[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:16

DiaBelle schreef:
Dakota_75 schreef:
Diabelle, mag ik vragen wat voor cursus jij gedaan hebt (heb ik even gemist ;)). Het klinkt namelijk net als de cursus die ik afgelopen weekend heb gedaan haha. Ook loswerken/grondwerken en het verhaal van de persoonlijke ruimte waarin het paard respect voor jou moet hebben.....

Ik heb de cursus van Petra Vlasblom gedaan, omgang met je jonge paard.
In Dongen. Ben benieuwd ;)

Grz sabina

Ik heb even gegoogeld en op haar website gekeken. Komt inderdaad erg overheen met wat ik afgelopen weekend heb geleerd. Ik vind het zelf erg prettig en je leert echt een hoop over het gedrag van het paard en hoe er mee om te gaan. Ik las ook iets (van M_D_H geloof ik?) over dat het paard nog dwarser wordt wanneer je zweep gebruikt e.d. Ook dit heb ik afgelopen weekend met (toevallig ook een) Petra besproken. Maar Crosby bijvoorbeeld heeft zulke handelingen ook écht niet nodig. Hij heeft juiste hele subtiele aanduidingen nodig en dat is voldoende. En dan het liefst van een grotere afstand. Leg je té veel druk op hem, of kom je té dichtbij dan zet hij zijn hakken in het zand en is het klaar voor hem. Is ook een beetje typisch tinker eigen denk ik... maar de een heeft dat natuurlijk meer dan de andere ;).

Zopas ben ik voor het eerst zelf aan de slag gegaan met loswerken met Cros en het ging echt goed. Kon zijn plekje zonder moeite veroveren, hij toonde echt respect en het loswerken zelf ging ook wel goed. Moet natuurlijk nog wel echt mijn weg er in zien te vinden maar komt goed! Ben al weer in overleg trouwens voor de vervolgtraining haha.

Zag prachtige foto's voorbij komen. Moet ik binnenkort ook weer eens doen, fototoestel meenemen. Heb vandaag wel met m'n foon wat foto's gemaakt van mijn vieze zandmonster :D .....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:22

ja, maar op het moment dat ik bij Gil een subtiele aanwijzing geef as hij zo is zoals hij gister aaf was...
dan heeft dat helemaal geen effect...
dat vind hij niet eens de moeite waard omdan op te reageren...
heb net gereden...
hij deed het weer geweldig...
nu weer wel... :(

Dakota_75

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:36

Ah moeilijk is dat hè, zo'n wispelturig tinkertje... kan me voorstellen dat je het dan af en toe even zat bent hoor. Ik weet alleen van Cros dat ik er dan beter mee op kan houden want ga je er tegen in dan ben je met hem ook nog verder van huis. Ze kunnen zo heerlijk tegengassen hè.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:38

echt he...
nou zat er gister echt helemaal door heen hoor...
ik was het zo zat... :(
en ik wil het helemaal niet zat zijn, want ik ben zo gek op hem...
maar heb gisteraaf wel echt ff met de gedachten gespeelt hem op internet te zetten...
al voel ik me daar nu heel schuldig over...
(dan ben ik al bijna in tranen gewoon omdat ik me zo schuldig voel ;( )

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:43

Ik begrijp je maar al te goed.... Het is niet voor niets dat ik Cros ook op MP heb gehad hè... Maar ook ik kon het uiteindelijk niet over mijn hart verkrijgen en ga dus gewoon weer met hem aan de slag. Ik denk dat het ook echt een kwestie is om een weg te zoeken die voor jullie het beste is. Ik weet inmiddels wel dat er zoveel trainingsmethoden zijn maar voor elk paard (en eigenaar) kan dat weer verschillend zijn.... Misschien anders eens zoeken naar andere mogelijkheden? (Weet niet of je dat al gedaan hebt hoor)....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:49

ander zadel, ander bit, ander voer, andere trainingsmethode...
het enige wat ik nog niet heb gedaan is NH...
maar dat komt er ook niet in bij mij :(
ander instructeurs...

uiteindelijk werkte het andere zadel, andere bit en mijn huidige instructeur nog het beste...
moet je na gaan.. het is dus nog veel erger geweest _O-

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:54

Kan het me voorstellen hoor, heb het met Bonita ook gehad. Die heeft ook bijna op Marktplaats gestaan.. Steeds op buitenrit ervantussen, in de bak niet te rijden, 3 maanden revalideren, nadat ze me eraf gepletterd had, door uit de buitenbak te springen.. Bonita en ik zijn er niet voor gemaakt dat ik op haar rij en daar heb ik me maar bij neergelegd. Met grondwerken zijn we een fantastisch duo, meer kan ik niet van haar verwachten :+ Met andere ruiters gaat het juist prima.

Bijna had ik de knoop doorgehakt.. Tot ik me zat te bedenken, stel dat ze bij een ander ook zo is, daar komen ongelukken van en dat wilde ik niet op mn geweten hebben. Bovendien was ze MIJN mooie meisje, ondanks alles. ;)

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:04

Zijn er dan problemen met NH? Ik heb me er nog niet zo heel erg in verdiept hoor.

Het stuit mij meer tegen de borst als ik mensen op de manege een paard voor zijn hoofd of nog erger zien slaan of schoppen. Ik denk dat als men zich in het paard verdiept men toch al heel veel problemen kan voorkomen en oplossen. Vele problemen kun je toch terugvoeren in het niet begrijpen van paard en ruiter en het niet duidelijk zijn wie de leider is.

Ik ga er volledig in mee dat er vele methoden zijn en als je de ene cursus volgt denk je misschien deze is geweldig en heb je de andere dan is die misschien super.

Maar een ding denk ik dat men ten alle tijde voorop moet stellen en dat is het belang van het paard. Van uit die optiek moet men zoeken naar oplossingen en niet andersom. :D

Grz Sabina

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:06

Dianne,

Rij jij nog wel op 1 van je bontjes??

Grz Sabina

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:16

Daar ben ik het volledig mee eens Diabelle. En NH, tja ik ben er wel van, maar er zijn ook genoeg mensen die er helemaal niets mee hebben. Maar dat is net wat ik zeg, het moet zowel ruiter als paard aanspreken.

Wat Teuntje zegt kan ik me ook heel erg in vinden. Soms is een combinatie er niet voor gemaakt om samen te rijden. Dan moet je het ook niet proberen. Dat is mij ook heel erg duidelijk gemaakt afgelopen weekend. En dan kun je dus net wat jij zegt beter samen gaan grondwerken en anderen desnoods laten rijden als je daar wel voldoening aan vind. Maar vind je die voldoening niet dan moet je kijken of jullie wel de juiste combinatie zijn.

En M_D_H ik zeg nu niet dat jullie er samen niet voor gemaakt zijn hè haha, voordat je denkt dat ik dat zeg hahah... ik praat even in zijn algemeenheid. ;)

Maar belang van het paard staat inderdaad altijd voorop.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:22

Mooiste voorbeeld vind ik nog wel dit:
Afbeelding

Bonita op strandrit met vriendinnetje van mij, die op dat moment maar de beschikking had over 1 arm en 0 benen :) Dat doet ze dan weer wel echt super braaf. Ze ging zelfs het water in terwijl ze dat met mij echt vertikt :(

Op dit moment rij ik niet in verband met mijn zwangerschap. Cris rijdt nu :-) Hij heeft van het weekend een rondje op Boni gehobbeld en vorige week een rondje op Bries gezeten. Ik doe vooral grondwerk, maar ik ben zelf ook geen mens wat persé moet rijden. Zeker nu niet :) Straks wil ik wel Boyan gaan rijden en voor Willy vind ik me te zwaar :o

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:12

Soms is een combinatie nu eenmaal niet passend, of heb je als ruiter een eye-opener nodig. Voor Kai was ik eigenaresse van tinker Muis, wat door een aantal nare ervaringen van mijn en zijn kant echt niet meer ging. Ik ben nog een jaar bezig geweest met allerlei oplossingen en kon het toen gewoon niet meer opbrengen. Nu loopt hij voor de wagen en af en toe onder het zadel bij een meisje van 6 en bovenal: hij is gelukkig! Het is een moeilijke keuze: ik vind wel dat je alles uit de kast moet trekken om het probleem om te lossen. Ikzelf leer toch erg veel van NH en voel me er ook goed bij, Kai reageert er super op.
Waarom komt NH er bij jou niet in MDH? Slechte ervaringen?

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:16

Mooi dat je dat zo hebt kunnen ondervinden KaiKarine. Het is een hele moeilijke beslissing zoiets maar voor beide partijen uiteindelijk beter hè. Maar inderdaad wel eerst alles uit de kast trekken. Vandaar dat ik ook naar deze training gegrepen heb. En ja.... Ik voel me er goed bij. En de tijd zal het leren hoever we hier mee gaan komen! ;)

Wat een prachtige foto trouwens Teuntje, kun je maar zien hè dat ze dondersgoed weten wie of wat er op hun rug zit en hoe ze daar mee omgaan. Ze voelen alles feilloos aan, maar dat geldt dus ook voor je stemming etc. Probeer dus nooit met een verkeerde stemming iets met je paard te doen, je kan er vergif op in nemen dat het niet gaat werken.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:22

Ik hoop dat NH voor jou en Cros de oplossing is. Ik weet inmiddels hoe goed het (kan) werken als het ruiter en paard aanspreekt. Ik vind het knap van je dat er helemaal voor gaat! Ik vind het zelf nog steeds een machtig gevoel, elke keer dat je dichter bij je paardje komt, juist ook door NH!

Vanochtend naar Kai geweest en ivm mijt zijn benen gewassen met Sebacil, wat een rommel. Hij deed het wel superbraaf mijn naarlingetje zette gewoon keurig zijn beentje in de emmer. Daarna nog heerlijk staan kroelen in het zonnetje, het is ook zo'n lieverd!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:54

Ik zie dat voor mezelf ook wel zitten het NH, zonder er zweverig van te worden.

Ik vind het jammer dat toendertijd ( 25 jaar geleden) toen ik problemen had met mijn haflo-arabier er geen hulp was van dien aard. Weet dat hij toen nog eens mee geweest is naar de manege en toen zouden ze de "kabouter" wel even leren hoe het moest.

Als je terug kijkt hoe naief, wildvreemd in trailer, weg van zijn beste maatje, in vreemde omgeving met een vreemde man en grote zweep. Geloof dat ik nu ik toch wel meer inzicht krijg, dat als ik toen wist hoe te handelen het anders had aangepakt. :(

Als je nu ziet met hoeveel liefde DiaBelle in haar vroege leventje is omringd door haar eerste eigenaresse, veel geduld geen dwang, dat komt haar alleen maar ten goede.
Nu is het de kunst die weg voort te zetten met wederzijds respect en ook liefde en zeker niet te vergeten een goede begeleiding. Ik weet nu al dat als ze rond de 2.5 à 3 jaar is, dat ze meegaat voor een cursus grondwerk, kunnen zowel baas als paard van leren.

Heb vroeger een Fjord gehad van haar 3e tot haar 26e jaar, ze is bij ons gestorven en daar kon ik mee lezen en schrijven. Zij was echt mijn allerbeste vriendin. Zal niet zeggen dat er nooit iets was, maar heb toch echt enorm van haar genoten.

Lijkt me voor mezelf heerlijk om weer z'on mooie vertrouwensband op te bouwen. En ik ga er niet vanuit
dat ik nooit is zal denken waar ben ik aan begonnen?

Grz Sabina

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:16

Ik ben zelf ook helemaal niet van het 'zweverige' hoor. NH wordt al snel door sommigen als zweverig gevonden. Maar het is net hoe je er mee omgaat vind ik. ;) En het is inderdaad een machtig gevoel als je verder/dichterbij komt met je paardje.

En vertrouwen is alles waar het uiteindelijk om draait hè. Als je beiden geen vertrouwen hebt dan heb je al een groot probleem. En ik dacht iedere keer dat ik niet te 'hard' voor Cros moest zijn. Nu hoeft dat ook niet, maar je moet dus wel duidelijk leider zijn. Dit zijn de paarden namelijk echt nodig. Pas dan kun je ook echt verder met elkaar.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:55

Ja en dat is heel belangrijk voor mij om te leren, duidelijk en leiden.

Ik ben meestal te zachtaardig en te lief. :D

Grz Sabina

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:27

waarom NH er niet bij mij in komt??
om dezelfde reden dat bitloos er bij mij niet in komt...
(boomloos zou nog kunnen ;))

ik vind dat NH heel erg opgehemeld wordt, en klassiek heel erg afgezeken...
vooral door jonge meiden die dan de zogenaamde prachtig filmpjes hebben staan op hun pro...
van een paard wat er met nh prachtig uit ziet, volledig in harmonie...
en dan vervolgens een domme foto van een paard wat bij klassiek tegen de ruiter in gaat...
en dan de vraag daaronder wat heb je liever????

en dan vraag ik me af...
waar ben jij nou mee bezig??

want ook met klassiek lopen paarden in harmonie, en ook bij NH heb je paarden die tegen de ruiter in gaan
(kijk maar naar ruby van diva ;))

maar goed nou concreter...
de reden dat ik niet van NH hou (terwijl ik absoluut mee eens ben dat het bij sommige paarden werkt)
maak ik mischien duidelijk door een uitspraak te herhalen van een man...
die mij heel veel heeft geleerd in de paarden wereld en die een grootheid is, in de nederlandse paarden wereld... ;)
Bij NH mag het paard in zijn natuurlijke houding lopen...
maar die natuurlijke houding is totaal niet geschikt om een ruiter te dragen,
denk aan het gewicht verdeling 3/5 van het gewicht wat op de voorhand rust, en dan ons gewicht wat er nog boven op komt ;)

maar goed...
net nog even bij Gil geweest...
vanmorgen maar kort gereden...
nu langer (vergat de tijd, en kwam er achter dat ik er al 1,5 uur op zat :P)
hij deed alles...
verzamelde galop, eenvoudige wissel, changement, paar passen achterwaarts en daarna meteen in galop,
vanuit stilstand of stap galop, wijken voor eht been in stap en draf, midden draf, uitgestrekte draf, midden stap, uitgestrekte stap,
halthouden en aandraven, paar passen achterwaarts en aandraven en ga zo maar door...
serieus ik snap niks meer van dat paard :(

oh... en hij heeft mok ;(
of rasp ;(
hoe je het wilt noemen (officeel bestaat beiden niet)
dus hem meteen maar gewassen en met tandpaste besmeurt...

het was zelfs een beetje aan het bloeden :(
(die delen uiteraart niet ingesmeerd ;))

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:40

Diabelle, dat probleem heb ik ook hoor, ik ben ook niet het type van: "Hier sta ik!" dus ook voor mij veel werk aan de winkel haha. ;)

M_D_H heldere uitleg. Tja dat het opgehemeld wordt, misschien door sommigen wel maar het is natuurlijk precies hoe iemand het ervaart hè. De één kiest voor NH, de ander voor klassieke dressuur en dat geeft ook niets. Maar ik denk dat je vooral voor jezelf een keuze moet maken waar jíj je het prettigst bij voelt. En ik zou niet afhaken door jonge meiden die zulke uitspraken doen hoor. Overigens, dat van die natuurlijke houding waarin gereden zou worden? Ik weet wel dat mijn instructrice zij dat er duidelijk getraind moet worden zodat het paard je goed kan dragen en dat er dan wel degelijk op houding gelet moet worden. Over het algemeen is de houding en zit van de ruiter hetgeen waar het meest aan gewerkt moet worden.

Maar Gil heeft mok/rasp dus? Cros heeft er ook iets last van (gelukkig niet erg, en niet open) maar ik ben dus nu al een tijdje bezig met biergistpoeder, dit gooi ik 's avonds door zijn muesli en dat werkt goed moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:41

Ik denk dat je ook prima een combinatie van NH en klassiek kan maken hoor.
Ik heb me niet erg verdiept in NH moet ik zeggen hoor, maar ik denk dat er wel goede punten in zullen zitten.
Je hebt natuurlijk in beide takken ook 'uiterste' die vast niet goed zullen zijn.

Maar inderdaad, het is net wat werkt voor je paard..

Ik ben met rijden net (heb net 1 les gehad) overgestapt van 'normaal dressuur (dus vrij wedstrijdgericht)' naar klassiek en ik merkte meteen al een positief verschil met rijden.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:44

Precies Ier, dat is ook zo, je kan ook je eigen dingen er uit halen zoals het voor jou en je paard goed voelt. En weet je wat het is, er is vaak te veel haat en nijd tussen de verschillende groepen en dat vind ik wel eens jammer. Ik bedoel laat ieder in zijn waarde en heb respect voor elkaars rijden. Wordt alles een stuk prettiger van toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:46

Ja ik vind dat haat en nijd ook zo jammer..
Maar dat zijn vaak wel de mensen die er erg extreem in zijn.

Ik heb ook zoiets van; fijn als bitloos werkt voor jou, maar ik begin daar niet aan. Ik hoef namelijk nog niet dood :+

Je moet doen waar jij en je paard zich prettig bij voelen. Je kan wel bitloos gaan rijden omdat het voor je paard beter is dan een bit, maar als jij je er niet fijn bij voelt, dan lijkt mij dat ook weer niet fijn voor je paard. :+

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:50

ik kies voor een gulden middenweg eigenlijk! Ik maak geen keuze voor een bepaalde richting, maar neem van alles het beste. Het enige verschil is, dat ik western rij en ik met losse teugel rijd, behalve Bonita, want die kan je niet loslaten van voren, ze vertrouwt te sterk op haar aanleuning aan het bit.

In de omgang met mijn paarden doe ik behoorlijk natural, vooral monty roberts gericht. (alhoewel ze best een pets kunnen verwachten als ze echt te ver gaan), maar omdat ik zelf wat zwaarder ben, train ik mijn paarden wel om op 4 benen te lopen en ze moeten goed ondertreden met hun achterhand, hier train ik ook op, aan de dubbele longe. Ze moeten in balans lopen en vooral recht zijn, omdat ik zelf nogal scheef ben door een ongeluk (jaja met Bonita :-) )

Dat extreme naturalgebeuren hoeft van mij ook niet zo.. Die paarden vind ik vaak ook net robotjes zonder eigen initiatief..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:55

haha...
ja robotjes zonder eigen mening...

nou even serieus...
als jij een hackemore gebruikt...
in plaats van een bit...
njaa dat vind ik gewoon nog veel erger als een bit!!

en als jij een nette stille hand hebt, heeft het paard net zo min last van een bit,

ik heb ook van elke trainingsmethode die ik heb gebruikt het beste genomen...
en nu rij ik in mijn eigen "stijl"...
ik denk dat je dat zowiezo moet doen!!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:02

Die paarden van jullie hebben BIJNA op MP gestaan.
Zal jullie vertellen dat Ruby er echt op heeft gestaan!
Was die knol zo spuug en spuugzat :( . Rijden was een drama, eigenlijk gewoon gevaarlijk. Daarbij kwam ook het laad probleem om de hoek kijken.
Dat paard heeft mij al zo enorm veel geld gekost, dat willen jullie niet weten....
Verkopen leek mij de beste oplossing en heus, als er toen een koper lang was gekomen had ik Ruby zo meegeven, sterker nog...zou dat nu ook nog doen.
Ruby en ik zijn niet voor elkaar gemaakt, kan er met alle goede wil van de wereld niets meer van maken.
Ik blijf wel herhalen dat Ruby, na het langdurige logeerpartijtje bij Wisky, enorm is opgeknapt. Ik heb van haar heel veel geleerd over het gedrag van Ruby, wat ik vooral niet moet doen maar ook wat ik wél moet doen. Ze waren daar helemaal weg van Ruub.
En als andere het wel goed met je paardje kunnen vinden dan is voor mij de conclusie heel simpel......wij samen zijn gewoon niet goed.
Ik kan niet meer blanco opstappen en weg rijden, daar heeft Ruub mij teveel geintjes voor geflikt. Geintjes die ze in Dodewaard niet of nauwelijks uithaalde.
Natuurlijk ligt het ook voor een héél groot deel aan mij, zo eerlijk ben ik ook wel weer.
Eigenlijk zouden we helemaal opnieuw moeten kunnen beginnen, Ruby weet niets van mij en ik die niets van Ruby weet. Wellicht zou het dan goed kunnen komen. Onze basis is nu niet goed.
Maar ja, vergeet al die drama ritjes maar eens, das niet makkelijk....heus, ik probeer het wel.
Gelukkig weet ik ook dat de laatste ritjes steeds beter gingen, kon ik sjokken met lange teugel en weer een beetje meer genieten van het rijden.
En wie weet kunnen we het daar straks wel weer oppakken.
We zien het wel...