[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:53

laarakkers zit in zeist, is niet zo heel ver

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:02

Laarakker komt door heel nl. Ik zou haar toch eerst zelf eens willen zien 'vallen' hor.. Wie weet heeft ze.zich toevallig 2 keer verstapt toen er iemand in de buurt was of is ze te lui om dr benen op te tillen..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:03

@eva:het is niet alleen het struikelen(dat vindt ik persoonlijk nog niet eens schrikbarend)waarom je er een arts bij laat komen.
de reden waarom ik er een arts bij liet komen was haar gevoeligheid op de rug en het struikelen wat ze nogal vaak doet.daarbij kwam bij dat ze ook in de wei plots valt en dan blijft liggen.andere merrie vindt dat vreemd en begint er tegen aan te trappen.pas na een paar minuten reageert ze en staat dan weer op.Die punten bij elkaar vindt ik zorgwekkend genoeg voor het bezoek van arts.
arts concludeerd na het bevoelen dat er niks mis is met de rug.(er hadden meteen foto's kunnen worden gemaakt mocht dit nodig zijn geweest.enkel weinig bespiering(ze is al een aantal maanden niet bereden,enkel gelongeerd),maar dat was niet verontrustend.hart is in orde.
met wat wij vertellen zegt hij dat hij narcolepsie vermoed,maar dat valt niet te bewijzen.

Ik wil niemand aanvallen persoonlijk,ik wist dat mijn reactie vanmiddag dit soort reacties zou opleveren.ik vraag aan velen advies,bedenk wat ik zelf wil,wil mijn eigen gevoel volgen,maar wat ik ook wil het moet wel goed zijn.en dat kan niet altijd.
grrr wat moeilijk zeg.
hoe kan je nou ooit de juiste keuze maken als iets niet te bewijzen is??

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:16

Ik weet dat ze bij mensen het vast kunnen stellen door slaaponderzoek en een ruggenprik, slaaponderzoek is natuurlijk lastig bij een paard (al zou ik denk ik zelf wel kijken wat er mogelijk is, misschien kom je al heel veel te weten door haar een dag 24 uur onder een camera te zetten en deze beelden terug te kijken?)
Of die ruggenprik manier ook bij paarden toe te passen is zou ik wel willen weten.
Als het stofje hypocretine namelijk niet meer kan worden gevonden in de ruggenmergvloeistof, is er sprake van narcolepsie. Ook als het stofje nog wel aanwezig is, maar verlaagd is ten opzichte van normaal, is dat een belangrijke aanwijzing.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:19

mail is ondertussen nog niet binnen,heb vanavond even naar stalhouder gemaild of ze m wederom naar mij door kan sturen.Wil weten wat er in staat,dan kan ik misschien meer.morgen maar een kijken of ik artsen kan mailen

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:20

hmm dat schiet ook niet op!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:25

Heb even navraag voor je gedaan:

Er kan een test gedaan worden door de da waarbij een bepaalde stof (physostigmine of atropine) wordt ingebracht bij het paard. Bij narcoleptie paarden zal de totale spierontspannings aanval binnen 3 tot 10 minuten aanvangen na inbrenging van deze stof. (dit middel kan wel darmproblemen veroorzaken, daar moet rekening mee gehouden worden)

Daarnaast zegt ze dat de diagnose ook wel vaak verkeerd wordt gegeven, en in combinatie met je verhaal over haar rug;

Het komt ook regelmatig voor dat paarden die spontaan door de voorbenen gaan een vernauwing hebben of een afknelling van spieren cq zenuwen in de nek die zorgen in een verstoreing in de overbreng van signalen.
Mocht deze afwijking er zijn dan is vaak chiropractie een hele goede oplossing en verdwijnen de symptomen vaak volledig.

Stel je gaat er mee naar de kliniek dan schijnt de kans klein te zijn dat ze daar snel een diagnose kunnen stellen door alleen observeren want blijkbaar vallen ze bijna alleen maar plots in slaap als ze zich comfortabel voelen. (tijdens het opzadel/poetsen, soezen in de zon) en dus niet in een kliniek waar ze net zijn.
Wat ze daar in de meeste gevallen zullen gaan doen is eerst andere dingen uitsluiten.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:35

Ik kon het ook niet laten om even wat info op te zoeken over narcolepsie.
maar ik krijg de indruk dat het paard dan in slaap valt als hij ontspannen en rustig is.
Dus dat struikelen herken ik er niet in, en ik heb al op verschillende pagina's gelezen dat het niet gebeurd tijdens het rijden.
Ook hier op op bokt zijn er wat topic's over, en zitten verschillende mensen op die een paard hebben wat dat heeft, misschien is het wat om daar eens wat gedachte mee te wisselen @ellie ?
Ook heb ik al gelezen dat jonge paarden er overheen kunnen groeien.
Dus neem niet te snel een beslissing waar je misschien later spijt van krijgt.

En wat betreft het struikelen, dat is ook iets wat bij jonge paarden hoort, ik begin nu na een half jaar pas aan Nino te merken dat hij wat betere balans krijgt, en het struikelen minder word.
Ik heb ook al een keer de grond van erg dichtbij gezien omdat hij door zijn knieen ging.

En dan nog een laatste vraagje, waarom laat je het contact met de da via de pensionhouder gaan? hij kan toch ook rechtstreeks naar jouw mailen, gaat wel over jouw paardje.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte, kan me voorstellen dat het constant door je hoofd spookt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 22:41

Weltruste!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:46

Zoo wil ook slapen maar heb t gevoel if ik moet werken haha.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:06

morgen meer nieuws hoop ik dames en heren,morgen na mijn werk ga ik meteen weer achter de pc.hopenlijk is dan de mail binnen.Ik bericht jullie meteen.ga zo even de hond uitlaten en dan slapen.(als dat lukt)
@maartje:mag ik vragen aan wie je die info hebt nagevraagd,misschien kan ik daar verder mee.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:07

Lotte en Jayney,fijn weekend!Veel foto's maken he,van alle mooie hengsten...

Ik ga morgen met Berdien naar ITS in Ees,hengsten kijken,,wil eigenlijk Odjus wel laten dekken........
Ben hard aan het nadenken.

Ellie,je zou Ruana natuurlijk ook als weidemaatje kunnen verkopen,of als fokmerrie,krijg je er wel minder voor natuurlijk,maar als ze geen pijn heeft vind ik de slacht toch wel wat cru(En dat gebeurd als ze opgehaald wordt door de verzekering)

Verder niet veel te melden hier,morgenochtend komt hier een nieuw paardje in pension,daarna ff een ritje maken en dan....op naar Ees!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:08

Nog even op mijn stallen terug te komen , voordat ik naar bed ga ...

De bedoeling was inderdaad dat ik ze 's nachts op stal zou houden en overdag in de paddock , maar ze staan nu gewoon 24/7 in de paddock en eten alleen binnen ....
Ik ben een beetje van het luie type hahahahha :o en mest liever niet uit als dat niet hoeft..... ( reden ? 5 kinderen en een boerenbedrijf , maakt dat ik af en toe toch echt een tijdgebrek heb .... ;) ).
Dus hoe doe ik het nu ?
Alle stallen zijn zo goed als schoon en de paddock haal ik 1 x per dag ( soms 2 x ) de mest eruit.
Vandaar dat we de stallen eens per 3 maand of zo schoonmaken ...

Wanneer ik ze brokken geef doe ik even de hekken dicht , want Kyan eet o snel , dat hij ook bijna alles van Karlijn op wil eten , moest maar niet , dan wordt hij vast nog groter ....... :j

Verders mogen ze lekker elf kiezen waar ze willen zijn .....
Mooi leven , dacht ik zo ...

Nu wachten tot er de eerste keer gemaaid is en dan kunnen ze het land op !

Welterusten allemaal !!!! :D

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:16

Hee ladies!!

Heel veel gemist, ben bijna een week afwezig geweest, oeps :=
Denk niet dat ik dat allemaal bij kan lezen haha.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:18

heey meis! waar is bonny in je onderschrift?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:21

Ooooh,wat scherp Snackie!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:21

mijn zus is dierenarts ellie.
probeer maar lekker te slapen, er zijn nog zoveel dingen die je kunt doen voor je echt een beslissing moet nemen, wie weet heeft de dierenarts een verkeerde diagnose gesteld (is immers ook maar een mens) of is er heel goed te leven met de nacrolepsie.
naar mijn idee ben je in je gedachte een stap te ver, zal misschien ook de angst zijn, maar ik zou proberen bij de feiten te blijven als ik in dezelfde situatie zou zitten.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 30-03-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:22

Snackie schreef:
heey meis! waar is bonny in je onderschrift?

Bonita? Eh, die is er wel _O- Nu dan, hoe kon ik haar nou vergeten!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:26

Ik heb me de hele avond braaf stil gehouden. Maar het feit dat Ellie zo makkelijk zich erbij neerlegt en daarnaast ook nog eens heb ***besluit neemt om haar door de verzekering op te laten halen (ik ben een voorstander van slacht, maar in dit geval zie ik er geen reden voor) baadt mij meer zorgen dat het feit dat Ruana misschien ziek is. Als mijn paard zoiets zou hebben zou ik het eerst zelf willen zien, alles op alles zetten om zekerheid te krijgen, en als het dan niet meer gaat het weggeven naar een goed thuis. Al duurt dat misschien wat langer, het is een levend wezen wat jou veel plezier heeft gegeven, ook altijd geduld met jou heeft gehad op momenten dat je het even niet wist. Daar mag op zijn minst een passende oplossing voor het leven van haar nadat dat bij jou tegenover staan toch?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:38

Morning lady's! :)

Ellie, iedereen heeft alles wel zo een beetje gezegd dus ik ga er verder niet op in. Succes in ieder geval met het nemen van de juiste beslissing. Denk in ieder geval goed na en neem geen overhaaste beslissingen en conclusies! Sterkte :(:)

Heb echt niet goed geslapen vannacht werd zo vaak wakker :') maar wilde mijn wekker niet af laten gaan en mijn luiken niet open doen... Toch maar gedaan met alle gevolgen van dien :P Denk dat Lotte en Milou nu ook wel wakker zijn :+ Zodra mijn wekker namelijk gaat of mijn luiken open dan begint Pancake als een idioot in het tralies te hangen en te trekken dat maakt nog al lawaai dit blijft zij doen tot dat ik eruit kom -O- Verslaap me dankzij haar nooit meer :Y)

Nou ik ga eens aankleden spullen verzamelen en ontbijten om Kwart voor 9 is Marian hier en dan gaan we met zijn allen op pad naar Erynn :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:50

Heb er zin in *\o/*

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:59

Oooooh gister helemaal vergeten : ineke, welkom!!! :D

jetlag-achtg nu. Straks eff Gracey opbouwend buiten zetten. Hier staan ze helaas ook s winters binnen waardoor ze nu aan het opbouwen is.
Vanmiddag eff terug naar huis, om met partner te praten. Dan vanavond lekker met een vriendin uiteten en lekker lang natafelen. :9

Fijne dag allemaal :j

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:59

Veel plezier trouwens Lot!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:00

Even een AMEN op maartje dr posts, probeer daar echt wat mee te doen Ellie.
Zou zonde zijn als je haar zonder pardon aan de kant zet. Daarnaast sluit ik me aan op lotte dr reactie!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:04

Goedemorgen dames en heer !

Hier een drukke dag voor de boeg .
We gaan naar de keuring met 4 koeien ...

Ik laat het hierbij , snel de paarden doen en dna op pad !

tot laterssss