snowdon schreef:DeMolenhoek schreef:Röntgen nog niet (financieel plaatje) Wel heeft alles de nodige testen gehad van de dierenarts waardoor er veel kan uitgesloten worden. Correct op de buigproeven etc. Bloedtesten etc zijn goed. Meesten dingen kunnen wel al door logisch denken worden uitgesloten. Als de grootouders artrosevrij zijn op 20 jarige leeftijd dan kan je er gedeeltelijk vanuit gaan dat de kinderen dit ook zullen blijven. Eczeem is makkelijk te zien etc.
Helaas hebben ook veeartsen geen röntgen-ogen. Het is al vaker gebleken dat dieren die door de keuring kwamen toch resultaten bij röntgen kregen waarmee je niet verder wilt fokken.
Over ZE heb ik ook nog zo mijn gedachtes vwb genetische aanleg, daar wordt ook een hoop onzin over verspreid.
Als we allemaal eens goed naar huisvesting en voeding gingen kijken, werd een hoop al weggestreept en bleven er heel wat minder "genetische fouten" over in de populatie. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te wijzen met het vingertje, dat een paard genetisch niet in orde is en het niet aan de mens ligt.
Leg eens uit hoe je met voeding en huisvesting erfelijke ziekten kunt verwijderen uit een populatie, lijkt mij het einde.Ik ben het wel in de basis met je eens:
Voeding en huisvesting is enorm belangrijk, de stal doet mee kwaad dan goed, logisch. te SUIKERRIJK en ZETMEELRIJK voer ook, maar daarnaast zijn tekorten van NATUURLIJKE vitamine E, magnesium en domweg normaal zout zonder jodium een groot probleem in paardenvoeding. Ik voer nooit meer kant en klaar, weidegang, hooi op de paddock en luzernebrokjes naar behoefte( de mijne 100 gram ), die van mijn vriend een volle kilo met de juiste supplementen en verder niks.Eiwitten kun je eigenlijk enkel overvoeren aan de weinige eiwit gevoelige paarden die er zijn, suiker en zetmeel daarentegen zijn vergif.