[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:06

Ja zij zeggen dat ze volgens de Europese richtlijnen werken en daarom niet kunnen samenwerken met de database omdat dit geen erkende instantie is. Zij eisen bijvoorbeeld dat DNA is getrokken door iemand van een erkend stamboek of door een dierenarts.

Maar ik vind het nooit zo fijn om iemand anders z'n standpunt uit te leggen, voor je het weet maak je een foutje. Dus daarom verwijs ik liever naar het ICS zelf ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:16

Ik snap dat je wat terughoudend bent Esmee en dat jij niets aan hun standpunt kunt doen.

Vind het wel vreemd dat ze een paar jaar terug met het opnemen van wat paarden hier in de buurt wel zo een zakje met eigengeplukt haar aannamen of zelfs zonder DNA een vader of moeder op papier gezet hebben.
Ik weet dat ik met bovenstaande opmerking bij het ICS zelf moet wezen, ik zal me er over een tijdje eens in verdiepen :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:35

Dat meen je niet -O- ;(
nu denk ik ook nog sterker :o Ze hebben het notabene van Say (en vele anderen) getrokken bij rastoelating en heb toen ook geld betaald voor DNA... Doe er dan ook wat mee!! Laat daar dan ook echt profielen van maken dan was het op deze manier niet nodig geweest }> :roll: O:) >;) :x ;(

Naja kan wel snappen dat ze er geen gesjoemel of zo mee willen, maarja we gaat nu vreemde paarden insturen :?
en doe dan zelf iets met de haren die je getrokken hebt }> :o

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:58

Jeetje daar baal ik wel van...

Isa en legend staan ingeschreven bij het ICS... Dus als er iets uit komt, moet ik het nog een keer dokken en via hun laten testen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:08

grid schreef:
Dat meen je niet -O- ;(
nu denk ik ook nog sterker :o Ze hebben het notabene van Say (en vele anderen) getrokken bij rastoelating en heb toen ook geld betaald voor DNA... Doe er dan ook wat mee!! Laat daar dan ook echt profielen van maken dan was het op deze manier niet nodig geweest }> :roll: O:) >;) :x ;(

Naja kan wel snappen dat ze er geen gesjoemel of zo mee willen, maarja we gaat nu vreemde paarden insturen :?
en doe dan zelf iets met de haren die je getrokken hebt }> :o

ik heb hier jaren geleden ook al over lopen neten mensen betalen (teminste dat denk je) voor een dna profiel
intussen betaal je voor de opslag van een paar plukjes haar in een mapje

dit is ook de reden dat ik nog steeds niet weet wie de vader van sil is

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:52

Als jullie nu massaal daarover beginnen bij het bestuur, tijdens een ALV bijvoorbeeld... dan kan je er misschien wat mee bereiken.
Ik heb ook wel eens elders gezien dat in eerste instantie standaard voor DNA werd betaald, vervolgens werd er slechts steekproefsgewijs opgestuurd en het meerendeel had er dus niets aan uiteindelijk. Daar zijn de onkosten voor DNA terugbetaald aan de leden.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:01

en die ALV is net geweest, dit hadden we dan juist net wat eerder moeten weten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:06

Maar op de ALV is het nou juist besproken met de leden heb ik begrepen en zodoende is er besloten om DNA dus niet te delen.

Maar er lopen nu 2 dingen door elkaar heen. De ene vraag is of het ICS het door hun vastgelegde DNA moet delen en door mij vastgelegd DNA moet erkennen (en dat laatste mag dus niet volgens hen vanwege de Europese regelgeving). De andere vraag is of leden hun geld moeten terugkrijgen als er niet echt DNA is vastgelegd terwijl daar wel voor betaald is. Dat laatste is iets waar ik niks nuttigs over kan zeggen iig.

Ik weet dat je bij het NSvT iig niet apart betaalde voor DNA vastlegging en dat zij dat dus steeksproefsgewijs zelf wel lieten doen volgens de regels van de Europese Unie.

Maar goed, we zijn nog in gesprek en zijn niet in een vervelende impasse geraakt. Dit is de huidige stand van zaken helaas, wie weet kan daar in de toekomst nog iets aan veranderen. Waaraan ik dan allemaal moet voldoen moeten we nu maar eens bekijken.

Voorlopig heb ik genoeg gedaan vandaag en daarbovenop ben ik ook nog eens ziek geworden. Ik moet zondag écht beter zijn dus ik ga even lekker rustig aan doen :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:27

wat een zeikerds zijn t toch zeg

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:41

Ja ik ben wat dat betreft ook een slecht lid :o Y;( alleen rastoelating gedaan Járen geleden en pas afgelopen jaar weer lid geworden vooral ivm toch keer keuring meemaken en ook dragend v ICShengst :=
en ben ook maar een hobby"fokker" die nu 1x een veulentje fokt :o

Maar idd wat Sil zegt ik dacht 1st ook dat er gewoon profielen werden gemaakt en later bleek dat alleen steekproefgewijs en rest opslag...

en ik had mijn haar hier gewoon door DA kunnen laten trekken als ik dat geweten had -O- maarja da's altijd achteraf gelül...

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 01:21

Even voor de duidelijkheid: DNA bij ICS NL voor deelnamen aan de hengstenkeuring ben je verplicht als eigenaar voor DNA te betalen en daar wordt bij goedkeuring een DNA profiel door van Haeringen van gemaakt!
Bij merrie`s + veulens wordt door de eigenaar een KLEINE bijdrage voor DNA betaald dit bedrag is verwerkt in de kosten van een paspoort maken , dit houd echter in dat er inderdaad maar steeksproef gewijs van merrie`s en veulens wordt opgestuurd.
Zo zit het bij ICS NL.
Het DNA staat het ICS verder inderdaad NIET AF de reden wat Esmeralda hier boven heeft geschreven Op een enkele uitzondering na, dit moet dan met de eigenaar + het ICS NL besproken worden en met een goede reden wordt het DNA dan WEL afgestaan!

Een voorbeeld: Onze BAS GO-GO is vorigjaar overleden ik zelf heb dus géén DNA van Bas, de enige manier om aan zijn DNA te komen is via ICS NL de reden omdat hij dood is heeft het bestuur toe gestemd om het wél aan mij af te staan zodat ik via de databank van Esmeralda mee kan doen. Door de drukte hier op de veulentijd en de Hengstenkeuring van a.s. zondag ben ik er nog niet aan toe gekomen omdat te regelen.
Maar ik ga hier wel als het hier wat rustiger is achteraan!

Na het weekend ben ik pas weer hier te vinden morgen 3 hengsten wassen en zondag dus naar de keuring toe!
Ik hoop dat de veulens nu blijven zitten tot na het weekend!!!

Fijn zonnig weekend allemaal!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:27

Dus even samengevat, als je het ICS betaalt voor het vastleggen van het DNA, mag je daar alleen bij hoge uitzondering over beschikken.
Doe je het via de database dan kun je er wel over beschikken, maar dan accepteert het ICS het niet.

Ik snap dat het ICS zich aan regels wil houden, maar vind het ergens ook wat hypocriet omdat ze in het verleden ook onbewezen ouders op papier hebben gezet en zelfgeplukt DNA accepteerden.
Het is goed dat ze de regels aanscherpen, maar hoe zit het met het GCS in Engeland?
Vorig jaar stond er een artikel over het GCS in de Cobstukken, waarin ook naar voren kwam dat het ICS hun paspoorten zonder probleem overneemt als deze bij geïmporteerde paarden zit.
Nu is het zo dat het GCS in opspraak is geraakt omdat zij onbewezen afstamming in het paspoort vermelden en zij zijn geen erkend stamboek en paspoort uitgevende instantie meer.
Ik weet niet hoe het momenteel tussen ICS en GCS zit en op een ALV had ik er wellicht meer over te weten kunnen komen, maar ben geen lid, slechts iemand die zich afvraagt hoe het allemaal zit.

Dit topic gaat natuurlijk niet zo zeer over de stamboeken, maar over de speurtocht naar familie van onze paarden.
Ik hoop dat er weer wat matches gevonden worden en er zo weer wat meer bekend wordt over de afstamming van de paarden.
Die informatie komt de fokkerij alleen maar ten goede, ongeacht bij welk stamboek je zit :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:02

Ik neem morgen voor iedereen die een DNA profiel heeft laten opmaken ook stickers mee voor in het paspoort. Dankzij het lab heb ik wederom alleen bericht gehad dat DNA is vastgelegd en zijn de profielen zelf niet opgestuurd. Dit is nu al de derde keer en ik ben er echt niet blij mee. Ik verwacht de profielen nu dus volgende week in huis te hebben. Balen, want als ze het meteen hadden opgestuurd had ik morgen de profielen ook meteen kunnen meegeven.

Maar goed, als je dus DNA hebt laten vastleggen dan kun je morgen de sticker voor in het paspoort bij mij ophalen.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:12

Blijf het grappig vinden dat ik toen ineens een sticker thuis gestuurd heb gekregen voor in het paspoort haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:19

lizzy_lisa schreef:
Even voor de duidelijkheid: DNA bij ICS NL voor deelnamen aan de hengstenkeuring ben je verplicht als eigenaar voor DNA te betalen en daar wordt bij goedkeuring een DNA profiel door van Haeringen van gemaakt!
Bij merrie`s + veulens wordt door de eigenaar een KLEINE bijdrage voor DNA betaald dit bedrag is verwerkt in de kosten van een paspoort maken , dit houd echter in dat er inderdaad maar steeksproef gewijs van merrie`s en veulens wordt opgestuurd.
Zo zit het bij ICS NL.
Het DNA staat het ICS verder inderdaad NIET AF de reden wat Esmeralda hier boven heeft geschreven Op een enkele uitzondering na, dit moet dan met de eigenaar + het ICS NL besproken worden en met een goede reden wordt het DNA dan WEL afgestaan!

Een voorbeeld: Onze BAS GO-GO is vorigjaar overleden ik zelf heb dus géén DNA van Bas, de enige manier om aan zijn DNA te komen is via ICS NL de reden omdat hij dood is heeft het bestuur toe gestemd om het wél aan mij af te staan zodat ik via de databank van Esmeralda mee kan doen. Door de drukte hier op de veulentijd en de Hengstenkeuring van a.s. zondag ben ik er nog niet aan toe gekomen omdat te regelen.
Maar ik ga hier wel als het hier wat rustiger is achteraan!

tja om hier nog even tegenaan te schoppen (is geen aanval hoor maar persoonlijke ervaring)
toen der tijd dat ik sil liet opnemen was het prio 1 van het ics het tinkerbestand in kaart brengen dus ook buitenlandse hengsten
het ics heeft toen der tijd ook buitenlandse stamboekken opgezet (en kwam het hele oorlogs gebeuren om de hoek kijken)

dus je zou in iedergeval verwachten dat van iedere ggk hengst nl of geen nl een dna profiel is wand dat was immers het minimale uitgangs punt en dat maak ik ook een beetje uit op jou verhaal
dat is dus ook niet zo, helaas....
het is zelfs zo dat van veel dek hengsten geen dna getrokken is (lees wel dan heb ik het over hengsten buiten nl)
dan kun je zeggen ja maar dat zijn geen nl hengsten, maar ook dat zijn ics hengsten van het ics wat opgezet is vanuit het ics nl

maar goed gal spuugen op het ics nl kunnen er wel veel meer
en vanuit mijn donkere hoekje gezien vind ik het diep triest dat een stamboek dit soort initiatieven niet met open armen word ontvangen

jammer ...

des te meer lof voor de mensen die zich er wel hard voor maken :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:22

Zijn die stickers alleen van de laatste batch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:40

Ja de stickers zijn alleen van de laatste batch. Die hoorde ik ook niet te krijgen, dus daar zullen we nog wel wat over discusseren want ik ga er zeker niet extra voor betalen.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:57

Oh wat jammer dat het nog niet binnen is..... Ik ga aankomende maandag op vakantie voor 11 dagen dus nog langer in spanning zitten.... :(

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:41

Voor iedereen die morgen komt naar de hengstenkeuring en DNA/kleuren bij mij heeft laten vastleggen (in de laatste batch) trek mij even aan mijn jasje (liefst in de pauze of na afloop van de keuring). Ik heb de kleurentesten en de DNA stickers bij me.

Ik heb een vest aan met DNA Database for Gypsy Horses erop dus dat moet lukken ;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:42

zou ik je herkennen :+

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:43

Is goed!

Ga de haren van Dutch even inpakken en dan geef ik die gelijk af aan je.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:52

stalnijmegen schreef:
zou ik je herkennen :+

Als je het nou niet meer zou weten ( :+ ) zoek dan maar naar dat gekke mens die duidelijk in haar bed hoort te liggen aangezien ze hartstikke ziek is ;(
Hoop echt dat ik me morgen beter voel, maar nu vliegt het snot nog in het rond...

Ik adviseer niemand mij 3 zoenen te geven iig, behalve als je zin hebt in een weekje ziekteverlof ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:44

Nuage heeft Huub zover weten te krijgen om ook wat dna van Maestro af te staan, dus hopelijk binnenkort ook voor Maestro een match.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:02

Esmé ontzettend leuk om vandaag nog even over de ins en outs te kletsen 8-)
en Ja DNA van Maestro *\o/* Je bent een kei +:)+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:03

Geweldig!
Ben benieuwd of hij matcht met Elite's Pride & Joy .....