Voor: Mooie bouw, heel veel behang wat hij doorgeeft, stokmaat, gangen, nakomelingen zijn ook bekend in buitenland
Tegen: Zijn karakter is vrij pittig, kleur "een gewone zwart-witte hengst"
Drum
Voor: Mooie bouw, homozygoot, heel erg mooi behang, stokmaat, gangen, kleur, nakomelingen worden toch wel goed verkocht in het buitenland, karakter
Tegen: de afstand Knipoog ook iets lange rug

Nou weten jullie nu welke ik moet kiezen Knipoog

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:12

Drummetje!!!!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:56

Ik zeg ook : DRUM! (maar ben lichtelijk bevooroordeeld!)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:18

...................... Schijnheilig

Drum.... Haha!
op een 2de plaats Collin
en 3de Victorio

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:43

Chakotay Pling Tong uitsteken

hihi sorry bianc ik zeg al nix meer Vingers aflikken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:51

Marinka90 schreef:
Chakotay Pling Tong uitsteken

hihi sorry bianc ik zeg al nix meer Vingers aflikken

Ik geloof dat Biancaa ook niets meer te vertellen heeft op stal.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:44

niet veel meer nee Knipoog , we hebben net maar "even" besloten om Briseis maar te houden, volgens mijn bijrijdster was dat beter Tong uitsteken

We hebben net gewandeld langs een hele drukke weg met mams en Bries en dat ging super. Alleen de grote vrachtwagens vond ze wel eng, dan sprong ze zowat bovenop mams Lachen

Ik ga even wat Foto's van de hengsten neerzetten voor mijn bijrijdster, dan kan ze kijken welke andere hengsten er zijn, ze kent nu alleen nog maar Chakotay Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:52

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:34

Ik denk ook dat Drum héél gaaf is op Noa!

Hier moeten we ff kijken wanneer Darlah weer hengstig wordt (volgens mij nu zo'n beetje) dus dan willen we haar niet deze, maar de hengstigheid erna laten dekken. Mits we een trailer kunnen regelen. (veewagen van zondag is voor zo'n lange rit eigelijk wat te klein).
Mocht ze drachtig worden, wordt het wel pas een veulen eind mei (op z'n vroegst), maar dat is ook niet zo heel erg..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:05

Leuk Elke... Lachen
Volgend jaar dus weer zo'n lief hummeltje bij Darlah Lovers

Voor Noa zou ik voor Collin gaan. Niet banketstaaf bedoeld, maar dat 'tamme' van Noa kan wel wat pit van Collin gebruiken Lachen Ik denk dat hij Noa heel wat kan verfijnen zonder in de breedte en behang te verliezen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:27

is wel een heul ouwe van foto van die bolle ghehehe

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:09

Met snowdon eens. Ik heb 2 Collin kids en beide een super fijn karakter. En hij geeft ook een variatie aan kleur door.
Overigens vindt ik Ryan niet lang in de rug en zeker niet ten opzichte van de andere hengsten op het lijstje, maar dat is mijn mening. Tevens vindt je de kleur bij Ryan een plus punt en bij Collin, die ook gewoon zwart/wit bont is, die staat bij de min punten. Verward
Maar ik begrijp je twijfel, ze zijn allemaal mjammie Vingers aflikken Haha!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:42

Ryan is officieel donkerbruin bont Knipoog Dat is net als bij Noa dus dat leek me wel mooi. Het is alleen heel moeilijk te zien bij hem.

@TM ja sorry Bloos mijn bijrijdster heeft hem live gezien dus ik heb de foto maar van de ics site "gepikt", en iedereen kent hem wel hihihihi

@Leon en sneppie over Collin daar hebben jullie weer gelijk in. Ik vind hem ook erg mooi hoor, daarom staat hij ook bij mijn lijstje. Is trouwens voor iedereen bedoeld, ik heb dit niet neergezet om hengsten af te kraken. Het is gewoon een lijstje voor mezelf en wat ik ervan vind. Als ik ze niet mooi zou vinden, dan had ik ze hier ook niet neergezet Haha!

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:30

niet veel meer nee Knipoog , we hebben net maar "even" besloten om Briseis maar te houden, volgens mijn bijrijdster was dat beter Tong uitsteken

heb ik t weer gedaan hoor Verdrietig Vingers aflikken