Maar voor zover ik weet komt PSSM eigenlijk altijd pas echt tot uiting als een paard echt in het werk gezet wordt, hoewel er bij quarters en paints o.a. ook wel gevallen bekend zijn van paarden die als jaarling al lichte symptomen hebben, bij koudbloeden ben ik daar nog niets over tegengekomen.
Stijfheid kan best door PSSM komen, maar natuurlijk ook door veel andere dingen. Goed je ogen open houden voor symptomen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk ook niet dat je overal leeuwen en beren moet gaan zien.
Kuil bevat iets minder suiker dan hooi, maar inderdaad ook meer eiwitten. Paarden kunnen inderdaad overgevoelig zijn voor eiwitten, maar het blijkt dat niet zozeer de hoeveelheid eiwitten hetgeen is waar ze overgevoelig op reageren, maar eerder een allergie of overgevoeligheid voor een bepaald type proteïne ( = eiwit). Voor zover ik weet weten ze nog niet eens precies welk proteine, maar het lijkt er wel op dat meer paarden overgevoelig zijn voor tarwe en gerst dan voor andere typen proteïnen. Kortom een paard met een overgevoeligheid voor tarwe proteïnen zou geen last moeten hebben van eiwitrijk gras wat een ander type proteïne bevat (tenzij hij daar ook allergisch voor is natuurlijk!).
Gras is voor de meeste PSSM paarden geen probleem, kort gras kan wel veel fructaan bevatten, wat ook een type suiker is, vooral op zonnige dagen met relatief koude nachten (voorjaar en najaar met name). Fructaan kan echter wel minder kwaad dan 'gewone' suikers en koolhydraten, alleen door heel extreme PSSM paarden wordt het niet goed verdragen, maar het blijft uiteraard oppassen.
Marstall faser light zou prima zijn, volgens mij is dat heel laag in suikers en koolydraten. In principe zou je met een PSSM paard onder de 15% suikers/koohydraten per kilo voer moeten blijven, en gras, hooi en kuil blijven daar allemaal onder, kuil een paar procenten lager dan hooi gemiddeld genomen.
Persoonlijk zou ik voor de vitaminen en mineralen een paard indien mogelijk altijd een vorm van brok of supplementen voeren, ze leven nu eenmaal niet in het wild waar veel gevarieerder voedsel te vinden is dan in een weiland.
Het belangrijkste schijnt echt te zijn een PSSM paard meer vet te geven zodat de spieren dit gaan gebruiken voor energie in plaats van glycogeen wat uit suikers en koolhydraten komt. En in tegenstelling tot mensen hoeft een paard zeker niet dik te worden van een hoog vetpercentage in de voeding! Een vetrijk dieet is nodig voor een PSSM paard, maar is ook gezond voor een niet-PSSM paard.
Ik ben mijn tinker ook altijd olie bij blijven voeren, maar verder wordt die van mij juist niet sober gevoerd, de meeste tinkermensen zouden flauw vallen als ze het horen

2 kg sportbrok, een halve schep muesli, vrijwel onbeperkt kuilgras op stal en overdag in een behoorlijk rijke wei...
Maar die van mij is een beetje vreemd wat dat betreft, heeft een heel hoog energieverbruik om een of andere reden en doet het hier prima op. Hij wordt eerder te schraal dan te dik.