Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolin schreef:Dit is niet het enige wat mijn paard heeft, ze heeft ook nog een spronggewricht dat niet meer goed is, en ik ben ervan overtuigd dat als ik het opgeef zij het ook opgeeft. Ik weet wel dat ik mijn emoties moet beheersen. Gelukkig houd ons dat al een tijdje aan de gang, moet wel eerlijk bekennen dat ik het nu even allemaal wat somberder zie. Er is een wissel van eigenaar geweest van de stal, houden veel paarden binnen met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten wil. Ze loopt dan alleen heen en weer langs de draad te ijsberen. Ik vind dat ik de omstandigheden moet creeren voor haar welzijn, op stal hebben ze de mening, ze wil niet. Logisch als de rest van haar stalmaatjes binnen blijft. Maar dat zijn "sportpaarden" is dan de opmerking. En ik vind het heel moeilijk om dan mijn gevoel uit te schakelen, voel de opgekropte energie van de paarden. Want ze staan te hopsen in hun stal, ze moeten wennen aan een nieuw paard is het dan vaak, aan me hoela ze willen grazen, spelen, kroelen even los!
tug schreef:er is wel degelijk in nederland onbewerkte lucerne te koop, je moet alleen wel heel goed zoeken,bel rondje langs fouragehandelaren loont de moeite . er is een merk die onbewerkte lucerne voor paarden levert, zal nog even zoeken voor de juiste naam.
ik heb een paar jaar geleden ook spaanse grote balen ruwe lucerne gevoerd, nadeel is dat er heel veel stof in zat en dat ze het natgemaakt niet echt met smaak aten. je moet eigenlijk opzoek naar b-keus van de tweede snee met veel stengel en weinig blad, hoemeer mensen er naar vragen hoe sneller het te koop is.
laurenta schreef:Er bestaat wel melassevrije lucerne hoor Roos.... van Subli http://www.subli.nl/Assortiment/nl/82/Luzerne.html. Weet alleen niet of ik dat zou durven geven als mijn paard zou moeten afvallen, meestal wordt het toch ook gegeven om paarden wat aan te laten komen, maar bij de lezing van de v.a. zullen ze je er wel alles over verteld hebben.
tug schreef:o ja die leeftijd van die melkkoeien, dat verhaal klopt misschien bij een aantal stallen,maar op een middelgroot bedrijf en ik ken er meerdere zijn de koeien eerder gemiddeld 6 jaar oud.
let ook op het woord gemiddeld, daarvoor tellen ook de afgevoerde kalfjes mee.
als je bij paarden zo rekent mag je ook blij zijn dat je aan 6 tot 8 jaar gemiddeld komt, heel veel veulentjes gaan ook direct naar de slacht en die tellen ook mee, net als bij die koeien moet er voor een veulen een ander paard minimaal 14 worden om gemiddeld op 7 jaar en drie maanden te komen. met het gemiddelde van 3 of 4 trap je boeren echt op hun ziel, terwijl de werkelijkheid toch net even anders ligt.
geerke schreef:Vroeger gaf ik alfalfa(of hoe heet het...)gehakseld met melasse...niet goed dus.
Die lucernebrok ben ik een dag of 10 geleden mee begonnen,en dat gaat goed.