[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:59

Dan zou ik er gewoon afblijven tot ze over 2 weken weggaat :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:00

TS je neemt het net als een aanval op jou, maar zo is het niet bedoeld. Het is ook niet jouw fout dat de merrie zo is. Maar je hebt haar gekozen en gekocht. Je kon er dus als een normaal paard op rijden. Dus rijden is niet het probleem anders zou je dat gezien hebben toen, toch ?
Dan is het probleem haar gedrag in de omgang, maar dat vraagt inspanningen. Je hebt pagina's vol aan tips en mensen die je willen helpen. Je weet ondertussen dat ze goed is onder het zadel anders had je haar niet gekocht. Vraag er desnoods voor die 2 weken iemand bij. Ik zou een goed rijpaard niet terugbrengen, maar aan het gedrag gaan werken.
Ik begrijp nog steeds niet goed hoe je met deze merrie hebt kunnen rijden enzo zonder ook maar iets te merken van haar stress... dat klopt toch niet dat een merrie zo bang is dat ze zich laat vallen van de stress, maar dat ze paar weken daarvoor gewoon onder het zadel wordt gereden voor de verkoop zonder dat daar iets van gemerkt wordt door de kopende partij !?
Je vraagt hier om raad, maar je weet dat ze binnen 2 weken vertrekt. Geloof je er eigenlijk zelf in ?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:32

Als je het inderdaad niet ziet zitten met deze merrie, breng haar dan terug, maar vertel wat er mis is met haar. Jij kent dit paard... zorg er dan ook voor dat er geen ongelukken gebeuren in de toekomst.

Als je hulp aanvaard van iemand, zorg er dan ook voor dat je eerst informatie wint over die persoon. Niet iedere prof is effectief een prof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:34

Betadine: Reacties als: Nou, dan is de grootvader slimmer dan mij, sorry, dat is een persoonlijke aanval.

Ik trek me hier ook terug, ik denk dat ik al heb uitgelegd waarom we niets hebben gezien. In het begin stond het ook genoeg. De merrie onderging alles, ging in een soort van robot modus, tuurlijk voelde ik dat er iets niet klopte! Maar ik heb het gewoon op uittesten gegokt. Nou dat was verkeerd.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:49

Zo je hele topic doorgelezen.
Wat een verhaal zeg!

Jammer dat t paard over 2 weken waarschijnlijk weer weg gaat.
Heb hier ook een pony staan die moeilijk is geweest. Niet mishandelt, maar geen vertrouwen in de mens.
Heb haar nu 6 jaar, heb haar gerkegen omdat ze eigenlijk naar de slager zou gaan.
Heb een jaar lang up en downs gehad, met het uit de wei pakken tot het inrijden.
Na dat jaar is er bij haar een knop omgegaan en kan ik dr nu alles mee.
Maar met anderen vertrouw ik haar nog niet.

Heb soms wel 2 uur achter haar aangelopen in de wei om haar te krijgen. Ze liep/ rende telkens weg.
Maar als ik na de eerste poging opgeef, heeft zij gewonnen.
Ze moest weten dat ze (op dat gebied) niet kon winnen.
Ik ben nooit uitgevallen tegen haar en t is nooit hard tegen hard geweest. Maar wel met veel tijd.
Vaak als ik haar dan eindelijk had, had ik al geen tijd meer om nog iets te doen.
Dus dan ff van de wei afhalen, even aaien, wortel en weer terug de wei op.

Momenteel heeft ze ook weer een fase waarin ze zich niet laat pakken ( maar loopt wel zelf dr stal in).
Niet opgeven en veel geduld en liefde heeft bij mij geholpen.
Hoop dat dit voor dit paard ook gaat werken, als is t misschien niet bij jouw.
Helaas woon je te ver weg, anders zou ik ook wel willen helpen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:51

Sjah Ariebren valt iedereen aan 8)7

Spijtig dat je je eerste gevoel dan niet gevolgd hebt en ook spijtig dat ze terug moet, maar je kunt moeilijk alle probleempaarden die je weg kruisen gaan houden dus ik begrijp je wel en ook dat je vader geen gevaarlijk paard wilt op de weide.

Wel een les voor de volgende keer dat je een paard koopt. Eerst kijken hoe het paard is in de omgang.

Laat ons hopen dat ze via de handelaar dan alsnog geod terechtkomt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:04

Ariebren probeert gewoon mensen aan het denken te zetten, op zijn geheel door veel mensen niet gewaardeerde wijze :+ Dit is niet de juiste manier, maar het is hem als man zijnde niet kwalijk te nemen :+ ;)

Ik ben benieuwd of je vader de merrie zonder kleer/huidscheuren van zijn kant in de trailer krijgt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:22

KootMiraDrum schreef:
Ariebren probeert gewoon mensen aan het denken te zetten, op zijn geheel door veel mensen niet gewaardeerde wijze :+ Dit is niet de juiste manier, maar het is hem als man zijnde niet kwalijk te nemen :+ ;)

Ik ben benieuwd of je vader de merrie zonder kleer/huidscheuren van zijn kant in de trailer krijgt.

Niet gewaardeerde wijze ? Een beetje respect en medeleven moet op een forum toch kunnen. Het valt mij toch op dat in alle topics zo een reacties niet gewaardeert worden en als ik hier morgen een topic open en zo een reacties krijg ga ik dat ook niet apprecieren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:36

betadine schreef:
TS je neemt het net als een aanval op jou, maar zo is het niet bedoeld. Het is ook niet jouw fout dat de merrie zo is. Maar je hebt haar gekozen en gekocht. Je kon er dus als een normaal paard op rijden. Dus rijden is niet het probleem anders zou je dat gezien hebben toen, toch ?
Dan is het probleem haar gedrag in de omgang, maar dat vraagt inspanningen. Je hebt pagina's vol aan tips en mensen die je willen helpen. Je weet ondertussen dat ze goed is onder het zadel anders had je haar niet gekocht. Vraag er desnoods voor die 2 weken iemand bij. Ik zou een goed rijpaard niet terugbrengen, maar aan het gedrag gaan werken.
Ik begrijp nog steeds niet goed hoe je met deze merrie hebt kunnen rijden enzo zonder ook maar iets te merken van haar stress... dat klopt toch niet dat een merrie zo bang is dat ze zich laat vallen van de stress, maar dat ze paar weken daarvoor gewoon onder het zadel wordt gereden voor de verkoop zonder dat daar iets van gemerkt wordt door de kopende partij !?
Je vraagt hier om raad, maar je weet dat ze binnen 2 weken vertrekt. Geloof je er eigenlijk zelf in ?

Ik ben het hier mee eens, ik snap ook niet goed wat ts nu wil en wat ze graag had gewild.
Vind het vooral jammer dat ze inhoudelijk niet op dergelijke reactie's in wil gaan.
Dan bedoel ik met name het dikgedrukte stuk.

DeMolenhoek schreef:
Betadine: Reacties als: Nou, dan is de grootvader slimmer dan mij, sorry, dat is een persoonlijke aanval.

Ik was het daarmee eens en dat was niet persoonlijk bedoeld.
Wat ik daarmee wilde zeggen is dat jouw grootvader (niet gehinderd door enig verstand van paarden) de merrie vrij makkelijk kon pakken en kon aaien, terwijl jou dat al weken niet lukt.
Waar jij daarna heel erg boos om wordt maar waarom? Hij heeft de merrie toch niet geslagen, bang gemaakt, haar gedwongen te blijven toen ze weg wilde?
Waarom ben je dan boos?
Dat ze de volgende dag weer angstiger is komt dan niet door de aanpak van je grootvader maar door wat er innerlijk speelt bij de merrie, daar moet je niet je grootvader op aankijken. Het is juist een kans verder te werken naar een oplossing, je bent weer wat wijzer en bovendien kan het op de lange termijn best een goede ervaring zijn geweest, ze heeft alleen tijd nodig het te verwerken.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:23

Ik las al een poosje mee, maar steeds geen tijd ( en zin) mijn ervaring te delen.
Wij kochten aug. 2010 een tinkermerrie van de markt in bemmel. Ze was wat rillerig toen we d'r bij dr vriendin weg haalde. Uiteraard is zo een markt erg stresvol voor vele dieren, dus ik maakte me er niet druk om. Eenmaal thuis gekomen haar op stal gezet, halstertje af, water, hooi en wat lekkers.
En daar begon het avontuur van een erg schuwe merrie
Het is ons met vallen en opstaan gelukt dr een knuffelkont van te maken, maar wel eentje die altijd op dr hoede zou zijn, geeft niet dat mag best.

Ik kan je als tip meegeven, tijd tijd tijd en heel veel geduld, maar ook eens als je er bent haar totaal links te laten liggen, ga de andere aandacht geven en negeer haar.
Ook zou ik, als je de mogelijkheid hebt, haar toch richting de stal lokken en proberen haar erin te krijgen
vanuit daar zou het zoveel makkelijker zijn voor je, omdat haar vluchtruimte kleiner is.
Dan zelf lekker voor de stal gaan zitten en net zolang geduld hebben totdat ze uit dr zlf aan je gaat ruiken, keertje wat uit je hand zou eten enz enz

Ik ben ervan overtuigd dat dit paard met je mee zou werken, maar dan wel op haar tempo

voor meer info mag je pb-en

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:14

Idd. wat 'stalnijmegen' zegt,Tijd,tijd,tijd én veel geduld.
De pony waar ik over vertelde rijd nu kampioenschappen en heeft verschillende prijzen gewonnen.
Het meisje dat haar getraint heeft was toen pas 15 jaar oud,en heeft van die mensen schuwe,bange pony een top pony gemaakt.Ze zit hier trouwens ook op bokt,ze is een natuur talent.
En die pony stond op de markt voor de slager!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:33

DeMolenhoek schreef:

Ik trek me hier ook terug, ik denk dat ik al heb uitgelegd waarom we niets hebben gezien. In het begin stond het ook genoeg. De merrie onderging alles, ging in een soort van robot modus, tuurlijk voelde ik dat er iets niet klopte! Maar ik heb het gewoon op uittesten gegokt. Nou dat was verkeerd.

Trek je niet te veel aan van mensen die zich wat betweterig uitlaten hoor, zegt meer over hen dan over jou.

Maar ik denk dat terug naar de handelaar (indien mogelijk) misschien wel de beste oplossing is. Ik proef uit jouw verhaal dat je wel de wil maar niet de mogelijkheden hebt om dit paard te rehabiliteren. Al was het maar omdat je te maken hebt met je vader en opa die er graag hun eigen (ongeduldige?) manieren op los willen laten.

Ik denk dat je het in je eentje wel zou kunnen, maar met mensen om je heen die het paard gewoon een mep verkopen als het 'stout' is, tja zoiets gaat een bang paard het vertrouwen niet terug geven. Ik duinm dus voor je dat ze nog terug kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:25

Jammer dat ik een mod waarschuwing krijg.

Maar in deze snelle discussie met goede en slechte adviezen wordt er soms iets verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:55

Ariebren schreef:
Jammer dat ik een mod waarschuwing krijg.

Maar in deze snelle discussie met goede en slechte adviezen wordt er soms iets verkeerd begrepen.

Verkeerd begrepen hoeft niet perse, als je het anders brengt, kan het al veel verduidelijking scheppen.

Ik snap je bericht over de opa. Tenminste wel dat je dit dier niet in een wei moet laten staan en afwachten maar. Maar wel degelijk iets moet, opa doet dat dan misschien, maar niet op een manier dat ik zou wensen persoonlijk.
Ik vind dat je met het dier aan de gang moet, heb je helemaal gelijk in. Maar de manier waarop kan nogal van betekenis zijn voor het paard in kwestie.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:11

Maar er is toch nergens bekend hoe opa het heeft gedaan? er is alleen naar gegist
En soms heb je gewoon weg met dieren dat ze zelf hun maatje uitzoeken.
Ik sta er iig, na mijn ervaring met de doodsbange tinker, niet van te kijken dat zo een dier naar een iemand toe trekt, of diegene nu vaak is geweest of nog nooit, dieren voelen veel beter als wij mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:26

Zo te horen was paard daarna weer terug bij af, dus of het een kwestie was van zelf een maatje uitzoeken of van oliebol hij heeft me te pakken. Ik ben dan geneigd aan het laatste te denken.

Citaat:
Nou... Dus al ons werk voor niets... Gisteren kwam ze weer niet meer af, is weer super angstig en de nieuwsgierigheid is weer gedaan. Ze is weer gedwongen tot iets dat ze niet wou en nog niet klaar voor is. En daarom hebben we nog gezegd: Blijf er van af! Kom er niet aan.

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:30

DeMolenhoek,
Ik kan me voorstellen dat je een beetje flauw wordt van dit topic omdat je eigen kunnen hier zo af en toe ter discussie wordt gesteld, maar is enig zelf-onderzoek niet op zijn plaats?! Dat het paard bij jou en je vader niet doet wat jullie willen, is helder. Maar bij een ander (opa) dus wel... Dat jullie haar dan niet kunnen pakken een dag later zegt niet direct iets over opa, maar wellicht wel iets over hoe jullie (jij en vader) met die informatie omgaan. Een paard kan nog altijd beter lichaamstaal lezen dan wij... Niet gelijk wijzen naar een ander, eerst eens kijken naar wat jezelf doet (en hoe!).
En verder kan ik me volledig vinden in de (meeste) uitspraken van Ariebren; recht voor zijn raap, dat wel maar ook duidelijk en daar is niets mis mee.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:51

Mindim schreef:
Zo te horen was paard daarna weer terug bij af, dus of het een kwestie was van zelf een maatje uitzoeken of van oliebol hij heeft me te pakken. Ik ben dan geneigd aan het laatste te denken.

Citaat:
Nou... Dus al ons werk voor niets... Gisteren kwam ze weer niet meer af, is weer super angstig en de nieuwsgierigheid is weer gedaan. Ze is weer gedwongen tot iets dat ze niet wou en nog niet klaar voor is. En daarom hebben we nog gezegd: Blijf er van af! Kom er niet aan.

Mag ik eerlijk zijn? Weet je hoe vaak ik terug bij af ben geweest met Cascade in het begin? 2 dagen weg, en er viel een week niets met hem te beginnen (en bij hem was het, naar ik begrepen heb, lang niet zo erg met schuw zijn, als bij jou merrie). Voor een paard dat zulke problemen heeft, is het normaal dat ze steeds terugvalt, ze zit immers klem in die angst cirkel. Het hoeft niet eens opa te zijn geweest, misschien iets anders in de wei, dat haar zo weer in de poel heeft laten belanden.

Maar elke keer dat ze er in valt, komt ze er waarschijnlijk ook weer sneller uit.

Trouwens, bedenk me ineens een bach bloezem middel: Chestnut Bud, het "valt steeds in dezelfde patronen terug" middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:06

Is algemeen bekend als je een paard iets wil leren en je gaat dat op een dag oefenen, het het beste is om hem daarna 1 of 2 dagen te laten en niet weer gaan oefenen, snap je wat ik bedoel?
Niet helemaal een vergelijkbare situatie maar ik ben bezig om een jaarling shet mak te maken omdat hij nog nooit in handen is geweest, eerst stond hij met de andere pony's en dat ging ook goed omdat hij ziet dat de andere het ook niet eng vinden en nu staat hij alleen wegens andere omstandigheden. Maar als ik naar hem toe ga, laat ik hem zijn tempo bepalen, op dit moment ben ik zo ver dat ik hem een halster om heb, tot z'n rug voorzichtig kan aaien en hem proberen mee te laten lopen aan een touw.
Als ik een dag met hem geoefend heb en ik ga de volgende dag weer proberen wil hij niks en is net zo schuw als toen ik begon, laat ik hem 1 of 2 dagen met rust en ga er weer heen kan ik weer verder op het niveau waar ik de laatste keer gebleven was.
Ik weet niet of je er wat aan heb maar het is altijd de moeite waard het te proberen toch?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:46

Is er al nieuws?

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:59

Ik heb niet meer het hele topic doorgelezen maar wilde dit even delen:
Er is een boek, De boodschap van de paarde van Klaus Ferdinand Hempfling, ik heb het net helemaal gelezen.
Ik kan niet in het kort vertellen waar het over gaat maar hij schrijft over een paard wat mishandelt is en nu: levensgevaarlijk is....alleen kennelijk niet voor iedereen, de clou zit hem in de mens, zijn verwachtingen, wat ie uitstraald.

Voor mij een wereld open over hoe met paarden, de wereld, je omgeving om te gaan.

Ik heb het gekocht bij Ooteman maar het zal ook wel via bol.com te krijgen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:01

Is er al nieuws?
TS, heb je haar nog?

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:03

Ik heb begrepen dat ze terug naar de handelaar gaat, maar die was even in verlof. Dus end of story denk ik....
We kunnen alleen maar hopen dat iemand toch nog een band met haar zal krijgen en het ziet zitten met haar, anders loopt het vrees ik slecht af met dit paardje. Snif.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:35

Nu toch terug gaan lezen....dat is wel erg beroerd voor dat paard.... :(
Jeetje de molennhoek, kun je geen hulp vragen aan de grootvader, dat is toch het bewijs dat het niet "alleen maar" een extreem gevaarlijke tinker is.

Ik geloof dat ik dit allemaal niet snap.
Ik wilde dat ik geld had om een paard te kopen dan zou ze hier mogen komen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:45

Als het paard terug is gegaan naar de handelaar is dat misschien niet het beste voor het paard, maar voor TS wellicht wel.
Een paard willen helpen is mooi, maar het moet ook kunnen en tegen welke prijs?