[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:24

Nou, we waren met 5 mensen gaan kijken en geen enkel zag het aan komen helaas...
Ik neem altijd een hoop extra mensen mee, eigenlijk onnodig maar ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:28

Ik vind dat persoonlijk niet erg netjes, om het netjes te zeggen, van de verkoper. Om dit gedrag niet te vermelden.

Ik had begrepen dat je val had gemaakt met een ander paard. Maar meestal versterkt dit je vertrouwen niet in het rijden op paarden. Dus met dat in het achterhoofd, kon ik me al niet voorstellen dat je dan een paard zou kopen met dit gedrag en deze achtergrond.
Heel eerlijk, vind ik dit ernstig verzuim van de stal, misschien om de goede naam te behouden, ze gemakkelijk zijn in het terug nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:37

DeMolenhoek schreef:
Nou, op de handelstal hebben we ze gewoon gereden en dat was het. Pas achteraf kwam uit dat ze haar zelfs niet in de stal konden pakken.

Dus die waren ook niet zo betrouwbaar als je dacht.
Kun je niet met ze overleggen dat je hun de slachtprijs betaald en de merrie kunt houden?
Dan kun je haar zelf verkopen aan wie je goeddunkt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 06:01

Mijn merrie heb ik ook bewust teruggestuurd de ellende in, ik had zelf op dat moment al genoeg ellende gehad.

Ze staat nu, na een paar rotweken, lekker in de kudde en heeft minimaal contact met mensen.
Garantie dat ze gelukkig is, wordt of blijft heb ik niet, maar dat kon ik bij mij ook niet geven.

Ik denk dat je vader een goede keuze maakt, jij mag na alle tegenslag ook wel eens gaan genieten.

Een geval als dit is leuk als je van uitdaging houdt en alle tijd, geld en ruimte hebt en de risico's kunt beperken.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:40

Ik zou bijna zeggen , spaar een paar jaar door , dan heb je misschien een duur paard , maar wel eentje van een stal die weet dat ze goede paarden verkopen.......

Mijn paarden zijn ook zeker niet goedkoop geweest , maar heb er super plezier van !

Toch hoop ik dat je een juiste beslissing kunt gaan nemen.
Ariebren heeft gelijk , er staat genoeg kwaliteit te koop.... ( sorry , het is een mooie merrie , maar niet met het juiste karakter voor jou )

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:15

Want een duur paard heeft áltijd een beter karakter dan een goedkoper paard? :? Volgens mij heb ik eerder gelezen dat het 8(!) maanden heeft geduurd voordat jij je "niet goedkope" paard te pakken kreeg?

Ik denk dat ts goed bezig is. Ze heeft aangegeven dat ze met drie gedragsdeskundigen in contact is die langs gaan komen om haar te helpen. Ze erkent dat ze er zelf niet uit komt en is bereid deze merrie een kans te geven. Ik ga dan ook geen advies geven, vlgs mij is dat ook niet mogelijk zonder het paard te zien en ik heb wat ik zou zeggen allang voorbij zien komen.
Hoop dat het lukt, ts, en ben ook erg benieuwd naar af en toe een update.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:25

Beste TS,

Sorry, ik heb alleen jouw berichten gelezen en niet alle reacties daarop maar als je het mij vraagt is het beter voor zowel het paard als jullie om een einde aan de lijdensweg te maken. Dit paard heeft duidelijk een heel groot probleem en ik denk dat het paard niet gelukkiger gaat worden door hier nog van alles en nog wat te gaan proberen. Het zal altijd een onberekenbaar paard blijven. De angst zit bij dit paard kennelijk enorm hoog. Ik vind het bewonderingswaardig dat je dit paard een kans wil geven maar ik denk dat je in dit geval niet alleen je gevoel moet volgen maar zeker goed je verstand er bij moet houden. Het paard wordt niet gelukkiger door hem allerhande tharapieen te laten volgen en jijzelf en je eigen portemonnee ook niet. Ik denk dat je beter je geld en energie in een nieuw paard kunt stoppen.
Heel veel succes met je keuze.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:15

Klopt , maar wat ik ervoor terug kreeg ( en ze was nog geen 1 jaar oud ) is werkelijk onvoorwaardcelijk. Ze loopt nu los met mij over het erf en zal geen stap verkeerd zetten. Voor mij is ze haar geld meer dan waard geweest ( werd ook nog eens even leuk jeugdkampioen dit jaar ).
Ik had vanaf het begin niet echt het idee dat er iets fout zat , maar dat ze vertrouwen moest krijgen.
Misschien is dat een verschil ?
Ik heb naar mijn paardje gekeken en zag wat ze nodig had.
Dat was rust en consequentie...uiteindelijk heeft ze mij haar vertrouwen gegeven en een ieder die mijn merrie kent zal het beamen , dat het een lief dier is !

Als ik maar enige twijfel over haar had gehad , was ze teruggegaan .....

Ik heb 5 jonge kinderen en de veiligheid van mijn kinderen staat voorop....
Zo gaan de meiden nu met haar om ... meer vertrouwen kan ik toch niet krijgen in mijn paard ?
Afbeelding

Ik trek mij verder terug uit dit Topic , ..........

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:03

Ariebren schreef:
DeMolenhoek schreef:
Zoals anders, stal in, nooit op de wei en zorgen dat ze ze snel genoeg hebben en er iemand op zetten.

En die zogenaamde paarden experts trappen er weer in.

Ach wat lief, ach wat mooi.
En een hele hoop verkoop praat erom heen.

Paardje verkocht, nieuwe eigenaar heeft een probleem.

och als je een paard koopt koop je een levend dier dus je weet dat je problemen kunt krijgen >los ze op en leer, is mijn motto. Het paard komt wel iemand tegen die het proberen gaat hoor, maar ik denk gezien het verhaal (ook met de val en bij nader inzien ook de -vaststaande?- mening die doorklinkt in de naam van het topic) dat dat wellicht niet TS is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:25

DeMolenhoek schreef:
Nou, mijn vader wil ze nog altijd weg. Dit is het beu... Met elk rijpaard van mij is het wel iets geweest... 1ste dood, 2de artrose, 3de te schrikachtig waardoor ik een zware val heb gedaan, koliekgevoelig en heeft me al stukken van mensen gekocht. En nu mijn 4de rijpaard en weer is het mis :( Ook al heb ik ze gekocht, toch wil hij ze weg, zeker nu hij weer contact heeft met de handelsstal en ze haar willent terug nemen :(

Klinkt bekend. Nu het, na een hele korte redelijke periode, hier weer mis is, moppert mijn echtgenoot ook al dat de paarden bakken met geld kosten, zonder dat je er veel aan hebt.
Heb dus net zoveel gedoe als jij. Voel ook met je mee
Vind je verder een verstandig en eerlijk denkend mens en kan weinig toevoegen. Je hebt hulp ingeroepen en dat lijkt mij idd de beste optie

Weet niet wie of wat, maar wil wel nog even opmerken dat er clickertrainers zijn die juist met dit soort paarden een ware omslag weten te bereiken. Maar dan moet je een goeie hebben en geen meid die haar eigen pony kunstjes heeft geleerd en dat verward met clickertrainen. En die zijn in nl niet dik gezaaid. Maar goed... mits je de goede personen vraagt, is het ook niet onmogelijk.

Uiteraard moet je helemaal niets. Begrijp mij goed. Dit is niet meer dan het aanreiken van een mogelijkheid.
Hoe en wat je doet, bepaal je altijd zelf.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:55

SaskiaKa schreef:
Want een duur paard heeft áltijd een beter karakter dan een goedkoper paard? :?

nee, maar je hebt wel meer kans om een goed paard te kopen als het iets meer mag kosten

kijk, het is een beetje zoals met een Mercedes willen rijden, maar voor een Lada willen betalen ;)

een écht goed paard, dat braaf gereden enz is heeft nu eenmaal altijd zijn prijs, zelfs in tijden van crisis
slechts in heel uitzonderlijke omstandigheden kan je zo'n goed paard voor een klein prijsje kopen, en dat zelfs niet bij de doorsnee handelaar, want die ruiken in dat geval zeker winst. dus eerder dan ivm scheiding, werkverlies enz

uiteraard kan je ook aan een goedkoper paard een goed paard hebben, vaak wel nadat je er de nodige tijd en geduld en geld hebt ingestopt.
maar het is zoals een huis kopen: ofwel betaal je fiks en koop je iets wat in orde is, ofwel betaal je minder en moet je vervolgens nog gaan renoveren.

heel veel mensen staan ervan versteld dat alle paarden die wij kopen ook goede paarden zijn, maar als je dan wat vraagt, hebben ze bv maximaal 1000 of 1500 euro over voor een volwassen, braaf en bereden paard zonder gebreken. liefst moet het nog kunnen lezen en schrijven bij wijze van spreken :+
en ze hebben niet de ervaring en het verstand om problemen aan te pakken
sja dan vraag je er ook gewoon om...
als die mensen eerst eens wat zouden verder sparen en vervolgens onder kundige begeleiding een paard uit een hogere prijsklasse zouden kiezen, dan zou dat al een heleboel dingen automatisch oplossen
want wat bepaalt de prijs van een paard? afstamming, prestaties, niveau van opleiding, karakter en uiterlijk,...
maar neem een bomproof recreatiepaard waar iedereen mee aan de slag kan met een geweldig karakter. dan mag het qua afstamming en uiterlijk drie keer niks zijn, maar zo'n paard is gewoon geld waard, zo dik liggen die nl niet gezaaid
tuurlijk kan je met een duurder paard ook gewoon brute pech hebben, maar het risico is minder groot

bedoel dit verder niet specifiek op TS ;) ik heb bv compleet geen idee wat de prijs was van dit paard ;)
maar bedoel het meer als: over het algemeen... in reactie op de quote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:38

Nou, mijn grootvader... _-:(
Als wij in hoge nood de paarden geen drinken kunnen geven gaat hij. Zoals gisterenochtend.
Gewaarschuwd voor Jessica, en dat hij er moest afblijven. Komt hij zo trots als hij kon thuis: Ik heb ze kunnen aaien. Wij met open mond: Nee >;)
Ja zegt hij, vol trots, toen ze afkwam heb ik snel dat touwke dat aan haar halster hing gepakt en toen bleef ze staan.

Nou... -:(- Dus al ons werk voor niets... Gisteren kwam ze weer niet meer af, is weer super angstig en de nieuwsgierigheid is weer gedaan. Ze is weer gedwongen tot iets dat ze niet wou en nog niet klaar voor is. En daarom hebben we nog gezegd: Blijf er van af! Kom er niet aan.

Ik ben echt... _-:( |o

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:02

Maar ze heeft hem niet geschopt of aangevallen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:07

nou,ik zou haar als ze verder braaf doet als je haar vast hebt dan ook wel meenemen, even uit die kudde, beetje poetsen ofzo.
het gewone werk mag dan ook wel he.
als ze maar weet dat het leuk is,houd het misschien kort en zet haar terug.

ik moest er vanmiddag ineens aan denken nu kelly momenteel ook weer wat heftiger in haar gedrag is dat een aanvulling van magnesium door het voer wellicht kan helpen.
eventueel vraag ik me in zo'n geval als dit me ook nog af wat rustgevende kruiden of iets dergelijks zouden doen?

kijk mensen krijgen antidepressiva ofzo,maar voor een paard in zo'n gemoedstoestand is er misschien ook wel wat :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:11

DeMolenhoek schreef:
Als wij in hoge nood de paarden geen drinken kunnen geven gaat hij. Zoals gisterenochtend.
Gewaarschuwd voor Jessica, en dat hij er moest afblijven. Komt hij zo trots als hij kon thuis: Ik heb ze kunnen aaien. Wij met open mond: Nee >;)
Ja zegt hij, vol trots, toen ze afkwam heb ik snel dat touwke dat aan haar halster hing gepakt en toen bleef ze staan.

Nou... -:(- Dus al ons werk voor niets... Gisteren kwam ze weer niet meer af, is weer super angstig en de nieuwsgierigheid is weer gedaan. Ze is weer gedwongen tot iets dat ze niet wou en nog niet klaar voor is. En daarom hebben we nog gezegd: Blijf er van af! Kom er niet aan.

Mischien is opa veel slimmer dan jij. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:13

LBLGypsyCobs schreef:
Maar ze heeft hem niet geschopt of aangevallen?

Nou dat gaat hij uiteraard niet zeggen. Ik weet dat hij al een keer de wei is uitgespurt omdat ze achteraf achter hem zat, maar zo dingen horen we alleen maar als de meme dat heeft gezien. Zo slim is hij wel...

Punt is dat we nu weer met een nog angstiger paard zitten en we weer opnieuw mogen beginnen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:21

DeMolenhoek schreef:
Nou, we waren met 5 mensen gaan kijken en geen enkel zag het aan komen helaas...
Ik neem altijd een hoop extra mensen mee, eigenlijk onnodig maar ja...

Misschien een leer voor de volgende keer.

Neem iemand mee die op zijn gemakkie staat te kijken hoe de handelaar met het paard omgaat.
Paarden handel is het zelfde als auto handel.

Rotzooi kunnen die handelaren heel goed verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:23

Ariebren schreef:

Vind je?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:33

Ja, opa doet gewoon.
Ik weet zeker dat opa, heel veel paarden in handen heeft gehad.
En de rest van de familie zit een beetje moelijk te doen. :7

Tinkers hebben een rot eigenschap.
Als ze wat geleerd hebben dan wordt het te pas en te onpas toegepast.

Dit zijn wel opmerkingen ter discussie, net zoals ik meerdere reactie gegeven heb.

:7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:43

Ariebren schreef:
Ja, opa doet gewoon.
Ik weet zeker dat opa, heel veel paarden in handen heeft gehad.
En de rest van de familie zit een beetje moelijk te doen. :7

Tinkers hebben een rot eigenschap.
Als ze wat geleerd hebben dan wordt het te pas en te onpas toegepast.

Dit zijn wel opmerkingen ter discussie, net zoals ik meerdere reactie gegeven heb.

:7

Het is eerder zo dat sommige paarden de gebruiksaanwijzing van "hun" mens binnen 2 dagen geheel kennen, waar 3 weken/maanden normaal is. Shetlanders zijn een bekend voorbeeld.

No nonsense aanpak doet een boel, ook/juist bij paarden met een verleden. Die mensen zijn nl rustig, consequent en vinden het normaal dat paard zich laat vangen en zich netjes gedraagd. De duidelijkheid die dat geeft werkt vaak erg goed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:43

Ze heeft toch geen slechte ervaring opgelopen, ze werd ge-aaid ?!
Volgens mij wil je die merrie te veel beschermen terwijl je er gewoon op zou kunnen rijden. Een paard rijden is geen slechte ervaring. Zoals ik al aanhaalde communiceer je tijdens het rijden ook. Belonen, iets vragen, ka neen paard ook echt helpen. Net zoals sport een mens kan helpen.
Ik twijfel nog steeds of ze wel zo bang is, want aanvallen of achteraan lopen is niet uit angst. Vluchten is angst.
Je zult meer kans krijgen om een band op te bouwen als je haar rijd dan door ernaar te kijken in de wei... Vooral als je vader haar die tijd niet wilt gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:49

Kijk, ik begin het zat te worden. De merrie vlucht weg, maar als de druk te veel wordt smijt ze.
Nee, ze is ontbereidbaar want ze trilt haar nog zo de grond door als je haar hebt.

Ariebren: Mijn grootvader heeft nooit paarden gehad en nooit in de handel gezeten.

De nononsens aanpak draait bij haar uit op smijten, trillen en zich zelfs gewoon laten vallen van de stress. Maar uiteraard moest dit hier om een lusitano of PRE gaan, zou dit als normaal worden aanvaard. Want dit komt nog voor. Maar nee, hier gaat het maar om een tinker hé en is het allemaal de baas zijn schuld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:25

Ariebren schreef:
DeMolenhoek schreef:

Dat denk ik ook.
Als je haar op zo'n moment gewoon pakt en lekker gaat kriebelen totdat ze ontspant en op dat moment wegloopt en haar laat staan zul je zien dat ze heel snel veranderd. Handenvol brok in stoppen kan ook, is net waar ze gevoeliger voor is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:39

Dat bedoel ik niet verkeerd hoor, ik denk dat ze er even door moet want blijkbaar blijft ze erin.

En heb je al besloten wat je gaat doen? Sinds het openen van dit topic is er 1,5 week voorbij gegaan, heb je besloten haar te houden? Dat idee krijg ik wel, ookal heb je de laatste pagina weer over wegdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:43

Ook al is het mijn paard, de beslissing is uit handen genomen door mijn vader. Als ik ze niet wil weg doen, stopt hij ze wel op de trailer en doet ze wel alleen weg.

Alleen duurt dit nog 2 weken want de handelaar is op reis...