[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:47

Er zal toch wel iets zijn dat ze zo doet, een paard schopt toch niet zomaar.

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:35

ik heb vandaag de Sollinea binnen gekregen. 2.5l. water gekookt, 1 zak van 1.5 kilo kruidenpoeder er in roeren en elke dag een flinke hand door het voer.
ik hoop jullie de komende 2 á 3 weken goede berichten te kunnen geven!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:43

Pellie schreef:
ik heb vandaag de Sollinea binnen gekregen. 2.5l. water gekookt, 1 zak van 1.5 kilo kruidenpoeder er in roeren en elke dag een flinke hand door het voer.
ik hoop jullie de komende 2 á 3 weken goede berichten te kunnen geven!

ben echt heel benieuwd Pel.

Annick

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:44

Aileen heeft ook al een paar maand een mokplekje.
De DA vond het niet groot genoeg om een drastisch middel als een injectie toe te passen. Dus wassen me betadine en dan oorzalf (die ik nog had, is een antibiotica-zalf en werkt volgens de DA perfect) erop. Drie dagen smeren, week wachten en dan weer van voor af aan.
Nou, het plekje ziet er heel goed uit, roze huid met een klein korstje, maar het gaat maar niet helemaal weg...

het is nu een plekje van 2-3 cm lang en 1 cm breed. het korstje is misschien 1 bij 1/2 cm. Gelukkig zit het hoog. Voor op de pijp van het achterbeen, net beneden de sprong. Ik heb dus geen last van de enorme sokken van Aileen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:43

Berdien schreef:
Gelukkig heeft Jes "alleen" mijt. Moet er niet aan denken dat er ook nog mok ofzo bij komt. Maar dat houd ze mooi buiten de deur *klopt af*
Binnenkort nog maar preventief de sokken door de Sebacil houden, en als het dan nog binnen een half jaar dan gaat echt alles eraf. Ben er zo zat van! Wel ga ik haar preventief elk half jaar wassen met sebacil. Zo duur is het ook weer niet, en als dat helpt..

Ik zal toch maar even oppassen om zo maar 2x per jaar met sebacil aan de gang te gaan, mijten kunnen er dus immuum voor worden en dan sta je met de rug tegen de muur. Ik kan me niet voorstellen als je je paard GOED hebt behandeld dat ie ''alleen'' maar mijt heeft, standaard. Als de mijt goed behandeld is(zoals aangegeven op pag 10) en je stal en je spullen ect. behoor je het niet terug te krijgen. Als jou paard dan wel altijd mijtjes heeft is er ergens anders iets aan de hand en zal ik zsm uit gaan zoeken wat daar de oorzaak van is. Sebacil is een super giftig goedje en je moet het je paard niet zomaar even aandoen om dit prefentief als wasmiddeltje te gebruiken.

Citaat:
Jessie heeft nou wel dat ze schopt als je te fanatiek haar achterbenen/kont borstelt. Wordt zo gaar van dat paard. Er is daar niks, geen wondjes, geen zwellingen, geen kale plekken, maar mevrouw schopt als je haar daar poetst. En dan ook niet altijd, zonder regelmaat ofzo.
*zucht*

Paarden reageren niet zomaar, dat zijn dingen die kunnen ze niet bedenken want ''zomaar en zonder regelmaat'' komt niet voor in het wild. De huid kan wel heel erg gevoelig of schraal zijn, en door het dikke vacht kun je niet voor je paard bepalen of het wel of niet zeer doet. Dus voordat je je irritatie loslaat op dat paard zal ik toch maar even een grondig onderzoek gaan uitvoeren en niet zo luchtig over sebacil denken het is echt gif !!!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:27

Mijten kunnen immuun worden.... je doodt die mijten toch, ja, een dode mijt is immuun....

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:18

nee, volgens mijn da kunnen ze immuum worden. Op een gegeven moment gaan ze er dus niet meer dood van. Hun centraal zenuw stelsel past zich aan, met andere woorden de mijt wordt sterker !!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:22

da's met wormen toch ook zo? die kunnen ook resistent worden?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:47

Sneppie, het is heus niet zo dat ik dit maar ff zelf heb uitgevogeld. Tuurlijk weet ik ook wel dat het puur gif is wat ik op m'n paard smeer. Maar bij haar helpt niks anders.
Heb het er met mijn DA (Paardenkliniek De Veluwe) over gehad, en hij raddde me dit aan. Ook een andere DA raadde me dit aan.
Alles wordt grondig behandelt. Wel is het zo, dat door haar sokken het de vraag is of alles wel goed op de huid terecht komt. Ze moet nou weer gewassen worden (onderdeel van het behandelingsplan) en mocht het dan straks weer terug komen, dan gaan alle sokken eraf.

Vandaag heb ik haar achterbenen stevig gepoetst, en mevrouw stond er van te genieten. Ben er achter wat het schoppen was, Jessie is erg jaloers als ik een ander paard eerder meeneem. En een jaloerse Jes, dat zul je merken ook :Y dan wil ze niks meer, kan ze niks meer en is ze toevallig alle stalregels vergeten

Oh ja, over dat ze alleen maar mijt heeft.. er is nou twee keer (door tweee verschillende praktijken en DA's) een huidafkrapsel genomen, van alle vier haar benen, en alle beide keren, en alle vier de benen was het mijt. Iets anders is niet gevonden

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:00

En voor die mijt moest je Sebacil gebruiken?

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:53

Ik kan het nu nog afkloppen .....*klop*klop*
nog niks gezien en gevoeld gelukkig ,

ze had wel in de wei gestaan en haar sokken zaten hellemaal onder de modder ik heb het laten zitten ,omdat ik gehoord of ergens gelezen had dat het een goede bescherming was tegen mok ....(die modder dan he )
hummm ja is dat zo ...???

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:38

Soxje schreef:
En voor die mijt moest je Sebacil gebruiken?

Ja, want je kunt ze dus ook spuiten met Ivermectine, maar dat doen zij niet, en ik wil absoluut niet.

Sebacil zou het enige zijn wat werkt.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:08

Oké, dan ben ik toch goed bezig maar ik blijf ook alert op mokplekjes.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:16

Is dektomax dan niet een middel om bij je DA eens te informeren?
Dat werkte bij een merrie van mij heel goed. (sebacil ging niet ivm dracht)

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:15

Hoe en wat werkt dektomax?
Jes is ook drachtig, maar die mag ik gewoon wassen met sebacil.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:14

Ik mocht dat absoluut niet. Daarom stelde mijn da dit dus voor. Zo zie je maar weer wat een verschillen onder die DA`s.
Dektomax is tegen mijten, paracieten en worm infecties.
Wordt ingespoten en gedoseerd op gewicht van het paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:54

gam was al na 2x inspuiten met dat spul resistent.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:09

Oohh dat zijn die injecties? Ja maar die komen er niet meer in bij Jessie. Dat lijkt me niet echt lekker voor dat veulen, en paarden kunnen er dood van neervallen. Mijn DA wil dat absoluut niet, en ik nog minder.
Bovendien is Jessie heel moeilijk met injecties, juist door dat m'n vorige DA wel haar gespoten had met dat spul. Dus dat komt er bij mij niet meer in. Het werkte ook niet echt goed ofzo...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:36

Pellie schreef:
gam was al na 2x inspuiten met dat spul resistent.

Dat kan kloppen, net zoals dus met de sebacil (alleen die is veel giftiger) dus kan het langer duren voordat de mijten er resistent voor worden. Zijn ze dit éénmaal, dan hebben we een probleem.
Ik moet zeggen dat de dektomax bij mijn paard goed heeft geholpen, 2 x een injectie en geen mijtjes meer gezien. Gelukkig, want als ik hier af en toe die verhalen lees van de mijt en mok, daar wordt je niet vrolijk van. En die spook verhalen over dat dood vallen is erg overtrokken.
Dit heeft puur de maken met een overdosis verhaal. Dit kan dus bij zoveel medicijnen gebeuren.
Maar als het niet werkt of je paard geeft problemen met prikken, dan houdt het op en rest alleen nog maar sebacil.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:40

Als ik terugdenk dan herinner ik me dat 3 van mijn katten in de eerste paar weken na Mira's komst erg jeukerig werden. Die 3 zijn altijd erg knuffelig, en kregen dus ook veel knuffels van mij. Ik heb nooit jeuk gehad, maar die 3 katten wel, wie weet heb ik wel iets van Mira overgedragen op die 3 katten, maar 1x goed natsprayen met Frontline hielp erg goed. Lijkt me dat dat bij paardensokken ook goed te gebruiken is, het is namelijk ook veilig voor pups en kittens vanaf 1 dag oud.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:02

das geen gek idee !!!!!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:39

Wel eerst met je veearts overleggen, 't is bijvoorbeeld dodelijk voor konijnen!! Ik wil niet op mijn geweten hebben dat jouw sTinkjes straks met 4 beentjes in de lucht liggen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:11

Mijne hebben gelukkig nergens last van, maar ik vind het dus geen gek idee om idd met da te overleggen als je de mijten niet onder de duim kunt krijgen. De aanval vanuit een andere hoek, zeg maar.

mutsefruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:55

die van mijn heeft het aan zijn achterbenen. bij het ene been is het nu bijna helemaal weg .

heb ook van alles geprobeerd.

heb nu twee keer met betadine shampo gewassen en toen nog een keer met groene biotex(die poeder) goed uitspoelen , droog wrijven en mokzalf erop en heb hem op vlas gezet!

het is bijna helemaal weg nu ! gelukkig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:56

ik ben nu vanaf de 4e bezig met de Sollinea, dus 19 dagen maar ik zie nog geen verbetering in zijn mokplekken en de jeuk is ook niet verminderd.