[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:48

snowdon schreef:
Ik zag de naam Floor in je profiel staan en ik kende er 1.... en ik vond haar altijd al lijken op Sayla. Dus 1 + 1 = 2 ;)

btw één van de vorige eigenaren van Floor zat ook op bokt onder de username 'chas'

Haha oke, gaaf! :) en bedankt :)

Whis_Serada

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:49

Goed dat we Leon altijd hebben met zijn mega geheugen hihi

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:51

Haha ja, ik ben ook zo slim, ga ook niet even kijken op ics ofzo, haha :P

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:53

Heb je van de NSvT geen stamboek erin staan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:09

sannie275 schreef:
Heb je van de NSvT geen stamboek erin staan?

Nog niet nee, dat zal op redelijk termijn wel komen :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:41

Interessant!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:14

dus als ik nu haren in wil sturen waar moet ik dat doen :+ en hoe duur is dat

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:40

Naar Van Haeringen :D www.vhlgenetics.com
Kosten zijn ongeveer € 37,50 volgens mij, misschien komt daar nog BTW bij.

Je moet wel altijd even op het formulier erbij schrijven dat je het DNA profiel ook echt wilt ontvangen omdat het in de DNA Database voor tinkers moet komen. Anders krijg je alleen een bevestiging dat het DNA is vastgelegd en geen papieren.

Het formulier wat je moet invullen vind je ook op de site van Van Haeringen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:45

oke dus als er matches zijn dan sturen zie die ook door :)? En op kleur testen kan ook nog steeds?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 01:01

Nee je moet het DNA profiel daarna naar mij toesturen. Ik voer het dan in in de database en zoek naar matches. Als we iets vinden dan geven we daarna het lab weer opdracht om een ouderschapstest uit te voeren.

Op kleur testen kan uiteraard nog steeds, dat zijn gewoon standaard diensten van het lab. Het enige verschil is dat je het niet meer naar mij stuurt maar gewoon meteen naar het lab. Het is wel iets duurder geworden, maar het gaat ook vele malen sneller en het scheelt mij 40 uur per maand werk ;)

Als je trouwens maar op een paar kleuren wilt testen is Animal Genetics goedkoper :j www.horsedna.co.uk

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:26

Een aantal vraagjes van mijn kant:

Heeft het zin om DNA te laten onderzoeken, als je de ouders wel weet, maar het niet in het pasppoort geregistreerd staat ?
Kan je door middel van DNA de ouders in het paspoort laten zetten, of moet dat via een andere weg. Heb je dan ook DNA nodig van de ouders, of ?

Wil Kayleigh waarschijnlijk sowieso in het DNA database hebben staan, maar geen idee hoe het zit met het paspoort en hoe dat gelinkt zit aan de database.

Hoop dat een van jullie mij kan helpen. :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:28

Over welk stamboek gaat het en zijn de ouders ook in dat stamboek opgenomen?

De database is niet gelinkt aan de stamboeken maar kan soms wel helpen. Het ligt een beetje aan welk stamboek we het over hebben en of de ouders ook zijn opgenomen of niet.

Er is sowieso ook DNA van de ouders nodig :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:31

In mijn geval gaat het om het Nederlands stamboek voor Tinkers.

Bedoel je voor de database dat er DNA van ouders nodig is, of voor het paspoort en registreren van de ouders?

Bedankt voor je snelle antwoorden trouwens !

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:33

Om te bewijzen dat jouw paard een nakomeling is er DNA van zowel jouw paard als de ouders nodig. Wie zijn de ouders?

Ik zou even contact opnemen met het stamboek hierover en vragen wat je het beste kunt doen. Als de ouders allebei niet in het stamboek zijn opgenomen weet ik alleen niet of het mogelijk is om ze vermeld te krijgen op het papier van jouw tinker.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:38

Moeder is: Indy (weet niet of dat de officiele naam is) van bokker Renate85
Vader is: Lord de Echtna

Maakt het uit voor een keuring of de ouders wel of niet in het paspoort staan ? Wil ooit in de toekomst (Kayleigh is pas 2) een keuring doen en evt een veulentje. Spreek over een jaar of 8 a 10 verder. ;)
Maar vroeg mij af of dat noodzakelijk is / meerwaarden heeft.

Voor mijzelf maakt het niet uit of er wel of geen namen staan bij ouders, maar vroeg me af hoe dat zit allemaal. Omdat ik nu waarschijnlijk wel aan haren van ouders kan komen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:41

Als je aan de haren van de ouders kunt komen dan zou het voor mij zeker meerwaarde hebben als fokker :j Het is heel belangrijk om de afstamming te registreren, want anders gaat die informatie verloren.

Staan die ouders ook in het NSvT ingeschreven? Je zou hen even een mailtje moeten sturen of zij hen wel willen vermelden in het paspoort als jij dit met DNA laat bevestigen. Want als ze niet in het NSvT staan dan weet ik dat niet zeker. Doen ze het niet, dan is een ander stamboek nog een oplossing.

Voor een keuring is het niet verplicht of noodzakelijk.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:44

Super bedankt. Hier kan ik wat mee !

Met afstamming registereren bedoel je de DNA databank toch ? (even dat ik het goed begrijp :) )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:56

Je hebt 2 manieren van afstamming registeren: via het stamboek (heeft altijd de voorkeur!) of simpelweg de officiële DNA uitslag bewaren in het paspoort van je paard als het stamboek ze niet wil vermelden. Met die DNA test kan ik je helpen, maar dat kun je ook zelf. Daar heb je de database niet voor nodig, enkel Van Haeringen: www.vhlgenetics.com

Maar ik weet dat er wel stamboeken zijn die dit wel willen doen voor je, dan staat er wel vermeld dat de ouders niet zijn goedgekeurd in het stamboek maar je hebt het iig in het paspoort staan (en dus automatisch ook in het paspoort van het toekomstige veulen)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:58

Ok. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:10

Nuage schreef:
DNA vergelijking is absoluut niet rasgebonden. Je zoekt de ouders van een paard, ras maakt niet uit. In de DNA Database heb ik natuurlijk wel alleen tinkers opgenomen, dus het is mogelijk om daarmee de tinkerouder te vinden bij een kruising. Is de Friese kant overigens wel bekend? Want in dat geval zou ik altijd aanraden om te kijken of er DNA is van de Fries, daarmee kan ik dan nog gerichter zoeken naar de andere ouder.

Heej, ik was een beetje traag, maar thnx voor dit antwoord. Ik zou het leuk vinden om DNA van Bliksem in te sturen. Ik weet wie zijn 'fokkers' zijn, maar ik heb nog geen contact met ze. Bliksem is een ongelukje geweest, zijn moeder zou een fries zijn die nog bij hun staat (misschien dat ik ze een keer kan vragen om wat haar :o ). Zijn vader is helaas overleden, het was een tinker uit Ierland die Jolly Jumper heette. Jolly Jumper zou ingeschreven zijn het het Cross Bred register van het ICS, omdat hij te groot was voor het normale register? Ik weet niet of dat een aantal jaar geleden een regel was? In elk geval is van JJ's afstamming denk ik ook niets bekend, en ook niet of hij nog meer nakomelingen heeft... dus dat lijkt me wel grappig als het DNA iets zou opleveren :)
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 06-12-11 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:17

Dit is dan de Jolly Jumper waar je het over hebt, denk ik. Of had je die foto al gevonden?
Afbeelding

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:22

KootMiraDrum schreef:
Dit is dan de Jolly Jumper waar je het over hebt, denk ik. Of had je die foto al gevonden?

Heej gaaf! Ik denk dat het dezelfde is als deze: Afbeelding, dus dat zou m moeten zijn ja!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:45

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:53

Echt?! Wat cool! Ik hoorde dat hij was overleden omdat hij ziek was geworden, maar dat is natuurlijk heel leuk als hij nog leeft :) Zo te zien is hij niet meer van de mensen bij wie hij Bliksem heeft verwekt, dus Bliksem's vader en moeder staan nu op verschillende plekken, denk ik dan (ik moet toch even wat mail gaan sturen :) ) Haha, wat is dit forum toch een enorme bron van informatie!

edit: ik heb nu ook dit topic gevonden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=98&t=1375318, waarin meer info over Jolly Jumper wordt gezocht. Frenia rept hier al over DNA papiertjes, dus zou het zelfs kunnen dat hij al in de database staat?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:41

Helaas niet :n