[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:39

Grondwerk: ik vind het geweldig. Maar dan heb ik het over Marijke de jong, Parelli, Emiel voest, bent branderup enz. Ik ben zo'n rare die er meer langs loopt dan erop zit. Alles wat Storm tot nu toe kan is via grondwerk. Eerst leren we het hem aan de hand en daarna onder het zadel. Gebruikt het echt heel veel en overal voor, trailer laden, smalle paatjes, zelfs voor tussen de burry van de kar. Respect staat bij ons erg hoog in het vaandel.

Vandaag zijn we bv begonnen aan de galop. Storm los in de roundpen, en hem zo leren om goed in galop aan te springen. Daar bedoel ik mee, goede achterhand en ontspannen rug. Als ik (ben niet zo'n goede ruiter) dat op zijn rug moet doen, dan krijg je gespannen paard met gespannen ruiter. Dus waarom moeilijk doen als het ook zo kan. (En ik heb gelijk gesport hahaa)

Ik heb minimaal 1x in de week grondwerk les. Mijn lesgeefster en ik zitten erg goed op een lijn. Zo gaan we volgende week ook samen naar Moravita. Die zitten ook op dezelfde lijn als ons. Spannend, erg veel zin in. Vind dat zo gaaf.

Maar ieder zijn ding. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. De manier waarop maakt niet uit. Het moet bij je passen. Of grondwerk een hype is weet ik niet. Weet alleen dat ik er erg blij mee ben. Voor ons werkt het geweldig.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:57

Grondwerk tja ruim begrip is het altijd, Jack kent de basis en in periode's werk ik eens door op die basis om wat extra te bereiken maar in het dagelijks leven is die basis het handigst dat Back knop, snel wijken voor druk etc. . Cup krijgt de zelfde basis stil aan mee, dat moet groeien met de leeftijd :).

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:19

Ik denk bij grondwerk aan parelli.
Grappig dat iedereen de definitie grondwerk veeschillend uitlegd. Een ander begrip geeft

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:02

Ik ben met May nu ook bezig vanaf de grond. Simpelweg wijken voor druk (welke kan dan ook op) netjes volgen, halt, blijven staan en 'longeren' (zit geen lijn aan nu). Gewoon als basis voor het verdere werk.
Met de volwassen paarden doe ik het eigelijk niet echt bewust. Dus dat valt meer onder opvoeding. Wat ik met May doe valt imo wel onder grondwerk.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:59

Door mijn geloop over het erf hebben we een heel aantal dingen geoefend en aangeleerd. Zoals netjes volgen, halt, terug, beetje wijzen waar we heengaan, wijken voor druk, bijvoorbeeld bij 'om' en door hekken gaan.
Bij hekken zie ik hoe ze vooruit is gegaan tov het begin, ze moet netjes meelopen naar het hek, bij mij wachten tot het open is, achteruit zodat het open kan, erdoorheen zo dat ik het kan blijven vasthouden of makkelijk weer kan pakken, daarna meteen omdraaien om het weer dicht te doen en netjes wachten tot het weer dicht is.

Omdat ik niet rij en niet longeer, doe ik dan wel af en toe 'iets' in de bak. Bijvoorbeeld achteruit tussen twee balkjes door lopen, tussen die oranje pilonnetjes door of slalom, of achter mij aanlopen en dan door een plas of over een cavaletti stappen. Eigenlijk alles wat samen met mij kan en waar ze een snoepje mee kan verdienen, vindt ze erg leuk om te doen.

Wat me helemaal niet lukt is haar wegsturen, zoals om me heen laten draven of 'longeren zonder longe' zoals Chantal zegt. Één keer is dat gelukt, met waarschijnlijk te grote actie/bewegingen van mijn kant en het voelde niet goed. Ze bleef maar rennen, ze kwam aan het einde ook bijna niet meer naar me toe. Ik voelde me er niet comfortabel of zeker bij. Dus daar loop ik nog tegenaan.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:20

Of wat Jane doet, had ik nog moeten toevoegen. (maar lukt niet meer in het bericht aan te passen)
Overgangen vanaf de grond, voor mijn gevoel onbereikbaar op dit moment!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:33

SIEMxFUNNY schreef:
Ik denk bij grondwerk aan parelli.
Grappig dat iedereen de definitie grondwerk veeschillend uitlegd. Een ander begrip geeft

Ik ook en daar zitten best logische dingen bij die ik gebruik

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:38

Op het trailer laden na vind ik parelli dan weer een grote grap :+ :o

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:48

Ik pak niet alles mee gewoon dingetjes waarvan ik denk dat ze handig zijn

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:41

Doe ik ook. Gebruik de voor mij logische dingen en de rest zal wel.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:55

Ik heb niks nada noppes gedaan met parelli :+
Zou niet weten waar te beginnen haha.

Wel wil ik nog een keertje het trailerladen gaan oefenen, daar wou de staleigenaresse mij wel een x mee helpen met haar trailer :j
Ik heb zelf geen ervaring eigenlijk met een paard op de trailer zetten of eraf halen.
Feike is door de fokker gebracht naar de wei die ik eerst huurde, en toen ik Feike ging verhuizen naar de stalling waar hij nu staat, haalde de staleigenaresse ons op :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:12

Trailerladen moet ik alleen kunnen ivm concours. Ik ben 9 van de 10 keer alleen. Noedel was eerder wel eens dwars maar is nu al een jaar of 2 braaf. Touwtje over de hals en huubhuub barbatruuc. Ik zet m meestal niet eens vast want ik kom zelf niet in de trailer :+ stang erachter, klep dicht en gaan met die banaan.

Juul idem maar mella... Laatste keer hadden we 3 man nodig :') maar meestal lukt het met zijn 2'en wel. Aks er al een op staat loopt ze er natuurlijk zo in :+ draak

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:38

Nou Caily kon ik ook alleen laden, maar madam is duidelijk niet gecharmeerd van met veulen op de trailer, en ze is met Lola naar de hengst en naar de keuring geweest, en verhuisd. Als kers op de taart ook nog eens een dodemansrit naar de kliniek... Nu hebben we een trailerlaadprobleem. Had het voor het ritje kliniek er bijna uit, maar nu is het weer helemaal mis. Sindsdien is ze twee keer mee op pad geweest, dus uiteindelijk lukt het altijd wel, en tot op heden ook nog zonder rondvliegende hoeven. Al was het afgelopen vrijdag wel donker in het bos toen we weg konden |o Dat er al een paard op staat boeit haar trouwens niks; maakt geen verschil met laden op een lege trailer.

Ik heb geen eigen trailer dus oefen is wat lastig, moet er even een zien te lenen. Goede vriend met eigen trailer wilde wel eens langs komen, en natuurlijk gaat ze geregeld mee op pad dus hoop dat het snel weer goed is.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:50

Hoop ook dat dat snel weer goed komt dan.
Niaff heb ik altijd 1 kans, staat ze er dan niet op komt ze niet meer bij de trailer in de buurt :')
Zac wandelt er zo op, die kan ik ook zelf op de trailer zetten, naar achter lopen, stang erachter, voor vastmaken en dan klep erachter en gaan met die banaan.
Hij wil dan alleen wel eens onder de voorstang door koekeloeren met zn hoofdje voordat ie vast staat.

jorretjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:45

Nimby schreef:
Door mijn geloop over het erf hebben we een heel aantal dingen geoefend en aangeleerd.
Wat me helemaal niet lukt is haar wegsturen, zoals om me heen laten draven of 'longeren zonder longe' zoals Chantal zegt. Één keer is dat gelukt, met waarschijnlijk te grote actie/bewegingen van mijn kant en het voelde niet goed. Ze bleef maar rennen, ze kwam aan het einde ook bijna niet meer naar me toe. Ik voelde me er niet comfortabel of zeker bij. Dus daar loop ik nog tegenaan.

Ik ben met longeren ook eerst begonnen zonder lijn. Gijs wou altijd heel graag rennen (zodra ik m los liet ging ie, dus zonder enige aansporing) en wou dan niet meer stoppen. Gewoon onervarenheid en niet weten wat de bedoeling is. Gewoon rustig blijven en nog een keer proberen. Kwartje valt vanzelf een keer, komt goed!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:01

Ah, leuk dat ze al naar jullie toe komt voor aandacht Chimello :)

Jammer dat de staleigenaresse zo anders denkt over het bitloze rijden Morgane..

Mijn nieuwe laarzen zijn er al :D Ze zitten heerlijk, lekker warme voeten!
Natuurlijk wel ruimte over met mn sate-prikker benen, maar dat wist ik al, en ach, dan kan mn broek er lekker makkelijk bij in :)
Gezellig hooi gepakt (halen 1 keer per week een groot pak naar binnen) met Khaleesi die los liep. Zo'n gezellig diertje :D
Daarna nog lekker helemaal geborsteld en iedereen een wormenkuur gegeven. (want de eerste nachtvorst is weer geweest :) )

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:46

ik heb vandaag ook gereden met de knight rider.hij zit idd veel beter als de kn.ik zit er vaster in.het beste bewijs was wel ,dat het paardje tot 2 keer toe opzij stapte en ik dat nu wel op kon vangen.tuurlijk is het wennen,zeker met het instellen van de beugels,maar hier ben ik wel blij mee!ik heb dus besloten dit zadel te nemen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:47

Nieuwe laarzen vragen om een foto ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:27

Ik wil ook engelse laarzen maar niet teeee duur, iemand een suggestie? :D wel graag bruin!
Wil het engels rijden wel serieus gaan doen! Dus dan toch eens een rijbroek aanschaffen en laarzen.
Maar wel even op m'n geld letten ;(

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 22:44

Mondoni misschien eerst een optie?
Zijn opzich goeie laarzen maar ja niet te vergelijken met petrie of zo maar dan praat je over hele andere prijs.

Mondoni nu ook veel modellen erg goedkoop

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:28

De mondoni field zitten prima :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:21

Als je je maten weet, dan op MP ed zoeken, heb bijna nieuwe Petries, perfect passend, overgenomen voor 75 euro.

Hier paar veelbewogen weekjes, maar we hebben er opeens wel 2 tinkers bij!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:04

Ik heb geen maten :+ geen idee hoe ik dat op meet :o
Ohhh leuk Leonoor, Milan en??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:06

Een keer bij ruitersportzaak langs en laten meten, onder mom van cadeau van moeder/partner, what ever!

Roosje komt volgende week, 5 jaarse kleine zwartbonte merrie, voor mijn dochter.
zie FB ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 02:48

Leuke merrie, zal ze heeeel blij mee zijn :D