[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:13

De luzerne van Agrobs bevat wel de juiste verhouding calcium/fosfor hoor ik net :-)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:15

SuperRoos schreef:
De luzerne van Agrobs bevat wel de juiste verhouding calcium/fosfor hoor ik net :-)

volgens mij verkoopt Agrobs geen lucerne, al hun producten zijn gemaakt op basis van gedroogd en gehakseld weidegras. ik voer zelf de Wiesencobs en de Pre Alpin Senior.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:37

alle groene planten bevatten koolhydraten, die maken ze tijdens hun leven door fotosynthese.
koolhydraten zijn niet een stof , er bestaan ontelbare varianten, ze hebben gemeen dat ze ooit door groene planten gemaakt zijn uit koolstof, water en energie uit zonlicht.
iedere vorm van koolhydraten heeft een of meer functie's in de voeding van onze paarden.
een deel van de hoeveelheid koolhydraten in een voer bestaat altijd uit suikers, en al deze suikers worden voor verschillende processen in het paard gebruikt.
nadeel is dat als de suikers en dan gaat dat vooral over de suikers waar het paard weinig of niets aan hoeft te doen(glucose,fructose en sucrose) vaak te veel in hun voer voorkomen, wat niet gebruikt kan worden wordt in een normaal functionerend paardenlijf opgeslagen voor later, dwz suikers worden omgezet in vet, hebben paarden IR dan blijft er via deze suikersoorten te veel in het bloed. wat makkelijk vergeten wordt is dat een heel groot deel van de andere koolhydraten, die niet direct slecht zijn voor IR paarden, in het darmstelsel wel verteerd(omgezet) worden in een suikervorm die door de darm in het bloed kan worden opgenomen. voorbeelden daarvan zijn :
pectine en cellulose. het paardenlijf moet voor deze soorten veel meer moeite doen. de verteerde suiker wordt laat in vertering pas opgenomen, het gaat langzaam, maar als het paard deze suikers niet nodig heeft worden ze toch omgezet in vet.

eiwitten hebben gemeen dat ze altijd het element stikstof in hun bouwstenen hebben er is een ongelofelijk aantal soorten eiwit die elk een of meer functie's hebben. eiwitten kunnen, zij het spaarzaam ook worden omgezet in lichaamsvet. er is eigenlijk geen enkel lichaamsproces te bedenken of er is een eiwitsoortje nodig om het goed uit te voeren. te veel eiwitten worden gelukkig via de nieren uit het lichaam gefilterd en met de urine afgevoerd. het kost het paardenlijf namelijk gewoon te veel energie om ze op te slaan en er is meestal genoeg andere energie.

om een beetje indicatie te geven wat een paard aan energie haalt uit welk voer is het VEP systeem bedacht, zo kun je voor gezonde paarden snel uitrekenen wat hij er mee kan, meer vep dan nodig, de rest wordt vet.

het loont echt de moeite om zelf een klein beetje zelfstudie te doen en zeker zoek goed uit wat alles wat je niet kent betekent of inhoud. het is heel intressant en als je eenmaal de basisbegrippen kent, wordt het iets eenvoudiger.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:00

jackie, het is een andere luzerne dan we gewend zijn omdat het geen suiker bevat en daardoor ook wat andere structuur heeft denk ik.. maar qua voedingswaarden komt het overeen met luzerne, alleen niet die belachelijke calcium fosfor verhouding

tug, mooie bevestiging weer je stukje van wat ik gisteren allemaal gehoord heb :j

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:08

SuperRoos schreef:
Omdat eiwitten er juist voor zorgen dat bij opname van voer de insuline en de glucosespiegel niet ineens enorm stijgen, vetten zorgen hier niet voor

De berichtjes hierboven mooi bevestiging weer, thanks :j

Studies van Kronfeld, Pagan, en Ralston o.a. zijn op PubMed te vinden die tonen dat vetten wel degelijk de insuline reactie dempen

http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?ID=5113

...

Reduced Glycemic Response

There was yet another unexpected discovery during a study to measure the glycemic response--this time in adult horses. Pagan explains, "If we added oil to the grain or sweet feed as a means of increasing caloric intake, we got a very different glycemic response--one that was very low. We'd feed the same amount of grain, but top-dressed with corn oil. Although the oil increased the number of calories, the glycemic response was much lower than if we did not add the oil.

"Wondering why adding the oil changed the glycemic response, we then looked at how quickly the stomach emptied," continues Pagan. "We found that when the oil was added, it reduced the rate of gastric emptying, and we think this might contribute to the lower glycemic response. Therefore, adding vegetable oil to a horse's ration can reduce glycemic response in two ways. First, oil is a rich source of calories that can be substituted for a portion of the carbohydrate in the ration. Additionally, the oil will reduce the glycemic response of the remaining carbohydrate in the ration (by slowing its digestion)."

Studies done by Ralston and David Kronfeld, PhD, DSc, MVSc, MRCVS, Dipl. ACVN, Dipl. ACVIM, professor of veterinary medicine at Virginia Polytechnic Institute (VPI) and State University in Blacksburg, Va., also documented that adding fat and fiber to concentrate feeds can reduce the glycemic index. Ralston cautions that studies done at VPI indicate that feed with over 10% fat might adversely impact calcium metabolism in the young, growing horse. She recommends using feeds that contain 6-10% fat, at least 12% fiber, and little or no added molasses, but that contain higher mineral and protein than the high fat/fiber feeds formulated for performance horses.

Pagan also cautioned that simply adding oil onto a grain mix might imbalance the nutrient:calorie ratio of the ration. He advised getting help from an equine nutritionist on how much oil can be safely added. Or, better yet, he recommended using a commercial feed that has been formulated both for growth and low glycemic response.
...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:27

hoe vetten(olie) de opname beperken in het eerste stadium de maag, is inderdaad zinvol voor de magere dieren, later zorgen vetten wel voor vetaanzet door de extra calorieen.
dus voor het gemiddelde IR paard is dan de keuze voor een eiwitrijker, ipv koolhydraten en vetten,
rantsoen toch waarschijnlijk een betere keuze.
pas altijd op voor overdaad, eiwitten die niet voor lichaamsproicessen worden gebruikt moeten er via de nieren weer uit.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:34

Heeft iemand een idee hoe ik aan die eiwitten kan komen? Zou mijn ,te magere, paard dan toch gebaat zijn bij maisvlokken, beperkt natuurlijk.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:27

kijk eens rond of je ergens een voederwaardentabel paard kunt aanschaffen er zijn kleine handige boekjes voor een heel schappelijke prijs. mais in welke vorm dan ook bevat als 1 van de weinige krachtvoeders heel weinig eiwitten en de energie komt voor het grootste deel uit koolhydraten. de beste bron voor eiwit blijft hooi, voor jouw paard (de magere) is ook olie een goede keus om extra aan te zetten en denk ook aan luzerne. een andere voor jouw paard geschikte bron om aante zetten is misschien de bietenpulp zonder extra toevoegingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:40

ik heb toch ooit eens gehoord dat mais helemaal niet goed is voor paarden....in engeland gaven ze wel van die maisvlokken aan oude paarden...maar die hadden geen IR.

Ik kook sinds een maand iedere dag lijnzaad....dat zijn ook calorieen..ik zie pablo al ietsje bijkomen.
Niet dat hij echt mager was.
Het is wel wat werk....drie eetlepels lijnzaad per paard...in water laten weken s'nachts en daarna een kwartier koken.
Kijk uit dat het niet overkookt,want het is een slijmerige bedoening dan.
Het schijnt goed te zijn voor de stofwisseling en zelfs te helpen om de klachten van zomereczeem te verminderen.
(dat ben ik nu aan het uitvinden....dat heeft mijn fries geerke, in lichte mate...ook z'on 'voer' probleem...krijgt al 10 jaar geen krachtvoer meer...)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:52

mais en dan worden bedoeld producten van de hele of bewerkte korrel, kan net als tarwe en rogge in de maag van een paard op een kleverige bal gaan zitten, maagzuur kan het binnenste van de bal niet bereiken en er kunnen bacterieen in gaan groeien. dat was vaak een reden om mais niet als paardenvoer aan te bevelen in mengsels kan het meestal geen kwaad. hele korrels worden slecht kapot gekauwd en als ze heel de maag en darm ingaan wordt er niets mee gedaan er kan dan niets in, je voert dan indirect de vogeltjes. als je wilt weten hoe zo'n bal ontstaat moet je eens polenta maken voor jezelf.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:10

tug schreef:
hoe vetten(olie) de opname beperken in het eerste stadium de maag, is inderdaad zinvol voor de magere dieren, later zorgen vetten wel voor vetaanzet door de extra calorieen.
dus voor het gemiddelde IR paard is dan de keuze voor een eiwitrijker, ipv koolhydraten en vetten,
pas altijd op voor overdaad, eiwitten die niet voor lichaamsproicessen worden gebruikt moeten er via de nieren weer uit.

Ik dacht al zoiets toen ik bovenstaande stukje las, fijn dat jij dat zo beschrijft..
Het is idd ook uitkijken met eiwitten want teveel moet idd weer door nieren verwerkt worden en die draaien al overuren bij mijn paard..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:11

tug schreef:
mais en dan worden bedoeld producten van de hele of bewerkte korrel, kan net als tarwe en rogge in de maag van een paard op een kleverige bal gaan zitten, maagzuur kan het binnenste van de bal niet bereiken en er kunnen bacterieen in gaan groeien. dat was vaak een reden om mais niet als paardenvoer aan te bevelen in mengsels kan het meestal geen kwaad. hele korrels worden slecht kapot gekauwd en als ze heel de maag en darm ingaan wordt er niets mee gedaan er kan dan niets in, je voert dan indirect de vogeltjes. als je wilt weten hoe zo'n bal ontstaat moet je eens polenta maken voor jezelf.

Dit kreeg ik idd ook te horen van de dierenarts, omdat ik me ook afvroeg of mais dan goed zou zijn..

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:44

SuperRoos schreef:
tug schreef:

Ik dacht al zoiets toen ik bovenstaande stukje las, fijn dat jij dat zo beschrijft..
Het is idd ook uitkijken met eiwitten want teveel moet idd weer door nieren verwerkt worden en die draaien al overuren bij mijn paard..

Nog een keer:

"Therefore, adding vegetable oil to a horse's ration can reduce glycemic response in two ways. First, oil is a rich source of calories that can be substituted for a portion of the carbohydrate in the ration. Additionally, the oil will reduce the glycemic response of the remaining carbohydrate in the ration (by slowing its digestion)."

Het gaat hier nergens over toevoeging van grote hoeveelheden olie met als resultaat overgewicht, maar om vervanging van een deel van het rantsoen, dus minder koolhydraten en een lager glycemisch respons. Zelfs kleine hoeveelheden hebben deze effekt.

Wat mais betreft: hiermee verhoog je onnodig de suiker en zetmeel gehalte van je rantsoen zonder verder toegevoegde waarde.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:12

Mijn engels met dit soort termen is erg slecht...

First, oil is a rich source of calories that can be substituted for a portion of the carbohydrate in the ration. Additionally, the oil will reduce the glycemic response of the remaining carbohydrate in the ration (by slowing its digestion)."

olie is een rijke bron van calorieen die kunnen ..........kan ik niks van maken en daarna dat de olie dus glycemische respons verlaagt

wat voor olie kan hiervoor gebruikt worden dan?

pff sorry als ik dingen verkeerd opschrijf hoor maar het is zoooooveel informatie en het lijkt van alle kanten op elkaar... :+

dat van de mais weet ik idd :-)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:50

voor de mijne is mais verboden.
lijnzaad mag wel.

eerst weken en dan koken is overbodig! ;)
zaad met ruim water aan de kookbrengen en dan 10 minutjes aan de kook houden is voldoende,afkoelen en nooit langer dan een dag laten staan.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:07

paardje het woord SUBSTITUTE betekent inderdaad vervanging in de volgende alinea wordt echter alleen ADDED gebruikt en dat is gewoon toevoegen.

in vervanging kan ik in dit geval deels meegaan, in het toevoegen opzich zie ik een risico voor de toch al te dikke paarden,vandaar dat mijn voorkeur meer uit gaat naar eiwitten omdat daarbij het risico van opslag van vet lager is.

als blijkt of lijkt dat we hierover slechts een andere mening hebben kunnen we misschien beter even per pb verder discuseren. anders zien de andere deelnemers helemaal de bomen niet meer in het toch al donkere voedingsvraagstuk.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:54

wat voor olie kan hiervoor gebruikt worden dan?

Mij is geadviseerd maisolie of zonnebloem olie te gebruiken

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:12

bij paarden kun je gelukkig heel veel oliesoorten gebruiken als het je alleen om de energiewaarde gaat. o.a. zonnebloem-, mais-,lijn-,tarwekiemolie.
het hangt dan eerder af van welke soort je paard lust en wat bij je budjet past.

de meeste parden moeten echt een poosje wennen aan de smaak.

persoonlijk, en dat is niet meer dan een mening,vindt ik slaolie minder in aanmerking komen omdat er vaak niet duidelijk is om welke olie het nu echt gaat, vaak is het pure sojaolie, maar ik ken ook verhalen dat er koolzaadolie door zou kunnen zitten en daar ben ik geen fan van.
als je zelf andere ervaringen hebt, is dat natuurlijk prima.

wel belangrijk is dat je je olie inkoopt waar voldoende omloop van de voorraad is, als zo'n fles langer in een hele lichte ruimte staat en er veel temperstuur wisselingen zijn kan de olie gaan oxideren ( hij wordt ranzig) en de smaak wordt aangetast.

ook moet je je eigen voorraad en zeker de geopende flessen niet te lang en liefst koel(op 1 temperatuur) in het donker bewaren.

een nadeel van olie bij voer is dat je je voerbak en emmers vaker moet soppen, olieresten veranderen na verloop van tijd in een soort lijm. houd ook neus en oorpunten in de gaten daar blijft heel wat plakken.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:48

heb dit topic pas ook eens vluchtig doorgelezen (zal wel een voorgevoel zijn geweest :o )
ga het nu maar eens aandachtig doorlezen....

kom net bij laarakker vandaan....

ben je meer als een jaar bezig om je paard van een jacobskruiskruid vergiftiging / zeer slechte lever / zeer slechte blinde darm /algehele slechte spijsvertering en nog wat dingetjes af te helpen ..... gaat het eindelijk beter ....is de leverwaarde eindelijk goed....
heeft je paard nu ineens weer insuline resistentie :( ;( ( en een spijsvertering die nog steeds op zijn gat ligt...)

dacht dat we alles nu wel gehad hadden en eindelijk samen konden gaan genieten ....niet dus....nog meer problemen en zorgen |(

ik ga nog maar eens goed lezen, want er stonden veel tips enzo bij, waar ik van kan leren hoe hiermee om te gaan...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:54

arme blaze, nu dit weer :(:)
hoe wordt hij bij jou gehouden, en is dat de reden van zn resistentie?
dus veel op het land, krijgt hij kuil, biks met veel suiker etc of veel snacks ofzo?
hoop dat je hier wat informatie vind die handig voor je is..

Ik heb vandaag voor het eerst sinds maanden weer gereden met Fiek, ben even lekker met hem naar het bos gegaan en hem veel zijn eigen ding laten doen. Hij wilde lekker vlot stappen en kleine stukjes draven, helemaal prima..
Ik krijg hem een klein beetje terug :-)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:13

ik heb voor blaze sinds vorig jaar september eindelijk een eigen wei....
hij staat van 10 tot ca 5 uur op een schrale wei en daarna op de paddock

samen met de shetlander krijgt hij een halve baal graszaadhooi op een dag...maar dat vinden ze bij laarakker teveel...zit teveel suiker in?.......dus nu mag hij nog maar een plak of 3 of 4 ( wel weinig hoor :o )

eind vorig jaar merkten we dat blaze tekorten aan vitaminen en mineralen had en hij bleef maar sloom, dus heeft hij de afgelopen maanden extra vitaminen en mineralen gehad.....maar fit worden wil hij maar niet.....
ik kan amper 2 x per week een halfuurtje wandelen (lees sloffen....)
ook was hij de laatste maanden van vorig jaar enorm nerveus...schrikkerig....onhandelbaar enz.....dat blijkt toch nog steeds een magnesium tekort te zijn dan...

spijsvertering blijft ook maar kwakkelen...papperige mest die erg zuur ruikt....

ben vandaag dus weer naar laarakker geweest ....en blaze heeft het het afgelopen jaar erg zwaar gehad met zijn jacobskruiskruid vergifteging en zijn enorm slechte lever en slecht blinde darm....lijf heeft erg veel te verduren gehad
en nu is hij dus in een tijdsbestek van ca 2 maanden helemaal doorgeslagen naar de andere kant zoals hun het noemen...
hij is erg snel dik geworden .... futloos ...pufferig ....en dan die slechte spijsvertering en zijn lichaam is nu dichtgeslibt met als resultaat
de insuline resistentie...
de vitaminen en mineralen werken nu tegen hem ..zoals ze het noemen

ik moet hem nu dus laten afvallen....dus proberen hem iets actiever te krijgen......zal nog een werk worden!
hij heeft zo'n zwaar jaar achter de rug, waarvan hij net herstellende isen dan krijgt hij nu ook nog eens dit erbovenop....
soms is het leven even een beetje oneerlijk...

hun adviseerden om hem wat spelt te gaan geven.....wat erg goed voor zijn spijsvertering is
en de vipagraag werd goed getest....maar dat vind ik net kippenvoer :D daar heb ik geen goed gevoel bij

ik had een erg goed gevoel bij eggersman revital cubes.....maar daar zit 23 % gedroogd vruchtvlees en 3% rietsuikermmelasse in , dus met dit voer waren ze het niet eens (had helaas geen proefmonster ervan om te laten testen)
terwijl dit voer toch speciaal is voor IR paarden

daarbij had ik graag wat safe en sound willen gaan voeren voor de extra vezels , maar dit werd neutraal getest en ze vonden het niets :?
ook wilde ik wat agrobs wiesencobs erbioj geven , ook voor de extra vezels en uitgebreidere grassen en kruiden....maar dit werd ook neutraal getest.....en ze vonden een geperste grasbrok niets..terwijl hier toch een erg laag fructaangehalte inzit...

nu weet ik dus even nog niet wat ik nu moet gaan voeren....

spelt en vipagraan

of spelt met wat safe en sound en wat wiesencobs ......

het laatste heb ik wel een erg goed gevoel bij

moeilijk hoor.....ik had het afgelopen jaar al zoveel uit te zoeken en nu weer dit probleem erbij...weer hele dagen achter de computer om uit te gaan pluizen :D

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:15

o ja....
blaze kreeg de laatste 2 maanden ca 500 gram per dag van de pavo nature's best....
deze werd bij laarakker goed getest , terwijl er toch 24 % zetmeel inzit.....vreemd
hun adviseerden niet om het te geven ... maar het werd wel goedgetest

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:18

roosa ..... trouwens herken ik inderdaad over wat je schreef over dat het zo ontspannen en rustgevend is bij laarakker ...echt heel vreemd...maar zodra blaze daar binnen komt wordt ie heel rustig en gaat tig keer staan gapen en half staan slapen....hij krijgt ook van die grappige kleine zachte oogjes
en als we dan thuis komen is hij zo anders ... zo aanhankelijk en helemaal opgeladen
geen idee hoe het komt...maar wel grappig ;)

ik heb trouwens ook de suikerbalans meegekregen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:46

Moeilijk als dingen die getest zijn niet overeenkomen met de 'theorie' over suikers, melasse en zetmeel...
Ik ga bij Fiek nu gewoon voor theorie en geef hem een brok en iets bij met extra eiwit straks zodat zijn suiker laag blijft...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:54

inderdaad moeilijk dan....
heb het hele jaar alle adviezen van laarakker opgevolgd...maar wil niet blindelings dat advies op blijven volgen
wil toch ook mijn eigen verstand en gevoel gebruiken...
en vind het dan wel erg tegenstrijdig dat sommige dingen als goed voor hem worden getest....zelf voer met een zetmeel gehalte van tegen de 34 % en suikergehalte van dik 6 % :?

teveel eiwitten in het voer , vind ik op het moment ook weer een eng idee ivm zijn lever .... dus moeilijk om zo een goed voer te vinden :D

maar blijf sterke drang voelen naar de spelt en safe en sound en de wiesencobs......dus advies laarakker opvolgen of eigen gevoel volgen...moeilijk dilemma |o