[TI] [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:10

@Nessa: fijn dat het de goede kant op gaat. Lekker leren is geweldig! En wat onwijs balen van je vinger pff, 8 weken.. :(:)

@missanita: wat heerlijk zeg!

@shelly: geniet echt enorm van jullie als team! <3

@clocloken: Lekker bezig, ziet er goed uit!

@Pauline: wat een gave ervaring, klinkt erg bijzonder!

@Laughy: Wat goed! En wat zijn jullie een leuke combi! Gefeliciteerd!

@Morris: Jeetje wat gaat dat de goede kant op! Super leuk!

--

Bedankt voor jullie reacties, ja ze heeft dus niet constant jeuk oid. En heb dr eergister voor het eerst zien stampen met dr achterbenen. Zal vanmiddag even de kootholtes inspecteren.

Nu heb ik een hele stomme vraag, maargoed ik moet ook nog leren. :')
We zijn compleet tuigloos heb een hoofdstel en een renzadel (past zowat op elke rug en is heel erg licht) te leen gekregen. Moet nog even een passend bit vinden voor haar.

- Wat voor bit raden jullie aan? Mijn voorkeur ligt bij een enkelgebroken bustrens..
- Hoe doe je het met een zadel kopen? Ik heb veel goeds gehoord over een wintec zadel. Maar hoe begin je? Laat je een zadelmaker of zadelpasser komen met verschillende (tweedehands) zadels? Wordt dan ter plekke de boommaat/inches bepaald? Ik ben zo'n enorme leek.. :=

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:13

Zadelpasser meer alles op. Die kan je vertellen welke boom je paard nodig heeft. Je kunt dan evt bij hem een zadel kopen maar ook zelf op zoek gaan als je de boommaat weet. Een wintec kun je idd de boom zelf van verwisselen.

Qua bitten lastig worstel er zelf ook mee. Daarom komt zometeen de bit fitter voor xaffier!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:26

Ik heb voor mouse nu nog een dubbelgebroken bustrens. Met koper in het midden, reageert ze heel fijn op ! :)

Ik heb de mazzel dat alle zadels schuiven op haar die ik er tot nu toe op leg :')
Dus ik ga als ik gespaard heb een boomloze zadelpasser laten komen :o
Omdat ik dit ook hele fijne zadels vind.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:29

Als Cheana gaat stampen en jeuken is het mijt. 2x wassen met neocidol en het is over.
Ik was dan alleen de benen.

Qua bit: elk paard is weer anders natuurlijk. Ik rijd met een dubbel gebroken anatomisch bustrensje.

Zadel: ik heb een boomloos zadelpasser laten komen. Ik wilde sowieso boomloos.
Maar dan moet het nog steeds goed zitten, voor paard en ruiter. Dus iemand laten komen die meerdere merken bij zich heeft (en onafhankelijk, ze verkoopt niks).

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:47

Ik heb voor al mijn paarden een dubbel gebroken bitje, ik heb een paardentandarts die ook bitfitter is, die heeft mij dit aangeraden.

Zadels heb ik bij tweespan vandaan, zij hebben Zadels speciaal voor ronde paarden maar weet niet wat voor prijsklasse je zoekt?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:58

Ik rijd met een boom loos zadel heerlijk! Wbt bit rijd ik met een kimblewick ideaal bit voor Paddy Heb dubbel gebroken geprobeerd en hack maar hier reageert hij top op verder tijd ik Western recreatief..dus lkkr los teugeltje eingelijk altijd

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:00

Meerdere boomloos hier dus ! Intressant om te lezen, ben me er net in aan het verdiepen :)

Die wil ik uiteindelijk als er geld is voor mousey ook :D

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:27

Wij hebben allemaal wintecs voor onze tinkers :) zijn hier erg tevreden van.

Qua bit verschilt dit per paard. Cas , Dusty en Jolly worden alle 3 met een dubbelgebroken koperen bit gereden. Mijn zus rijdt haar merrie dan weer met enkelgebroken bit.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:08

wbt boomloos is het ideaal lilianne langs te laten komen, kan je van alles testen!

mijn bollies aan het gras *vr*eten
heerlijk de paardjes aan huis!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:14

Ik ben bij Storm ook beginnen met boomloos. De barefoot London (heb ik nu te koop). Super fijn zadel. Waarom dit zadel? Omdat het redelijk aan te passen is. Storm was nog niet uitgegroeid en ging nog veel veranderen. De London kan je redelijk passend houden door kleine veranderingen aan te brengen. Super fijn. En zit heerlijk. Waarom te koop? Omdat Storm nu zo goed als uitgegroeid is en ik m'n droomzadel voor een redelijk bedrag tegen kwam. Dat is de enige reden. Anders had ik nu nog lekker op de London gereden.

Bitje heb ik van de Boerenbond. Gewoon simpel ding van €24-, ofzo. Storm en Woody doen het er beide super goed op. Lekker kauwen, schuimen, erg fijn.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:37

Ik heb de bit fitter vanmorgen gehad. Ga nu een anatomisch bit proberen van stubben. Is een dubbel gebroken water trens en dan anatomisch gevormd. Hier lijkt hij fijn op de lopen. Mag deze een week proberen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:33

Ik heb een anatomische van Harry's horse. Stukje goedkoper.
Cheana loopt er prima op

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:38

Bij stampen en / of jeuken hele grote kans dat er mijt in het spel is! Behandelen met een mijt-dodend middel is dan de oplossing. Ik behandel preventief met frontline combo, maar je kan ook wassen met bye-mite (sebacil).

Wat een goed bit is, is bij ieder paard anders. Gijs was snel onrustig in zijn mond en het heeft lang geduurd voor het het bit echt accepteerde. Dat is voor een deel onervarenheid / acceptatie van het bit / druk in de mond en is 'vanzelf' al een heel stuk beter geworden, maar er is ook echt wel verschil te merken met andere bitten. Hij loopt nu het fijnst op een ongebroken watertrens met tongboog. Heb ook een zware dikkere dubbelgebroken bustrens die vind hij ook fijn (fijner dan zijn dunnere sweet iron dubbelgebroken bustrens en heeel veel fijner dan een enkelgebroken bit).

Ik heb zelf twee haflingers boomloos ingereden (en mijn eerste brijrijd tinkers hadden barefootzadels), maar vind boomzadels toch prettiger.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:29

Ja is ook weer voor iedereen anders :) Ik ben echt gek op mijn boomloosje
Overigens ook bitloos gereden (hackamore). Maar niet echt een succes. Trekwedstrijdje!
Ze loopt veel relaxter en lichter met een bitje. Tja dan maar een bit hoor

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:49

Hier wordt sinds 2 weken met een Myler bitje gereden (level 2 , comfort d-trens) .
Wat een verschil, Troy loopt er heerlijk op!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:13

Ja ik hoor heel veel goede verhalen over boomloos. Dus ik ga een zadelpasser laten komen.. als mijn portemonnee het daarmee eens is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:49

Boomloos heb ik zelf liever niet. Geen specifieke reden oid. :)

Goed dus de eerste stap is straks een zadelpasser laten komen zodat we de inch en boommaat kunnen bepalen? Om vervolgens een zadel te kopen (waar dan ook) en dan de zadelpasser weer te laten komen om het na te laten kijken? Zeg ik het goed. := Kan je het zadel dan bijvoorbeeld nog wel retourneren en geld terug krijgen wanneer het niet past?

Iemand op stal zei vandaag tegen me dat ik een wintec op Tinkerbell wel kan vergeten.

Mocht iemand nog een fijne zadelpasser weten (omgeving Zuid Holland) die eventueel met zadels langs komt om het te laten zien hoe het ligt (zonder direct op koop over te hoeven gaan), dan hoor ik het graag!

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:55

Ik hoor hele goede verhalen over Kees Bregman, zat vroeger bij van Rijs maar is voor zichzelf begonnen.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:50

Waarom zei die persoon dat dan?

Vanmorgen weer heerlijk gewerkt met Casanova. Hij beweegt zo super nu moeten we nog werken aan het leren ontspannen in zijn mond maar dat gaat ook steeds beter. Vanavond weer les voor mijzelf op de manege.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:16

_Dominique schreef:
Boomloos heb ik zelf liever niet. Geen specifieke reden oid. :)

Goed dus de eerste stap is straks een zadelpasser laten komen zodat we de inch en boommaat kunnen bepalen? Om vervolgens een zadel te kopen (waar dan ook) en dan de zadelpasser weer te laten komen om het na te laten kijken? Zeg ik het goed. := Kan je het zadel dan bijvoorbeeld nog wel retourneren en geld terug krijgen wanneer het niet past?

Iemand op stal zei vandaag tegen me dat ik een wintec op Tinkerbell wel kan vergeten.

Mocht iemand nog een fijne zadelpasser weten (omgeving Zuid Holland) die eventueel met zadels langs komt om het te laten zien hoe het ligt (zonder direct op koop over te hoeven gaan), dan hoor ik het graag!

Ik heb er geen zadelpasser bij gehad. Maar ik wist al wat ik wou en weet ook wel een beetje waar ik op moet letten. Ik wou een Thorowgood cob zadel (= zadel speciaal voor brede ronde paarden, met verwisselbaar kopijzer). Ik had van de site al een mal uitgeprint en met een stuk ijzerdraad ongeveer opgemeten welke maat kopijzer ik waarschijnlijk nodig had. Toen kwam ik er tweedehands eentje tegen (wel een dressur ipv een veelzijdigheids, maar ook prima) helemaal compleet. Inclusief de maat kopijzer die ik wou en extra kopijzer in een maatje breder. Kopijzer er los op gelegd, zag er goed uit. Zadel er los opgelegd zonder dekje, ruggegraad lag mooi vrij. Dus toen aangesingeld, lag prima. Heb mijn instructrice er even naar laten kijken, die vond ook dat hij mooi lag. Toen een half jaar later er pas voor 't eerst op gaan zitten.. Meneer was namelijk nog niet zadelmak toen ik het zadel kocht :P. Maar ik ben er nog steeds blij mee.

Tja ik heb geen goede ervaring met een Wintec op een tinker. Was op een zeer ronde (te dikke) kleine tinker met totaal geen schoft. Het zadel schoof enorm, vooral naar voren. Als je dan een hindernisje nam, lag ie daarna op haar schouders. Banaansingel aangeschaft, want haar singel plek lag vrij ver naar voren. Dat was al beter, maar hij bleef schuiven. Kan best zijn dat die geen goede boommaat had voor dat paard hoor.. Was mijn paard niet. Daar heb ik toen een goedkoop boomloosje voor gekocht en die lag bij haar veel beter (wel ook met de banaansingel). Ik vind bij boomloosjes vaak de beugelophanging niet prettig, zit voor mijn gevoel niet op de goede plek. Ik ga dan snel in de stoelzit ga zitten.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:28

Mijn vriendin heeft wel een wintec voor haar tinker. Ze vind het een super fijn zadel.

Zadel is nogal persoonlijk. Voor jezelf en je paard. Wat bij de een perfect past, kan bij de ander een ramp zijn.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:44

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:10

ik ga meteen even kijken :j

net terug van de les, ik had heimwee naar mijn trouwe Casanova :+ maar heb toch weer heerlijk gereden en geoefend.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:38

Clocloken soms kun je dat gevoel hebben ... Fijn dat het rijden goed ging!!

Leuk topic van mouse!!

Ik ga nu even rijden!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:54

Ja hé, we zijn nu echt zo goed bezig de laatste tijd dat ik hem qua rijden echt al verkies boven alle andere rijpaarden daar. Niet dat hij gemakkelijker is ;) maar hij is gewoon veel leuker <3

Veel plezier met rijden!