[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:16

De Lecher, dat werkt volgens hetzelfde principe toch?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:38

De Lecherantenne heeft allerlei waarden/cijfers erop staan, iedere waarde staat voor de energie van een bepaald orgaan. 't Ziet eruit als een lineaal met een schuifje erop, 't schuifje doe je naar de waarde van het orgaan en dan ga je meten. Onderaan zitten 2 buisjes, in 1 van de buisjes zit een metalen staafje, heeft iets te maken met noord- en zuidpolariteit geloof ik?
http://users.belgacom.net/gc188208/myfav3.htm
Afbeelding

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:32

Rianavaplu schreef:
Hoi Hoi,

Effe een vraagje hoor!
Hoe vaak gebruiken jullie Sebacil?
Ik heb nu afgelopen zaterdag Caitlin haar sokken er meebehandeld en vraag mee af hoe lang ik nu kan wachten om het nogmaals te kunnen gebruiken.
Ik doe 10 ml in een gieter van 10 liter met lauw water en gebruik per been 1 gieter. Daarna goed afdrogen en droogstappen.

Groetjes Rian & Caitlin

zoals FK al aangaf:1 ml Sebacil op 1 liter water en NIET afdrogen gewoon laten "uitlekken" evt. dmv stappen.

En zoals ik al aangaf op pag 10 (volgens mijn DA)
hele paard 3x behandelen met tussentijd van ca. 5 dagen met warm water.
Wij hebben toen de stal en alle spullen ook behandeld en nooit meer mijt gehad, zelfs niet toen er een nieuwe merrie met mijt bij kwam.
Die nieuwe merrie hebben wij overigens dmv een injectie behandeld tegen de mijt (ivm drachtigheid) was ik zeer tevreden over, ik hoor overigens vanmiddag van de da hoe het spul heet.

Mits je het uit voorzorg doet dan zal 1 x sebacil wel genoeg zijn.

succes

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:39

Ik had trouwens Mira helemaal gedaan op de dag dat ze bij ons kwam, dat was ik nog vergeten te melden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:12

dank je voor de uitleg FK

gam zijn ene koot is weer schoon, de anders is nog behoorlijk prutterig, die moet ik dus weer ff wassen en behandelen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:22

DA gesproken vandaag en het middel waar mijn merrie mee ingespoten is heet Dektomax of dectomax (het is tevens een ontworming/paracitair) Dit is na 3 weken herhaalt en weg mijtjes.
Ze gaf ook aan dat zowel sebacil als dectomax bij langdurig gebruik een resistentie teweeg kan brengen bij de mijten.
Dit even ter info.

Rianavaplu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:38

sneppie schreef:
DA gesproken vandaag en het middel waar mijn merrie mee ingespoten is heet Dektomax of dectomax (het is tevens een ontworming/paracitair) Dit is na 3 weken herhaalt en weg mijtjes.
Ze gaf ook aan dat zowel sebacil als dectomax bij
langdurig
gebruik een resistentie teweeg kan brengen bij de mijten.
Dit even ter info.

Hoi Sneppie,
Bedankt voor je info, bij mij is de da ook geweest ivm influenza inenting en heb hem toen gelijk naar de mok plekjes laten kijken.
Als ik nog aan Sebacil kon komen zei hij dan moest ik dat zeker doen.
Vandaar, en Cailtin heeft het alleen in haar koot. Heb hem inderdaad ook gevraagd naar die enting voor mijt/mok en hij raadde dat af omdat 1 op de 1000 paarden hier niet tegen kunnen omdat het gelijk in de bloedlijn gespoten wordt en dan dood neer valt
Aangezien ik vorig jaar mijn eerste merrie heb moeten laten inslapen
zou ik dit risico niet willen nemen. Heb daar heel veel verdriet van gehad.

Groetjes Rian & Caitlin

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:13

ik heb damian ook laten nakijken bij de veearts, ze hebben een strijkje genomen van zijn mok, maar hij had geen mijt of beestjes.
dus mok kan ook van binnen uit ontstaan.het hoeft niet altijd door mijt te zijn

Annick

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:29

Ik laat mijn paard niet snel meer wat inspuiten. Weet niet meer precies wat Jessie toen heeft gehad tegen mijt (zou dan moeten spitten naar rekeningen) maar mijn huidige DA (paardenkliniek De Veluwe) is anti- injecties tegen mijt. Dit omdat het paard er dood van neer kan vallen. Is mij toen nooit verteld.

Pellie: Jes had geen mok, maar mijt

Ik moet met Sebacil het hele paard wassen, en dan 7-10 dagen weer, en dan over een maand weer, en dan halfjaarlijks. Leuk kosten plaatje wordt dat.

kreeg gister trouwens de rekening van het DA bezoekje, 100 euries Kwam vooral door de verdoving die ze heeft gekregen, maar zo wordt het grapje mijt wel een heel duur grapje.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:10

oh sorry, lastig!!

die spuit heeft gam ook 2x gehad, bij de 2e keer werkte die al niet meer, de jeuk, mok ging er zo doorheen

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:29

Klopt allemaal, mok kan zowel van binnen als van buitenuit komen en ik had ook die verhalen gehoord over dood neervallen ect.
De "dood neervallen" kans is volgens mijn DA net zo groot na bijv. een tetanus of influenza entingen als bij dit middel. Het gaat namelijk op gewicht net als een wormenkuur en als een DA een verkeerde inschatting maakt of er niet bij is met zijn hoofd, noem maar op kan er altijd een paard de dupe zijn maar dat kan met andere medicatie ook het geval zijn. Tenslotte worden er in ziekenhuisen ook fouten gemaakt die je niet verwacht. Maar verder is het een normaal standaard middel die geen boven gemiddeld gevaar voor een dier opleverd. En het werdt bij mijn paarden recht in het lichaam geprikt en niet direkt in een ader. Maar daar zullen alle DA`s wel een andere mening over hebben.
Let wel, het is volgens mij geen middel tegen mok, alleen tegen mijt,schurft, wormen, parcieten e.d.
Als mok van binnen uitkomt heeft het vaak te maken met voeding en leefklimaat e.o. allergie. Mok is een zeer moeilijk te bestrijden aandoening waar ze nog steeds niet alles van weten. Er is maar 1 oplossing voor mok bestrijding en dat is de oorzaak, zolang je die niet kan achterhalen is het meestal symptoom bestijding en zal het steeds terug komen. De meeste DA staan na verloop van tijd met de handen in het haar en dan wil een alternatief arts nog wel eens een oplossing zijn maar ook die komen er bij mok niet altijd uit.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:13

Nou, ik durf het eigenlijk niet hardop te zeggen......... maar ik ga het toch doen...... na Mira d'r onderbenen met een week tussenpoze 2x ieder 5 minuten in een emmer met Sebaciloplossing te hebben gehad, zou ik kunnen zeggen dat de jeuk een stuk verminderd is. Ja, ze komt nog wel met haar poezelige kleine megakont naar me toe van "krab effe, mam" (is 2 wk geleden ontwormd, dus dat kan het niet zijn), maar vrijdag ging ze in het bakje niet eens liggen en/of rollen. Meestal gaat ze gelijk liggen om dan uitgebreid alle benen af te gaan knagen. Vanochtend ging ze meerdere keren rollen, maar heb ik haar niet zien/horen stampen en heb ik haar ook niet zien "knagen".....

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:46

FK in zou zeggen tjuuuuuuu!!!!!!!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:51

gam zijn jeuk breidt ook weer uit, hoog op zijn kont, naast zijn staart... hij schuurt zich lam bah wat is dat toch!!

ik ga maar bellen met die vrouw die jean ook laat komen, wellicht weet zij het en heeft ze een oplossing voor.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:19

De jeuk die Mira nu wel heeft is ook omgeving staart, maar ook vind ze het heerlijk als ik aan de binnenkant van d'r dijbenen krabbel, en als ik de lange haren van d'r broek afborstel, liefst zo hard mogelijk.
Nee, sneppie, echt geen tjuuuuuuuh
Kijk maar
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/54103595

Lange haar is er al weer vanaf hoor, foto is van 28-12-2005

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:56

lekkere kont !!!!!!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:25

FK gam en mira hebben het dus op dezelfde plekken. ik dacht dat je iets van eveline gekregen had tegen de jeuk maar dat heb ik niet goed onthouden zeker?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:26

Nee, Eveline heeft wat schilfers meegenomen en dat gaat ze omkeren en er een middel van maken, ofzo..... weet niet precies
Ik denk dat jeuk op deze plekken puur met de rui te maken heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:54

ah oké. ja zou je denken? lijkt me stug, waarom dan specifiek op die plek?

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:25

Zitten er misschien schilvertjes op zijn staartwortel? Dat heeft Djana namelijk ook wel eens en dan smeer ik er berkenwater op en weg is het. Het kan inderdaad ook door de rui komen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:52

Vorige keer schreef ik dit:
viola schreef:
Ook hier heb ik gemerkt dat één van de tinkers erg staat te stampen met haar achterbenen.
Zo vanaf een afstandje is er niks aan te zien en ik voel ook geen korstjes, maar ze heeft duidelijk ergens last van. We hebben haar pas net en ze is nog niks gewent dus goed van dichtbij bekijken is nog een beetje moeilijk.

Inmiddels heb ik haar achterbenen wel goed kunnen bekijken en kan toch echt niks vreemds ontdekken. Alleen één kaal plekje net onder haar hak, maar de huid is daar ook helemaal gaaf. Verder voel en zie ik geen korstjes of rare plekjes, maar toch staat ze nog steeds te stampen.
Zou ze het gewoon doen omdat ze zich verveelt of zou er toch iets zitten wat ik (nog)niet zie.
Ik ben wel blij dat er (nog) niks te zien is, maar had liever gewoon geweten waarom ze toch zo stampt.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:29

Djana schreef:
Zitten er misschien schilvertjes op zijn staartwortel? Dat heeft Djana namelijk ook wel eens en dan smeer ik er berkenwater op en weg is het. Het kan inderdaad ook door de rui komen.

ja klopt ben ff aan het spitten geweest. berkenwater staat hier ook nog ergens

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:41

Hey naamgenoot

Ik heb ook wel eens gehoord dat Tinker zomaar voor de lol stampen.
Zonder dat ze jeuk of iets hebben.
Misschien vind je Tinker dat gewoon leuk.

Groetjes, Ryan en Viola

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:20

Ik denk 't niet, TinkerRyan.......... was 't maar waar!
Ik heb Mira al 2 1/2 week niet horen/zien stampen, kroonranden knagen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:32

Lonan stamt de laatste tijd ook enorm veel, kan aan de buitenkand niets ontdekken mok heeft hij zeker niet, knagen aan zijn benen doet hij ook niet, alleen stampen met de achterbenen, zou het meit zijn.

verder is laatst op zondag de paardentandarts geweest bij viane op stal en die zag dat de sokken van viane waren geschoren, ik vertelde van de mok en toen gaf zij me de tip dat wanneer ze het weer kreeg ik
propyleen glycol moest gaan proberen, is officieel iets voor koeien of zo ik ken het niet vroeg me af wie het kent en of iemand er wel eens wat van gehoord heeft, bij hun hielp het enorm goed zij ze.