[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:05

Dott

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:11

Schattig <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:46

Aaahhh wat een knapperd!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:47

:j zeker

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:32

Oehh die is sjiek! Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de inlages waarschijnlijk niet zonder knippen in de pad gaan passen... Snik

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:33

Die is gaaf Joanne! :D

Feike zou vandaag voor de 2e x voor de kar gezet worden, maar door de storm hebben we de afspraak verzet. We willen natuurlijk geen risico's nemen :n
"Helaas" is de beleerder een druk bezet man, dus de volgende x zal pas volgende week zaterdag zijn.
Nouja, liever dat het langer duurt, dan dat er risico's genomen worden :j
Dus vandaag maar met Feike getut en geknuffeld, we zijn lekker binnen gebleven in stal :=

Ik heb ook een nieuw topic :D
Two black ears

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:07

Dat is echt jammer Nientsje, en ja... Wachten duurt lang he? Voor mij nu ook het wachten tot kerst... haha. Helaas net de geen verzendkosten sale gemist bij Kramer Ruitersport.

Ik heb de barebackpad zoals beloofd even gemeten:
Lengte uiteinde tot uiteinde: 182 cm
Langste gaatje tot langste gaatje: 168 cm
Kortste gaatje tot kortste gaatje: 120 cm

Ik heb dus ongeveer 50 cm speling tussen de gaatjes, dat moet toch zeker met één singel op twee paarden passen.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:03

Ik lees de hele tijd tussendoor mee maar kan er nu pas even voor zitten om te reageren!

Leonoor gefeliciteerd met je twee nieuwe liefdes. Of eigenlijk de liefde van je dochter, wat een schatje om te zien die merrie!

Jorretje tnx voor de steun. (Al weer paginas terug...)
De laatste keren met het 'werken' met Tess heb ik alleen de 'makkelijke' dingen gedaan, dus samen iets doen waarvoor ze beloond kan worden. Dat was weer helemaal gezellig, ze doet dan erg haar best en is blij, ik moet gewoon niet te hard gaan! we maken ook vooruitgang in het op de plek blijven staan.

Maartje fijn dat je laarzen zo goed bevallen! Ook voor sateprikkers :+
Ik wilde nog vragen of ze groot of klein uitvallen, ik heb soms 39 en soms 40 maar ik zag dat 39-40 één maat is. Bij Agradi zijn ze zo te zien het voordeligste. Misschien toch maar eens aan kerstkados doen {:)
En wat is die Khaleesi toch een bolletje, met dat heel roze bekkie :)

Ellie super dat je zadel beter bevalt en dat je echt verschil merkt qua zitten. Zitten de beugels bij dat zadel op een andere plek dat je daaraan moet wennen?
En veel plezier gewenst met je uitje morgen!

Chimello fijn dat je stal klaar is. Hopelijk iets minder werk nu. Hoe vaak gaan ze nog naar buiten? *nieuwsgierig*

Ah Morgane die bbp ziet er lekker zacht en mooi uit zeg. Ben benieuwd hoe je hem in het echt gaat vinden, als je erop mag.

Jane wat een toplesgeefmens inderdaad. Jullie doen ook echt veel.

Joanne gaaf zo samen! knapperds hoor.

Nientsje jammer van je les... maar het Feike topic is weer erg leuk :D

Het is bij ons rond deze tijd altijd erg druk (bij wie niet, natuurlijk :) )
Mijn dochter heeft altijd erg veel stress van de goedheiligman, gelukkig is hij weer weg! Dat scheelt de helft, nu is ze nog jarig, maar dat vieren we een week eerder, blijft het behapbaar. Morgen zitten we dus met tien kindjes in de film, prima weer ervoor!

Ik had aan mijn veearts gevraagd of ik zo'n pour on voor koeien kon krijgen, bij koeien gaat dat over de rug ter ontworming maar bij een tinker kan het in de kootholte tegen de mijt op het hele lichaam. Het wordt dan in het bloed opgenomen en doodt alle ongedierte.
Ik dacht dat ze weer jeuk had en wilde niet het hele paardje moeten wassen met dat koude weer zoals vorige week. Mijn DA doet echter geen koeien en werkt helemaal niet met die middelen, en zei dat ik een DA moest zoeken die ook koeien doet. Eentje gevonden, toevallig kwam ze net bij ons op stal voor een ander paard en heeft ze gelijk naar mn merrie gekeken, want ze wilde haar wel eerst zien.
Ze vond de benen erg meevallen en van de jeuk in de manen die ze soms nog heeft, denkt zij niet dat door mijt komt. Omdat die vrijwel nooit op de rug, staart en manen zitten. Ik moet nu toch wassen met sebacil, alleen de benen tot bovenaan. (Van mijn eigen DA moest ik steeds het hele paard wassen van boven naar onder, beginnen bij de maantoop/oren, echt een klus)
Volgende week komt ze weer en wil dan evt bloed afnemen, omdat jeuk ook door een gebrek aan iets (vitame oid) zou kunnen komen. Tess heeft schilfertjes in haar manen en staartwortel, ook plekjes op haar kont en eentje op de boeg, met een soort korstjes, het zou op rainrot lijken. Verder is haar vacht niet heel mooi, beetje mottig, dat blijft maar zo, ook na de ontworming. (Overigens moet ik haar nu een groene equest geven van VPL t Woud, dat verhaal van die larven die je nu moet bestrijden.)

Ik ben dus heel benieuwd. Ze krijgt hooi en na het 'werken' geef ik altijd een paar handjes marstall faser light (soort muesli met bijna geen suiker/zetmeel), soms met antimokthee en anders met wat subli lijnzaadolie erdoor. De Faser Light was op en ik heb nu vanavond pavo care4life gehaald. Ook laag in suiker/zetmeel en ongeveer dezelfde vitamines (hoog in E en Selenium). Het ruikt wel heel anders, heel kruidig.
Ik lees zoveel tinkers die alleen hooi krijgen en het daar heel goed op doen. Ze eet overigens ook altijd haar stro uit de stal op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:13

Het hooi dat ze krijgt, is dat verpakt of onverpakt? Eet ze stro nadat ze hooi heeft gehad of ook als er nog/net hooi is?

Ik deed met sebacil altijd gewoon alleen sokken weken in een grote emmer en goed in masseren, niet uitspoelen. Verder niks te wassen. Inmiddels gebruik ik frontline, maar met mate. In najaar behandel ik zelden, hou het dan enkel in de gaten, ze jeuken soms ook van verharen, licht zweten of vocht. Nu het wat gevroren heeft en ze niet meer op stal staal weer jeukvrij wbt sokken. Haar manen en staart is juist weer terug van weg geweest, maar dat heeft met hormonen van de dracht te maken. Bij Caily was het verschil in jeuk in de sokken tussen wel/niet op stal wel bijzonder groot. Ik heb wel eens gehoord over mijten in stro, wat ik dus in de stallen heb.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:24

De meeste paarden eten stro omdat ze te weinig hooi krijgen.
Je staat bij stal smit toch?
Mijten zitten in hooi stro houtvezel en vlas

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:30

Dat is onverpakt hooi. Wel erg wisselend van samenstelling, nu zitten er weer enorme houtige stengels in, die blijven over. Ze eet het liefst hooi. Als ze hooi krijgt eet ze dat eerst. Daarna begint ze aan het stro.
Als ik de stal heb gedaan en zet haar terug in een schone strostal, nog helemaal zonder hooi, dan begint ze (best tevreden, lijkt het) op haar gemak de hele stal uit te pluizen op de lekkere dingen in het stro. Alsof ze loopt te grazen. Ze snuffelt en zoekt en maakt holletjes en zoekt alles af. Ze poept ook alleen achterin. In de zomer deed ik max vier plakken stro per dag erin omdat ik niet wilde dat ze meer stro dan dat at. Stond ze overdag in de wei. Nu staat ze heel veel in de stal (overdag twee uur paddock en verder eruit als ik kom). De huidige strobalen zijn niet zo 'vullend' zeg maar, er blijft niet veel over als je ze uitstrooit, dus nu moet er meer in. Maar ik tref haar altijd de volgende dag in een vrij lege stal aan.

Ik heb al tips gekregen haar op vlas te zetten, maar ik heb een handje aangeboden en dat werd gretig opgegeten. Dan heb ik liever dat ze stro eet dan vlas. Op zaagsel kan bij ons ook. Maar ik vind het ook weer zielig dat ze dan niets meer te doen heeft, als zo'n jong paard op stal. Helemaal als ik lees hoeveel die van jullie allemaal buiten staan.
(In deze omgeving is dit echt een topstal, met de weidegang en de paddockservice, open stallen met contact tussen de paarden, en vier keer per dag hooi voeren. Stallen zat waar ze de hele dag in een donker hok staan en mensen dat heel normaal vinden.)

In de wei had ze ook jeuk, veel erger nog dan nu, ik kreeg haar in juni en ze kwam met jeuk. Bij de fokker stond ze 24/7 buiten. Na het wassen (toen met byemite, maar moet hetzelfde zijn als sebacil) is het een stuk beter geworden. Ik moest wel vaak wassen omdat er steeds iets misging (één keer 10 x te weinig dosering, andere keer direct na het wassen in de sloot gekukeld).
Ik bedoel met wassen ook wat jij zegt, benen en sokken tot op de huid helemaal met de oplossing natmaken. Ik heb zo'n megainjectiespuit bij de apotheek gehaald, is makkelijk om in de sokken te komen. Een plantenspuit was niet handig.

Wat fijn dat Caily van de jeuk af is. (behalve de manen/staart dan :( ) Heb jij nu de frontline combo voor de grootste hond?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:32

Nee een stal verderop! Ik was wel bij Smit opnieuw begonnen met rijden, toen het paardenvirus weer in alle hevigheid teruggekregen :) En mn dochter rijdt bij Smit, van de week weer op grote vriend Bartje. Met het megabehang, dat nu allemaal is afgeschoren. Zijn snor heeft hij nog, maar zijn benen lijken nu op die van zo'n pluche knuffelpaard.

Bedoel je dat in stro/hooi/vlas weer nieuwe mijten worden aangevoerd?
Ik had ook gehoord dat niet alle paarden er zo vatbaar voor zijn, maar dat ze bij tinkers makkelijker omhoog komen door de sokken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:42

Hoevaak krijgt ze hooi?en de hoeveelheid...
Het ene paard is er ook vatbaarder voor dan de ander.
Mijten leven in strooisel en hooi.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:35

Om 7 uur, 12 uur, 17 uur, 22 uur. Hoeveelheid, beetje moeilijk te zeggen. Eigenlijk een plak per keer, maar soms is die plak zwaar en dicht, soms heel licht. Dat is dus als ik het zie. Bij een lichte plak, pak ik bij. (Ik zeg het dan ook tegen de stal) En soms zit er veel 'andere dingen' in, zoals die enorme houtige stengels. Dan heb je minder hooi.
Volgens de voervergelijk site zou ze 4,5 tot 7 kg per dag moeten. Krachtvoer kan je ook van stal krijgen maar dat doe ik niet, omdat ik niet weet hoeveel suiker erin zit. De meeste mensen op stal maken zelf hun voer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 02:40

Caily eet een halve baal per 24 uur... Bij beperkt voeren 1 a 1, 5 uur per plak. Bij onbeperkt voer doet ze er dus langer mee, logisch. Vind het niet gek dat ze haar stal erbij leeg eet dus. Goed zelfs. Beter dan urenlang lege darmen...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 06:15

Ja, handig he, die maat 39-40, anders had ik ook heel erg getwijfeld... Je mag bij Agradi wel passen als je ze netjes houdt en ruilen mocht je toch een andere maat nodig hebben.
Ik denk alleen dat als je voet een hele hoge wreef heeft je beter niet voor de Colt ryder kan kiezen maar voor 1 van de andere.
Ik ben er echt zo blij mee, de paddock ik bij ons nog steeds droog (sinds gister 1 plasje na de hele dag regen) maar ik ben ook het bos in geweest met de hond en daar is het 1 blub zooi. Heerlijk om dan goede waterdichte modder-stampers aan te hebben.

Ah, jeuk blijft lastig... Hier heeft Bonnie sinds lange tijd geloof ik weer jeuk in haar sokken, zag haar gister voor het eerst weer stampen. Even kijken en anders behandel ik ze ook weer voor mijt.

Hooi krijgen ze hier ook onbeperkt, met zn 4en (3 tinkers en 1 shet) 500 kg per week.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:19

Worden jullie paarden niet dik van dat onbeperkt hooi? Storm staat in een redelijke volle wei en krijgt nu 3x per dag hooi bijgevoerd (24/7 buiten) maar heb echt het idee dat hij alleen maar dikker aan het worden is.
Of zou hij nog steeds aan het uitzware zijn? Zijn borst begint ook zo zwaar/breed te worden.

Jeuk is en blijft lastig. Wanneer doe je het goed. En waar komt de jeuk van vandaan. En dan ook nog wat bij het ene paard geweldig werkt, kan bij de jouwe weer helemaal tegen werken. Vind het een hele puzzel. Gelukkig heeft Storm er gaan last van. (afkloppen). De tink van mijn vriendin stampt wel. Maar zij heeft een soort van wasschema voor zijn sokken en dan gaat het erg goed. Ze heeft een tijdje lopen zoeken naar de juiste balans en dat lijkt ze nu te hebben.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:48

Mijn paardje komt niet meer op de wei nu, krijgt alleen gras als ik met haar ga grazen op veldjes in de buurt.
Maartje als ik dat omreken, en ik tel Khaleesi voor half, dus drieënhalf paard, kom je op twintig kilo per paard per dag voor de tinks en tien voor Khaleesi. Veel meer dus dan de voervergelijksite beweert. Die gaat dan ook vast niet uit van 24/7 buiten, dan hebben ze vast meer nodig.

Storm gelukkig geen last, staat dus ook buiten, lijkt dus op Caily buiten= geen jeuk.

Lotte ik heb ook liever dat ze blijft eten ipv niks doet en dat ik haar op zaagsel zet. Het moet alleen niet echt te weinig hooi zijn, dat is dan mooi iets om met de DA te bespreken als ze weer langskomt. Dus tnx voor de tips wederom.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:53

_Patrick_ schreef:
Mijten zitten in hooi stro houtvezel en vlas

Dan zou het onzin zijn om je stal helemaal schoon te maken als je de benen met sebacil doet? Want dan komt er met het nieuwe stro, gewoon nieuwe mijt mee naar binnen.
Officieel moet je de stalbodem en onderste stukken wand ook met sebacil doen... Heb ik trouwens niet gedaan vanwege de slechte lucht die het geeft in de stal, heb Dettol gebruikt.

Hele andere vraag Marja hoe gaat het inmiddels met je??

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:55

Een beetje stro eten is helemaal niet erg heb ik altijd begrepen. Ik ken stallen waar ze stro in de paddock bijvoeren naast onbeperkt hooi.

Kee stond altijd op onbeperkt hooi. (ook ivm koliek en niet de oorzaak weten). Nu 3 jaar verder is de oorzaak nog niet duidelijk, maar het kan samenhangen met ontstekingen. Deze winter weeg ik haar hooi af. Beetje rantsoen. Het afwegen en in slowfeeders voeren gaat erg goed! Onbeperkt hooi knapte ze van uit elkaar.

Kee had het eerste jaar dat ik haar had ook jeuk. Ze kreeg een klein handje pavo natures best. Sinds ik van pavo ben overgestapt naar Marstall in combinatie met metazoa geen enkele keer meer geschuurd. Ze heeft 6 weken op een andere stal gestaan ivm beleren voor de kar, daar kreeg ze ander voer. Eerst leek ze er prima op te reageren, maar helaas ging ze toch flink schuren.
Daarom ben ik overtuigd dat voerbeleid erg belangrijk is en zeker van invloed is op jeuk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:17

Heel veel stallen geven weinig hooi in vergelijking. Hier is het niet aan te slaan, wij werken met de grote ronde die binnen 3 dagen op zijn. Vaak sneller zelfs, maar ze krijgen 3x per dag hier hooi en ze eten vrijwel geen stro.
Ze komen overigens nu om de dag buiten, omdat drie groepen op her eerste stuk staan en de rest van de weides bijtrekken nu. Beetje behelpen momenteel, maar ze staan in boxen van 4 meter, sommige zijn zelfs groter, dus ze hebben wel bewegingsruimte gelukkig. Ze staan zelfs graag binnen nu want alles wordt droog voorgeschoteld :+ en ze hoeven niet te delen nu.
Mijten behandelen is vreselijk als andere paarden het ook hebben, want je hoeft maar een minder te behandelen en de rest heeft ze weer. Wij hadden altijd alles netjes tot we een paar kochten dat alles mijten en luizen gegeven heeft en zelf moeilijk te behandelen was. Heeft lang geduurd maar nu is het weg, maar ik ga toch weer binnenkort moeten behandelen omdat ze nu dus binnen staan op stro. Ik weet dat ik paarden stro gebruikt heb heel vroeger voor mn cavias en die zaten toen onder de beestjes. Vies eigenlijk maar moeilijk te vermijden. Eerst deden we vlas en zaagsel (ze aten het niet) maar het was te veel Erk zoveel boxen bij te houden met vlas. Stro is makkelijker, en bespaart me tijd die ik goed kan gebruiken voor school.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:26

Balen zeg die jeuk bij Tess..

Qua voer, bij ons op stal voeren ze 4x ruwvoer per dag en daar doen de paarden het goed op :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:54

Wij hebben op stal idd ook van die grote ronde balen, gaan 2 dagen mee :')
hoeveel paarden hebben jullie met zo'n baal chimello?

Hier krijgen ze 4 hooi beurten per dag, en staan van 8 tot 3 op de wei.
We hebben 2 verschillende grote weides, en rond november als t gras op de ene wei op is worden er weides uitgezet op de andere weide.
En als dat op is kunnen er op dezelfde wei aan de andere kant ook nog een keer weides uitgezet worden.
Onze paarden hebben dus t hele jaar gras in principe :) naast dus het hooi.

Ben wel erg tevreden daarmee. Uberhaupt dat ze ook in de winter lekker buiten komen. Zijn genoeg stallen waar dat helaas niet kan, of zelfs in de zomer al schaars is.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:10

Bij ons staan de paarden nu overdag een aantal uren in de paddocks.
'S morgens brok en kuil/hooi, dan smiddags 2x kuil/hooi en 's avonds weer brok en kuil/hooi :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:08

Er doen 11 met een zo'n grote baal, tussen de 2/4 dagen gemiddeld, hangt af van hoe groot hij is (en de kwaliteit).
Als we ze in de wei zetten, dan is het 2 groepen paarden die 4 dagen per baal doen, onbeperkt etend.