[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:55

Zou de pre alpin light brok geen optie zijn dan, staat op de site van Equifit wel, is van hetzelfde als van de wiesencobs maar met laag eiwit en laag suiker...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:59

Tegenstrijdig soms idd.
Maar er kan wel wat in zitten wat wij niet zien wat toch niet goed is voor je paard toch.
Vipagraan net kippevoer idd,maar roos vind het heerlijk.
Het is ook niet duur vind ik 9 euro nog wat.
Zit ook spelt in dacht ik te menen.

Hoeveel suiker balans moet jij geven?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:00

Super roos heerlijk met je kereltje op pad geweest.
Gaat goed zeg!
Fijn om te horen.

Roos is ook topfit,die gaat als de brandweer :D

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:02

1 x daags 1 schepje suiker balans op het moment.

en de pre alpin light werd als niet goed getest en de gewone wiesencobs als neutraal

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:05

Das nog een vrij lage dosis.
Je bent er ruim op tijd bij,en met een juiste voertje en geen snackies ben je zo op de goede weg denk ik.
Roos moest 2x daags 1,5 schep

Zou gewoon de vipa gaan proberen,ik was ook zo van de het moet er lekker uit zien en lekker ruiken.
En vond het ook net kippevoer,maar het gaat echt heel goed,en ze vind het heerlijk.
Ze vind het zo lekker dat ze ontzettend lelijk tegen de buurman doet tegenwoordig :o
Ze zet totaal niet aan,en ze verbruikt alles op.
Is ontzettend werklustig.
Vipa graan,en hooi meer krijgt ze niet.
Laatst bijgewerkt door roosa op 26-02-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:09

ze noemden het 'behoorlijk' insulineresistent , maar het was inderdaad nog maar kort aan de gang.....
dus ben er op tijd bij gelukkig

ben trouwens wel benieuwd of ie het poeder gaat eten...ik vind het behoorlijk stinken / sterk ruiken

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:15

geen bloedonderzoek laten doen dan om 'echte' gegevens en afwijkingen in handen te hebben?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:15

:D ooojeeee die gaat klieken.
Ik verstopte het in een handje slobber aangemaakt met veel water.
Ja helaas een handje slobber,maar het moest erin :(
Verder holde ik een wortel uit en verstopte het daar in.
Je word heeeeel inventief ;)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:17

Mocht je wel met hem wat werk gaan doen zuzu?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:22

wil wel bloedonderzoek laten doen zodat ik wel de specifieke waardes weet......
had ooit wel eens gelezen dat er bij de GD een speciale test voor is of iets dergelijks??

blaze moet aan het werk......maar hij heeft echt nul,nul conditie...totaal geen puf....wel zin om iets te doen...maar het gaat gewoon haast niet...is ook logisch na afgelopen jaar
als ik ga wandelen , kan ik hem beter rolschaatsjes aan doen...kan ik hem beter meetrekken :+
na een halfuur is het op en gaat hij stil op rust staan en wil/kan niet meer verder....soms ben ik dan nog maar een paar meter van huis af , maar zelfs dan blijft hij een tijd staan

hopen dat de wei/roundpen gauw begaanbaar en droog wordt, dan kan ik weer met parelli en vrijheidsdressuur beter aan de slag

voorjaar waaar blijf je toch :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:24

Opbouwen dan, elke dag iets verder, heel langzaam opbouwen..
Je dierenarts kan gewoon bloed afnemen, dit direct koelen en dan opsturen naar de GD, kosten zijn dan die van je dierenarts en onderzoek door GD
insuline en glucose is een duur onderzoek, kom je rond de 45 euro uit met basiskosten en btw enzo..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:31

heb vorig jaar september wel dan glucose en insuline laten prikken...maar het werd niet gelijk gekoeld opgeborgen?

maand geleden zat de glucose ook bij het bloedonderzoek (had ik niet gevraagd , waren ze weer vanuit gegaan)....glucose was toen 5,5 en dat mocht ie ook maximaal wezen....maar zal dan de afgelopen weken nog wel verder zijn opgelopen

maar is dat niet een momentopname .... koeten ze niet nuchter zijn of zoiets of een aantal keren achter elkaar prikken op 1 dag of verspreid over een paar dagen....krijg je dan geen waarde die meer secuur is?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:40

dan heeft het ook geen nut gehad...

5.5 glucose, dat is veel, weet niet of je op de site van paardnatuurlijk hebt gekeken bij insuline resistentie maar 'onze' paarden zitten allemaal op het type suikerziekte waarbij insuline verhoogd is maar glucose gelukkig nog normaal, deze vorm is het makkelijkst te genezen...
wanneer glucose ook verhoogd is zit je al in een ander type suikerziekte wat ook een andere behandeling nodig kan hebben...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:42

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Het "pre-diabetes" stadium, ook wel "Impaired Glucose Tolerance" (IGT) genoemd. In deze situatie wordt de insulineresistentie door de pancreas gecompenseerd door steeds meer insuline aan te maken. De ongevoelig geworden cellen nemen dan door de verhoogde hoeveelheid insuline toch nog voldoende glucose op. Het glucosepeil is dan nog binnen de perken, maar het insulineniveau is dan aanmerkelijk verhoogd. Dit is het meest voorkomende stadium dat bij paarden wordt aangetroffen. Bij hogere aanvoer van snel verteerbare koolhydraten is er dan soms te weinig insuline beschikbaar waardoor het suikergehalte tijdelijk hoog oploopt. Het hoge insulineniveau zorgt ervoor dat er bij daling van het glucosepeil er nog te lang glucose wordt opgenomen: er wordt dan teveel glucose omgezet in vet terwijl het glucosepeil (te) lage waarden aanneemt. Als het proces van ongevoeliger worden voor insuline verder voortschrijdt kan het uiteindelijk leiden tot het volgende stadium:

Ondanks de hoge productie van insuline lukt het niet meer om het glucosepeil onder controle te houden. Bovendien kan de pancreas uitgeput raken waarbij het insulinepeil weer lager wordt. Het bloedsuikergehalte stijgt daarbij tot hoge waarden, terwijl de cellen geen glucose meer kunnen opnemen en verhongeren. In dit stadium zal het lichaam vermageren. Veel paarden bereiken dit stadium nooit, maar wanneer dat gebeurt zal bij uitblijven van de behandeling het dier vermageren en steeds meer kwalen oplopen die uiteindelijk leiden tot de dood.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:44

ik heb ook een veearts van niks :(
maar hier in de regio is geen andere

lekker dan als ze glucose en insuline afnemen voor een behoorlijk bedrag , maar dat ze het dan verkeerd doen }:0

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:47

maar vermageren doet hij (nog) niet....

hij heeft flinke kwabben op zijn flank (net achterop de ribben) en schouders en ook wat bij de staartwortel (nog niet zo erg)

geen harde manenkam nog...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:48

moet trouwens inderdaad nog alle informatie op gaan zoeken en gaan lezen (heb gelukkig het boek van paard natuurlijk)

maar stond vanochtend al om 6 uur bij een donkere wei een paard te laden dus ben nu erg moe en neem dan weinig stof meer op in mijn hersenpan :D

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:18

zag net dat 100 gram spelt 62,4 gram koolhydraten bevat....en ik moest er ca 200 gram van gaan geven....

beetje erg veel koolhydraten dan , toch?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:30

Bij Onne is er toen een test gedaan wat Utrecht dempen noemde.
Hij moest nuchter en er werd elke 10 min: geloof glucose ingespoten en bloed af genomen dacht dat het 45min: duurde.
Wel werd het elke keer gelijk weggebracht.
Bij Onne is er niet gewoon een bloedje afgenomen en getest.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:35

lijkt me inderdaad een secuurdere methode....denk dat je dan een goed eerlijk beeld krijgt anders is het denk ik toch meer een momentopname of dat je je afvraagt wat en hoeveel hij gegeten heeft en of dat invloed kan hebben...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:33

Naar die manier ga ik eens vragen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:11

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:01

Nou, ik he het meeste doorgelezen en wil dit wel graag blijven volgen / na kunnen slaan.

Want heel toevallig heb ik vandaag juist een afspraak bij de DA gemaakt voor een klinisch en bloedonderzoek. Ook voor IR.
En dan niet omdat ze nu ergens last van heeft, maar omdat ze in de zomer echt slecht wordt, bij vlagen.
Dus ik wil het in het voorjaar, als ze op land staat, nog eens herhalen, om te kunnen vergelijken.

Wat ik te weten kwam toen ik haar eenmaal had gekocht, als 2,5 jarige, was dat ze eens hoefbevangen was geweest. Volgens de smid. Toen ze een paar maanden later op een vers stuk grag kwam te staan, kreeg ze allerlei koliekachtige verschijnselen. Buikpijn, wijde neusgaten, snelle ademhaling en hartslag. Maar echt koliek was het niet, zei de DA.

Die winter niets aan de hand, en in het voorjaar op het gras was het weer mis. Waar andere paarden in haar kudde alweer een nieuw stuk land nodig hadden omdat ze mager werden, werd mijn dikkerd dikker. Ook bij de staartaanzet. Ik had me er een beetje in verdiept, en had magnesium chelaat aangeschaft en een graasmasker. Daarmee krijg ik haar gezond door de ergste dagen.
Ze is overigens bij mij nooit bevangen geweest, maar ze heeft er wel slecht bij gestaan qua spijsvertering. In de winter in de paddock krijgen haar kuddegenoten kuil, dus zij ook. Dat kunnen we niet omgooien, want iedereen doet het er goed op. In de stal 's nachts krijgt ze wel oud hooi. En dat gaat goed. Als ze 's nachts ook kuil krijgt, gaat ze viezer mesten, met beetjes dunnen poep, na het mesten, waardoor ze een vies kontje krijgt.

Maarja, dit was allemaal giswerk. Dus nu wil ik cijfers zien, bloeduitslagen vergelijken en interpreteren.

Want hoe erg ik ook uitkijk naar mijn paardje weer in de wei, ik krijg nu al de bibbers van al die zorgen om haar dikker worden.
En heel, heel eerlijk gezegd: ze is gelukkig en heeft een paardwaardig bestaan met haar kuddegenoten en in het land. Als ik haar van haar vrienden moet scheiden en in haar eentje op een zandpaddock met hooi moet gaan houden, wil ik dat echt niet. Een paar weken per jaar een graasmasker, supplementen en moeilijk te krijgen voer vind ik genoeg. Ik ga haar niet eenzaam opsluiten terwijl haar vrienden ernaast lekker aan het grazen en spelen zijn. Dat vind ik geen paardwaardig bestaan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:03

Hallo Kukkie, dit lijkt heel erg op mijn verhaal met mijn paard. Ik heb haar 8 jaar en bij mij heeft ze nog nooit hoefbev. gekregen. Wel houd ik haar in de gaten als een adelaar als een konijntje. En ik weet niet hoe het bij jou paard is maar ingrijpen in haar rantsoen heeft heel snel resultaat. Vind het leuk om het er verder over te hebben, maar moet nu aan de slag.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:56

Ik heb gelukkig de mogelijkheid om mijn paard met anderen op zand te houden, die dan regelmatig uren de wei in gaan..
We zijn er hier achter gekomen dat het voor al onze paarden gezond is op die manier gehouden te worden omdat de suikers gewoon schadelijk zijn..
Zo is ons 19 jarige paard nog nooit zo mooi in conditie geweest en heeft hij voor het eerst geen overgewicht van ruim 50 kilo nog in de winter...
De veulentjes groeien heel regelmatig en krijgen geen rare opgezette buikjes en ook een andere fjordenmerrie die ook altijd flink was heeft nu een mooi slank figuur...
Ze krijgen hierbij gewoon onbeperkt suikerarm hooi zodat ze 'net als op de wei' gewoon hele dagen hun voerbehoefte kunnen bevredigen...