[TI] PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:27

snowdon schreef:
DeMolenhoek schreef:
Röntgen nog niet (financieel plaatje) Wel heeft alles de nodige testen gehad van de dierenarts waardoor er veel kan uitgesloten worden. Correct op de buigproeven etc. Bloedtesten etc zijn goed. Meesten dingen kunnen wel al door logisch denken worden uitgesloten. Als de grootouders artrosevrij zijn op 20 jarige leeftijd dan kan je er gedeeltelijk vanuit gaan dat de kinderen dit ook zullen blijven. Eczeem is makkelijk te zien etc.

Helaas hebben ook veeartsen geen röntgen-ogen. Het is al vaker gebleken dat dieren die door de keuring kwamen toch resultaten bij röntgen kregen waarmee je niet verder wilt fokken.

Over ZE heb ik ook nog zo mijn gedachtes vwb genetische aanleg, daar wordt ook een hoop onzin over verspreid.

Als we allemaal eens goed naar huisvesting en voeding gingen kijken, werd een hoop al weggestreept en bleven er heel wat minder "genetische fouten" over in de populatie. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te wijzen met het vingertje, dat een paard genetisch niet in orde is en het niet aan de mens ligt.

Leg eens uit hoe je met voeding en huisvesting erfelijke ziekten kunt verwijderen uit een populatie, lijkt mij het einde.Ik ben het wel in de basis met je eens:
Voeding en huisvesting is enorm belangrijk, de stal doet mee kwaad dan goed, logisch. te SUIKERRIJK en ZETMEELRIJK voer ook, maar daarnaast zijn tekorten van NATUURLIJKE vitamine E, magnesium en domweg normaal zout zonder jodium een groot probleem in paardenvoeding. Ik voer nooit meer kant en klaar, weidegang, hooi op de paddock en luzernebrokjes naar behoefte( de mijne 100 gram ), die van mijn vriend een volle kilo met de juiste supplementen en verder niks.Eiwitten kun je eigenlijk enkel overvoeren aan de weinige eiwit gevoelige paarden die er zijn, suiker en zetmeel daarentegen zijn vergif.

snowdon

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:02

Nee, je leest verkeerd. Vaak blijken vergelijkbare symptomen niet afkomstig te zijn van erfelijke ziektes, maar van voeding en huisvesting. Dat bedoelde ik.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:02

Karlijn(RIP) , Kaydee en Annabel PSSM1 vrij

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:37

goed nieuws Lepel!

ik vind het een goede zaak dat je, als fokker, probeert om slechte dingen eruit te fokken!
maar dat hier zo vergeleken wordt tussen pssm 1 en artrose/spat/hko is regelrechte onzin!
deze aandoeningen zijn slechts in zeer geringe mate genetisch aangelegd. dit betekend dat slechts een zeer klein percentage paarden dit krijgen door aanleg van de ouders.
de rest is puur AANGEREDEN of SLIJTAGE.

dus wanneer je wil gaan fokken en je wil zoveel mogelijk zeker weten dat je met schone paarden fokt, qua die aandoeningen dan, dan moet je een merrie en een hengst hun hele leven flink laten werken, en dan met een jaar of 15 op de foto zetten.
zijn ze dan nog steeds goed en artose/spat/hko vrij? dan moet je ermee gaan fokken.
in de realiteit dus pure onzin!

maar een aandoening als pssm 1 kan je door een simpele test uitwijzen en dit hebben ze hun hele leven. dus heeft niks te maken met rijden of slijtage of wat dan ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:23

Dat is dus niet waar, de dingen die ik noem zijn genetisch in het paard aanwezig (al komt door een trauma ook zeker wel voor). Dat het pas later tot uiting komt wil niet zeggen dat het er eerder niet zit. Ook met pssm1 is dat zo, de leeftijd waarop een paard een eerste aanval krijgt verschilt en zal misschien ook wel getriggerd moeten worden, dat durf ik niet te zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de merrie Malissa van Wendy; ruimschoots 10 jaar geweest, pssm1 homozygoot, en geen klachten tot op heden. Zo ook enkele dekhengsten die n/p1 zijn getest. Ik zeg niet dat er geen klachten gaan komen, als je hier leest wat voor impact het op amerikaanse rassen heeft, kan je beter voorkomen dan pogen te genezen.

Overigens zijn er ook paarden, neem bovenstaande Connor, die klachten hebben die lijken op pssm1, maar het dus niet zijn. Zou je dan met zo'n paard wel moeten fokken? Naar mijn inziens niet. De stempel zegt niks, het is de dagelijkse kwaliteit van leven die telt voor een dier.

Jij vraagt of je pas met een paard moet fokken alshet 15 is en hard gewerkt heeft, nadat het op de rontgen goed is verklaard. Nee, natuurlijk niet. Ook rontgen is ook een moment opname en is dus geen haar beter/slechter dan fokken met een pssm1 paard zonder klachten.

In de genen kan je pas echt zien wat een paard daadwerkelijk een "aandoeningen" bij zich draagt, dat is op elk moment in het leven te testen. Echter is helaas nog lang niet voor elke aandoening het gen gevonden wat het "veroorzaakt".

Of moet ik zeggen, gelukkig maar? Een echt gezond paard fokken is immers praktisch onmogelijk, dat zal iedereen met een beetje logica snappen. Dus als alle gendefecten gedefineerd worden zal de paardensoort snel uitsterven, willen wij echt-echt niet met gebreken (dan wel of niet met klachten) gaan fokken.

Wat mijn ideaal zou zijn, en ik weet dat het onmogelijk is, uiteraard: Paarden als veulen zijnde genetisch te laten testen op alle mogelijke gebreken, per stamboek bekijken welke gebreken in welke mate klachten geven, en op basis cijfers toekennen aan het hebben van een defect op een bepaald gen. Wanneer een paard boven score x, scoort, dan wordt het voor het leven uit gesloten voor de fokkerij.

Dit gaat niet lukken, uiteraard niet. Gelukkig maar, fokken is gokken, fokken zonder de kans op een "minder" paard zou een fokker lang zo trots en de fokkerij lang zo interessant niet maken als je het mij vraagt. Daarmee bedoel ik niet dat er naar mijn idee zieke paarden moeten zijn, maar neem nou bijvoorbeeld het friese paardenras met vele doorgezakte ruggen, wel of niet erfelijk, het zorgt voor onderscheid en selectie, wat de kwaliteit alleen maar doet verbeteren. Of het nou wel of niet genetisch is, met minder voorkomen van doorgezakte ruggen bij de fries, zorgt voor een hogere kwaliteit van leven voor de paarden.

Terug komend op het pssm1-gebeuren bij Tinkers, dan krijgt het nou, bekeken binnen mijn ideaal zoals ik dit topic lees, van de meerderheid een 8 op de schaal van 10 qua belang, terwijl de klachten bij aantoonbaarheid misschien een 3 op 10 scoren. Eczeem zou hier, of binnen de fokkerij zoals ik die mee maak een 4 op schaal van 10 krijgen in belang, terwijl de klachten bij aantoonbaarheid toch zeker rond de 8 - 9 op 10 zitten. Als je fokt met een paard met pssm1 positief krijg je een stuk meer scheven blikken dan wanneer je zou fokken met een hengst met eczeem, zo ervaar ik het. En dát is wat ik persoonlijk niet snap. Hierin is eczeem een voorbeeld, er zijn meer aandoeningen die ik zou kunnen gebruiken in deze context.

Het is een beetje de omgekeerde wereld, wij gaan gezonde paarden zonder klachten, massaal testen op een aandoening (mijne heb ik ook laten testen), terwijl bij vele andere gebreken gaan we testen wanneer een paard klachten heeft. Immers, op alles testen is erg kostbaar, dus waarom dan het een wel en het ander niet? Mocht het ras nou bedreigd worden door veel paarden met dezelfde klachten, dán zou ik gaan testen hierop voordat er gefokt wordt, maar het genetische percentage tot nu toe is niet schrikwekkend als je het mij vraagt, en het aantal paarden met klachten nog veel minder.

Het stamboek van Tinkers/Irish Cobs staat nog zodanig in de kinderschoenen dat voor zowel hengsten als merries de eis om te fokken erg laag is. Dit moet ook wel; anders vallen er teveel dieren af en krijg je een ras bestaande uit inteelt, langzaam maar zeker gaat de kwaliteit omhoog en worden de regels strenger omdat het ras dat aan kan.

Om nogmaals duidelijk te maken, iedereen zou het beste alleen maar moeten fokken met gezonde paarden, een gezond paard fokken zou het streven moeten zijn. De realiteit zegt alleen dat je soms keuze's moet maken, ieder dier mankeert wel iets, bewust of onbewust....
Laatst bijgewerkt door Caily op 23-08-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:34

het is niet zo dat alle andere aandoeningen als bv artrose al vanaf geboorte erin zit. dit is bij een klein percentage wel zo. dan is het genetisch meegegeven. bij de rest is het puur slijtage door gebruik, of het is door een trauma van buitenaf gekomen.
dus is het slechts bij een klein gedeelte al vroeg te bepalen, en dan nog moet het getriggerd worden om tot uiting te komen.

ik denk wel degelijk dat de tinkers die positief zijn bevonden op pssm 1 symptomen ervaren en ook last ervaren, maar dat die door veel mensen weg gemoffeld worden onder een andere noemer.
ook ben ik van mening dat veel klachten van Conner zeker wel aan pssm 1 gerelateerd kunnen worden.

waarom er zo weinig symptomen aan pssm 1 onder de tinker mensen aan de ziekte worden gekoppeld is voor mij een raadsel.
en vraag me daarom ook af of het misschien te maken heeft met de mate van gebruik?
(ik probeer niemand hier in een hoekje te duwen of te beledigen! )
wat ik over het algemeen om me heen zie qua gebruik van tinkers vs qhp is dat de qhp serieus getraind worden. meerdere malen per week echt aan het werk worden gezet. en de tinkers meer gebruikt worden voor een buitenritje en af en toe eens een rondje in de bak hobbelen.

nogmaals: voel je niet aangevallen wanneer ik het totaal verkeerd zie. dit is wat ik in mijn omgeving zie.

graag zou ik dan van mensen die wel serieus met hun tinkers trainen en pssm 1 positief zijn bevonden en boven de 12 jaar zijn of deze idd totaal geen enkele symptomen uiten.
hoe vaag ze ook kunnen zijn.

zou daar misschien het verschil in zitten? of misschien sla ik de plank wel compleet mis....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:35

Kan met hand op hart zeggen, Victorio, PSSM n/p1, geen enkele klacht met zijn 12 jaar. En ik heb opgelet sinds ik zijn uitslag heb ontvangen!
Op dit moment wordt hij niet fanatiek gereden, maar zal na zijn castratie zeker wel weer zijn en dan wordt hij ook uitgebracht.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 23-08-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:36

Citaat:
Overigens zijn er ook paarden, neem bovenstaande Connor, die klachten hebben die lijken op pssm1, maar het dus niet zijn
ehh Connor is positief getest en heeft dus wel PSSM1 -O- helaas.

Geen idee hoe het zit met wel of niet meteen klachten of nooit. Ik heb wel het idee dat aandoeningen die wel aanwezig zijn maar nog niet tonend bij verkeerde voeding, beweging oid daardoor de klachten naar boven kunnen komen.

En dat er veel paarden met probleem rondlopen die zogenaamd ras gevoelig zijn of anders maar die puur voedings of bewegings gerelateerd zoals bijvoorbeeld mok of zomerexceem of stijfheid dat vaak door foute voeding wordt veroorzaakt.

Edit een groot verschil misschien met quarters en tinkers is misschien de manier van houden, voeding, beweging in combinatie met ander soort spieropbouw (sprinters versus duurlopers,)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:44

Weinig genetische defecten geven directe aanleiding tot een ziekte.
Er zijn echter wel heel veel genetische defecten die de gevoeligheid voor een bepaalde ziekten verhogen.
Waarom zouden anders (veel) koudbloeden gevoeliger zijn aan zomereczeem, tov warmbloeden.
Waarom zouden friezen sneller slechte ruggen krijgen.
Waarom zouden bepaalde lijnen bij warmbloeden meer te maken hebben met cystes in het hoefbeen of OCD.
Waarom zouden kleine ponies vaak veel gevoeliger zijn aan insuline resistentie.

Dmv van voeding en huisvesting kun je zorgen dat het niet tot uiting komt. Maar dan nog zit je met een paard dat gevoelig is voor deze aandoening. Moet je dan nog met een dergelijk dier fokken?
Ik zit thuis bijv. met een Welshpony die op een zeeeeeeeeer streng dieet staat ivm gevoeligheid aan hoefbevangenheid. Dit betekend ook dat ze moeilijk met de rest in de kudde kan lopen. Ze staat wel in een aangrensende wei, maar toch.
Ze doet het hier werkelijk super op, maar in mijn ogen is dit niet de manier van een gezond paard huisvesten...
Met haar wordt dan ook absoluut niet gefokt. Ondanks dat ze het op de juiste huisvesting/voeding niet slechter doet dan een gemiddeld sportpaard.

Wat Cailey ook zegt; een genetisch gezond paard bestaat niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:48

Connors eigenaresse vertelde dat de klachten zijn ontstaan nadat het getriggerd was met een foutief voerbeleid. Dat is toch hetzelfde als bij wijze van een paard met genetische artrose (of wat dan ook) triggeren door foutieve training?

Ik denk dat veel aandoeningen genetisch al vast liggen, maar pas na triggeren ervan, tot uiting komen. Wat die trigger precies is, zal per individu verschillen, maar zou me niet gek zijn als dat ook per ras verschilt.

De mate van gebruik, de merrie Malissa die ik hierboven noem, heeft op Z-niveau in de sport mee gedraaid, meerdere veulens op de wereld gezet, zij voldoet dus aan wat jij in je post vraagt (meen dat ze uit 1999 of 2001 is), haar eigenaresse is WenK, zij heeft eerder in dit topic een mooie post geschreven. Of is dat niet wat je bedoeld? Ook Tinkerhengst King loopt momenteel succesvol in het M hij is van 2008 meen ik.

Overigens, ga maar eens bij een gemiddelde (particuliere) Tinkereigenaar vragen wat zij met hun Tinker doen, ik denk dat je je namelijk verkijkt hoeveel Tinkers er "echt" aan het werk moeten. In de bak, maar ook buiten kan wellicht hard gewerkt worden, mijne loopt als ze op conditie (en niet drachtig) eens per week 60km, en meerdere keren per week 20km, basistempo draf.

Bovenstaande post had ik ik nog wat uitgebreid naderhand.
Laatst bijgewerkt door Caily op 23-08-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:51

Is er eigenlijk al eens getest op PSSM bij wilde paarden en paarden die bij opgravingen worden gevonden?

Dat zou inzicht geven op de overlevingskansen van paarden met PSSM, want als er iemand keiharde selectie hanteert, is het moeder natuur wel.
En uit paarden bij opgravingen is mooi te zien hoe oud het gen al is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:56

Mijn merrie heeft last van diastase (ruimte tussen de kiezen met gevolg eetproblemen), al vanaf haar 13e is het aangetoond, maar wellicht zit het er al veel langer. Diastase zou ook een erfelijk iets zijn, ze is drachtig van haar zesde veulen, of haar eerdere veulens problemen hebben, geen idee, niemand erover gehoord. Moet ik dan ook niet meer fokken? Ze is pssm1 vrij, nooit hoefbevangen of ziek, geen eczeem, erg droge benen, niet mokgevoelig. Stermerrie bij het stamboek, wat mag zeggen dat ze rasgemiddeld gezien hoog scoort. Een paard kan prima oud worden met diastase en met de juiste voeding zijn er (zo goed als) geen klachten. Dus persoonlijk vind ik dat ze alsnog een aanwinst is voor de fokkerij en mag ze bij mij gewoon moeder blijven worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:03

Dat is niet een levensbedreigende ziekte maar een onhandige afwijking in mijn ogen. En heeft op zich geen verregaande consequenties voor een paard.

Maar een paard waarvan bekend is dat het gevoelig is voor bevangenheid, drager is van een afwijkend gen dat een mindere levenskwaliteit geeft, een hengst waarvan bekend is dat hij beenstand afwijkingen doorgeeft, zwakke ruggen geeft is voor mij een absolute no go. Daarom is fokken met honden met HD binnen een rasvereniging verboden.

Is voor mij net als mensen die bewust kinderen krijgen terwijl ze al bekend zijn met bv MS, erfelijke kanker of bekend dat kinderen zeer waarschijnlijk een zware geestelijke afwijking hebben. Dat is voor mij eigenlijk hetzelfde als fokken met dieren die bekend zijn met ernstige afwijkingen die ze ook zeer waarschijnlijk door geven. Dat is toch iets anders als weten dat je een kind met een hazenlip krijgt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:15

Uiteraard, maar wie bepaald of iets per definitie ernstig is? In jouw geval is de pssm1 ernstig, maar in de ogen van Wendy misschien niet, gezien haar paard het wel heeft, maar geen klachten heeft. Die hengst ben afwijkende beenstand kan in de wei prima oud worden, en zijn nakomelingen ook, dus wellicht dat een fokker dat minder ernstig vindt dan iemand die ook sportgericht met het paard aan de bak wilt. Iemand met een paard met ZE op de veluwe zal dat een stuk ernstiger ervaren dan iemand met een soortgelijk paard aan de Zeeuwse kust.

Mijn merrie kon ook van een eigenaar geweest zijn die zo lang ermee aanmoddert en zoveel problemen heeft met voer dat de aandoening (die veelal niet herkend wordt nog helaas) in zijn ogen ernstig is, terwijl ik er vrij snel achter was waar de oorzaak ligt en wat de voedingsgerelateerde oplossing is waardoor ik er weinig problemen mee ervaar.

Neem de Welsh van Geodeo eerder op deze pagina. Zij ziet dat het dier niet normaal functioneert op een doorgaans rantsoen wat haar andere paarden krijgen, en vermoedt daarom dat het dier niet helemaal gezond is. Wellicht als het dier bij een eigenaar was gekomen die voor alle dieren dat rantsoen had gehad waar deze Welsh het goed op doet, dat dan de twijfel over de gezondheid binnen in het dier geheel niet had bestaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:22

HD is trouwens iets wat binnen bepaalde hondenrassen zoveel voor kwam én zulke ernstige klachten gaf dat het er met enige spoed uit geselecteerd moest worden. Dat is prachtig dat rasverenigingen daar zo kordaat en bewust mee om gaan en maatregelen treffen, maar naar mijn inziens niet te vergelijken met de ernst van de aandoeningen die we hier noemen. Ernstige klachten bij pssm1, ZE of wat dan ook, die zijn er beslist, maar als je het bekijkt over de hele populatie is het percentage zodanig laag dat dergelijke maatregelen als voor HD overdreven zouden zijn.

Vergeet niet, het uitsluiten van een bepaalde groep dieren uit de populatie vanwege een aandoening, zorgt van verkleining van de diversiteit en daarmee een vergroting van kans op inteelt. Dat is altijd een afweging die gemaakt moet worden.

Daarom zijn stamboeken in de eerste jaren minder streng met toelaten van paarden dan wanneer het om een ouder stamboek gaat, dit is te zien bij vrijwel alle rassen. Het Tinker/Irish Cob stamboek is een van de jongste stamboeken van Nederland, dit is ook te merken aan het feit dat het een "open" stamboek is; paarden worden opgenomen als ze voldoen aan de raskenmerken, ongeacht of afstamming bekend is. Het ICS-NL is het stamboek langzaam aan het sluiten, het NSvT nog niet (andere gerelateerde stamboeken zou ik niet weten)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:24

Maar Connor is inmiddels helaas een vergaarbak van aandoeningen :(:)
Die stijfheid kan ook door de artrose komen, wie zal het zeggen.

Ik ben zelf 'fokproduct' van ouders met artrose en ik kan je zeggen dat dat geen feestje is.
Ik heb niet voor niks moeten verkopen, want de balans tussen belasten en overbelasten was zoek.

Maar nu kan ik dit zelf aanvoelen en maatregelen nemen.

Wat Caily al aangeeft, los van welk gen dan ook, is elk paard verschillend in karakter en het aangeven van ongemak.
Daarbij is elke eigenaar anders in onderhoud en het opmerken van ongemak.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:27

Lis is uit 1998 en dus inmiddels 16. Ook hier sinds de uitslag scherper op tekenen, maar in alle oprechtheid; ik kan ze nog altijd niet ontdekken. Paard is op alle manieren gevoerd, van sober tot volop haver en granen. Enkel geen brok.
Paard heeft probleemloos Z1 met winst gelopen, in dezelfde periode gesprongen, keuringsklaar gemaakt door tuigpaardtrainer, voor de wagen beleerd, gecrosst, endurance gereden en heeft inmiddels het 4e veulen aan de voet. Neem van mij aan dat dat paard serieus getraind is, 5/6/7 dagen per week en presteren deed ze...

PSSM is in mijn ogen echt wel iets waar verder naar gekeken moet worden. Maar ik word een beetje naar van de paniekreacties die ik bij sommigen zie. En dat is de reden dat ik blijf benadrukken dat er ook (de meesten tot nu toe) paarden zijn die niet symptomatisch zijn en een superfijn gebruikspaard zijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:40

LBLGypsyCobs schreef:
Maar Connor is inmiddels helaas een vergaarbak van aandoeningen :(:)
Die stijfheid kan ook door de artrose komen, wie zal het zeggen.

Ik ben zelf 'fokproduct' van ouders met artrose en ik kan je zeggen dat dat geen feestje is.
Ik heb niet voor niks moeten verkopen, want de balans tussen belasten en overbelasten was zoek.

Maar nu kan ik dit zelf aanvoelen en maatregelen nemen.

Wat Caily al aangeeft, los van welk gen dan ook, is elk paard verschillend in karakter en het aangeven van ongemak.
Daarbij is elke eigenaar anders in onderhoud en het opmerken van ongemak.

ik denk ook dat er wel een degelijk aan symptomen die Connor vertoont aan pssm 1 gehangen kunnen worden, als je ze naast de lijst legt van pssm 1 symptomen.

of tinkers nu dus hetzelfde op pssm 1 reageren is dus een hele andere vraag.
en dat blijkt dus maar weer uit de paar reacties over oudere tinkers die wel flink lopen en geen symptomen hebben.

maar zo zijn er ook qhp's die geen symptomen tonen, of dusdanig weinig dat niet de link met pssm 1 wordt getrokken.

een onderzoek ernaar zal denk ik veel antwoorden verschaffen, en dat gaat ook gebeuren begreep ik. wat echt heel erg goed is!

daarnaast lijkt mij dat we ook gewoon te maken hebben met het gebruiken van goed verstand wanneer je wil gaan fokken.
ik hoor helaas zo vaak over merries die niet goed lopen, waarom wordt maar niet onderzocht, en die laten ze dan maar dekken door de hengst van de boer van drie dorpen verderop, want dan hebben ze nog iets aan de merrie.
dit gaat niet speciaal over tinkers hoor, maar het fokken van sommige mensen. nou ja fokken? eerder vermeerderen.

het gebruik van de tinkers waar ik op doelde is wel echt zeer minimaal hoor. die maken geen buitenritten van 60 km. en ik zeg ook niet dat die qhp's elke dag vet in het zweet gereden worden hoor, maar de training is wel degelijk serieuzer.

ja idd is er ook een grote factor: de eigenaar, in hoeverre kent deze zijn paard en ziet hij wanneer er iets mis is.
ik heb een heel aantal keren met mijn paard door de bak gelopen, nou ja voor zover dat ging met tussenpozen rust tussendoor, tijdens een aanval, en kreeg de vraag of ik aan het kamperen was omdat hij een tijdje stil stond en echt niet meer verder kon.
dus voor andere was het ook niet duidelijk dat het echt heel erg slecht ging met mijn paard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:45

Vermeerderaars zullen er altijd zijn en ook dat is weer lastig beoordelen.
Want de 1 kan een fokproduct wel degelijk een aanwinst vinden, terwijl de ander niet kan begrijpen dat er ooit voor zo'n combi gekozen is.

Ik begrijp dat het voor de Quarter mensen het PSSM verhaal een groot schrikbeeld is en terecht als ik zo de verhalen en symptomen hoor, het zal je paard wezen.

In de Tinker en Cob wereld moeten die verhalen zeker niet genegeerd worden, maar ik word net als WenK ook een beetje naar van de paniek die er nog steeds lijkt te heersen hier en daar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:54

Wellicht zijn er ook quarters die niet zoveel hoeven te doen voor de kost, ik denk niet dat je het in die hoek moet zoeken als we het hebben over de uiting van klachten van iets als pssm1.

Welke aandoening welke klachten veroorzaakt blijft altijd gissen, uiteraard kan je op basis bij veel individuen een beschrijving maken van gemiddelde symptonen, maar in bepaalde samenstellingen en omstandigheden kan men makkelijk verkeerde conclusies trekken. Denk aan paarden met jeuk, maar aangetoond geen ZE, gevoelig op eiwitten/melasse horen wij dan vaak onder de koudbloeden, zou kunnen. Maar om uit te sluiten waar de klachten van komen moet je dus en laten testen op aanwezigheid, en in geval van het hebben van beiden, zal het altijd de vraag blijven vanwaar de klachten komen.

En is dat van belang? Ja, vast wel, maar naar mijn idee in mindere mate. Aangezien met een paard met klachten die je niet kan verhelpen/verminderen, om het leven van het dier kwaliteit te geven, naar mijn inziens niet gefokt moet worden. En misschien is het wel zo dat bij een ander de klachten wel vermindert/verholpen zouden kunnen worden, maar zolang dat niet het geval is, waarom dan fokken?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:06

WenK schreef:
Lis is uit 1998 en dus inmiddels 16. Ook hier sinds de uitslag scherper op tekenen, maar in alle oprechtheid; ik kan ze nog altijd niet ontdekken. Paard is op alle manieren gevoerd, van sober tot volop haver en granen. Enkel geen brok.
Paard heeft probleemloos Z1 met winst gelopen, in dezelfde periode gesprongen, keuringsklaar gemaakt door tuigpaardtrainer, voor de wagen beleerd, gecrosst, endurance gereden en heeft inmiddels het 4e veulen aan de voet. Neem van mij aan dat dat paard serieus getraind is, 5/6/7 dagen per week en presteren deed ze...

PSSM is in mijn ogen echt wel iets waar verder naar gekeken moet worden. Maar ik word een beetje naar van de paniekreacties die ik bij sommigen zie. En dat is de reden dat ik blijf benadrukken dat er ook (de meesten tot nu toe) paarden zijn die niet symptomatisch zijn en een superfijn gebruikspaard zijn.

fijn te lezen dat jou paard geen symptomen vertoont en geen ongemakken heeft!

tja, ik weet niet of je het over mij hebt. ik voel me niet direct heel erg aangesproken.
ik kan je in ieder geval wel vertellen dat wanneer je een lange en ellendige strijd met je paard hebt gevochten tegen deze ziekte en het niet hebt gewonnen dat je er iets anders tegenover staat wanneer iemand het weg wuift alsof het onzin is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:15

Ik wuif het ook niet weg als onzin, maar deel niet de paniek, omdat ik nog steeds niet van zulke extreme symptomen bij de Tinkers en Cobs gehoord heb.

Ik snap prima dat jij er zo tegenover staat, wat ik zeg, het zal je paard wezen.
Wat een zorgen heb je dan :(:)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:37

LBLGypsyCobs schreef:
Ik wuif het ook niet weg als onzin, maar deel niet de paniek, omdat ik nog steeds niet van zulke extreme symptomen bij de Tinkers en Cobs gehoord heb.

Ik snap prima dat jij er zo tegenover staat, wat ik zeg, het zal je paard wezen.
Wat een zorgen heb je dan :(:)

Exact dit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:26

Vandaag overigens een eigenaar gesproken van een overleden ruin, die de strijd opgegeven heeft tegen PSSM1-symptomen. Hierbij was de trigger: hoefkanker en hoefbevangenheid achter elkaar. Daarvoor nooit klachten gehad. Tijdens verblijf in kliniek kwam er uit dat door een genetische afwijking in de spieren hij onherstelbaar was, bleek dus PSSM1 ook. Ik weet verder geen details, maar dit is nu het 2e paard voor mij in de Tinkerwereld met daadwerkelijk de symptomen.

Overigens ook weer een ruin. Zou daar nog een extra gevoeligheid / trigger kunnen zitten? Door castratie / verschil in hormonen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:31

Was de hoefbevangenheid bij die ruin veroorzaakt door verkeerd voer?
Zou dat ook de PSSM getriggerd kunnen hebben?

En dan ongetwijfeld overbelasting van de spieren door het anders staan door de bevangenheid.
En dan weer de PSSM die die spieren verstoort waardoor die niet herstellen?