[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:25

staat ze nou gewoon zo raar op de 2e foto of is het altijd zo.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:35

moment opname,wel staat ze onderstandig. en achter staat ze vrij wijd dus dat wil ik ook verbeterd zien.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:01

Leuk merrie Lein Ja
bij Darlah heb ik dat ook, beenwerk mag ook veel zwaarder.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:48

Het is mijn droom om ook eens een veulentje te fokken met mijn merrie.
Ze wordt 15 jaar dit voorjaar, tot welke leeftijd kan een merrie eigenlijk een veulen dragen? (dat het niet te belastend is)
Ik heb haar sinds ze 6 is, bij mij heeft ze geen veulen gehad. Ze komt uit Ierland, dus wie weet wat daar is gebeurd! Ze heeft wel lange spenen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JRAEQRB7.jpg

Dit is ze:
Afbeelding
Ze is voor onderstandig.
Afbeelding

Haar stokmaat is 1.63m, en ik zou het leuk vinden als het veulen later even groot is, of ietsje groter!
Haar draf is vrij kort, zou ruimer mogen.

Wat raden jullie voor hengst aan? Wat past er bij haar?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:32

Heb even geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar ik roep Baggio

Die corrigeert jouw merrie voldoende, geeft maat en beweging. Enige wat je er niet in terugkrijgt is veel sok maar bij dit type tinker vind ik dat niet gek. Denk dat je dan beter in deze lijn kunt doorfokken dan er een zware cob op kunt zetten want dan komt er een veulen uit dat net niet zwaar genoeg is voor een cob en weer te zwaar voor iets anders.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:02

Ik dacht ook aan Bram,

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:23

Ik zou een merrie van 15 jaar niet voor het eerst een veulen meer laten krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:47

Zo te horen heeft ze wel een veulen gehad?
Ik zou het nog wel aandurven, als de merrie vantevoren even nagekeken wordt door de VA. 15 jaar is niet zo oud.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:56

Boris zou ook een goede keus zijn. Ik heb van Nadine begrepen dat ze druk doende is de correcte info ivm KI-hengst die niet op een dekstation staat boven water te krijgen en dat ze op zoek is naar een goed KI-station bij haar in de buurt.

Maar een goed bewegende Cob met veel sok (bijv. Sjakie, Armano, Djenges) vind ik ook wel bij haar passen.

Lang leve de Hengstenshow... Haha! Zou ik zeker gaan kijken. Zie je veel knappe heren in het echt!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:03

Nuage schreef:
Zo te horen heeft ze wel een veulen gehad?

HanneRonja schreef:

Mwoah, ik ben niet overtuigd Haha!
Maar, ieder z'n eigen keuzes betreffende risico's..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:46

Vaak hebben merrie's in het land van herkomst ook al wel een veulen gehad.
Omdat ze vaak daar in kudde's lopen met een hengst (dat is mij vertelt)

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:10

Zou iemand misschien ook adviezen willen geven voor mijn merrie? Zou ik erg leuk vinden Knipoog Ik wil een niet te groot veulen fokken 1.58 vind ik groot genoeg. Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:11

misschien kan je dan beter eerst een paar duidelijke foto's plaatsen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:23

mhmmz volgens mij heeft deze merrie al eerder veulen(s) gehad hoor, dus ik zou wel durven, al zou ik geen jaren meer wachten en da een check up laten doen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:53

lein schreef:
Zou iemand misschien ook adviezen willen geven voor mijn merrie? Zou ik erg leuk vinden Knipoog Ik wil een niet te groot veulen fokken 1.58 vind ik groot genoeg. Lachen

stamboek?
kleur?
karakter?

Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:09

HanneRonja schreef:
Ze wordt 15 jaar dit voorjaar, tot welke leeftijd kan een merrie eigenlijk een veulen dragen? (dat het niet te belastend is)
Ik heb haar sinds ze 6 is, bij mij heeft ze geen veulen gehad. Ze komt uit Ierland, dus wie weet wat daar is gebeurd! Ze heeft wel lange spenen:

Haar stokmaat is 1.63m, en ik zou het leuk vinden als het veulen later even groot is, of ietsje groter!

Is deze merrie wel eens officiëel gemeten??
Zo op de foto's te zien is ze geen 163.
Eerder 150 cm, ga de steentjes maar eens uittellen van de muur waar ze voor staat.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:15

snowdon schreef:
lein schreef:

stamboek?
kleur?
karakter?

Knipoog

Foto's van mijn merrie lijken me duidelijk genoeg.
Stamboek maakt niet uit. Kleur ook niet. Rustig karakter. Haar verbeter punten zijn de draf en achter staat ze vrij wijd. En wat zwaarder beenwerk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:21

paardje van Lein: een cob met zwaarder beenwerk, ze valt er zelf tussenin, ze heeft een cob lijf en grai benen. Silas en Chakotay..

Paardje van HanneRonja: Haar achterbenen en croupe mag veel verbeterd worden.. Ze heeft een enorm steil achterbeen. Heeft ze ooit iets aan haar linker knie gehad? Hij lijkt op slot te staan op de foto. Ook hier zou ik een hengst voor kiezen die haar benen en wat je zelf zegt haar gangen kan verbeteren. Ze is vrij fors, ook hier zou ik dus voor een zware cob kiezen.. Collin, Maestro, Silas en Chakotay zullen haar denk ik wel kunnen verbeteren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:23

HanneRonja, Baggio of Glen.

Lein: ik zou eens bij Collin en Rowan gaan kijken. Twee heel verschillende hengsten, maar dat is dus afhankelijk waar je zelf voor wilt gaan uiteraard.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:17

Ik wil zelf wel voor en cob gaan met zwaarder beenwerk

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:38

Ariebren schreef:
HanneRonja schreef:

Is deze merrie wel eens officiëel gemeten??
Zo op de foto's te zien is ze geen 163.
Eerder 150 cm, ga de steentjes maar eens uittellen van de muur waar ze voor staat.

Niet waar ik bij was. Maar ze is wel ongeveer zo groot. Groter dan de andere paarden bij ons op stal van 1.60. En de grond loopt daar iets naar beneden, er rijden daar veel trekkers. Kijk maar naar de deur waar ze voor staat, deze is 2 meter hoog. Dus over de maat twijfel ik niet Haha!

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:44

Teuntje111 schreef:
paardje van Lein: een cob met zwaarder beenwerk, ze valt er zelf tussenin, ze heeft een cob lijf en grai benen. Silas en Chakotay..

Paardje van HanneRonja: Haar achterbenen en croupe mag veel verbeterd worden.. Ze heeft een enorm steil achterbeen. Heeft ze ooit iets aan haar linker knie gehad? Hij lijkt op slot te staan op de foto. Ook hier zou ik een hengst voor kiezen die haar benen en wat je zelf zegt haar gangen kan verbeteren. Ze is vrij fors, ook hier zou ik dus voor een zware cob kiezen.. Collin, Maestro, Silas en Chakotay zullen haar denk ik wel kunnen verbeteren.

Van haar knieen heeft ze geen last. Staan ook nooit op slot. Alleen onderstandig, en inderdaad achter heel stijl!
(Ik vind haar eigenlijk niet zo fors... Vooral de gewrichten enzo niet.) (Buik wel Bloos ) Zeker als ik kijk naar hengsten foto's of kleinere compacte tinkers. Ze is niet echt Cob achtig. (Vind ik, maar ik ben een leek op dit gebied dus correct me if I'm wrong.... Bloos )

Alvast bedankt voor jullie reacties!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:59

alles is inderdaad behoorlijk fors, behalve het beenwerk.. Daarom zou ik voor haar ook niet zo heel snel voor een grai hengst gaan, omdat ik dan persoonlijk bang zou zijn weer zo'n zelfde type veulen te krijgen, zwaar lijf, lichte benen.

toch blijf ik even twijfelen over haar kniebanden, die lijken veel te strak te zitten.. Al eens een hoefsmid naar laten kijken? Sorry voor mijn bemoeizucht, maar het blijft me in het oog vallen..

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:17

Nee, niet specifiek naar laten kijken. Maar waar zie je dat precies, als ik vragen mag?
Ze heeft nooit last van haar knieën/benen gehad, en de verschillende hoefsmeden die haar bekapt en beslagen hebben de afgelopen 8,5 jaar hebben er nooit een woord over gerept.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:37

Teuntje111 schreef:
alles is inderdaad behoorlijk fors, behalve het beenwerk.. Daarom zou ik voor haar ook niet zo heel snel voor een grai hengst gaan, omdat ik dan persoonlijk bang zou zijn weer zo'n zelfde type veulen te krijgen, zwaar lijf, lichte benen.

Ben ik het helemaal mee eens, ik wil het plaatje proberen kloppend te krijgen door idd wat zwaarder beenwerk proberen te fokken. Maar ik weet zelf niet zo goed welke hengst het beste bij haar zou passen