[TI] [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Re: [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:14

Maya: verschil kun je over het algemeen pas merken na een maand of wat voeren , dan is de andere brok uit het systeem van je paard.
Verder kun je minder van de TinkerBrok voeren in verhouding tot een andere brok. Een rantsoen van 25% minder dan de brok die je nu voert is qua voedingsstoffen voldoende, dus doe je langer met een zak TinkerBrok.

Vasthi: Amerikaans en leest lekker. Thanks! Maar is het ook leerzaam en duidelijk? Kun je er wat mee?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:18

Hoe lang is zo'n zak Tinkerbrok eigenlijk houdbaar?

En wat wordt geadviseerd qua hoeveelheid brok om te voeren bij een gemiddelde arbeid van 1 uur per dag en ongeveer 10 uur weidegang?

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:19

Jean: sterkte met en voor je moeder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:27

yarka schreef:
Maya: verschil kun je over het algemeen pas merken na een maand of wat voeren , dan is de andere brok uit het systeem van je paard.
Verder kun je minder van de TinkerBrok voeren in verhouding tot een andere brok. Een rantsoen van 25% minder dan de brok die je nu voert is qua voedingsstoffen voldoende, dus doe je langer met een zak TinkerBrok.

Dit vind ik eigenlijk een paar héél erg rare opmerkingen. Brok die pas na een maand uit het systeem van je paard is? Is dus echt niet zo. Het paard reageert op wat je erin steekt en verwerkt dat, dat bevindt zich maximaal een dag ín het paard, en gaat er dan weer uit. Het paard heeft tijdens dat het erin zit, alles eruit gehaald wat ie eruit kon halen, en of verbruikt dat, of slaat dat op ter reserve. Iets wat er langer inblijft zou duiden op schadelijke middelen die hij niet goed kan verwerken (giftige zaken bijv). Dus klinkt niet fijn.

Het feit dat je van Tinkerbrok minder kan voeren dan van andere merken vind ik ook eng. Dat betekent dat de brok op zich dus veel krachtiger is per brokje, omdat er per deel meer uitgehaald kan worden. Iemand die dus niet zo heel erg onderlegd is, kan dan gaan denken. Ooh van deze brok is speciaal voor Tinkers, dus kan ik wel wat meer geven om toch diezelfde hoeveelheid brok te bereiken. Mensen weten niet veel van wát erin zit, het gaat ze veel meer erom, dát het paard een mooi volle voeremmer heeft met lekker veel brok. Want dat is het psychologische deel dat je je paard goed voert en verzorgd.

Verder houd ik niet van brok die krachtig is, blijft toch link, en als ze er een keer teveel van krijgen... Beter wat armer voer geven dan.

10 euro voor een zak van 20 kg vind ik erg veel. Ik betaal 7,60 voor een zak Pavo Basisbrok van 25 kg. Subli ligt zelfs nog wat lager. Vlissingen is daarnaast voor mij niet handig te bereiken. Ben een uur heen onderweg met de auto, dus zou dan nog al die benzine kosten erbij moeten optellen. Naar * Dinges* ben ik een kwartier weg heen en terug. Bovendien komt die het ook wel eens thuisbrengen als die een leverantie voor mijn vader heeft. En, dat spul is voor ons bij * Dinges* aftrekbaar...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:36

Wauw, op Marktplaats staat echt een supermooi hengstje, iets ouder als Kaylen, echt superveel behang en erg mooi kwa bouw en aftekeningen.. papa Thunder

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:36

Hmmz, twee totaal verschillende meningen dus.... ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:37

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:49

Ow haha, ik had dat andere topic nogf niet gezien..
maar rolex lijkt ook een veel dikkere vacht te hebben enzo?
Bij kaylen begint de beenbeharing hoger, maar vind 't bij Rolex voller

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:50

Niet goed uitgelegd blijkbaar dan, ik bedoel dat je niet na het voeren van maar een halve kilo brokken kunt zeggen wat de brok doet. Pas nadat je het een paar maanden voert kun je echt zeggen dat je paard erdoor veranderd. Begrijpelijker uigelegd zo?

Er is ook geen sprake van teveel krijgen en dat je dan moet oppassen, absoluut niet. Trouwens dan zou je het 'eng' moeten vinden bij elke brok.
Ik zeg ook dat je minder kunt voeren ten opzichte van een andere brok.
En als je voert moet je kijken naar je paard, dat weet je waarschijnlijk zelf ook. Doet je paardje het niet voldoende op een minder rantsoen, dan voer je het rantsoen op. Doet je paardje het 'te' goed kun je je rantsoen aanpassen naar beneden. Logisch, want voeren is kijken.

Verder is de TinkerBrok arm, maar bevat wel alle stoffen die je tinker nodig heeft.

Iets wat overigens langer in iemands systeem zit wil niet zeggen dat het schadelijk is, zeker niet. Jouw nieren bijvoorbeeld scheiden toch ook afvalstoffen uit? Dat gebeurt bij een paard ook. Plus dat schadelijke stoffen (als ik me niet vergis) worden afgebroken door de lever.

En ik zou gewoon in plaats van een hele volle emmer brokken een dot extra mooi grof hooi voeren, dan heeft je paard psygologisch toch veel voer gehad...

Ieder zijn keus, dat respecteer ik.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:54

snowdon schreef:

En wat wordt geadviseerd qua hoeveelheid brok om te voeren bij een gemiddelde arbeid van 1 uur per dag en ongeveer 10 uur weidegang?

De brok is 5 maanden na productie datum houdbaar.

Ik kan je ter vergelijk vertellen wat mijn merrie krijgt.
Zij loopt per dag een uur of 6 op de wei, krijgt veel hooi en ik longeer haar momenteel zo'n 2x per week. Zij krijgt 1 kilo TinkerBrok per dag.

Ik zou persoonlijk in jouw geval ook beginnen met een kilo per dag en daarna bekijken hoe hij het er op doet en aan de hand van wat je ziet/merkt het rantsoen aanpassen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:59

Het is er niet van gekomen vandaag om bij te lezen maar ik wil iedereen alvast een goed weekend wensen.
En als we dit weer houden met zón lekker zonnetje gaat dat vast lukken.
Veel plezier allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:01

Dat snap ik, heb ik ook niet in twijfel getrokken geloof ik? Maar het was wel aardig om het een keer te geven, maar verder boeit het me niet, omdat ik er geen toegevoegde waarde voor mij aan zie zitten. Wegens eerder vermelde redenen.

Ik heb het erover, dat dit zo sterk wordt geprofileerd als voor Tinkers, juist omdat die zo sober zijn etc. etc. Het is dus wel krachtige brok, waardoor je er minder van moet voeren, maar het gros van mensen met paarden weet gewoon weinig van voer af. Die denken, aah, brok speciaal voor Tinkers, dat zal dan ook wel sober brok zijn, dus kan ik er wat meer van geven... Juist omdat de link sober paard - krachtig voer niet logisch is Voor mij geldt dit dus niet, maar voor vele anderen wel... Daar heb ik het over. Je zegt dat de Tinkerbrok ook arm voer is, maar tegelijkertijd kan je er wel minder van geven, en dus dat die mindere hoeveelheid evenveel "levert" als dat het gewone brok zou zijn.

Ik ben zelf iemand die zo min mogelijk brok voert en zoveel mogelijk ruwvoer. Maar dat soort mensen zijn er niet veel... Een paard behoort een lekkere volle hoeveelheid brok te hebben... Dat zit er zo ingebakken, kijk maar op vele pensionstallen waar mensen met sobere rassen ruzie hebben met de stalhouder. Want die wilt gewoon dat elk paard een kilo brok per voerbeurt krijgt, terwijl die eigenaar een kwart kilo zat vindt. In overleg zal die stalhouder dan beloven dat ie minder geeft, maar in werkelijkheid nog steeds meer geven... Daar hoor je zoveel van. De tendens onder veel mensen is gewoon dat veel brok geven goed is, want daar geef je alle voedingsstoffen en mineralen "en wat er verder nog in zit" aan je paard. Alleen hooi is natuurlijk veul te weinig... Omdat dat "te eenzijdig" zou zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:04

desillies schreef:
potvolblomme !!!!!!!
nou is het zand er nog niet.....
meneer komt zijn afspraken lekker na maar niet heus, het zou er tussen 9 en 11 zijn!!
heb al gebeld maar krijg de voicemail,zul je zien dat ie komt als ik net naar Tommie ben,nou ja hij bekijkt het maar lekker,snertkerel!
ik bestel het wel ergens anders....

Lucht het op, desillies?

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:08

brok...ik voer eigenlijk nooit brok. Boyd krijgt genoeg ruwvoer e doet het daar prima op.
Voor yugioh gaan we wel brok voeren (die moet er nog van groeien..hihi) we denken aan equiral stud .dat krijgen alle paarden bij sake en sylva en doen het er prima op!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:10

yarka schreef:
snowdon schreef:

De brok is 5 maanden na productie datum houdbaar.

Ik kan je ter vergelijk vertellen wat mijn merrie krijgt.
Zij loopt per dag een uur of 6 op de wei, krijgt veel hooi en ik longeer haar momenteel zo'n 2x per week. Zij krijgt 1 kilo TinkerBrok per dag.

Ik zou persoonlijk in jouw geval ook beginnen met een kilo per dag en daarna bekijken hoe hij het er op doet en aan de hand van wat je ziet/merkt het rantsoen aanpassen.

En als je weet dat hij nu 1 kilo basisbrok subli per dag krijgt... is 1 kilo tinkerbrok dan niet erg veel?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:13

Irma, ik heb Shy Boy en Gezond Verstand staan van Monty. Beiden zijn meer avonturenromans dan leerboeken vind ik.

Xena, de schrijver van het boek Van veulen tot rijpaard heet Richard Maxwell. Volgens de boekhandel zou er in mei al een nieuwe versie uitkomen.
Je hebt ook nog van veulen tot volwassen paard van een andere schrijver, maar die ken ik zelf niet.

Mooi veulen inderdaad MM!

Balen van je zand Des!!!!!!!

Sterkte alvast voor maandag Jean.

Maya, volgens een voermenger waar ik vroeger mijn basisbrok kocht zit in dat basisbrok van Pavo dus vrijwel niks. Schijnt voor het overgrote deel alleen luzerne te zijn. Van Subli weet ik het niet.

Leon, ik weet niet of ze het maar 1 keert gevoerd heeft of meerdere dagen, maar in ieder geval merkte ze duidelijk verschil. Het paardje kreeg dan ook 2 kilo per dag en onbeperkt hooi en dat had hij echt nodig anders viel hij af.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:14

BTW: Vasthi krijgt 11/2 kilo per dag nu ze nog een veulen aan de voet heeft. Als Cesair eind van de maand weggaat ge ik terug naar 1 kilo.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:22

Oei, oei wat een discussie weer hier
Even voor Snowdon en Yarka ter vergelijking: met Fayette wordt 4-5 keer in de week getraind (30-45 minuten per keer), staat 24/7 nog buiten waarvan ong. 2 uur per dag op gras en krijgt verder onbeperkt hooi. Zij krijgt op dit moment ook ong. 0.75-1 kilo brok per dag. Hier doet zij het nog uitstekend op. Genoeg energie, zit goed in haar vacht, heeft appeltjes, lekker dik buikje kortom naar mijn idee heeft ze hier op het moment genoeg aan. Verder krijgt Herc per dag ook 2 handjes TinkerBrok. Puur om hem bezig te houden zodat hij Fayette niet gaat lastig vallen als zij haar brok op eet. Ik heb niet het idee dat hij hierdoor slechter van wordt. In tegendeel: hij is bijkans nog dikker dan Fayette, rent er lustig op los en vertoont geen tekenen (d.w.z. overmatig schuren, mok, etc.) dat hij teveel eiwit, e.d. binnenkrijgt.

Toen Fayette nog bij lowara op stal stond kreeg ze op het laatst een halve kilo basisbrok van Havens per dag. Heb hier echt op moeten aandringen dat ze niet meer kreeg want kreeg ze meer dan was elke bewegend blaadje supereng en had ze energie voor 10 en was er regelmatig geen land met haar te bezeilen (of te berijden ). Ik voer haar nu sinds vorig jaar augustus TinkerBrok en heb gewoon het idee dat ik nu beter kan varieren met de hoeveelheid zonder gelijk bang te zijn voor bok- en stijgersalvo's tijdens het rijden.
Ik ben dus wel positief wat betreft TinkerBrok (maar dat wist Yarka al )

Pfff, tis weer vrijdagmiddag hoor... het werktempo is weer dramatisch laag

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:46

snowdon schreef:
En als je weet dat hij nu 1 kilo basisbrok subli per dag krijgt... is 1 kilo tinkerbrok dan niet erg veel?

Dan zou je inderdaad met wat minder kunnen beginnen en kijken hoe hij het doet op die hoeveelheid.
Een advies geven is altijd lastig als je het paard en de situatie niet kent natuurlijk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:51

Dat weet ik, daarom vroeg ik ook om een vrij algemeen advies met bijgegeven gegevens... Ik heb ook wel ooit les gehad en veel gelezen over voeding en dergelijke. Ik acht mezelf alleen nooit kundig genoeg daarover juist te oordelen, dus vraag ik altijd wat anderen denken en dan vorm ik mn eigen manier wel.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:55

Of je daar kundig in bent zie je uiteindelijk aan je paard terug, toch?!

Ik moet nu toch echt wat aan mijn werk gaan doen, anders kan ik straks niet op tijd naar huis. Tot straks!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:05

Tsja...

werk ze!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:16

Van een fokker heb ik geleerd je paard elke dag aan te kijken en daarop je krachtvoer af te stemmen. Ik heb er geen moeite mee in elk geval.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:29

Hai allen, lekker weeeeeekend, heb dit weekend honden ehbo, verders ga ik niets bijzonders doen, in de tuin knutselen ofzo.

roedelleider neemt wat hij wil, maar als je dat bij je hond niet wilt moet je dat ook niet doen, nadeel is als er om wat voor reden dan ook de kluif een keer afgenomen moet worden de hond je dan misschien in je klauwtje bijt, dat is dan wel het risico wat je neemt,
als bij ons de roedelleider een bepaald speeltje of kluif wil hebben pakt zij dat en kijkt de ranglagere weg.
Het vergelijk met een hond die een onvolwassen wolf is klopt ook niet helemaal, als dat zo zou zijn zouden de honden zich ook niet voortplanten, doen wolven jongen ook niet,
het klopt wel dat honden het speelgedrag van jonge wolven hebben, volwassen wolven spelen niet.
Maar een hond heeft weinig eigenschappen meer van een wolf, dat heeft de mens wel aardig weg weten te fokken door de meest vreemde rassen te creeeren die niet eens meer normale hondentaal kunnen laten zien

maar goed, dit is wat ik geleerd heb over hondengedrag(theoretisch maar vooral in de praktijk), ziet iemand dit anders is dat zijn/haar optiek, enne...over hondengedrag ben ik gewoon een verschrikkelijk eigenwijs mens

Fjordkootje, ik ben altijd zo achterlijk vroeg op

Leon, vind een kat beter bij je passen, weet niet waarom, vind ik gewoon

het is ook zo dat een hond een baas heeft en een kat personeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:34

Vasthi schreef:
Maya, volgens een voermenger waar ik vroeger mijn basisbrok kocht zit in dat basisbrok van Pavo dus vrijwel niks. Schijnt voor het overgrote deel alleen luzerne te zijn. Van Subli weet ik het niet.

Sja, spijtig genoeg vertikken de meeste voerfabrikanten het om op te zetten wat er aan materiaal precies in zit in hun brokken. Ik ga gewoon af, op wat er op het zakje staat qua inhouden, mineralen, verhoudingen, VREp, ra etc. etc. Ik merk wel duidelijk dat de Basisbrok van Pavo krachtiger is dan die van Subli, Amanda reageert er behoorlijk op. Ook zie ik dat de Pavo condition (krijgt Dewi) krachtiger is dan basisbrok, maar niet zoals merriebrok. Dus ik denk wel dat al die soorten brokken gewoon verschillen

Nog even iets rechtzeggen van wat ik zei, ik zei dat de basisbrok 7,60 voor 25 kg kost. Dat had ik dus mis, Pavo Condition kost 7,60, de gewone basisbrok 6,75 Boeit verder niet veel, maar wou het toch nog even corrigeren

Daarnet heeft mijn ma de stallen gemest, heb wat geholpen met het aanvegen, en ze daarna opgestrooid. Dat ging benst wel, maar ik voel nu toch wel wat vermoeider... Damn! Als ik zelfs niet zoiets simpels als vegen kan doen

Ik ga trouwens even een foto maken van wat ik zie als ik naar buiten kijk...