[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:54

De hoefsmid is geweest vandaag en die heeft ook even kunnen kijken/voelen (dat is overigens ook het enige wat hij heeft kunnen doen bij haar achterbenen want ze ging helemaal door het lint) Maar hij kan ook niks van rare plekjes ontdekken dus ik weet het echt niet meer. Misschien verveeld ze zich gewoon in de stand en heeft ze wel ooit eens mok/jeuk gehad en gaat nu weer stampen. Ik heb ergens gelezen dat ze er ook aan verslaafd kunnen raken en daargaan ookal is de jeuk weggenomen.
Als het mijt zou zijn zou je toch ook kale plekken moeten gaan zien, met aangetaste huid.

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:21

dobbel, ik denk dat dat de beroemde droogzetters zijn, kun je bij de welkoop kopen.

pijn kan serotoninen losmaken in de hersenen, dus het zou kunnen dat ze het lekker vinden inderdaad, als ze gaan schuren oid

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:06

Lekkere bijverschijnselen bij de spullen hierboven genoemd...

Sox blijft ook maar aan d'r achterbenen bijten. Niet de hele tijd maar vanmiddag zag ik het weer en daarna ging ze even staan stampen. Nou heb ik haar gisteren toch behandeld met Sebacil....
Ze heeft geen mok en er zijn nu toch ook geen mugjes. Dus ik weet het nu ook even niet meer. Met dit koude weer ga je ook niet iedere keer wassen (ik heb alleen maar koud water op stal) en zalfjes hebben geen zin als je niet weet wat het is dat de jeuk veroorzaakt.
Ligt het aan de onderhoudsbrok? Aan de muesli? Aan het voordroog? Is het mijt of rasp of een gewoonte? (Lijkt me sterk). Van de zomer dacht ik echt dat het door de vliegjes/mugjes kwam, toen stond ze enorm te schuren en te bijten (eiwitarm land) maar die beestjes zijn er nu niet.
Ik word er een beetje moedeloos van net zoveel zoveel van jullie, je kan wel blijven smeren en spuiten maar het komt toch weer terug.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:16

ja sox daar heb je helemaal gelijk in.
bij damian was het bijna weg, kom ik vanmorgen op stal heeft meneer weer gebeten en zat er weer bloed op zijn achterbeen.
moet wel zeggen dat het veeeel minder is als een paar weken geleden.
hij heeft nu Mok thee gehad, en ik geef hem Allergitum voor de jeuk.
tis gewoon om gek van te worden.

Annick

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:21

Pellie schreef:
dobbel, ik denk dat dat de [b]beroemde droogzetters [/b]zijn, kun je bij de welkoop kopen.

Bekende droogzetters, wat bedoel je hier mee, heb nog nooit mok bij de hand gehad maar ben me wel vast aan het voorberijden aangezien Viane er wel eens gevoelig voor kan zijn.

ze bedoelde dat je het er op moet smeren he, maar dat lijkt me wel duidelijk toch.
Bij hun hielp het enorm goed maar als ik dit zo lees. maar ja sebacil is ook niet zo best geloof ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:13

daar heeft men het vaak over dobbel, da's een goedje voor koeien en schapen, het fijne weet ik er niet van, maar dat gebruiken ze ook bij mok/rasp.
diny weet er meer over te vertellen.
annick, jouw link heeft die ook met de droogzetters te maken?

sox je hebt idd gelijk, ik wordt er ook flauw van, waarom het nu zo komt opzetten bij veel tinkers.
vraag fred er anders ff naar, of die weet hoe dat kan en wat in deze tijd een oorzaak zou kunnen zijn. hij vertelde me toen, ook veel over voeding te weten. want bij hoeveel tinkers horen we het hier hè, best veel en over het hele land verspreid en allemaal eten ze wat anders.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:34

Ik zal het Fred zeker vragen. Hij zal met zijn shires ook wel last hebben. We proberen allemaal wat anders: hooi, tinkerbrok, eiwitarme brok, muesli, granen, haver, equimix etc etc en toch blijven ze maar bijten en rasp of mok houden. Fred is ook geen JC maar wellicht weet hij toch iets meer.
Jean, weet jij niet iets meer over die jeuk? Jouw paarden komen uit Ierland en jij kent wat fokkers daar. Hebben ze daar geen last van dat gejeuk en gedoe. Voeren ze daar niet bij en zo ja wat voeren ze? Graag info!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:41

de links gaan meer over het middel gebruik voor mensen.

Bismutsubnitraat

Bismutsubnitraat wordt gebruikt bij koeien als droogzetter. Het product heeft op zich geen antibacteriële werking maar vormt ter hoogte van het tepelkanaal een fysische barrière die het uierweefsel afsluit van de buitenwereld. Bij het aanbrengen van deze droogzetter in het tepelkanaal dienen de gebruikelijke hygiënische maatregelen te worden gerespecteerd. Bismutsubnitraat wordt niet geresorbeerd door het uierweefsel. De wachttijd bedraagt bijgevolg nul dagen.

is dus om de melk terug te brengen

uit een forum komt dit:

Mijn pony (een ¨New Forest¨) heeft een paar plekjes met korstjes erop. Zou dat schimmel kunnen zijn. Bij ons op stal was nog een paard die schimmel had en dat is besmettelijk. Als het schimmel is wat kan ik er dan het beste aan doen?

Ook heeft ze een beetje mok. Ik heb gehoord dat je mok kan voorkomen door er vaseline op de kootholtes te smeren. Op de mok zelf smeer ik nu droogzetters voor koeien. Is dit goed?

Danielle Houdijk uit Boskoop

Antwoord:

Plekjes op de huid met korstjes kunnen schimmel zijn, maar schimmel geeft niet altijd korstjes.

Schimmel is vaak met kale soms wat ronde plekjes (vroeger werd het ook wel ringworm, dus een ronde plek genoemd), met weinig jeuk.

Korstjes kunnen ook komen van schurftmijten, maar dat geeft dan behoorlijke jeuk.

Ook andere insektenbeten kunnen korstjes geven met scheurplekken.

Drukplekken van het zadel kan natuurlijk ook, maar dat zit op plekken van het zadel. Vaak kan de dierenarts het verschil zien en soms neemt hij monsters voor onderzoek.
Schimmelplekken zijn besmettelijk, met name via borstels en dekens. Behandeling is mogelijk met middelen die je er opbrengt, b.v Imaverol (enilconazol). Ook zijn er creme's waar miconazole of enilconazole inzit. De genezing duurt lang als het echte schimmel is. Zon(licht) is ook werkzaam tegen schimmel en gezonde dieren overwinnen vaak de infectie na enige tijd.

Mok (korstjes in de kootholte) in de kan verschillende oorzaken hebben, o.a. parasieten (mijten en stekende vlieden). Er is speciale mokzalf, die opdrogend werkt. Droogzetters werken soms, omdat daar antibiotica inzit en soms ook bijnierschorshormonen (corticosteroiden), die de ontsteking onderdrukken.

Peter Klaver, dierenarts voor exoten en wildlife

Annick

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:42

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:00

De eerste link werkt niet goed. Misschien kun je het low-energy voer linken? Bij de tweede link heb ik ook moeilijkheden met het laden. Ouwe pc huh.
In Ierland kreeg Sox een soort cornflakes geloof ik. Heel ander voer. Dat hebben we hier niet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:22

wheeee ook roos heeft NU mok!!
Ze is 2 jaar vrij gebleven van mok,en ze heeft jeuk,lelijke smerige korstjes
Aan alle 4 de benen,schiet mij maar in een fles.(achter erger dan voor)
Het enigste dat veranderd is dat ze meer voer krijgt 3 kilo muesli perdag.
Ze had energie nodig,nou nu heeft ze plentie energie maar wel plekken.

Als ik dit zo lees allemaal zou je denken aan de tijd van het jaar.
Grrrr het moet minder worden,anders moeten haar sokken eraf.
Ik zie door de bomen het bos niet in die dikke haar dos.
En ben bang dat ik plekjes mis loop met behandelen door die sokken.
Kan wel huilen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:46

AAARGH nóg eentje erbij!!

welke heb je van al die soorten annick? en ben je er tevreden mee? wat doet het voer?

sox, nee hij is zeker geen JC maar verdiept zich wel aardig in voer dus zal meer weten dan mij.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:57

Smurf gebruikt droogzetters voor mok (volgens mij wel met goede resultaten), ik heb ze alleen gebruikt voor rotstraal en dat hielp super!

Tegen mijt heb ik, op advies van m'n schoonzus, eprinex gebruikt, ook een middel voor koeien, maar dat werkte erg goed.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:59

Vasthi schreef:
Smurf gebruikt droogzetters voor mok (volgens mij wel met goede resultaten), ik heb ze alleen gebruikt voor rotstraal en dat hielp super!

Tegen mijt heb ik, op advies van m'n schoonzus, eprinex gebruikt, ook een middel voor koeien, maar dat werkte erg goed.

Op dit moment heeft Vasthi alleen last van lichte rap, maar zolang dit niet erger wordt doe ik daar niets aan, anders gebruik ik hydrocortiderm om het weer onder controle te krijgen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:48

Eprinex Pour - On

Voor de bestrijding van infecties veroorzaakt door maagdarmwormen, longwormen, runderhorzellarven en de kleine koevlieg en voor de bestrijding tijdens het weide- en stalseizoen van luizen en maagdarmwormen. Eprinex Pour-On dient over het midden van de rug te worden toegediend in een dunne streep van de schoft tot de staart.

Uitsluitend voor uitwendige toediening in de aanbevolen dosering van 1 ml per 10 kg lichaamsgewicht, overeenkomend met de aanbevolen dosering van 0,5 mg eprinomectine per kg lichaamsgewicht. Het product dient over het midden van de rug te worden toegediend in een dunne streep van de schoft tot de staart. Indien na toepassing ter bestrijding van luizen de verschijnselen niet zijn verdwenen (neten van luizen zijn immers ongevoelig voor eprinomectine), dient de toepassing na 21 dagen herhaald te worden.

De volledige naam is dus Eprinex Pour On. Bij Vasthi heb ik het met een penseeltje tussen de sokken gestipt (niet over de rug dus!) en dit na een week herhaald. Deze behandeling was tevens een ontwormingsmiddel voor haar. Ik weet dat dit middel ook bij paarden met luizen gebruikt wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:50

zo ik moest fred toch ff afbellen dus meteen naar de mok explosie in het land gevraagd.

ik kreeg van hem het nummer door van
Citaat:
Gezondheidscentrum de Zon Rondom
van Nel de Boer uit Oude Pekela

het is een reinigingskuur met diverse kruiden er in, en je geeft het gedurende een maand of tot wanneer de mok weg is.

het heet Sollinea, er is helaas nog geen website van maar op google kun je er al meer over vinden. het wordt voornamelijk aan paarden met staart-, en manenexceem gegeven maar voor mok is het ook erg goed.

ik heb meteen maar wat dozen besteld
er zitten 4 zakjes kruiden van 1.5 kilo in een doos, en 1 zakje gaat 1.5 liter water op. dan heb je ongeveer 3 liter prut en daar geef je 2 maal daags een flinke hand van op het voer.

ben benieuwd!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:10

ach arme roos.
pel ik geef de muesli nog niet echt lang, ben nu aan mijn 2de zak bezig dus kan er nog niet echt wat over zeggen, alleen dat het heel weinig eiwitten bevat.
ik geef de cool muesli, die staat nog op de site als Economy Mix, de naam is veranderd.
ben heel benieuwd naar de kruiden waar je het over heb, laat ons weten hoe het gaat he.
toch fijn dat we elkaar zo misschien kunnen helpen

Annick

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:12

jazeker, dat ben ik met je eens.

ik krijg het van de week nog binnen en zal binnen 3 weken de werking er van zien.

ik ga die voer site van je nog ff zien.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:14

Pellie schreef:
jazeker, dat ben ik met je eens.

ik krijg het van de week nog binnen en zal binnen 3 weken de werking er van zien.

ik ga die voer site van je nog ff zien.

ik dacht dat het me bekend voorkwam die Sollinea, maar weet het al weer, het stond op marktplaats he??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:36

ja klopt, dat zei ze al dat het daar ook stond. ik heb zelf nog niet gekeken.
misschien een linkje hier plakken?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:35

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:24

Bij roosje gaat het weer de goede kant uit!pffff gelukkig.
Ze heeft het nu alleen nog een beetje achter.

Ik heb een middeltje van mijn moeder gekregen,bij roos helpt het.
Het heet Gewohl extra.(kost 7 euries bij de drogist)
Het is eigenlijk voor mensen met zwemmers eczeem tussen de tenen,
kloven,schimmel,jeuk stillend enz
Het is schimmel dodend maar op natuurlijke basis.ruikt lekker fris.

Ik heb het trouw elke dag gesmeerd op schone sokken die ik eerst gewassen heb met zemelenbad voor tere baby huid,dus zeer vriendelijk en zacht.

Ik ben zeer tevreden!
Nu de laatste plekjes nog op haar achter sokjes kwijt raken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:45

gehwol... ja dat heb ik ook wel eens voor mijn eigen klovenpootjes gebruikt, da's lekker idd!!

*heb mijn wonderdoos met kruiden nog niet binnen helaas*

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:54

Gelukkig heeft Jes "alleen" mijt. Moet er niet aan denken dat er ook nog mok ofzo bij komt. Maar dat houd ze mooi buiten de deur *klopt af*
Binnenkort nog maar preventief de sokken door de Sebacil houden, en als het dan nog binnen een half jaar dan gaat echt alles eraf. Ben er zo zat van! Wel ga ik haar preventief elk half jaar wassen met sebacil. Zo duur is het ook weer niet, en als dat helpt..

Jessie heeft nou wel dat ze schopt als je te fanatiek haar achterbenen/kont borstelt. Wordt zo gaar van dat paard. Er is daar niks, geen wondjes, geen zwellingen, geen kale plekken, maar mevrouw schopt als je haar daar poetst. En dan ook niet altijd, zonder regelmaat ofzo.
*zucht*