[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:53

wilde ik ook net zeggen
juist wat je zegt oona, voor dat geld kan je ook 3 zakken voer of voordroog of weet ik veel wat halen
dus als je krap zit, is denk ik de keuze snel gemaakt, dan koop ik ook liever voer dan een dna-test ;)
of een veeartsvisite ofzo

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:04

Ik wil alleen aan iedereen vragen wel alvast DNA te trekken en bewaren, ook al ga je het nog niet opsturen. Wel ieder half jaar nieuwe haren trekken dan.

We hebben 1x haren gehad die getrokken waren bij een reeds overleden paard, en dit bleek onbruikbaar. Dus voor de zekerheid: regel het alvast.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:35

Oh dat wist ik niet? Ik dacht dat DNA eeuwig gebruikt kon worden. Interessant !

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:42

op zich kan het wel, maar dat hangt dan maar van de wijze van bijhouden enz af

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:45

Idd vind 40 euro toch ook niet echt een bedrag wat je altijd zomaar uit je mouw kunt schudden :o Dat houdt bij mij denk ik toch op bij ca €10-20 en dan ook nog afhankelijk van wat het is :+
Als zou moeten kiezen dan kies ik ook eerder voor die zakken brok, 10 pakjes hooi of 1 grote pak voordroog en/ of je kunt er zelf ook een hele tijd van eten 8-) :Y)
Zie zeker wel de meerwaarde in en heb ook al diverse keren gesponsord en als ik het geld ervoor heb geef ik het er graag aan uit :j maar voor het gross is het eigenlijk toch vooral "iets leuks voor erbij" :) Alleen voor fokkers en/ of eigenaren van GGK hengst waar afstamming niet van bekend is, heeft het een grotere meerwaarde denk ik.

Nuage schreef:
Ik wil alleen aan iedereen vragen wel alvast DNA te trekken en bewaren, ook al ga je het nog niet opsturen. Wel ieder half jaar nieuwe haren trekken dan.

We hebben 1x haren gehad die getrokken waren bij een reeds overleden paard, en dit bleek onbruikbaar. Dus voor de zekerheid: regel het alvast.

Had het al eerder gevraagd, maar naar aanleiding hiervan dan nog maar een keer :)

Wat is dan de beste manier van bewaren?! soort zakje? lucht dicht/ vacuüm? kamertemp of in koelkast/ diepvries?

Wil het idd best vast opslaan :j maar dan natuurlijk wel zo lang mogelijk bruikbaar 8-) als het dan na korte periode toch onbruikbaar wordt, trek ik ze liever zo laat mogelijk :o ook omdat ze dus hier om de hoek staat en zoals ik al aangaf van alles op de hoogte gehouden wordt enzo :)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:49

nee ik kan het me voorstellen. 40 euro is voor sommige mensen gewoon een week boodschappen.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:09

Inderdaad, 40 euro kan soms gewoon niet goed uitkomen :j

Oona, zag het inderdaad toen ik mn bestand bij ging werken dat jij al eerder gemaild was :)

chatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:58

net alles op de post gedaan en centjes over gemaakt :)
ik hoop dat het allemaal goed is, anders laat je het maar weten.
bedankt alvast

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:43

Beste manier van opslaan is in zo'n hersluitbaar diepvrieszakje. DNA vergaat wel, kijk maar naar moordzaken waarbij soms bewijs te oud voor DNA of er alleen een stuk van het DNA is te achterhalen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:29

Ik ga vanmiddag haren trekken, als het lukt. 30 lijkt mij nog best veel.
Elke keer dacht ik nu ga ik het doen, maar zakje zit in mijn jaszak. O:)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:51

Ik sla toch nog even over, het is (nu al) een dure maand met Pippa, dus misschien de volgende keer...
Wil het zeker nog een keer doen want ik ben toch wel erg benieuwd of er broers/zussen en/of er natuurlijk een vader of moeder bekend is :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:39

Haren zijn getrokken. Jullie hadden Kayleigh haar hoofd moeten zien :+

Leon: moet het nog een speciale retour envelop zijn ? Of mag het ook zo'n kleintje zijn gewoon ? En hoeveel postzegels ?
Ik stuur het van het weekend op.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:48

Een normale envelop is prima, ik weet niet zo goed wat ik uiteindelijk ontvang van het lab om door te sturen.... ik gok op 3 postzegels?

Overigens nog geen bericht terug ontvangen van VHL betreffende de korting :( Ik ga nog maar eens mailen.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:42

heey leon,

Haren heb ik van Tristan...
Geld ligt klaar...
Oh ...ik weet het , ben de afsluitbare zakkies vergeten....

Was voor de 15de toch he?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:45

Dan ben ik wel benieuwd waar de haren van Tristan nu dan inzitten? :)
Let alsjeblieft héél erg op met die haren, want voor je het weet heb je het monster vervuild. Zelf raakte ik de haren die binnen kwamen niet meer aan. Het is heel makkelijk om er een mensen of honden/kattenhaar tussen te krijgen als je de haren aanraakt of los in je zak doet (heb het mensen zien doen). Als je nog meer paarden hebt kun je ook de haren van de paarden onderling verwarren of mixen.

Het resultaat van de DNA test is dan niet goed en alles moet opnieuw gedaan worden. Erg belangrijk dus om het meteen goed te doen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:51

Ik zie het ook wel eens in een verfrommeld boterhamzakje zitten, valt tot nu toe nog mee overigens met wat ik ontvang. Ziet er netjes uit :)

Graag zo spoedig mogelijk opsturen! En als je twijfelt of het op tijd zal zijn, even mailtje/berichtje sturen :)
Al kan ik niet beloven dat ik de 15e red, ivm vertraging door afspraak maken met VHL.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:07

Nuage schreef:
Dan ben ik wel benieuwd waar de haren van Tristan nu dan inzitten? :)
Let alsjeblieft héél erg op met die haren, want voor je het weet heb je het monster vervuild. Zelf raakte ik de haren die binnen kwamen niet meer aan. Het is heel makkelijk om er een mensen of honden/kattenhaar tussen te krijgen als je de haren aanraakt of los in je zak doet (heb het mensen zien doen). Als je nog meer paarden hebt kun je ook de haren van de paarden onderling verwarren of mixen.

Het resultaat van de DNA test is dan niet goed en alles moet opnieuw gedaan worden. Erg belangrijk dus om het meteen goed te doen :)

mmm haha, komt goed.....

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:08

snowdon schreef:
Ik zie het ook wel eens in een verfrommeld boterhamzakje zitten, valt tot nu toe nog mee overigens met wat ik ontvang. Ziet er netjes uit :)

Graag zo spoedig mogelijk opsturen! En als je twijfelt of het op tijd zal zijn, even mailtje/berichtje sturen :)
Al kan ik niet beloven dat ik de 15e red, ivm vertraging door afspraak maken met VHL.

oke , heb ik nog even speling...pfff

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:49

Nuage,

Ik las op facebook dat (Bones) de moeder van Gypsy Elite Pride is gevonden, dus de oma van Thunder en Babet?
Heb je een foto of link? :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:03

Foto wel, maar op de pc thuis ;)
Vanavond dus!

Ik heb de officiële uitslag nog niet gehad, is door hen zelf bij UKY gedaan. Dus die wil ik wel eerst nog hebben voordat ik het op de site zet ;)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:11

Leukleukleuk :):) :):) :):)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:21

dus ook weer voorouder familie van babet!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:42

Bones is een merrie die momenteel nog in Engeland is. We waren even onzeker of ze nog leefde maar ik geloof dat op FB nu blijkt dat dit zo is. Haar DNA is afgenomen door een Australische die een dochter van haar heeft en het aan mij toestuurde. Zodoende kwamen we op dit spoor.

Hoe oud Bones is weten we niet, maar ze is waarschijnlijk rond 1990 of eerder geboren. Aangezien Pride uit 1993 is was hij denk ik haar eerste veulen. Volgens de informatie is Bones gefokt door Andrew Moulden en zou er ergens ook Horseshoe in de lijn zitten.

Ik heb een foto van Bones... maar het is nauwelijks een foto te noemen helaas:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nuage op 09-03-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:45

De huidige eigenaar van Bones heeft beloofd binnenkort nieuwe foto's te maken nadat ze een goede wasbeurt heeft gehad..... ben benieuwd of hij zn belofte nog waar gaat maken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:48

Ik heb hem zojuist nog even een bericht gestuurd op FB. Ik hoop dat hij het waar maakt :D Het is iig een goed teken dat hij wel foto's van zijn andere paarden heeft, dan heeft hij wel een camera :+