Van Haeringen geeft ook aan dat de betrouwbaarheid van de resultaten meer dan 99% is, maar ze geven dus geen 100%. En dat geldt eigenlijk voor alle laboratoria die DNA onderzoeken doen.
Het is al vaker voorgekomen dat DNA van een paard en dat van de opa van dat paard zo sterk matchte dat de opa werd gezien als vader.
Nuage
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-11 13:07
Het is er!! Ik zat vanochtend in het ziekenhuis maar zie net dat ik de profielen vandaag digitaal heb ontvangen. Morgen volgen de papieren versies. Ik ga meteen aan de slag
Waarschijnlijk niet puur. Natuurlijk bekijk ik ieder paard wat matched apart. Ik zie geen verbanden in dit geval.
Sommige paarden hebben een zgn. "populair" DNA. Ik ben er al meerdere tegengekomen. Zij hebben precies in vrijwel iedere marker de meest voorkomende letter staan. Gevolg is dat ze met veel paarden matchen in de database. Als je de echte DNA profielen erbij zou pakken zou dit uiteraard niet zo zijn, maar de letters zijn in die gevallen dus niet voldoende om goede matches te vinden.
In de praktijk kan Janet al die paarden met Isa laten testen, echter is ze dan meteen bankroet vrees ik want het is een hele dure aangelegenheid.
Nee de database is niet openbaar Chubby. Gaat ook niet gebeuren. Ik denk dat 90% van de eigenaren het ook niet op prijs stelt (zo niet het mij al verboden heeft) om het DNA van hun paard aan anderen vrij te geven.
Daarbij moet je ook weten hoe je de uitkomsten moet plaatsen. Stel dat een merrie op 15 markers met een bepaalde hengst matched. Betekent niets. Maar een merrie-eigenaar kan denken dat het toch wel hoog is en daarom voor een andere hengst kiezen. En daarna kan ik aangeklaagd worden. De database is niet feitelijk qua uitkomsten, het is een richtinggevend instrument. Alleen het lab kan echte uitspraken doen over verwantschap.
Chubby
Geplaatst: 12-04-11 15:54
Oké, snap ik, is ook heel logisch.. Maar qua results is dus alleen dat wat op de website staat openbaar. De rest mail jij wanneer er een match is?