[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:09

Ik heb trouwens nog 2 foto's van de rit van gisteren :)
Ik heb mijn stalgenoten onherkenbaar gemaakt, omdat ik niet weet of ze wel herkenbaar willen zijn :P Dus dan maar zo :D

Met zijn allen :D
Ik vind dat Feike hier zo leuk kijkt <3
Afbeelding

En met zijn 3en in het bos, stalgenootje 4 maakt de foto :)
Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:32

Marja sterkte!

Ellie wat voor zadel heb je nu dan?

Interessant, de mendiscussie. Ik had voornamelijk gezien dat Feike zo braaf was. Heb nog weinig kijk op andere zaken. Wat jullie aangeven, klinkt erg logisch. Als het voor mij zover komt, ga ik dan maar eerst op cursus :)

Maartje ik ben heel benieuwd naar je Muckboots, welke neem je?
Laatst bij de Sintkorting bij Divoza hebben dochterlief en ik allebei stalschoenen gescoord. Mn dochter die Harrys Horse met klittenband erboven, ik die van Première met een rits voorop. Allebei 35 EUR. Achteraf ben ik niet zo blij met de premières, lopen best zwaar en lomp en ook niet superwarm. Er waren ook mooiere van BR met rits van boven, maar die waren iets van 85 EUR en in de winkel ging de rits steeds open.
Als ik dan moet investeren in betere, dan misschien beter de Muckboots? Lees er goede verhalen over.
Laatst bijgewerkt door Nimby op 07-12-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:35

Ziet er leuk uit!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:36

Ik heb voor de colt ryder gekozen. Ben heel benieuwt hoe ze in het echt zijn!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:46

Ben benieuwd hoe ze je bevallen, geef je een update please? :o Het blijft nog wel lekker koud en nat de komende dagen := (is bedoeld als koud-smiley)
Ik zat ook naar die kortere, jodhpurversie te kijken. Ik dacht misschien handig met chaps. Maar je kunt ze moeilijker even afspuiten en met die colts kun je dus ook rijden zie ik.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:50

Ik heb de laarzen van de anwb. Redelijk warm maar de zool liet wel snel los -_- nu weer geplakt maar ben nog op zoek naar een alternatief.
Ben wel benieuwd naar die muckboots.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:15

Lianne ik was nog benieuwd naar je grondwerkles? Wat voor dingen heb je gedaan?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:15

Ja, heb lang rond zitten neuzen op internet wat nou goede laarzen waren, rubberlaarzen die ik nu had slijten snel en zijn niet warm, thermo boots zijn dan wel weer warm maar niet goed waterdicht, dus wou graag echt eens goede laarzen. Ik ben vrij klein, dus kan veel laarzen niet aan omdat ze te hoog zijn, maar deze schijn je om te kunnen vouwen.
Best even getwijfeld door het bedrag, maar aan de andere kant heb ik ze straks elke dag aan :D

Ik laat het weten als ik ze heb :D

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:16

nimby:ik heb nu een kn zadel.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:17

Ik ben ook erg benieuwd Maartje!

Vorig jaar en het jaar daarvoor had ik ook thermoboots, maar die gingen beide binnen een jaar kapot.. Dus ik ben er ook wel weer ff van genezen, dan maar een jaartje met koude voeten -O-

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:36

Inderdaad het bedrag is een drempel, ik denk onbewust toch dat het niet te duur/te mooi mag zijn omdat ze steeds in de modder, mest en andere viezigheid komen! Maar koude tenen is naar en natte voeten nog naarder. En de goedkopere laarzen die ik nu heb voldoen toch niet zo goed. Dus is eigenlijk duurder :(

Ellie zit die KN niet lekker?
Laatst bijgewerkt door Nimby op 07-12-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:36

Heb ook thermolaarzen. Alleen op de vorige stal heeft de Jack van hun eentje lek gebeten heel fijn... Maar ze gaan nu al 3/4 jaar mee zijn wel een beetje op aan het raken in de binnenkant

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:40

Thermolaarzen om ook mee te rijden Mira?
In een stalschoenentopic werden de Anwb outdoorlaarzen ook genoemd. Maar ik weet niet of dat met een loslatende zool is. Die Muckboots lees je overwegend goede ervaringen over.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:47

Dankjullie.

Leonoor schreef:
Marja, succes en sterkte dinsdag en daarna! Wel fijn dat er eindelijk actie komt!

Eindelijk valt op zich nog mee...ben in dec. 2011 ook geopereerd.
Nu sinds vorig jaar aug-sept weer last, aangekeken tot begin 2014.
Toen liep ik bij een gyn in rotterdam, was de planning mochten de klachten met hormonen niet helpen een kijkoperatie.
Helaas was die fijne gyn niet meer werkzaam kwam ik bij een ander maar die beviel me niet(voor mijn gevoel niet genoeg ervaring met endometriose)
Dus op zoek gegaan naar iemand die het wel heeft, zo kwam ik in BoZ terecht.
Vorige week geweest, en nu dinsdag wordt ik geopereerd.
Ben wel "blij" dat die ellendige eierstok er nu uit gaat, kwam iedere keer aan die terug met meer klachten.
Van mij had die bij de 1e operatie er al uit gemogen, maar 3 keer is scheepsrecht :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:50

Nimby schreef:
Thermolaarzen om ook mee te rijden Mira?
In een stalschoenentopic werden de Anwb outdoorlaarzen ook genoemd. Maar ik weet niet of dat met een loslatende zool is. Die Muckboots lees je overwegend goede ervaringen over.

Ja van die hele goedkope. Vind ze niet vervelend zitten met rijden

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:51

jawel hoor nimby,die kn zit echt wel goed .maar ik ben net zoals 1 van mijn bijrijders gezegend met een flinke bilpartij.we zitten te ver met de billen achterop(tja hoe leg je dat uit).het paard kan er iig last van ondervinden.
met de knight rider zouden we daar minder last van hebben.en idd zoals het er uit ziet zit je beter(de bijrijders hebben er al op gezeten en waren in de 7de hemel.ze zitten rechter en eros liep meteen ontspannen.
dinsdag probeer ik hem ook uit en dan neem ik de beslissing.
de kn gaat dan in de verkoop uiteraard

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:02

Nimby schreef:
Lianne ik was nog benieuwd naar je grondwerkles? Wat voor dingen heb je gedaan?

We zijn begonnen met een stukje door de bak lopen, Niaff aan touwhalster en leadrope naast me. Hierdoor kon degene die les gaf eens zien hoe dat ging qua communicatie.
daar wat tips voor gekregen en Niaff geeft me dan meteen feedback in gedrag :) heel tof.
Daarna zijn we bezig geweest met dat ik overal naast/voor dr moet kunnen staan zonder dat ze van me weg draait, en ze moet dat niet alleen tolereren maar ook echt accepteren en ontspannen.
zodra ze ontspande meteen druk eraf en soms even lopen.
toen ook nog bezig gegaan met achterwaarts en voor of achterhand los van elkaar een stapje opzij vragen met zo min mogelijk druk, en die druk voer je dan elke 3 seconden ietsje op (in 4 fases, waarbij fase 4 altijd effect heeft, dit wil uiteraard niet zeggen dat je je paard een douw geeft ofzo ;) )

Dit was mn eerste grondwerk les en vroeg voor mijzelf best een omschakeling in mn hoofd en ook goed opletten dat ik op t juiste moment de druk eraf haal.
Niaff gaf erg duidelijke signalen van spanning en ontspanning, dus dat maakte het makkelijker :) zij pakte het ook goed op en deed dr best te begrijpen wat ik wilde.
erg veel geleerd en vond het erg tof. Ga hier de komende tijd mee aan het werk.

Edit; woops.. beetje lang verhaal xD

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:04

Wel erg interessant zeg Dott!

@Ellie de haflinger die ik rij heeft ook een Knight Rider zadel en daar pas ik met mijn flinke achterwerk ook in. En die zit lekker!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:08

Oei Marja, is best zware operatie toch? Veel sterkte met je herstel! Ik hoop dat de klachten dan over zijn, weet een beetje hoe het voelt. Is de eierstok die je overhoudt nog wel goed?

Ellie dat wist ik niet, weer leerzaam.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:27

Tnx Lianne voor je verslag! Niet te lang verhaal hoor :)
Als je zo om haar heen staat hoe krijg je het voor elkaar dat ze dan niet steeds naar je toe komt?
(ik ben nu begonnen met proberen achteruit weg te lopen, lukt welgeteld twee stappen, als ik het gevoel heb dat ze wil bewegen stop ik gauw daarvóór, geen flauw idee of dat zo moet??)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:45

Wat ik heb geleerd is zodra ze doen wat jij wilt haal je alle druk eraf. En dat stil staan is consequent zijn. Als zij gaan lopen weer op de plaats terg zetten achteruit. Het jonge paardje wat ik ook wel eens train hebben we het ook zo geleerd. En die kan gewoon in het gangpad op gezadeld,afgezadels,en dekens opgedaan worden. Terwijl ze los staat

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:17

Jonge paarden zij wel lastiger met stationeren (= blijven staan als je weg loopt) dan oudere paarden is mijn ervaring. Minder geduld en meer afhankelijk bij die jonkies. Maar inderdaad wat Selda zegt consequent terug op de plek zetten (dus niet als ze een pas gezet hebben laten staan en opnieuw vragen maar eerst achter terug zetten op de plek waar het "mis" ging) en je groot maken als je weg loopt. Eventueel aanleren hand omhoog is halthouden. En wederom opbouwen, dus proberen te belonen voordat het mis gaat en dat uitbreiden. Caily was laatst ontsnapt en stond uit de kruiwagen te eten, ik had geen halster oid dus heb haar 20 meter achteruit gezet, toen moesten we een krap bochtje om en dat kreeg ik niet voor mekaar (grondwerk op GP niveau _O- ) dus heb ik haar halt laten houden en gevraagd te blijven staan, snel naar stal om halster te halen... Kom ik bij haar terug staat ze er nog braaf. Als ik dan bij haar ben en ze staat nog exact zo krijgt ze altijd iets lekkers. Nou, mevrouw had het nog niet achter de kiezen of peerde hem terug naar de kruiwagen; portret! :')

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:32

Haha wel superconsequent van haar! Oefening klaar, wegwezen maar!
Bedankt voor de tips. Belonen meteen als iets lukt, werkt erg goed bij Tess. Terug en halt heeft ze op die manier heel snel opgepikt. Maar dan sta ik er natuurlijk naast. Als je wegloopt en ze blijft braaf staan, ben je hoe beter het is gelukt, hoe verder weg. Daar liep ik tegenaan. Dan roep ik 'braaf!' van 1,20m (of zoiets) afstand, komt ze meteen naar me toe gescharreld met een hoopvol gezichtje.

Al die dingen van dicht bij elkaar, en samen iets doen, gaan makkelijker. Waarschijnlijk wat je zegt van jong paard, minder geduldig en afhankelijker. Van me af sturen lukt eigenlijk helemaal niet goed. Het is me dan één keer gelukt maar waarschijnlijk met te grote bewegingen, en toen vond ik het eerlijk gezegd eng aanvoelen. Ze stopte helemaal niet meer en ik was het contact echt kwijt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:42

Zo lezen zijn jullie al veeeeeeel verder dan ik. Ik sta inderdaad nog erg veel gewoon in haar omgeving te werken.
Hoewel blijven staan waars niet zo'n probleem zal zijn haha.

Maar herken wel wat je zegt hoor Zac scharrelt ook altijd achter me aan. Overal (tenzij er ergens gras staat xD)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:49

Ik voel me niet veel verder hoor :)
Ik voel me heel erg aan het begin. En zoekend