Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperRoos schreef:Omdat eiwitten er juist voor zorgen dat bij opname van voer de insuline en de glucosespiegel niet ineens enorm stijgen, vetten zorgen hier niet voor
De berichtjes hierboven mooi bevestiging weer, thanks
tug schreef:hoe vetten(olie) de opname beperken in het eerste stadium de maag, is inderdaad zinvol voor de magere dieren, later zorgen vetten wel voor vetaanzet door de extra calorieen.
dus voor het gemiddelde IR paard is dan de keuze voor een eiwitrijker, ipv koolhydraten en vetten,
rantsoen toch waarschijnlijk een betere keuze.
pas altijd op voor overdaad, eiwitten die niet voor lichaamsproicessen worden gebruikt moeten er via de nieren weer uit.
tug schreef:mais en dan worden bedoeld producten van de hele of bewerkte korrel, kan net als tarwe en rogge in de maag van een paard op een kleverige bal gaan zitten, maagzuur kan het binnenste van de bal niet bereiken en er kunnen bacterieen in gaan groeien. dat was vaak een reden om mais niet als paardenvoer aan te bevelen in mengsels kan het meestal geen kwaad. hele korrels worden slecht kapot gekauwd en als ze heel de maag en darm ingaan wordt er niets mee gedaan er kan dan niets in, je voert dan indirect de vogeltjes. als je wilt weten hoe zo'n bal ontstaat moet je eens polenta maken voor jezelf.
SuperRoos schreef:tug schreef:hoe vetten(olie) de opname beperken in het eerste stadium de maag, is inderdaad zinvol voor de magere dieren, later zorgen vetten wel voor vetaanzet door de extra calorieen.
dus voor het gemiddelde IR paard is dan de keuze voor een eiwitrijker, ipv koolhydraten en vetten,
rantsoen toch waarschijnlijk een betere keuze.
pas altijd op voor overdaad, eiwitten die niet voor lichaamsproicessen worden gebruikt moeten er via de nieren weer uit.
Ik dacht al zoiets toen ik bovenstaande stukje las, fijn dat jij dat zo beschrijft..
Het is idd ook uitkijken met eiwitten want teveel moet idd weer door nieren verwerkt worden en die draaien al overuren bij mijn paard..