[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:29

Maar, we hebben het nergens gehad over 100% vos willen :+ we haddeb het juist over dat het leuk is verschillende kleurcombis te hebben/fokken.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:30

Zo even bij gelezen. Wat een leerzame ochtend zo,hahaa. Ik heb helemaal geen verstand van fokken en al helemaal niet van kleur fokken en wie wat doorgeeft. Maar vind het erg interessant.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:39

Tjongejongejonge, heel antwoord getypt, gaat de computer vanzelf opnieuw opstarten -:(-

Nou jah, ik snap je punt wel, druk met school en Dana. Succes er in ieder geval mee!

Ik vind het zo leuk om te lezen hoeveel schik van je Feike hebt +:)+

Dat halfzusje van Lola is mooi man! En wat kan (mea?) lopen zeg, mooie merrie! Ben benieuwd wat dat met Noedel gaat geven, maar duurt nog ff. Ach en zwartbont hoort ook wel bij een Tinker toch?! Bont is leuk, want je hebt nooit 2 dezelfde.

Baard vind ik allemachtig onhandig met een hoofdstel, dus die van Aranka knip ik. Een westernhoofdstel is eigenlijk net zo handig. De oren knip ik wel van allemaal, want dat vind ik gewoon mooier.

Erg leuk alle reacties op Noeka! Voor mij is ze echt een cadeautje en de kleur is een bonus. Kleine knuffelbeer staat in een heel lang land langs de weg en als we de honden uitlaten loopt ze de hele weg mee. Bij elk hek knuffelt mn dochtertje haar even, zo lief!
Wel grappig, voeger droomde ik altijd van een vos overo paint. Het is dan wel geen overo en geen paint, maar toch, dat mooie koppie, de kleur en Tinkers, ik ben zoooooo om!

De band waar jullie het over hadden, dat vond ik 2 jaar geleden echt onzin. Nu met Aranka merk ik het toch ook. Toen ik haar net had, dacht ik echt; waar ben ik aan begonnen! Mijn buurman heeft een hartgrondige hekel aan dr. Maar ik vind haar elke dag leuker worden. Het verschil met wat ik nu met haar kan doen en toen is echt enorm.

Werkse Lotte! En de rest ook natuurlijk.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:40

Ja fijn is dat hé Joanne als je computer (of je telefoon) je bericht onder je handen laat verdwijnen!
Noeka klinkt zó lief met die knuffelacties van haar! Ook mooi weer, dat die band zich weer anders vormt dan met je merrie.

Melanie welkom! Wat een prachtig tinkertje. Nu we het toch hebben over bijzondere kleuren... :)
Noem je hem nu Niels?
De ukkies zien er ook schattig uit hoor :)

Mira als ik het goed begrijp heeft Pip nu een omgekeerd jachtpatroon? van boven kaal van onder haar :+
Klinkt sjiek wel, reversed hunting pattern

Sheryn het lijkt me nog steeds leuk als jij een topic schrijft over kleurtjes. Omdat het niet alleen over feiten gaat maar jij ook je motivatie erbij geeft over wat je zelf vindt .

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:00

Nimby, ja kon echt niet wennen aan de naam Nelson. Hij is dan ook gelijk toen hij thuiskwam omgedoopt tot Niels. Alleen bij plechtige en officiele gelegenheden noemen we hem Nelson :')

Kleurtjes ben ik niet zo in thuis. Geeft bij de minis ook altijd een hele hoop gesprekstof haha. Vind het wel interessant, maar vind het jammer dat de rest altijd zo vergeten wordt bij het fokken:o

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:00

Lijkt me wel leuk om te schrijven, misschien als ik binnenkort tijd heb, maar zo wat ik zelf weet :+
Ik kan bv niet genetisch uitleggen hoe een recessief gen werkt als het werkt, ik kan bv wel zeggen van kijk recessief toont alleen dubbel, in de volksmond genomen. Ee is zwart + rood maar rood toont alleen dubbel dus zie je een zwart paard dat rood draagt. Zo kan ik het wel uitleggen maar een geleerde zal het denk ik een beetje slecht beschreven vinden :+

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:16

Kan het niet ook als een project voor je school? Met heel veel plaatjes en grafische verduidelijking. Of is dat teveel off topic.

(Het gaat mij, en vele anderen denk ik, ook niet zozeer om precieze werking van een gen en celdeling maar wel om kleurtjes en voorbeelden met plaatjes, net wat jij zegt. En waarom jij iets mooi vindt, vind ik ook leuk om te lezen. Omdat je er met een meer kennis-achtergrond naar kijkt.)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:53

@nimby zo kun je het ook zien. Zal een foto maken vanmiddag

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:18

Baarden zijn onhandig :') ik scheer alles eraf

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:42

Nee, kan het helaas nergens voor school toepassen :P
Ben wel voor Brooke Hospital een nieuwe reclame campagne aan het verzinnen dus er is wel een klein beetje paard als element in m'n werk deze keer.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:06

Ik ben toch benieuwd naar die excessieve baarden, als ze niet geknipt worden :)
Die van mij heeft inderdaad een baardje maar niet zo lang en hoeft nog geen hoofdstel om.
Oorpluizen ook aanwezig maar ze hangen nog niet voor haar ogen zal ik maar zeggen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:16

Een van mijn merries had een mega baard. In de winter een keer zo erg. Maar daar heb ik geen foto van.
Dit is haar zomer baardje

Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:21

De basis genetica weet ik wel, maar heel bijzondere kleuren en aftekeningen niet. Over dominant en recessief: De naam zegt het toch al. Dominant is dominant. Recessief is het zwakkere broertje, die laat zich domineren / 'onderdrukken' door de dominantie versie. Recessieve genen kunnen dus gedragen worden zonder te tonen, terwijl je dominante genen altijd ziet. Even kort door de bocht ;)

Baard en oorpluimen laat ik nu gewoon zitten. Zal morgen eens checken hoeveel baard en snor meneer nu heeft, dat wisselt nogal.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:29

Dit is Pip zijn winterbaardje en vacht
Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:58

Wat een knuffel is Pip zo! En wat doet hij dat keurig. Met een blij gezichtje.

Ik snap ook het dominant en recessief verhaal. Maar hoef niet te weten door welke celdeling of meiose of mytose whatever dat komt. Heb het wel proberen te lezen maar die details blijven bij mij niet hangen en het hoeft vast ook niet. Het gaat mij meer om de basiskennis van inderdaad vos is e en recessief en zwart is E en dominant, vandaar dat je voor zwart maar één E nodig hebt en voor vos twee e's. Dat soort logica maar nog iets uitgebreider voor al die vreemde kleurtjes en verdunningen. Die dingen als cream, cremello, grullo, sooty enz. Liefst met foto's van kleurtjes ouders en potentiële kleurtjes veulens.

... Die zomerbaard mag er wezen!!
(dan benieuwd naar WINTERbaard :D )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:25

Winterbaard was altijd incl ijsballen/pegels :')

Och wat een koddig shetje

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:49

Ijspegeltjes
Afbeelding

Ze was sowieso héél harig in de winter :')
Afbeelding

Maar ze was vooral gewoon heel erg mooi *zucht. Of nouja was, is natuurlijk alleen kan ik er niet meer van genieten...
(sokken waren half jaar ervoor eraf gegaan, pokonpony)
Afbeelding

Noedeltje baardloos. stuk chiquer :)
Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:24

oh wauw! goeie sokken!

Ah Pip is echt een lief ijsbeertje zo!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:29

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 17:32

Ben er wel maar ook weer ff niet haha
sorry lieve mensen
collega ziek en krijg dus al haar werk er bij (niet dat ik dat erg vind maar ben heeeel druk)
sorry

misschien lukt het me om vanavond nog ff te reageren

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:47

Ohh straks eens kijken naar het topic mn tel is weer bijna leeg :(
Ik wil indd voorbeelden zoeken van alle tinkers die kleur hebben maar niet iedereen doet even makkelijk over het vrijgeven van foto's.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:48

Chantal wat een prachtige 'kerstkaarten'

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Nimby schreef:
Chantal wat een prachtige 'kerstkaarten'

Dankje.
Die doen we dan weer zo :') _O-
Afbeelding

Dit jaar weer wat nieuws verzinnen. Denk dat ik het met de dames doe dit keer zodat er meer dan 1 paard op kan. Maar ben er nog niet helemaal over uit.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:31

Noeka is gewoon leuk!! En wat lief, dat knuffelen met je dochter <3

Ik vind Nelson wel een coole naam :j Niels is ook leuk :D
Feike heet officieel Lytse Feike (Lytse = kleine) nouja daar klopt geen bal van, maar noem hem altijd gewoon Feike, alleen met wedstrijden zal ik zijn hele naam gaan gebruiken. Lijkt me geniaal, "Lytse Feike" en dan komt mijn buffel eraan :')

Geniaal die baard, en naawwh Pip is cute <3

Ik kijk nog naar je Noedel topic :j
Die kerstkaart is zooo gaaf, ik wil dit jaar ook een kerstkaart van Feike maken, maar dat zal er wel weer bij in schieten :+

Ik heb vandaag weer gelest met Feike.
Het ging wel aardig, wel wat minder dan normaal, maar dat lag aan mij en niet aan hem.
Wel Feike lekker actief gehad en ontspannen en we hebben het wel fijn afgesloten :j
Vriendinnetje van me heeft ook nog even gereden en daarna hebben we lekker aan de hand gewandeld zodat hij lekker kon opdrogen :)
Hier nog 2 foto'tjes van mij en mijn knapperd! <3
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan weer trots zijn op mijn topper :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:01

Ah, schattige foto van Pip!

Leuk topic van Noedel, wat ziet hij er toch weer goed uit!

Kijk hem gaan "kleine" Feike :D

Pfoe, altijd een drukke tijd zo naar kerst toe. Vandaag een keer iets anders, een rondleiding gegeven in de bakkerij aan een grote groep mensen uit Rusland (die daar in bakkerijen werken)
Khaleesi is heerlijk vrolijk, deze temperatuur past beter bij haar dikke vacht dan eerder toen het nog zo warm was.