[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:04

ik meld het toch nog maar even....mijn paard staat al 4 jaar op levothyroxine,en doet het geweldig!

We hebben een half jaar na het begin van de behandeling de dosering gehalveert....na tien dagen zagen we dat het niet goed ging.
Voorbenen om de beurt ontlasten,raar omdraaien...zo zittend,en erg stijf.
Dus weer terug naar de oude dosering....tien dagen daarna weer goed.

Pablo staat op de lichtste dosering,meer geven doe ik niet,want dan heb je kans op bijwerkingen...snelle hartslag..

Ondanks de medicijnen kan hij absoluut niet alles eten!
Ik moet heel erg uitkijken....en ben ook als de dood dat het ooit op cushing uitdraait.

Verlopig drinkt hij gewoon ,20 liter per nacht,plast normaal,zweet niet,zelfs niet na 10 min. longeren en heeft geen lange vacht(wel iets meer vacht dan vroeger).

Hij verhaart nu al een week of 4 en komt er goed door.
Het is jammer dat de echt hopeloze gevallen(die het met een streng dieet niet meer redden...)eerder kiezen voor inslapen dan om levothyroxine te proberen....er is nog niet veel over bekent,dus ik verwijt de eigenaren die voor inslapen kiezen niets...
Het zou misschien weleens goed zijn dat er ergens een dierenarts is die zich wat meer in dit verdiept....
(er lopen wel onderzoeken in amerika over levothyroxine bij IR...maar voordat we dat in nederland doorhebben?....en dan natuurlijk het wiel weer opnieuw uitvinden...)

Maar goed...als je paard met een goed dieet goed fuctioneert is dat natuurlijk beter dan medicijnen!
Alleen bij pablo was het zo ver heen dat een dieet ook niet meer hielp....
Ik ben wel 850 euro kwijt per jaar aan medicijnen,ik heb het er graag voor over(daar heb ik twee schoonmaak adresjes voor..goed doel dus..)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:15

kwam de schilklierhormonen ook tegen in vele engelse sites, hun bevelen echter aan om dan eerst te kijken of er op dat gebied inderdaad verstoringen optreden, hun geven aan dat een verstoorde schildklierwerking een andere aandoening is dan de hier bedoelde IR, als er namelijk geen probleem is daarmee werkt het ook niet.
tipje: zoek is op EMS, dat is de nieuwe naam voor wat wij IR noemen hier, deze naam is afgesproken door een groep internationale wetenschappers die dit onderwerp bestuderen.
ben wel heel blij dat je een middel voor jouw paard hebt gevonden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:31

jolin schreef:
Dit is niet het enige wat mijn paard heeft, ze heeft ook nog een spronggewricht dat niet meer goed is, en ik ben ervan overtuigd dat als ik het opgeef zij het ook opgeeft. Ik weet wel dat ik mijn emoties moet beheersen. Gelukkig houd ons dat al een tijdje aan de gang, moet wel eerlijk bekennen dat ik het nu even allemaal wat somberder zie. Er is een wissel van eigenaar geweest van de stal, houden veel paarden binnen met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten wil. Ze loopt dan alleen heen en weer langs de draad te ijsberen. Ik vind dat ik de omstandigheden moet creeren voor haar welzijn, op stal hebben ze de mening, ze wil niet. Logisch als de rest van haar stalmaatjes binnen blijft. Maar dat zijn "sportpaarden" is dan de opmerking. En ik vind het heel moeilijk om dan mijn gevoel uit te schakelen, voel de opgekropte energie van de paarden. Want ze staan te hopsen in hun stal, ze moeten wennen aan een nieuw paard is het dan vaak, aan me hoela ze willen grazen, spelen, kroelen even los!

Dat is idd wel heel vervelend... Ik ben ook als de dood dat de mensen waar ik nu sta er mee op zouden moeten houden (is helemaal niet aan de orde maar zou natuurlijk altijd kunnen..)
Want waar ben je dan welkom met zo'n 'moeilijk' paard...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:36

Wat ben ik blij met jullie berichten zeg :j niet blij voor jullie paardjes natuurlijk maar zie echt weer nuttige informatie
Ik zal mijn dierenarts/tandarts eens vragen naar dat schildklierhormoon!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:44

Lijkt me zeker lastig om zo'n stal te vinden.. want vaak komt je paard dan in de zomer alleen te staan.

Evita gaat wel gewoon het land op, in de lente met graaskorf. Sommige mensen zullen dat denk ik heel raar vinden, want ik neem er wel risico mee, ook al is ze bij mij nog niet bevangen geweest. Ik kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om haar binnen/in de paddock te houden als de rest lekker buiten staat. Ze geniet er zo enorm van als ze met haar maatjes op het land kan staan! Dat wil ik haar op haar oude dag toch niet onthouden..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:08

Niet alleen mijn paard word als moeilijk gezien, ik ook. En dat valt niet mee voor iemand die het een ander most off the time naar de zin wil maken. |o Misschien moet het wel zo zijn, door dit paard heb ik al heel wat moeten knokken, regelen, boos worden en opkomen voor ons. Leer ik misschien wat van. Nu zijn we duidelijk weer in een nieuwe fase aanbeland, ik snap haar echt niet, of kan haar niet geven wat ze nu nodig heeft en dat maakt het rijden er niet leuker op |(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:44

:(:) jolin, ik heb denk ik al een jaar niet serieus gereden, soms ff rondje gestapt zonder zadel...

evita, Fiek wil ik hier ook proberen, als hij stabiel is, of hij met een graaskorf om toch mee de wei in kan af en toe wanneer het fructaan al zo laag mogelijk is zeg maar...
als ik hem op deze manier blijf houden, op zandstukkie en maatjes de wei op zien gaan dan heb ik straks een paard dat geestelijk gezien zieker is dan lichamelijk en dat kan ook nooit de bedoeling zijn...

bij dierenarts was super leerzaam!!!
hadden we met zn allen bij moeten zijn...
eiwitten zijn wel goed voor paarden met IR, zorgen er namelijk voor dat de insuline niet snel stijgt bij voedselopname en houdt het bloedsuiker daarmee dus ook stabiel en dat is wat we willen bij deze paarden...
ben dus zeker al op de goede weg met fiek maar ga nog op zoek naar producten die enkel eiwitten bevatten...
helaas wordt aan alle lucerne hier in NL suiker toegevoegd, in buitenland kan je het gewoon als pure eiwit halen (wordt dan bij koeien gebruik die door het kuil dat ze krijgen ook enorm hoge suiker en insuline waardes hebben, hierdoor wordt een melkkoe in nederland ook nooit ouder dan een jaar of 3/4 en hebben ze dan zelfs nog niet eens een volledig volwassen gebit :n)

Anyway, veeeeeel info, ga het ff lekker op me in laten werken!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:23

er is wel degelijk in nederland onbewerkte lucerne te koop, je moet alleen wel heel goed zoeken,bel rondje langs fouragehandelaren loont de moeite . er is een merk die onbewerkte lucerne voor paarden levert, zal nog even zoeken voor de juiste naam.
ik heb een paar jaar geleden ook spaanse grote balen ruwe lucerne gevoerd, nadeel is dat er heel veel stof in zat en dat ze het natgemaakt niet echt met smaak aten. je moet eigenlijk opzoek naar b-keus van de tweede snee met veel stengel en weinig blad, hoemeer mensen er naar vragen hoe sneller het te koop is.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:25

Er bestaat wel melassevrije lucerne hoor Roos.... van Subli http://www.subli.nl/Assortiment/nl/82/Luzerne.html ;) . Weet alleen niet of ik dat zou durven geven als mijn paard zou moeten afvallen, meestal wordt het toch ook gegeven om paarden wat aan te laten komen, maar bij de lezing van de v.a. zullen ze je er wel alles over verteld hebben.

Moet ook eerlijk zeggen als ik jullie berichtjes zo lees dat ik heel blij ben dat mijn paarden aan huis staan, zou me ook geen raad weten als ze nog in pension oid zouden staan. Zou Jas toch ook niet de hele dag in d'r uppie in een (zand)bak neer hoeven te zetten, zou ze echt vreselijk vinden en daarmee haar gezondheid ook niet ten goede komen :o .

@ Geerke, fijn dat je jouw paard er boven op hebt gekregen met de levothyroxine, moet zeggen dat als bij ons het dieet uiteindelijk niet blijkt te gaan werken, dat ik daar ook dan om zou vragen bij de v.a.. In het filmpje wat ik hier op de vorige pagina had neergezet (lezing van universiteit) hadden ze het er ook over de de paarden evt. met levothyroxine te behandelen. In Nederland duurt het helaas altijd weer eeeeeeeeeuwig voordat zoiets een beetje bekendheid krijgt :( .

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:32

o ja die leeftijd van die melkkoeien, dat verhaal klopt misschien bij een aantal stallen,maar op een middelgroot bedrijf en ik ken er meerdere zijn de koeien eerder gemiddeld 6 jaar oud.
let ook op het woord gemiddeld, daarvoor tellen ook de afgevoerde kalfjes mee.
als je bij paarden zo rekent mag je ook blij zijn dat je aan 6 tot 8 jaar gemiddeld komt, heel veel veulentjes gaan ook direct naar de slacht en die tellen ook mee, net als bij die koeien moet er voor een veulen een ander paard minimaal 14 worden om gemiddeld op 7 jaar en drie maanden te komen. met het gemiddelde van 3 of 4 trap je boeren echt op hun ziel, terwijl de werkelijkheid toch net even anders ligt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:39

tug schreef:
er is wel degelijk in nederland onbewerkte lucerne te koop, je moet alleen wel heel goed zoeken,bel rondje langs fouragehandelaren loont de moeite . er is een merk die onbewerkte lucerne voor paarden levert, zal nog even zoeken voor de juiste naam.
ik heb een paar jaar geleden ook spaanse grote balen ruwe lucerne gevoerd, nadeel is dat er heel veel stof in zat en dat ze het natgemaakt niet echt met smaak aten. je moet eigenlijk opzoek naar b-keus van de tweede snee met veel stengel en weinig blad, hoemeer mensen er naar vragen hoe sneller het te koop is.

Ik ben benieuwd naar het merk, kreeg net ook al een pb dat Agrobs voeders ook een luzerne zonder melasse hebben :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:40

laurenta schreef:
Er bestaat wel melassevrije lucerne hoor Roos.... van Subli http://www.subli.nl/Assortiment/nl/82/Luzerne.html ;) . Weet alleen niet of ik dat zou durven geven als mijn paard zou moeten afvallen, meestal wordt het toch ook gegeven om paarden wat aan te laten komen, maar bij de lezing van de v.a. zullen ze je er wel alles over verteld hebben.

Even naar gekeken, zit geen melasse in, maar wel suikers..
Ook veel calcium, wat bij zijn magnesiumtekort niet handig is aangezien overschot hiervan is magnesium als eerste afgevoerd wordt en de magnesiumchelaat dus geen nu meer zou hebben...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:41

tug schreef:
o ja die leeftijd van die melkkoeien, dat verhaal klopt misschien bij een aantal stallen,maar op een middelgroot bedrijf en ik ken er meerdere zijn de koeien eerder gemiddeld 6 jaar oud.
let ook op het woord gemiddeld, daarvoor tellen ook de afgevoerde kalfjes mee.
als je bij paarden zo rekent mag je ook blij zijn dat je aan 6 tot 8 jaar gemiddeld komt, heel veel veulentjes gaan ook direct naar de slacht en die tellen ook mee, net als bij die koeien moet er voor een veulen een ander paard minimaal 14 worden om gemiddeld op 7 jaar en drie maanden te komen. met het gemiddelde van 3 of 4 trap je boeren echt op hun ziel, terwijl de werkelijkheid toch net even anders ligt.

Klopt, had het ook over melkveebedrijven waar per koe gemiddeld 40 liter per dag geleverd 'moet' worden.. :-)

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:45

O sorry, dacht dat je melasse bedoelde maar begrijp nu dat je lucerne zonder suikers bedoeld, nee dan is dat zeker niet geschikt :n.

Dat van die calcium dacht ik idd ook al aan,ivm het verlies van je magnesium, in de 'pure' lucerne zit dan ook niet zoveel calcium?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:47

Geen melasse en geen extra suikers, zo jammer dat het overal in zit om het smakelijker te maken ook...
De calcium lijkt in die van subli extreem hoog, is ook uit de verhouding met fosfor, erg jammer dus...

Ik weet eigenlijk niet hoe de 'normale' calcium waarde in Luzerne is, ga ik nu naar op zoek, anders moet ik op zoek naar een andere eiwitbron omdat hij vele calcium echt niet mag hebben nu...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:49

wat ook nog een 'nieuwtje' was is dat onbemeste weides juist meer fructaan bevatten...

juist wanneer je weilanden bemest krijge je snel groeiend gras met veel eiwitten, en waar veel eiwitten zijn ontstaat dus minder fructaan... ook zo lekker dubbel...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:51

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:52

hier verkopen ze lucerne brok....geperste lucerne in brokjes,net als biks.
Vroeger gaf ik alfalfa(of hoe heet het...)gehakseld met melasse...niet goed dus.
Die lucernebrok ben ik een dag of 10 geleden mee begonnen,en dat gaat goed.
Eerst een week een handje en nu al twee handjes,door zijn voer heen.
Dit ook omdat ik weer begonnen ben met longeren...het mag geen naam hebben...10 minuutjes...misschien geeft dit energie?
Hoewel....hij bokt als een gek,dus energie genoeg ben ik bang.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:54

Wat is de reden dat je hiermee begonnen bent, ook de eiwitten dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:57

tja...ik denk het wel....die van mij krijgen ook twee jaar oud hooi daar zit nou ook niet veel in....
En het schijnt dat paarden op leeftijd,pablo is 21,meer eiwitten nodig hebben.
Maar ik blijf voorzichtig....de schildklier is ook verantwoordelijk voor de eiwitstofwisseling,hij heeft wel pillen maar toch....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:00

geerke schreef:
Vroeger gaf ik alfalfa(of hoe heet het...)gehakseld met melasse...niet goed dus.
Die lucernebrok ben ik een dag of 10 geleden mee begonnen,en dat gaat goed.

Geertje Luzerne en alfafa is hetzelfde, de wetenschappelijke naam is Medicago sativa.In Amerika noemen ze luzerne alfafa, daar zit de verwarring.
Vaak wordt er bij luzerne graan gegeven om het calcium fosfor gehalte in balans te brengen.

edit: Typo
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 22-02-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:00

Dat van dat de onbemeste weilanden meer fructaan bevatten was me wel al bekend, gras wil graag groeien alleen komt het voedingsstoffen tekort dus gaat stressen en levert op die manier fructaan. Ik denk eigenlijk net als het principe achter de 'gevaarlijke' afgegraasde landjes met heel kort gras welke ook vaak heel veel fructaan bevatten.

Als ik het goed begrijp ben je dus opzoek naar een zuivere pure eiwit bron, waarom perse het eiwit eigenlijk? Je kan het niet vervangen door bijvoorbeeld vetten, die komen ook langzaam vrij en zouden zo ook de stofwisseling gelijkmatig moeten houden.

Zag trouwens deze link over lucerne hier op bokt: [VS] alle vragen over Luzerne

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:03

Omdat eiwitten er juist voor zorgen dat bij opname van voer de insuline en de glucosespiegel niet ineens enorm stijgen, vetten zorgen hier niet voor

De berichtjes hierboven mooi bevestiging weer, thanks :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:09

het is wel zo dat paarden beter met dit soort eiwitten overweg kunnen dan met eiwitten van granen....er zit een verschil in.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:11

Oke dankje, dat wist ik nog niet, zal er ook eens 'onderzoek' naar doen.