Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Allienda schreef:Ik laat komend weekend op de keuring haren trekken van Devin. Hij is dan geen hengst meer maar hij heeft af en toe, als hij minder regelmatig getraind wordt, af en toe van die rare trekjes die op lichte symptomen zouden kunnen duiden. Of hij is gewoon lastig en dwars..................Wat natuurlijk ook kan. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik ervan moet denken. Om het gewoon maar te weten hebben mijn ouders aangeboden om de test te sponseren.
Als hij de diagnose PSSM zou hebben, dan weet ik waar ik aan toe ben en dan kan ik daar met de voeding en training rekening mee houden.
Mister01 schreef:het is niet zo dat alle andere aandoeningen als bv artrose al vanaf geboorte erin zit. dit is bij een klein percentage wel zo. dan is het genetisch meegegeven. bij de rest is het puur slijtage door gebruik, of het is door een trauma van buitenaf gekomen.
dus is het slechts bij een klein gedeelte al vroeg te bepalen, en dan nog moet het getriggerd worden om tot uiting te komen.
ik denk wel degelijk dat de tinkers die positief zijn bevonden op pssm 1 symptomen ervaren en ook last ervaren, maar dat die door veel mensen weg gemoffeld worden onder een andere noemer.
ook ben ik van mening dat veel klachten van Conner zeker wel aan pssm 1 gerelateerd kunnen worden.
waarom er zo weinig symptomen aan pssm 1 onder de tinker mensen aan de ziekte worden gekoppeld is voor mij een raadsel.
en vraag me daarom ook af of het misschien te maken heeft met de mate van gebruik?
(ik probeer niemand hier in een hoekje te duwen of te beledigen! )
wat ik over het algemeen om me heen zie qua gebruik van tinkers vs qhp is dat de qhp serieus getraind worden. meerdere malen per week echt aan het werk worden gezet. en de tinkers meer gebruikt worden voor een buitenritje en af en toe eens een rondje in de bak hobbelen.
nogmaals: voel je niet aangevallen wanneer ik het totaal verkeerd zie. dit is wat ik in mijn omgeving zie.
graag zou ik dan van mensen die wel serieus met hun tinkers trainen en pssm 1 positief zijn bevonden en boven de 12 jaar zijn of deze idd totaal geen enkele symptomen uiten.
hoe vaag ze ook kunnen zijn.
zou daar misschien het verschil in zitten? of misschien sla ik de plank wel compleet mis....
Supertje schreef:Heel veel koudbloeden zijn echter werkelijk asymptomatisch, dat wil zeggen TOT de PSSM ineens getriggerd wordt, en dat kan op 6 jaar oud zijn of als ze bejaard zijn en alles er tussenin.
Supertje schreef:Extra eiwitten is trouwens juist heel goed! Lang gras ook, zolang het maar geen gras is wat al zaad gezet heeft.