[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 03:29

cp112 schreef:
chimello schreef:
Mss niet goed gelezen maar schrijf hem anders in als halfbloed bij nsvt? :)

En ja dom van mij ook, Noeka is namelijk ook een vos. Had het eigenlijk moeten weten :+ Maar ik vind het fijn als een hengst rood en zwart draagt, liefst nog een agouti, dan kan hij alles gooien qua kleur.

Als ie agouti had was ie bruin :P. Maar inderdaad een bruine die vos draagt is helemaal ideaal :)
Hier dus gewoon saai zwart bont allemaal :')

`
Of een vos die bruin draagt :)*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 03:31

Nimby schreef:
en een keer van zo'n aardbeiachtige hengst.

Een wattes? :wow:

draaakje

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:17

Toen ik opzoek ging naar Izzy was kleur het minst belangrijk, ze moest vooral enorm braaf zijn. Maar ik vind haar ook nog eens prachtig :)
Stiekem vind ik dat bijna elk paard wel iets moois heeft :) Maar als je een bepaald kleurtje extra leuk vind kun je altijd proberen opzoek te gaan naar een paard met die kleur en het karakter en bouw waar je naar opzoek bent :)

Wat leuk dat de keurmeester Feike zo'n knapperd vind :)

Wat een plaatje is de dochter van Juul, leuke aftekening

Oorpluimpjes knip ik alleen in de zomer een klein beetje bij, maar van de baard blijf ik af.

Succes met je studie Jolanda!

Ken je die niet dan Lotte, en peerkleurig, perzikkleurig, met een sinaasappelhuidje :P
Nee, google maar eens op strawberry coloured irish cob ofzo.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:22

Sorry ik bedoelde in het algemeen een hengst die alles kan geven is een grotere verrassing qua kleur omdat er veel opties zijn. Maar eh zwart is niet saai hoor ;) ook super mooi.

Wat jammer Jolanda dat het zo loopt met jou en Dana en de stress, als je ooit iets van je af wilt schrijven kom je gewoon weer langs hier joh. Succes met school iig!

Het is zo vroeg, ik wil slapen :( moet naar School...

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:46

Haha ik bedoel inderdaad zo'n lichte maar niet echt witte kleur met een beetje vage stippels en vlekken. Alsof het een roomtoetje met aardbei is. Maar wist de echte naam niet.

Jolanda toch leuk om je lezen hoe het met jou en Dana gaat. (niet leuk natuurlijk dat je het zo druk hebt en het met Dana even wat minder lekker loopt :(:) )

Van mij mag iedereen reageren en posten zoals zij (nog geen hij gezien?) wil. Vind alles leuk om te lezen ook als het alleen over de persoon zelf gaat. Iedereen maakt weer wat anders mee en de gegeven raad vind ik ook vaak leerzaam.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:13

Ik wist niet dat een halfbloed bij het nsvt kan? :)

Jammer Jolanda, dat het zo stroef loopt tussen jou en Dana. Maar inderdaad als je iets van je af wilt schrijven hier; gewoon doen! :j

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:33

Bij het ICS kan een halfbloed in iets dat geloof ik heet HoofdBoek 2. Bij één geregistreerde tinkerouder dacht ik. Maar dat kan beter een deskundige zeggen (Lotte of Sheryn?)
Ik heb Tess nu opgegeven bij het NSvT. Omdat het zo'n actief en gezellig stamboek is met veel hulp.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:41

Ah, een roan Tinker.

Hihi Jolanda, het is ook wat, eerst is Dana te sloom en dan te wakker. Hopelijk is er snel balans!

Bij NSvT kunnen ze idd in het bijboek opgenomen worden, maar je kan dan niet naar de keuring.
Bij ICS-NL is een Irish Cob Part Bred afdeling, onder welke sectie het dier wordt opgenomen hangt van de ouders af, maar je kan bij dit stamboek ook gewoon met een kruising naar de keuring.

Ik moe :O Gisteren sluiten, straks weer werken. Had 10,5 uur tussen mn diensten, maarja, daarvan gaat 3 uur op aan de paarden en 2 uur op aan reistijd, dus blijft er 5,5 uur over voor mezelf om te slapen, douchen en eten. Volgende week heb ik dit twee keer achter elkaar, bluh. Heb baas maar even gevraagd of dat anders kan :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:17

Een vos die bruin draagt heeft geen zwart lotte. Een bruinw die vos draagt wel. Heb je alle basis kleurtjes in 1 :)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:20

Hoi hoi,

Ik heb al eens een poging gedaan om mee te kletsten met jullie, maar het ging me te snel toen allemaal.
Ik zou wel weer graag een nieuwe poging willen doen als jullie het tenminste goed vinden O:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:21

Maar daar merk je in praktijk niks van toch Chantal? Tenzij je met Snuggles dekt, de enige GGK vosbonte hengst. Geeft wel aan hoe zeldzaam dat eigenlijk is.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:25

Ah oke.
Nouja het is zo dat er eigenlijk nada staat over Feike zijn ouders in zijn paspoort.
Van zijn moeder weet ik alleen dit: Tinker, naam Katinka, 1.55m hoog en Silverdappple.
En van de vader weet ik alleen maar dat het een Fries is.
Dus dat schiet nou ook niet bepaald op.
Maar zoals ik al zei; ik hoef hem ook niet per se in een stamboek, doe er verder toch niks mee :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:29

Knappe Noedel! Hij blijft mooi!

En wat Feike betreft. Wat ik nog weet is dat
Amigo in de crossbred sectie stond. Maar zijn vader was ggk denk dat het daar ook vanaf hangt. Amigo zelf staat nu op Texel hoop dat ie daar blijft voorlopig....

Oren laat ik lekker zo de baard gaat er wel af. Ja ook shetten kweken die in de winter.

Iedereen moet zelf weten of ie overal op reageerd. Denk dat ik nu ook bijna iedereen gehad heb...

En ja kleurtjes... Vind valk,grulloo,appaloosa,zwart met 4 witte benen,bont (overwegend zwart) en nog meer kleurtjes erg mooi. Maar karakter gaat voor ben ik wel achter. En die kleurgenetica is nog steeds erg interessant.

Zo dit was het, zelf een half geschoren shet... Ej die vaag deed kortom rotdag.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:31

Noh Mira, hoe dat zo? :(:)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:35

Pip is half kaal de schuurmachine kwam niet door de vacht heen. Bij de Epplejeck voor gek verklaard ben dus ff flink pissig. Klacht gestuurd nooit meer wat van gehoord en ik sta met een pony waarvan alleen de rug geschoren is. Bij de Epplejeck konden ze niet zeggen of de messen geslepen waren toen ik hem mee kreeg. Rare opmerking maar goed borg terug en kon wegwezen want er kwam niets meer uit. Dus ja baaldag

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:39

Ooh dat is indd balen. Wat ik altijd doe voordat ik begin met scheren is met een waterblazer eerst de stof en zand uit de vacht blazen. Dat scheelt een hoop, en maakt de messen niet zo snel bot ;)
En als je de mogelijkheid hebt is het fijnste eerst wassen en daarna heel veel antiklit in de vacht spuiten, op laten drogen en daarna vliegt de scheermachine zo door de vacht heen :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:43

Wassen heeft Pip een bloedhekel aan... De rest gaan we wel grondig wassen en die antiklit tip onthou ik even!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:48

Antiklit werkt echt fijn :j
Moet me eigenlijk een dezer dagen ook eens begeven aan Niels. Want die kan ik onderhand zowat uitwringen als we gereden hebben. Heb hem wel al onder de deken staan, maar er zit toch al een heel pak haar op.
Maar vind het sonde van zijn vachtje, hij krijgt nu weer een beetje kleur en als ik hem scheer is ie weer wit

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:57

Redbull is half quarab en staat ook bij nsvt ingeschreven, blij mee dat dat gaat :D

In principe, vos x vos fokken geeft altijd vos. Met of zonder agouti. Cheyenne is zwart Ee en was gedekt door een buckskin Ee Aa nCr en toch is er een palomino uitgekomen ee nCr en agouti weet ik niet. Dus de kans was zo enorm klein op en vos en ook nog verdunning. Dus nu heb ik zoiets van ik laat me verrassen als ik fok qua kleurkansen maar het is wel fijn in ieder geval een Ee hengst te pakken zodat er iig nog een optie inzit van eventueel vos, eventueel bruin als de vader agouti heeft.

Zelf vind ik grullo en sooty palomino's mooi. Pearl en cream of dubbel pearl is ook speciaal maar dan wel op zwart basis, rood basis vind ik wat minder mooi. En ik zie graag bont en of dunne blesjes of hele witte hoofden, sabino blessen vind ik weer minder :+ En ik vind kleur eigenlijk wel leuk, maar niet per se speciale kleurtjes, maar gewoon iets opvallends. Sooty is ook niet "speciaal" maar maakt de manen soms grijzig en dat vind ik zo speciaal! Of flaxen in de manen/straart, of rabicano... Eventueel mooie sabino vlekken op de buik, iig iets "aparts" waardoor ik er helemaal verliefd op word.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:02

Caily schreef:
Maar daar merk je in praktijk niks van toch Chantal? Tenzij je met Snuggles dekt, de enige GGK vosbonte hengst. Geeft wel aan hoe zeldzaam dat eigenlijk is.

Hoezo? Als je een bruin vosdragende hengst toch op een zwart of bruine vosdragende merrie zet heb je kans op alle 3 de kleuren. Komt geen vos paard aan te pas

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:05

Jeetje dat is inderdaad balen.. beetje jammer van de EJ :\

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:17

Idd heb ze een klacht gestuurd... Wantdit hoort gewoon niet zo...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:20

Nou gelijk heb je!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:23

cp112 schreef:
Caily schreef:

Hoezo? Als je een bruin vosdragende hengst toch op een zwart of bruine vosdragende merrie zet heb je kans op alle 3 de kleuren. Komt geen vos paard aan te pas

Nee ik bedoel als je dekt met een vos met bruin, je binnen de Tinkers dus echt een hele zeldzame combi moet maken wil je 100% kans op vos behouden. Hele grote kans dat door de keuze van de partner je ookk kiest voor bruin en zwart.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:24

Ik lees straks weer bij hoor, heb nu de paardjes allemaal buiten en gevoerd, helft is uitgemest dus vlieg nu door naar het werk. Vanavond de rest maar mesten en voer klaar zetten voor de nacht.