tinker_sally schreef:Heidy hoe was het paardje waar je vandaag bij bent wezen kijken? Vind dit ook een leukerd om te zien:
https://picasaweb.google.com/staljansen ... 50mMerrie# Sally komt hier ook vandaan.
Ik heb een vraag voor de ruiters onder ons. Ik rij de dochter van Caily momenteel door (wordt in mei 5), braaf ding, wel wakker, maar luistert goed. Nu hebben we vanwege modderpoel-bak een maand of 2 - 3 niks gedaan, vandaag voor het eerste er weer op. Ze was aan de hand wel wat

, maar netjes te corrigeren, precies zoals ze is eigenlijk. Ik heb er hiervoor vier keer opgezeten en in het totaal een keer of vijf iemand anders (daarvoor). De eerste keren dat ik reed gingen erg goed, ze wil wel lopen maar luistert goed in stap en draf, galop zijn we nog niet mee bezig. Weliswaar beetje lastig bochtjes draaien, maargoed, jong ongebalanceerd dier. Na het longeren stapte ik op vandaag en toen ik na een half rondje eens wou halthouden knalde ze er keihard vandoor en heb ik toch wel even vliegensvlug de bak gezien, mevrouw leek tot twee keer toe over de omheining te willen gaan, kon haar net omtrekken maar dan knalde ze ook weer verder. Uiteindelijk teugels los en manen vast gepakt, toen stond ze zo stil. Nu hebben we het vermoeden dat ze de druk in de mond niet accepteert van een ruiterhand. Aan de hand of longe is niks aan de hand, teugels los contact ook niet, maar iets meer druk en ze gaat. Voorheen was ze ook wel wat gevoelig maar ik heb haar nog nooit aan de kletter gehad daarvan.
Uitgaande dat er niks mis is (daar wordt naar gekeken), is het beter de druk op de teugels vast te houden totdat ze stopt (met alle gevolgen van dien, ik acht haar in staat werkelijk over de omheining te springen), of druk loslaten zodat ze sneller stopt en ik haar niet "stoor"?
Zelf neig ik naar het laatste, vanwege mijn veiligheid en ik heb niet het idee dat ze het doet om een grens op te zoeken, daar heeft ze andere grapjes voor, ze was nu gewoon echt de weg kwijt. Na die tijd bleef ze ook wat gespannen, met de eigenaresse ernaast was ze braaf en hebben we ook een stuk gedraafd, toen ik daarna hetzelfde rondje alleen wou doen ging dat keurig, totdat ik wou gaan stappen, op mijn zit kwam ze niet terug, druk op de teugels (of eigenlijk alleen teugels aannemen, trekken is bij haar nooit nodig geweest en durf ik vanwege haar gevoeligheid ook echt niet) resulteerde in nog een rondje cross. Gelijk teugels los en ze stond weldra binnen een halve lange zijde stil. Heb inmiddels best wel een aantal paardjes gereden, maar nog nooit eentje gehad die zo heftig reageert in de mond. Vind dus erg lastig, ik kan vrij veel op mn zit, maar juist zo'n jong dier heeft ook aan de voorkant wat sturing en begrenzing nodig af en toe...