[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:43

"Grondwerk" neem ik eigenlijk mee in de allerdaagse omgang met paard. Volg ook niet een stroming maar mijn eigen gevoel.
Eis mijn eigen ruimte op en verder wens ik een vorm van wederzijds respect.
Zeg ook altijd tegen paard als ik voor allereerste keer opstap; laten we elkaar vooral geen pijn doen :)
Of het helpt? Tot op heden nog wel haha

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:00

Dat herken ik wel leonoor. Hier ook niet bewust met grondwerk bezig. Ondertussen wel een (jonge) pony die respect heeft. En vooral in t begin heeft ze op dr flikker gehad. Eeeste haar eigenlijk. Daarna alleen maar de vruchten ervan geplukt. Laatst in de kliniek nog een compliment gehad. Dat ze zo goed luisterde..
ik heb ook een allergie voor paarden die door je heen lopen (a)

Marja: veel sterkte de komende tijd!!

Nienke:
wat ik vooral geleerd heb is dat er voor de veiligheid altijd degene die ment op de bok zit. No matter what. Als je paard ergens moeite mee heeft en iemand stapt af is datrje groom. Ernaast ad leidsels én de kar erachter heb je niks te zeggen. Als ze gaan gaan ze.

Maartje: lekker warme laarzen gekocht. Je hebt bij de boerenbond kaplaarzen met termo binnenvoering. Die zijn ook heerlijk.

dott: interessant om te lezen. Leuk sat je zo bewust bezig bent.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:04

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:18

Wat jullie zeggen probeer ik ook wel hoor. Ik heb wel een aantal 'basis' dingen die ik van mn paard wil die ook wel bij t grondwerk terugkomen.
Ik ben hier vooral mee begonnen omdat ik het idee had dat Niaff en ik nog wel eens wat miscommunicatie hadden, maar ik niet helemaal kon vinden hoe ik t dan anders moest doen. Lesgeefster gaf me wel t compliment mee dat ik niet vanaf 0 hoefde te beginnen en dat ik haar wel aardig goed kon "lezen" dus dat is wel fijn :)

weet ook niet of ik echt les met Zac wil gaan volgen, of dat ik t bij Niaff hou.
De omgangsvorm die Zac en ik hebben werkt voor ons allebei prima. Ik begrijp hem, hij mij.. :)
Hoewel ik ongetwijfeld dingen die ik oppikt ook op hem zal toepassen denk ik, al dan niet bewust.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:29

Zelfde als Leonoor, ik doe gewoon m'n eigen ding. Volg geen regels, geen stappen, geen programma's, ik zoek zelfs niets op. Gezond verstand en eerlijk met ze omgaan werkt voor mij gewoon prima. Of ik het goed doe of niet maakt me verder weinig uit want ik krijg alles met mijn paarden gedaan en daar ben ik blij mee. Maar voor sommige mensen kan het goed helpen om een programma te volgen, wat ik verder helemaal prima vind.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 10:37

ik had ook ANWB laarzen, maar naar 1,5 jaar goed gebruik zijn ze toch echt afgelopen en scheef en zo.. (ik heb niet hele goeie voeten loop zelf scheef) dus met goedkope dingen loop ik snel naast de zool)
IK heb voor het rijden de mountain horse stella echt een aanrader!! wel duur maar super!
Voor het wandelen en naar stal toe en zo heb ik nieuwe gewonnen :D van Horka zijn ze en ze zitten lekker en zijn heerlijk warm!

Roos heb ik paar keer zelf achter gelopen. en bij de beleerder heeft ze voor wat gesleept en toen gelijk voor de kar de weg op en dat doet ze nog steeds super, zelf ook nauwelijks men ervaring maar het gaat erg goed. Ik men ook altijd met zn 2tjes gebeurd er wat stapt Paul altijd af, over algemeen men ik soms ook wel Paul hoor maar als er dan afgestapt moet worden doet Paul dat en geeft mij dan de leidsels terug.

Oeh topic Kee *D Ga chekcen! Ik heb mijn jaaroverzicht ook al deels klaarstaan

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:20

Wat jullie zeggen Leonoor, Simone en Sheryn, dat is gewoon opvoeden en bewust met paarden bezig zijn. Grondwerk is echt wat anders, als je dat tegen komt in de dagelijkse omgang doe je toch iewat vreemde dingen :')

Mooi topic van Kee!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:37

Ja, en daar doe ik niet aan is in principe wat ik daarmee bedoel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:22

Hier ook niet bewust bezig met grondwerk, maar het zit wel doorweven in hoe ik met onze paarden bezig ben. Juist in de normale omgang. Denk aan leiden (bijv. tijdens het wandelen) stil laten staan om bijv. te borstelen (hier staan ze nooit vast maar moeten gewoon zelf stil staan) Wijken voor druk, ergens heen sturen (bijv. als ik ze de trailer op stuur) , maar ook hoofd omlaag tijdens het hoofdstel aandoen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:29

Precies ja, maar dat valt voor mij onder gezond verstand, paard corrigeren en helpen. Ik vind het echt niet nodig daar "les" voor te nemen zoals anderen doen. Vind het gewoon een hype meer dan dat mensen er vroeger al niet normaal mee om gingen. En het is niet de enige manier van communiceren. Genoeg ruiters die alles met hun paard kunnen zonder er steeds naast te moeten lopen. Ik snap gewoon niet dat mensen daar zoveel geld in steken alleen om respect te krijgen van hun paard, wat ook zo goed gaat als je gewoon streng en correct bent met ze. Maar dat is mijn ervaring. Ik bedoel, ik ben het hele "ga maar grondwerken" op bokt een beetje beu :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:55

Kan ik me voorstellen hoor. Ik ben het ook niet gaan doen omdat ik dingen niet voor elkaar kreeg of het een hype is ofzo.
Ben het gaan doen omdat Niaff erg reageert op mijn lichaamstaal, en ik me bewuster wil worden van wat ik haar dan daarmee aangeef. Iemand die over mn schouder mee kijkt en zegt: goh, let eens op wat je daar doet. Doe die schouder eens wat verder naar voren.

Ze is daar kennelijk heel erg gevoelig voor.
Met Zac kan ik over t algemeen lezen en schrijven :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:59

Ik heb geen verstand van 'grondwerk' in de zin van volgens een bepaalde visie / methode bedoeld.
Natuurlijk leer ik het paard vanalles dat hoort gewoon bij de opvoeding, reageren op lichaamstaal, netjes uit mijn ruimte blijven. Gewoon gezond verstand en in de loop der jaren pik je van alles wat mee en wat werkt blijf je doen.
In principe zou je natuurlijk alles wat je vanaf de grond het paard aanleert grondwerk kunnen noemen.
Maar meestal wordt er met grondwerk echt wat specifieks bedoeld, maar ja wat er dan precies wel en neit onder valt kan je denk ik lang over discussiëren.

Na tig paren regenlaarzen lek gelopen te hebben overgegaan op anwb laarzen, fijne laarzen, maar die onslijtbare zool is idd zoals Nienke zegt toch niet zo onslijtbaar. Blijven wel vrij lang goed. Nu muckboots (het model waarmee je ook op t paard kan), die zijn ook resistent tegen mest en urine, geen stiksels of lijm die dan oplost. Altijd warme, dorge voetne en ze gaan super makkelijk aan en uit, Super fijn!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:54

Ik denk dat de definitie van grondwerk bij veel mensen een beetje verkeerd ligt. Grondwerk, het woord zegt het al, dat is dus werken vanaf de grond. Een beetje basisopvoeding als wijken voor druk en blijven staan als jij dat vraagt is gewoon basis van alles, ook met rijden en mennen komen deze principes terug, werken is dit beslist niet. De allerbekendste vorm van grondwerk is longeren. Wat veel mensen ook wel kennen inmiddels is Horse Agility, en wellicht hebben enkele van jullie wel gehoord van dansen met paarden (Hempfling). En dat zijn dingen die je doorgaans niet als dagelijks mee pakt.

Ik vind beetje krom van je Sheryn dat je zegt het niet nodig vind dat mensen er les in nemen en dat het een hype is. Ik vind het juist goed als mensen vast lopen dat ze dan hulp/les zoeken. Of dat nou met basisoefeningen is of om verder te komen in een bepaalde tak van de sport maakt weinig uit lijkt me.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:32

Het is niet krom van mij, ik zeg dat iedereen zijn ding moet doen maar dat ik er persoonlijk geen meerwaarde in zie. Ik heb al heel vaak gezegd super dat iemand vooruitgang boekt met grondwerk, ik ga het zelf alleen niet doen. Maar dat anderen het doen, tsjah, eigen keuze. Maar ik vind het wat overdreven om daar zo veel tijd aan te besteden. Voor mij is longeren gewoon longeren. Een wandeling in het bos aan de hand is gewoon wandelen. Ik zie zoiets als zelfsprekend :+

Als iemand haar paard niet onder controle heeft of het paard doet een oefening niet goed is het meteen dat het paard geen respect heeft voor de ruiter. Het kan ook gewoon zijn dat het paard afwisseling nodig heeft of de oefening niet snapt. Maar op bokt wordt je haast gedwongen nu te grondwerken voor iedere scheet. Dat irriteert me eigenlijk wel. En dat maakt het voor mij een hype want volgens mij loopt de helft ook maar gewoon achter de rest aan. En weet het meerendeel wel wat ze doen dan? Dat vraag ik me dan af.

Oh en les nemen kan ook voor rijgedrag verbeteren dus dan zou ik eerder voor goede rijles gaan dan voor grondwerkles eerlijk gezegd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:28

Jij snapt duidelijk niet wat de term grondwerk inhoud, dat blijkt uit deze reactie. En dat is geen aanval, dat is slechts een conclusie. Immers, wat doe jij als jij geruime ervaring hebt met longeren en je krijgt een paard die de ene kant rond netjes luistert en de andere kant niks anders doet dan steigeren, en nee, je krijgt hem er niet doorheen? Lesje longeerwerk (=grondwerk) misschien? En heb je wel eens iets met horse agility gedaan of vrijheidsdressuur, of is dat allemaal overdreven? Beetje bekrompen om de creativiteit van mensen (die uiteraard over and over gaat) te benoemen als vanzelfsprekend. Heb je bijvoorbeeld dit topic gezien? [TVG] [FOTO][HA]Horse Agility, fun en uitdaging in 1! :)

Grondwerk is heus niet zo simpel als dat jij het doet lijken :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:36

Mijn definitie van grondwerk is duidelijk anders dan die van anderen, ik zie namelijk agility en vrijheidsdressuur niet als grondwerk. Wel als een verlengde van het grondwerk overigens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:47

Als wat zie je dat dan wel? Iemand die GP rijdt is toch ook nog steeds (of zelfs juist) een dressuurruiter?HA en Vhdrs is toch werken vanaf de grond. Een paard laten wijken voor druk kan ik geen werken noemen, net als dat een rondje stappen door de bak voor mij niet per definitie dressuur is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:07

Als een bepaalde discipline, net zoals een springruiter een bepaalde 'dressuur' basis dient te hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:09

Een discipline waarvan?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:09

Nou, als jij dat denkt, prima, maar ieder zijn mening. En daarom ga ik er verder ook niet over in discussie :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:18

Caily schreef:
Een discipline waarvan?

De paardensport?

Anyway, ik ga me nu bezig houden met mijn werk, ook bekend als autosport.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:23

Als je het zo ziet is grondwerk inderdaad simpele flauwekul en slechts basic. Ik zie het dus veel breder.

Succes! Ik ga ook aan het werk, helaas zonder auto, bah.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:26

Ligt er inderdaad maar net aan wat je onder grondwerk verstaat. Als je daarmee alles bedoelt zolang je naast je paard staat is het al heel anders als bijv. de parelli oefeningen alleen (ik noem maar even een voorbeeld)

Brrr wat een kou, vandaag op tijd opgestaan om de paarden te voeren, daarna boodschappen gedaan, huisje gepoetst en toen mee met iemand naar een fotoshoot, helaas door de regen niet zo geslaagd. En toen weer de paarden gevoerd. Snel een ovenschotel in elkaar gezet en zelf lekker in bad gegaan toen het eten in de oven stond. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:33

Ik moet de paarden nog gaan voeren om 8 uur, in de kou brrr ben blij als ze binnen kunnen! Lekker uit de wind en dan zijn ze droog dan kan ik ze lekker poetsen en mijn nieuwe westernzadeltje uitproberen als het binnen is :D
Ik ben verliefd op het nieuwe paard, die van m'n moeder. Tis zo'n leukerd maar ze is heel schuw en toch wel koppig maar ze komt al meer naar ons toe dus daar ben ik blij mee!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:36

Zo hey! Vier pagina's alweer bij elkaar gekletst. Jullie gaan hard! Ik zal het binnenkort allemaal bijlezen. Even een update van hieruit: Met Tara gewoon gezellig verder gewerkt en als alles lukt bestel ik vandaag de barebackpad. Met Bayron na een week of drie weer eens gereden. Eerst lekker bitloos in de bak en daarna nog een beetje uitstappen buiten. Echt een dream come true, Bayron rijden én buiten én bitloos.

Helaas is de eigenaresse van stal een heel stuk minder over het hele bitloze gebeuren te spreken... Jammer. Maar ik snap haar standpunt (je kunt niet alles controleren en als hij schrikt heb je minder controle) wel, al ben ik het er niet helemaal mee eens.